راهنمای سایت TSETMC

آشنایی با سایت TSETMC
زمان مطالعه: 9 دقیقه
انتشار ۱۹ تیر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 32179
سطح مبتدی

tsetmc چیست؟

سایت tsetmc مرجع رسمی آمار لحظه‌ای معاملات در بورس است و اطلاعات مهمی که فعالان بازار سرمایه به آن‌ها نیاز دارند در اختیار ایشان قرار می‌دهد. به همین دلیل آشنایی با بخش‌های مختلف tsetmc از اهمیت بالایی برخوردار است. دنبال کردن این سایت برای آگاهی سرمایه‌گذاران از وضعیت معاملات سهام و تصمیم‌گیری درست و به‌موقع، ضروری است.

دسترسی سریع به مطالب:

سرمایه‌گذاران بورسی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران را با عنوان tsetmc می‌شناسند. این عبارت کوتاه شده tehran securities exchange technology management co است. در ادامه به بررسی و معرفی صفحه‌های پرکاربرد این سایت خواهیم پرداخت.

بررسی ساختار و نکات TSETMC

همان‌طور که در تصویر نمایان است، در صفحه اصلی سایت tsetmc زبانه‌هایی مثل بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی و… وجود دارد. با ورود به هرکدام، اطلاعات اختصاصی مربوط به آن‌ها به‌طور کامل نمایش داده می‌شود. همچنین در گوشه بالا سمت چپ صفحه، علائمی وجود دارد که با حرکت اشاره‌گر روی آن‌ها، عبارت کوتاهی ظاهر می‌شود. گزینه‌های دیده‌بان بازار و جستجوی نماد در این بین کاربرد بیشتری دارند.

ساختار tsetmc

دو ابزار مهم بالای وبسایت TSETMC

دیده‌بان بازار

دیده‌بان بازار یکی از صفحه‌های پرکاربرد سایت tsetmc برای فعالان بازار است. این صفحه امکان نمایش معاملات و درخواست‌های خرید و فروش، تغییر چیدمان و ساخت سبد سهام را به شما می‌دهد. در این صفحه، لیست نمادهای بازار، براساس طبقه‌بندی صنعت قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که اطلاعات هر نماد به‌صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود.

دیده‌بان بازار

در این صفحه تغییر تنظیمات به‌طور دلخواه براساس سرعت بروزرسانی، نحوه نمایش دیده‌بان بازار، بازار انتخابی برای نمایش، گروه‌های صنعت، نحوه نمایش اعداد بزرگ، نوع اوراق، گروه انتخابی یا سبد انتخابی برای نمایش امکان‌پذیر است. همچنین امکان مرتب‌سازی براساس مواردی از جمله ارزش بازار، اولین قیمت، زمان معامله، P/E و … نیز وجود دارد.

تنظیمات دیده بان بازار tsetmc

از گزینه‌های مهم دیگر، در صفحه در یک نگاه، جست‌وجوی نماد است. پس از انتخاب نماد، به طور خودکار وارد صفحه مربوط به نماد می‌شوید. این بخش آمار و اطلاعات معاملات هر سهم را نمایش می‌دهد. به‌طور مثال مانند تصویر زیر، نماد فولاد را جست‌وجو کرده و وارد صفحه معاملات شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌شویم.

جست‌وجوی نماد در tsetmc

صفحه متناظر با هر نماد در سایت TSETMC

صفحه هر نماد در tsetmc

۱) در ابتدای صفحه اطلاعات قیمتی شامل آخرین قیمت معامله و قیمت پایانی سهم که در واقع میانگین موزون قیمت معاملات انجام‌شده با احتساب حجم مبنا از ابتدای جلسه معاملات تا آن لحظه است، نمایش داده می‌شود. همچنین اطلاعات مربوط به معاملات سهم شامل تعداد، حجم و ارزش معاملات انجام‌ شده و ارزش بازار شرکت در دسترس است. (M و B به ترتیب بیانگر میلیون و میلیارد است.)

۲) در قسمت بعدی، بازه روز (کمترین و بیشترین قیمت معاملات سهم از ابتدای جلسه تا آن لحظه)، قیمت مجاز با توجه به دامنه نوسان مجاز قیمت برای هر سهم که وارد کردن سفارش خرید یا فروش خارج از این بازه، غیرمجاز است، همچنین بازه هفته و بازه سال قیمت سهم در دسترس سهامداران قرار می‌گیرد.

۳) تعداد سهام شرکت بیانگر سرمایه شرکت براساس تعداد سهام است. همچنین حجم مبنا به تعداد سهامی می‌گویند که هر روز باید معامله گردد تا کل درصد تغییر آن روز، در تعیین قیمت روز بعد ملاک باشد. سهام شناور آزاد بخشی از سهام شرکت است که دارندگان آن آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و قصد ندارند با حفظ آن، در مدیریت شرکت مشارکت کنند که به‌صورت درصد بیان می‌شود.

۴)  EPS سود هر سهم شرکت است که بر مبنای سود و زیان ۱۲ ماهه اخیر محاسبه می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر آن باید به صورت‌های مالی شرکت در سایت کدال مراجعه کرد. همچنین  P/E نسبت قیمت به درآمد سهم که از تقسیم قیمت پایانی سهم بر سود هر سهم شرکت به دست می‌آید. همچنین P/E شرکت‌های گروه، شامل شرکت‌هایی است که در یک صنعت فعالیت می‌کنند.

به بخش‌های پنجم تا نهم در تصویر بالا توجه کنید:

۵) در این قسمت حجم معاملات خرید و فروش به تفکیک سهامداران حقیقی و حقوقی به نمایش در می‌آید.

۶) ابزار تغییر مکان یا نمایش اطلاعات، به کاربر امکان تغییر نمایش صفحه مطابق نظر خود و اولویت اطلاعات درخواستی را می‌دهد.

۷) در بخش سفارش‌ها، بهترین سه سفارش خرید و فروش براساس اولویت قیمت نمایش داده می‌شود. اجرای سفارش‌ها در سامانه معاملات بر اساس قیمت و در صورت تساوی قیمت‌ها براساس اولویت زمانی ورود سفارش به سامانه معاملاتی انجام می‌شود.

۸) در قسمت نمودار نیز وضعیت نموداری سهم فقط در طول روز به‌عنوان نوعی ابزار تکنیکال، در دسترس است.

۹) در بخش هم‌گروه می‌توان به‌صورت لحظه‌ای از وضعیت سایر شرکت‌های فعال در صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند، مطلع شد.

بخش در یک نگاه سایت TSETMC

صفحه اول این سایت «در یک نگاه» است که اطلاعات، آمار و ارقام مرتبط با بازار بورس و فرابورس را به تفکیک نشان می‌دهد. بازار نقدی بورس و فرابورس، شاخص‌های منتخب، نمادهای پرتراکنش و تأثیر مهم‌ترین نمادها در شاخص، بخش‌های تشکیل‌دهنده این صفحه هستند. 

بخش در یک نگاه سایت tsetmc

بخش بورس اوراق بهادار تهران سایت TSETMC

زبانه «بورس اوراق بهادار تهران»،خود شامل زبانه‌های دیگری است که در ادامه به معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

زبانه در یک نگاه

زبانه در یک نگاه بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

اولین زبانه این بخش «بورس در یک نگاه» است که در کادر اول آن، اطلاعات بازار نقدی بورس نمایش داده‌ می‌شود. کادرهای بعدی نمایشگر پیغام‌های ناظر بازار و نمادهای پرتراکنش در بورس هستند.

زبانه شاخص‌‌ها

زبانه شاخص‌های بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

در زبانه شاخص‌‌ها نمودار شاخص کل و شاخص کل‌ (هم‌وزن)، شاخص‌های منتخب، برترین گروه‌های صنعت براساس ارزش معاملات و شاخص‌های منتخب براساس بالاترین درصد تغییر مثبت نشان داده می‌شود. همچنین نمادهای تاثیرگذار در شاخص و سابقه ارزش بازار بورس نیز در این صفحه به چشم می‌خورد.

زبانه قیمت‌ها

زبانه قیمت‌های بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

بخش قیمت‌ها شامل نمادهای دارای بیشترین افزایش و کاهش قیمت پایانی، بیشترین افزایش و کاهش قیمت آخرین معامله، قیمت پایانی و حق تقدم‌های بازار بورس است. (تصویر بالا)

زبانه عرضه و تقاضا

زبانه عرضه و تقاضای بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

این زبانه نشان‌دهنده برترین تقاضای خرید و برترین عرضه فروش است، در واقع می‌توان گفت نمادهای دارای بالاترین صف خرید و صف فروش را براساس ارزش آن‌ها بیان می‌کند.

زبانه ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی

زبانه ابزارهای مشتقه بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی دربرگیرنده معاملات آتی، اختیار معامله و اوراق بدهی در بازار بورس اوراق بهادار تهران است.

زبانه افزایش‌ها و تغییرات

زبانه افزایش‌ها و تغییرات بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

در زبانه افزایش‌ها و تغییرات، نمادهای دارای تعدیل قیمت با قیمت قبل و بعد از تعدیل که می‌تواند ناشی از افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی باشد، نمادهای دارای افزایش سرمایه همراه با تعداد سهام قبلی و سهام جدید، بیشترین افزایش یا کاهش ارزش بازار، همچنین بیشترین ارزش و حجم معامله به چشم می‌خورد.

زبانه نمادهای مشمول تعلیق

زبانه نمادهای مشمول تعلیق بخش بورس اوراق بهادار tsetmc

در زبانه نمادهای مشمول تعلیق، نمادهای مشمول فرآیند تعلیق، تحت احتیاط و معلق با ذکر علت آن مشخص است. لازم به ذکر است که تعلیق به معنای جلوگیری از انجام معامله بیش از پنج روز کاری است.

 بخش فرابورس ایران سایت TSETMC

در بخش فرابورس ایران از سایت tsetmc علاوه بر زبانه‌های موجود در بخش بورس اوراق بهادار تهران، زبانه شرکت‌های کوچک و متوسط و بازار پایه نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی این دو قسمت می‌پردازیم.

زبانه شرکت‌های کوچک و متوسط

زبانه شرکت‌های کوچک و متوسط بخش فرابورس tsetmc

در بازار SME و در تابلوهای رشد و دانش‌بنیان، شرکت‌های کوچک و متوسط فرصت رشد، تأمین مالی و تجاری‌سازی طرح‌های خود را می‌یابند و به تدریج با آمادگی لازم برای حضور در بازارهای بالاتر و همچنین عرضه عمومی سهام روبه‌رو می‌شوند.

زبانه بازار پایه

زبانه بازار پایه بخش فرابورس tsetmc

شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در صورت عدم پذیرش در بورس یا فرابورس باید درخواست درج در بازار پایه را به فرابورس ایران ارائه دهند. بازار پایه فرابورس ایران از سه بازار زرد، نارنجی و قرمز تشکیل شده است.

نمایش فهرست سایت TSETMC

یکی از بخش‌های پرکاربرد دیگر در صفحه اصلی سایت tsetmc «نمایش فهرست» است و همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دربرگیرنده اطلاعات مهم بازار است که در ادامه درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود.

نمایش فهرست سایت TSETMC

پیغام‌های ناظر بازار

آخرین پیام‌های ناظر بازار از جمله توقف و بازگشایی نمادها با ذکر علت و زمان آن یا برگزاری مجامع و… از این قسمت نمایش در دسترس است.

پیغام‌های ناظر بازار

تغییر سهام سهامداران عمده

تغییرات سهام سهامداران عمده در پنج روز اخیر را نشان می‌دهد. در این بخش ابتدا سهامدار و سپس نام شرکت‌هایی که سهامداران در آن‌ها فعال هستند ذکر گردیده است.

تغییر سهام سهامداران عمده

سهامداران فعال هر نماد

تغییرات سهام سهامداران عمده در پنج روز اخیر را نشان می‌دهد. در این بخش ابتدا نام شرکت و سپس سهامدار فعال ذکرشده است. قابل‌ذکر است که در این دو بخش دریافت فایل اکسل این تغییرات نیز امکان‌پذیر است.

سهامداران فعال هر نماد

گروه‌های صنعت در یک نگاه

امکان مشاهده تعداد شرکت‌های مثبت و منفی هر گروه صنعت را به شکل نمودار میله‌ای فراهم می‌کند.

گروه‌های صنعت در یک نگاه

مقایسه شرکت‌ها

امکان مقایسه چند شرکت با یکدیگر را ایجاد می‌کند، در این بخش می‌توان به مقایسه شرکت‌های دلخواه از منظر وضعیت معاملاتی آن‌ها پرداخت.

مقایسه شرکت‌ها

در این نوشتار سعی شد تا چند مورد از کاربردی‌ترین امکانات سایت tsetmc برای علاقه‌مندان بیان شود. قابل‌ذکر است که این سایت در هر بخش، گستره وسیعی از اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با یادگیری دانش تابلوخوانی از آن‌ها بهره‌مند شوند.

سوالات متداول

دیده‌بان بازار در سایت tsetmc چه امکاناتی دارد؟

امکان نمایش معاملات و درخواست‌های خرید و فروش، تغییر چیدمان و ساخت سبد سهام را به کاربر می‌دهد. در این صفحه، لیست نمادهای بازار، براساس طبقه‌بندی صنعت نشان داده می‌شود.

صفحه در یک نگاه در سایت tsetmc شامل چه بخش‌هایی است؟

اطلاعات، آمار و ارقام مرتبط با بازار بورس و فرابورس را به تفکیک نشان می‌دهد. بازار نقدی بورس و فرابورس، شاخص‌های منتخب، نمادهای پرتراکنش و تأثیر مهم‌ترین نمادها در شاخص، بخش‌های تشکیل‌دهنده این صفحه هستند. 

آیا امکان مشاهده نمودار شاخص‌ها در سایت tsetmc وجود دارد؟

بله. در زبانه شاخص‌‌ها نمودار شاخص کل و شاخص کل‌ (هم‌وزن)، شاخص‌های منتخب، برترین گروه‌های صنعت براساس ارزش معاملات و شاخص‌های منتخب براساس بالاترین درصد تغییر مثبت نشان داده می‌شود.

اطلاع رسانی‌های مربوط به هر نماد در کدام بخش قابل مشاهده است؟

آخرین پیام‌های ناظر بازار از جمله توقف و بازگشایی نمادها با ذکر علت و زمان آن یا برگزاری مجامع و… در قسمت پیام ناظر سهم نمایش داده می‌شود.


Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
6 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
بابک مشرفی

بسیار مفیدبود خیلی ممنون.

کارگزاری مفید

سلام.
از توجه و همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

محمدعلی

همچنین توضیحات مقدماتی واقعا با اهمیته واقعا ممنون از نگارنده این مطلب و سایت مفید

کارگزاری مفید

با سلام
همراهی شما سبب دلگرمی ماست.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
فیروز

لطفا کمکم کنید چطوری دارایکم رو بفروشم گیرم

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که سهم در پرتفوی سپرده‌گذاری شما نمایش داده می‌شود، جهت ثبت سفارش «فروش» دارایی خود می‌بایست در صورت مجاز بودن نماد در روزهای شنبه تا چهارشنبه (به جز ایام تعطیلات رسمی) از ساعت ۸:۴۵ الی ۱۲:۳۰ پیش از ظهر (بازه زمانی بین ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ پیش‌گشایش است)، از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید مانند «ایزی‌تریدر»، «ایزی‌تریدر اربیس» و «مفیدآنلاین» نماد مورد نظر را از پرتفوی سپرده‌گذاری خود انتخاب و سپس برروی گزینه «فروش» کلیک نمایید، سپس تعداد و قیمت مورد نظر برای نماد را وارد فرمایید. توجه داشته باشید، قیمت را در «بازه مجاز» و حجم را در «آستانه حجم» مجاز وارد نمایید. پس از ثبت درخواست «فروش» در یک نماد، با توجه به قیمتی که ثبت سفارش شما انجام شده است و میزان تقاضا در آن رنج قیمتی، دارایی شما فروخته خواهد شد. لازم به ذکر است، این بازه زمانی برای معامله تمامی نماد‌ها نبوده و استثنا نیز وجود دارد.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله ارسال سفارش در ایزی تریدر و ساعت معاملات در بورس به چه صورت است؟ را مطالعه نمایید.