آنچه باید درباره بازار پایه فرابورس بدانید!

آنچه باید درباره بازار پایه در فرا بورس بدانید
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 14423
سطح مبتدی

بازار پایه از جمله بازارهای فرابورس ایران است که مطابق با ماده ۴ «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» راه‌اندازی شده است. بازار پایه فرابورس خود به سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود.

ساختار بازار سرمایه

در حال حاضر ۴ بورس بزرگ تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند که عبارتند از:

بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی.

شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران با فرابورس ایران متفاوت است.

معیارهای پذیرش شرکت در بازارهای فرابورس

شرکت‌های پذیرش شده در بورس اوراق بهادار تهران، ساختار مالی مستحکم‌تری نسبت شرکت‌های پذیرش شده در فرابورس ایران دارند. شرکت‌هایی که موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند در صورت دارا بودن شرایط، در فرابورس پذیرش خواهند شد.

برای شروع فعالیت معامله‌گری خود به همراه بهره‌گیری از خدمات متنوع کارگزاری مفید می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

ساختار فرابورس

فرابورس ایران، بازارهای مختلفی دارد که شرایط پذیرش شرکت‌ها در این بازارها با یکدیگر متفاوت است. بازارهای فرابورس ایران عبارتند از:

  • بازار اول
  • بازار دوم
  • بازار ابزارهای نوین مالی
  • بازار پایه
  • بازار نوآفرین
  • بازار توافقی

مطابق با دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران،  پذيرش سهام شركت‌هاي سهامی عام صرفاً در بازارهای اول و دوم و بازار نوآفرین و پذيرش ساير اوراق بهادار صرفاً در بازار ابزارهای نوين مالي صورت می‌گیرد.

در ادامه به بررسی بیشتر بازار پایه فرابورس پرداخته می‌شود.

بازار پایه فرابورس

 پس از ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، مدارک شرکت‌ها در کمیته عرضه فرابورس مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس نمادهای این شرکت‌ها در فهرست بازار پایه فرابورس درج می‌شوند. شرکت‌های درج شده در بازار پایه در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

۱) شرکت‌هایی که درخواستی مبنی بر پذیرش ندارند و به دلیل الزام قانونی طبق ماده ۹۹ برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بایستی در بازار پایه درج گردند. مطابق با ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، به منظور ارتقاء جايگاه بازار سرمايه در اقتصاد كشور و ساماندهي بازار متشكل اوراق بهادار، كليه اشخاصي كه تاكنون نسبت به انتشار اوراق بهادار اقدام كرده‌اند، مكلفند نسبت به ثبت آن نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمايند و عدم ثبت، تخلف محسوب مي‌شود.

ناشران اوراق بهادار ثبت‌شده نزد سازمان مذكور بايد اطلاعات مالی خود را براساس ترتيبات مقرر در ماده (۴۵) قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران منتشر نمايند. معاملات اوراق بهادار ثبت‌شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس داراي مجوز و با رعايت مقررات معاملاتي هر يك از آنها حسب مورد امكان‌پذير بوده و معامله اوراق بهادار مذكور بدون رعايت ترتيبات فوق فاقد اعتبار است.

۲) شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند، اما شرایط پذیرش را ندارند.

۳) شرکت‌هایی که به دلیل از دست دادن شرایط بازارهای بورس یا فرابورس از بازار مربوطه لغو پذیرش می‌شوند، در بازار پایه درج می‌گردند. مقررات ارائه اطلاعات در این بازار به مراتب ساده‌تر از بازار اول و دوم است. با توجه به شرایط، شرکت معاملات بازار پایه به شکل عادی (دارای دامنه نوسان و در عملیات عادی بازار) انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: بازار توافقی فرابورس

ساختار این بازار

بازار پایه فرابورس خود به سه قسمت تقسیم می‌شود: تابلو پایه زرد، تابلو پایه نارنجی و تابلو پایه قرمز. در کنار نام هر نماد معاملاتی در تابلوهای رنگی بازار پایه، یکی از ۶ عنوان «لغو پذیرش شده»، «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور»، «انحلال»، «ورشکستگی»، «عدم اظهار نظر» و «اظهار نظر مردود» درج شده است که توضیح هر یک به شرح زیر است:

  • لغو پذیرش شده:

شرکت‌هایی که قبلا در یکی از بازارهای اصلی بورس یا فرابورس حضور داشته اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای پذیرش، لغو پذیرش شده و به بازار پایه منتقل شده‌اند.

  • قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور:

شرکت‌هایی که در آن‌‌ها بر اساس ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۶/۰۱/۱۶ ناشران موظف به انتشار اطلاعات و اسناد مالی موثر باشند.

  • انحلال:

شرکت‌هایی که تمامی فعالیت‌هایشان متوقف شده و موجودیت خود را به صورت کامل از دست داده‌اند.

  • ورشکستگی:

شرکت‌هایی که بر اساس زیان‌های وارده قادر به پرداخت دیون خود نباشند.

  • عدم اظهار نظر:

شرکت‌هایی که در آن‌ها حسابرس به دلیل وجود محدودیت قابل ملاحظه در دامنه رسیدگی (یا وجود ابهام عمده) قادر به اظهار نظر درباره مطلوبیت صورت‌های مالی نباشد.

  • اظهار نظر مردود:

شرکت‌هایی که در آن‌ها حسابرس نقص‌های صورت‌های مالی را چنان با اهمیت ببیند که کلیت صورت‌های مالی از نظر وی گمراه کننده باشند.

سایر جزئیات درج شرکت‌ها در تابلوهای پایه بازار فرابورس در دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران قابل مشاهده است.

جزئیات معاملات در تابلوهای مختلف بازار پایه فرابورس

عمده‌ترین تفاوت معاملات نمادهای تابلوهای مختلف بازار پایه فرابورس ایران، دامنه نوسان آن‌هاست. در حال حاضر، دامنه نوسان نمادهای تابلوی پایه زرد، ۳ درصد، تابلو پایه نارنجی، ۲ درصد و تابلو پایه قرمز، ۱ درصد است. در صورت وجود صف خرید و فروش به مدت سه روز متوالی، دامنه نوسان برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب به پنج، چهار و دو درصد افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است که حداقل ارزش مجاز سفارش خرید بر روی نمادهای بازار پایه فرابورس، مبلغ ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال معادل پنج میلیون تومان است.

اطلاعات کلی بازار پایه فرابورس

بر اساس اطلاعات مربوط به تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۲، در مجموع ۱۹۴ نماد در تابلوهای مختلف بازار پایه فرابورس درج شده‌اند. همچنین، حدود ۲۶/۷۲ درصد از ارزش کل بازار فرابورس، مربوط به بازار پایه فرابورس با ارزشی معادل ۴،۶۰۰،۴۵۶ میلیارد ریال است. سایر اطلاعات تفکیکی بازارهای فرابورس به شرح زیر است:

بازارهای فرابورس ایران

لیست نمادهای موجود در هر تابلوی بازار پایه

لیست نمادهای موجود در تابلوی بازار پایه زرد
لیست نمادهای موجود در تابلوی بازار پایه نارنجی و قرمز

همچنین می‌توانید با مراجعه به بخش بازار پایه سایت فرابورس ایران، از جزئیات نمادهای پذیرش شده در هر یک از تابلوهای پایه فرابورس مطلع شوید.

منابع

بیشتر بخوانید: بازار دارایی‌های فکری فرابورس

سوالات متداول

بازار پایه فرابورس چه تفاوتی با سایر بازارهای اول و دوم فرابورس دارد؟

به عنوان عامل مهم در تفاوت این دو بازار می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در بازار پایه عموما شرکت‌هایی فهرست می‌شوند که شرایط پذیرش در سایر بازار‌ها را ندارند یا به دلیل از از دست دادن شرایط پذیرش در بازارهای بورس و فرابورس، از آن‌ها لغو پذیرش شده‌اند. همچنین بخشی از شرکت‌ها نیز به دلیل موارد قانونی ملزم به پذیرش در این بازارها می‌شوند.

به چه دلیل دامنه نوسان در بازار پایه قرمز کمتر از سایر بازارهاست؟

با توجه به اینکه نمادهای بازار پایه قرمز، بیشترین موانع پذیرش در بازارهای بورس و فرابورس را داشته و عدم شفافیت و ریسک‌های بیشتری دارند، دامنه نوسان این نمادها کمترین میزان نسبت به سایر بازارها تعریف شده است.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
20 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
مجتبی سیفی

عالی بود، ممنونم.

کارگزاری مفید

باسلام
از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

محمد

عالی بود

کارگزاری مفید

با سلام
هدف ما جلب رضایت شماست.

حسین ملکی

ممنون.عالی بود.

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

اضمانی

با سلام و سپاس از توضیحات جامع کارگزاری مفید

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما باعث افتخار ماست.

مهدی ستاری

خیلی خوب بود ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
از ارائه بازخورد شما صمیمانه سپاسگزاریم.

امین

عالی بود. ممنونم.

کارگزاری مفید

با سلام
اولویت ما جلب رضایت شماست، از همراهی شما سپاسگزاریم.

موسی روح الامینی

سلام
من خواستم نماد چنوپاح در بازار پایه را بخرم…خطای محدودیت عمومی داد… یعنی چی؟

کارگزاری مفید

سلام
در صورت وجود مشکل جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ و چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی و email: 8700@emofid.com

محسن

سلام .مدت زمان بازوبسته شدن نمادهای پایه هم فرق داره ؟مثلا افشای الف وب

کارگزاری مفید

با سلام
مدت زمان توقف و بازگشایی نمادها در زمان افشای اطلاعات الف و ب در هر یک از تابلو های بازار پایه یکسان می‌باشد.

امیدوار

سلام منظور از انتقال سهام بانک دی به بازار زرد پایه فرابورس چیست ایا سهام ما از بین رفت ؟ و ایا در این بازار امکان رشد و امکان خرید و فروش هست؟ و اینکه کجا باید این سهم رو رویت کنم و خرید و فروش کنم ممنون از راهنماییتون

کارگزاری مفید

سلام، سهم شما از بین نرفته است فقط بازاری که معامله سهم در آن انجام شده، تغییر کرده است. طبق روال قبلی از طریق سامانه ایزی تریدر اربیس می‌توانید بعد از بازگشایی معامله را انجام دهید.

افشین

درود بیکران بابت اطلاعات خوب شما

کارگزاری مفید

سلام
از ارائه بازخورد شما صمیمانه سپاسگزاریم.