کدام نمادها اختیار معامله فعال دارند؟

کدام نمادها اختیار معامله فعال دارند؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 24209
سطح نیمه حرفه ای

اختیار معامله یکی از ابزارهای مشتقه بازار سرمایه است. قرارداد اختیار معامله نمادها در حالت کلی به دو دسته‌ اختیار خرید و اختیار فروش تقسیم می‌شوند. هر یک از قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش نیز به دو نوع اروپایی و آمریکایی تقسیم می‌شوند.

پس از آشنایی با وضعیت‌های مختلف بازدهی قراردادهای اختیار معامله و استراتژی‌های معاملاتی آن، اگر بخواهید قراردادهای اختیار معامله را خرید و فروش کنید، باید سهامی که قرارداد اختیار معامله دارند را بشناسید. در ادامه به بررسی موضوعاتی مانند نحوه نام گذاری نمادهای اختیار معامله در بازار سرمایه ایران، تابلوی اختیار معامله بازار بورس و … می‌پردازیم.

خرید و فروش

قراردادهای اختیار معامله را می‌توان از طریق کارگزاری‌هایی که مجوز انجام معاملات آن را دارند، معامله کرد. در حال حاضر، بیشتر معاملات اختیار معامله از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین این کارگزاری‌ها انجام می‌شود. 

نام گذاری اختیار معامله

نمادهای اختیار خرید با حرف “ض” و نمادهای اختیار فروش با حرف “ط” آغاز می‌شوند و سپس سه حرف از نماد در ادامه آن قرار می‌گیرد. در توضیح هر نماد اختیار معامله، قیمت اعمال اختیار معامله و تاریخ سررسید آن نیز درج می‌شود. 

به عنوان مثال، اختیار خرید نماد خودرو به قیمت اعمال ۴۰۰۰ ریال و تاریخ سررسید ۷ دی ۹۹ و اختیار فروش نماد وتجارت به قیمت اعمال ۳۰۰۰ ریال و تاریخ سررسید ۲۱ دی ۹۹ به شکل زیر نمایش داده می‌شوند:

  • اختیارخ خودرو-۴۰۰۰-۱۳۹۹/۱۰/۰۷ (ضخود۱۰۴۴) 
  • اختیارف وتجارت-۳۰۰۰-۱۳۹۹/۱۰/۲۱ (طجار۱۰۱۴)

نمادها و تابلوی اختیار معامله

نمادهای اختیار معامله فعال را می‌توان در تابلو ابزارهای مشتقه بازار بورس اوراق بهادار تهران مشاهده کرد که  تصویر زیر، قسمتی از آن را نشان می‌دهد.

تابلوی اختیار معامله

همچنین می‌توان با مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، به سربرگ “بورس اوراق بهادار تهران” مراجعه و از قسمت “ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی”، اطلاعات مربوط به قراردادهای اختیار معامله فعال را مشاهده کرد.

صفحه اختیار معامله در سایت TSETMC

سوالات متداول

اختیار معامله به چند دسته تقسیم می‌شود؟

قرارداد اختیار معامله نمادها در حالت کلی به دو دسته‌ اختیار خرید و اختیار فروش تقسیم می‌شوند. هر یک از قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش نیز به دو نوع اروپایی و آمریکایی تقسیم می‌شوند.

قراردادهای اختیار معامله به چه نحوی قابل معامله هستند؟

قراردادهای اختیار معامله را می‌توان از طریق کارگزاری‌هایی که مجوز انجام معاملات آن را دارند، معامله کرد. در حال حاضر، بیشتر معاملات اختیار معامله از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین این کارگزاری‌ها انجام می‌شود. 

چگونه می‌توان نمادهای اختیار معامله را تشخیص داد؟

نمادهای اختیار خرید با حرف “ض” و نمادهای اختیار فروش با حرف “ط” آغاز می‌شوند و سپس سه حرف از نماد در ادامه آن قرار می‌گیرد. در توضیح هر نماد اختیار معامله، قیمت اعمال اختیار معامله و تاریخ سررسید آن نیز درج می‌شود. 

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
10 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
Saed

با سلام
آیا در کارگزاری مفید میتوان این اختیار معامله سهام که در این مقاله گفته شده انجام داد؟
در صورتی که پاسخ بله است با کدوم پلتفرم؟
با تشکر

کارگزاری مفید

با سلام
در حال حاضر، انجام معاملات اختیار از طریق کارگزاری مفید امکان‌پذیر است، برای فعال سازی معاملات اختیار معامله لطفا وارد سایت ( app.emofid.com) شوید و یا از اپ مفید در قسمت پروفایل، قسمت قرارداد های من، قرارداد «اختیار معامله» را تایید نمایید و منتظر باشید تا دسترسی انجام معاملات برای شما ایجاد شود.
توجه داشته باشید که امکان شروع معاملات بلافاصله پس از امضای قراردادها وجود ندارد (۳ الی ۷ روز کاری زمان ‌بر می‌باشد.) و نتیجه آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
همچنین پلتفرم انجام معاملات اختیار، سامانه «آنلاین‌پلاس» می‌باشد.

Last edited 1 سال قبل by کارگزاری مفید
حامد

سلام، چگونه می‌توانم اختیار معامله را در کارگزاری مفید فعال کنم؟

کارگزاری مفید

با سلام.
در حال حاضر، انجام معاملات اختیار از طریق کارگزاری مفید امکان‌پذیر است
برای فعال سازی معاملات اختیار معامله لطفا وارد سایت ( app.emofid.com) شوید و یا از اپ مفید در قسمت پروفایل، قسمت قرارداد های من، قرارداد «اختیار معامله» را تایید نمایید و منتظر باشید تا دسترسی انجام معاملات برای شما ایجاد شود.
فرآیند تایید قرارداد نیز ۳ الی ۷ روز کاری زمان برخواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله «اختیار معامله سهام» را مطالعه نمایید.

محسن

سلام
آیا همه نمادهای بورس اختیار معامله هم دارند و اینکه اگر جواب بله هست چطوری میتونیم اختیار معامله یک نماد خاص رو پیدا کنیم مثلا چطوری میتونیم اختیار معامله یک نماد مثل آپ رو پیدا کنیم

کارگزاری مفید

با سلام.
تمام نمادهای بازار، اختیار معامله ندارند.
نمادهای اختیار معامله فعال را می‌توان در تابلو ابزارهای مشتقه بازار بورس اوراق بهادار تهران مشاهده کرد.
همچنین می‌توان با مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، به سربرگ “بورس اوراق بهادار تهران” مراجعه و از قسمت “ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی”، اطلاعات مربوط به قراردادهای اختیار معامله فعال را مشاهده نمود.

افشین

سلام روزتون بخیر درکارگزاری مفید باچه پلتفرمی اختیارمعامله صورت میگیرید ممنون میشم لینک و ادرس برام درج کنید

اموزشی دارید که به نحوه استفاده از برنامه اختیارمعامله در کارگزاری مفید بپردازد ممنون میشم درج کنید باتشکر و خسته نباشید

کارگزاری مفید

باسلام
معاملات اختیار کارگزاری مفید در سامانه آنلاین پلاس انجام می‌شود. برای فعال سازی معاملات اختیار معامله لطفا وارد سایت ( app.emofid.com) شوید و یا از اپ مفید در قسمت پروفایل، قسمت قرارداد های من، قرارداد «اختیار معامله» را تایید نمایید و منتظر باشید تا دسترسی انجام معاملات برای شما ایجاد شود.
پروسه تایید قرارداد بین ۳ الی ۷ روز کاری زمان‌بر می‌باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله «اختیار معامله سهام» را مطالعه کنید.

ابراهیم

سلام و تحیت
آیا میشه خود اختیار یا پرمیوم هم خرید فروش کرد مثلا پرمیوم را ۲۰ ریال خریدیم و در زمانی دیگر ۱۰۰ریا بفروشیم؟

کارگزاری مفید

باسلام
بله این امکان وجود دارد.