تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر نسخه جدید (اربیس)

تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
تعداد بازدید: 117217
سطح مبتدی

کارگزار ناظر چه کسی است؟ شاید برایتان پیش‌آمده باشد که پس از خریداری یک نماد، سهم یا نماد مورد نظر در پرتفوی عملکرد مشاهده می‌شود اما در سبد سهام یا پرتفوی سپرده‌گذاریتان موجود نیست. بر طبق قوانین سازمان سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، پس از خریداری سهم، اطلاعات سهام خریداری‌شده باید در اختیار یک کارگزار قرار گیرد، این کارگزاری به‌ اصطلاح «کارگزار ناظر» نامیده می‌شود، کارگزار ناظر در واقع نهادی است که سهام‌دار برای اولین بار سهم را در آن کارگزاری خریداری کرده باشد.

جزییات بیشتر در مورد کارگزار ناظر

اگر شخصی در گذشته نماد «مپنا» را در کارگزاری الف خریداری کرده باشد و پس از مدتی آن را به فروش برساند، در صورتی که در زمان حال در یک کارگزاری دیگر ثبت‌نام کند و مجددا نماد «مپنا» را در کارگزاری دوم خریداری کند، نماد به صورت خودکار به کارگزاری اول منتقل خواهد شد. در واقع کارگزار ناظر آن نماد، همان کارگزاری است که برای اولین بار سهم در آن خریداری شده است. 

مراحل تغییر کارگزار ناظر در ایزی تریدر نسخه اربیس موبایل

برای تغییر کارگزار ناظر در نسخه موبایل ایزی تریدر اربیس کافی است پس از وارد شدن به حساب خود در سامانه معاملاتی ایزی تریدر نسخه جدید (اربیس)، روی گزینه «سایر» کلیک کرده و سپس در صفحه باز شده جدید گزینه «تغییر کارگزار ناظر» را انتخاب کنید. پس از این کار شما باید نام نماد مورد نظر خود را جست‌وجو کرده و سپس «با ثبت درخواست»، عملیات تغییر ناظر را به پایان برسانید. 

مراحل تغییر کارگزار در ایزی تریدر نسخه اربیس وب (دسکتاپ)

برای تغییر کارگزار ناظر در نسخه وب ایزی تریدر اربیس کافی است پس از وارد شدن به حساب خود در سامانه معاملاتی ایزی تریدر نسخه جدید (اربیس)، گزینه مشخص شده مرحله اول در تصویر بالا را انتخاب کنید. در صفحه بعدی یا انتخاب گزینه «تغییر کارگزار ناظر» به مرحله جست‌وجوی نماد هدایت می‌شوید که باید نام نماد مورد نظر خود را جست‌وجو کرده و سپس «با ثبت درخواست»، عملیات تغییر ناظر را به پایان برسانید. 

در هر یک از نسخه‌های موبایل یا دسکتاپ ایزی تریدر اربیس، نتیجه پایانی درخواست شما در صفحه «تغییر کارگزار ناظر» قابل مشاهده است. در صورت تایید درخواست شما و داشتن موجودی در نماد مورد نظر، نماد طی ۲ روز کاری به پرتفوی سپرده‌گذاریتان اضافه خواهد شد.  

عدم وجود دارایی در یک نماد 

این پیام در شرایطی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیامی مبنی بر عدم دارایی بر روی سهام مورد نظر برای کد بورسی شما داده شده باشد. علت این پیام می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱) سهم خود را در کارگزاری دیگر به فروش رسانده باشید. در خصوص گردش سهام خود می‌توانید از درگاه یکپارچه ذینفعان استفاده نمایید.

۲) دارایی بر روی کد بورسی شما غیر فعال باشد که پس از اطمینان از کد بورسی ثبت شده در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، در صورت نیاز اقدام به تجمیع کد نمایید.

فریز بودن سهم

مشتریانی که اقدام به دریافت اعتبار جهت خرید سهام از کارگزاری می‌کنند، کارگزار ناظر مجاز به فریز کردن سهم آن مشتری است. بدین ترتیب که مشتری قبل از تسویه اعتبار تنها در همان کارگزاری قادر به فروش سهم خواهد بود و امکان تغییر ناظر بر روی سهم فریز شده به سایر کارگزاری ها وجود نخواهد داشت.

بدهکاری

مشتریانی که به هر دلیلی به کارگزار ناظر خود بدهکار باشند، از طرف شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه قبل از تسویه بدهی خود امکان تغییر ناظر به سایر کارگزاری ها برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر از طریق پرتفوی

روشی دیگر برای ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر، انتخاب گزینه «نماد خود را در پرتفوی پیدا نمی‌کنید؟» در صفحه اول بخش پرتفوی است. با کلیک بر روی این گزینه به بخش تغییر کارگزار ناظر منتقل شده و امکان ثبت نماد مدنظر را خواهید داشت.

ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر از طریق پرتفوی

همچنین می‌توانید مطابق تصویر زیر، گزینه «سایر» را در پرتفوی انتخاب کرده و از میان موارد موجود، بر روی گزینه «تغییر کارگزار ناظر» کلیک کنید.

ورود به بخش تغییر کارگزار ناظر از طریق بخش سایر پرتفوی

سوالات متداول

کارگزار ناظر چیست؟

پس از خریداری سهم، اطلاعات سهام خریداری‌شده باید در اختیار یک کارگزار قرار گیرد، این کارگزار به‌اصطلاح «کارگزار ناظر» نامیده می‌شود و  فروش یک سهم تنها از طریق کارگزار ناظر آن امکان‌پذیر است. کارگزار ناظر، کارگزاری در نظر گرفته می‌شود که شما برای اولین بار سهم را در آن کارگزاری خریداری نموده‌اید.

به چه دلایلی ممکن است سهم توسط تغییر کارگزار ناظر به پرتفوی اضافه نشود؟

عدم دارایی در نماد مورد نظر، فریز بودن سهم، بدهکاری

در چه صورت سهام شما فریز می‌شود؟

مشتریانی که اقدام به دریافت اعتبار جهت خرید سهام از کارگزاری می‌کنند، کارگزار ناظر مجاز به فریز کردن سهم آن مشتری است.

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
122 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
نیما

سلام من تغییر کارگزاری میزنم میزنه( خطا در ثبت درخواست) چیکار کنم

کارگزاری مفید

با سلام
امکان ثبت تغییر ناظر در سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید وجود دارد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
لطفا اینترنت خود را تغییر و با مرورگر بدون کش بررسی نمایید و در صورت برطرف نشدن مشکل، خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

علیرضا طاهری

سلام من ده روزه تغییر کارگزار ناظر دادم ولی اصلا داخل پرتفوی من نیست چه کنم کمک کنید ممنون

کارگزاری مفید

باسلام
بعد از ثبت درخواست تغییر کارگزاری ناظر، حداکثر نماد ۲ روز کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود. در صورتی‌ که نماد بعد از ظرف مدت اعلام شده، به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل نشد می‌بایست موارد زیر را بررسی نمایید:
1- عدم دارایی (بررسی دارایی در سامانه ذینفعان بازار سرمایه)
2- تعدد کد بورسی (انجام فرآیند اصلاح مشخصات)
3- فریز بودن نماد مربوطه نزد کارگزاری مبدا
4- بدهکاری به کارگزار ناظر فعلی نماد.
توجه داشته باشید که با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه امکان بررسی موارد ذکرشده را خواهید داشت.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
جمشید گرجی

با سلام من فکر میکنم از آنجایی که همه سهامداران حرفه ایی و تخصصی نیستند باید آن روش قدیمی را که سهام خود را در هر کارگزاری بفروش میرساندیم پا برجا میماند من الان یک سهام وملت دارم ماله 20 سال پیش است و کارگزار ناظر آن 999 است که اصلا معلوم نیست کجاست و هر کاری کردم نتوانستم آن سهام را وارد صفحه کارگزاری مفید خودم کنم در حالی که اگر روش قدیمی هم بود آن را راحت می فروختم

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که از دارایی خودتان در این نماد‌ اطمینان دارید، در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید برای نماد مورد نظر درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست تغییر ناظر، نماد حداکثر ۲ روز کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود. جهت بررسی دقیق‌تر در خصوص ناظر سهم، از طریق شماره تماس 1569 با پشتیبانی مرکز اطلاع رسانی ذینفعان بازار سرمایه در ارتباط باشید.

قادری

سلام
من ازشرکت ماکیان کوروش سهام دارم ، الان که چک کردم دیدم سهامم صفر ، چرا ، میشه کمکم کنین ،ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
جهت بررسی دارایی در یک سهم به سایت ذینفعان بخش سبد دارایی مراجعه نمایید.
بعد از بررسی تعداد سهم، در سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید درخواست تغییر ناظر برای انتقال نماد به پرتفوی سپرده‌گذاری را ثبت و در صورت داشتن سهم، یکسان بودن کد بورسی و نداشتن بدهی در کارگزاری مبدا تعداد سهم حداکثر ۲ روز کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود.
خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

ابراهیم بیات

باسلام وخسته نباشید مادرم کارگزاری فارابی را انتخاب کرده چطور باید انتقال بدم به کارگزاری مفید تشکر

کارگزاری مفید

با سلام
بعد از تکمیل ثبت‌نام در کارگزاری مفید، می‌بایست به سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید مراجعه و در بخش سایر قسمت تغییر کارگزاری ناظر بعد از جستجوی نماد، درخواست خود را ثبت نمایید.
بعد از ثبت درخواست، در صورت داشتن دارایی در سایت ذینفعان بخش سبد دارایی، نداشتن دو کد بورسی متفاوت، فریز نبودن نماد در کارگزاری مبدا و نداشتن بدهی در کارگزاری مبدا، نماد حداکثر ۲ روز کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود.

Last edited 1 سال قبل by Alireza Gitinavard
فخرالدین قاسمی

سلام من تغییر ناظر میزنم ولی موقعی که اسم نماد رو ثبت میکنم اصلا ثبت نمیکنه مثل نماد وامین چکار باید کنم؟

کارگزاری مفید

با سلام
خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

الهام جعفری

سلام در کارگزاری مفید این امکان وجود نداره که سهام عدالت رو به پرتفوی اضافه کنیم؟ در قسمت تغییر کارگزار ناظر با قرمز نوشته شده

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم می‌باشد، با مراجعه به سامانه مدیریت سهام‌ عدالت‌ کارگزاری مفید، می‌توانید به بررسی دارایی سهام‌ عدالت‌ که شامل لیست شرکت‌ها و ارزش دارایی سهام‌ عدالت‌ می‌باشد، دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است، درخواست انتقال سهام عدالت به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید در صورتی انجام می‌شود که در کارگزاری دیگری فروش و یا سفارش باز نداشته باشد.
چنانچه آزادسازی سهام عدالت به روش غیرمستقیم باشد، از بخش سبد دارایی خودتان در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه اطمینان حاصل نموده و سپس از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری (به شرط مجاز بودن) برای نماد سرمایه‌گذاری استانی خود درخواست تغییر ناظر ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، ۶۰ درصد سهام عدالت ظرف مدت حداکثر ۲ روز کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری کارگزاری مفید منتقل می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌ «هر آنچه که لازم است درباره سهام عدالت بدانید!» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
محسن سعیدی مقدم

سلام
من سهام شستا دارم الان یه پنج شش ماهی هست افزایش سرمایه خورده به پرتفوی من اضافه نمیشه توقسمت تغییر کارگزار ناظر میزنم میگه سهم این سهام کارگزاری مفید است
لطفا راهمناییم کنید

کارگزاری مفید

با سلام
بعد از انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه در سایت کدال، در صورت نداشتن سهم اصلی لطفا به سایت ذینفعان بخش سبد دارایی مراجعه و تبدیل شدن سهم جایزه به سهم اصلی را بررسی نمایید.
در صورتی که ناظر سهم کارگزاری مفید نمی‌باشد، لطفا درخواست تغییر ناظر را در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید بخش سایر قسمت تغییر کارگزاری ثبت فرمایید.
در صورت داشتن نماد، نداشتن دو کد بورسی مجزا، فریز نبودن در کارگزاری مبدا و نداشتن بدهی، نماد حداکثر ۲ روز کاری بعد به پرتفوی سپرده گذاری منتقل می‌شود.
در صورتی که سهم اصلی را داشته باشید، سهم جایزه بعد از تبدیل شدن به سهم اصلی به صورت خودکار به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود، در صورت مغایرت سهم در پرتفوی سپرده گذاری و سبد دارایی، خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
سجاد موسوی

با سلام
اگر شرکت برای ما سهامی خریداری کرده باشد،می توان با تغییر کارگزار ناظر سهام را به پرتفوی خودمون منتقل کنیم؟

کارگزاری مفید

با سلام
برای انتقال سهم تعلق گرفته، در صورتی که سهم در سایت ذینفعان بخش سبد دارایی وجود دارد و کد بورسی متفاوت نمی‌باشد، درخواست تغییر ناظر را در سامانه‌‌های آنلاین کارگزاری مفید ثبت نمایید.
بعد از ثبت درخواست، نماد حداکثر دو روز کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود.
در صورتی که برگه سهم در اختیار شما می‌باشد و نماد در سایت ذینفعان قابل مشاهده نمی‌باشد، می‌بایست ابتدا برای ثبت نماد در سایت ذینفعان با پشتیبانی ذینفعان بازار سرمایه با شماره ۱۵۶۹ در ارتباط باشید و بعد از ثبت نماد در سایت ذینفعان بخش سبد دارایی، درخواست تغییر ناظر را برای انتقال سهم به پرتفوی سپرده گذاری ثبت نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
خانم نوروزی

سلام..بنیاد جانبازان حدود ۸سال پیش به مادر سهام دی هدیه داد..سال قبل براش کدبورسی گرفتم و وارد بورس شد.براش تغییر کارگزار ناظر زدم و به پرتفوش اضافه شد،ولی مقدار سود و زیان رو نشون نمیده.
سوالم‌ اینه که آیا الان امکان فروش هست که هروقت بخوام بتونم بفروشمش یا اینکه اول باید مقداری از همون سهام بخریم تا امکان فروش داشته باشه؟
چون نمیخوام اگر وقتی تصمیم فروش گرفتیم مشکل ایجاد بشه و نتونیم بفروشیمش..امیدوارم واضح جواب بدین.
باتشکر

کارگزاری مفید

با سلام
در صورت داشتن دارایی در سهم اصلی امکان مشاهده سهم در بخش عملکرد نسخه جدید ایزی‌تریدر(اربیس) وجود دارد. در صورتی که سهم در بخش پرتفوی سپرده‌گذاری شما وجود دارد و تعداد سهم در بخش عملکرد قابل مشاهده نمی‌باشد، خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید