راه‌هایی برای افزایش بازدهی پرتفوی

راه‌های برای افزایش بازدهی پرتفوی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۳ دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 5833
سطح نیمه حرفه ای

موفقیت هر فرد در بازار سرمایه بر اساس میزان بازدهی پرتفوی وی سنجیده می‌شود. در حالت کلی، هر چقدر بازدهی پرتفوی سرمایه‌گذار بیشتر از بازدهی شاخص بازار باشد، بدین معناست که وی در سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات اوراق بهادار عملکرد مناسب‌تری داشته است. 

متخصصین همواره توصیه‌ها و راهکار‌های خاص و عامی برای افزایش بازدهی پرتفوی ارائه می‌دهند. در ادامه، به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

در صورتی که برای معاملات خود از خدمات کارگزاری مفید استفاده نمی‌کنید از طریق لینک زیر می‌توانید افتتاح حساب کنید

افزایش سطح دانش

موفقیت در هر کاری بدون داشتن دانش و مهارت کافی، تقریبا دور از انتظار است. همانطور که یک دانش‌آموز برای موفقیت در امتحانات به مطالعه و تمرین نیاز دارد، یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار بازار سرمایه نیز باید بازار سرمایه و جنبه‌های مختلف فعالیت در آن را به خوبی بشناسد.

معمولا بازدهی پرتفوی افرادی که نسبت به روش‌هایی مانند تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی شناخت بیشتری دارند و بر اساس یکی یا ترکیبی از آن‌ّها در بازار فعالیت می‌کنند، بیشتر از افرادی است که بدون داشتن روشی خاص به خرید و فروش می‌پردازند.

مهارت‌اندوزی

صرف داشتن دانش تئوریک برای موفقیت کافی نیست. هر چه مهارت افراد در تصمیم‌گیری و کنترل هیجانات بهتر باشد، احتمال موفقیت آن‌ها و کسب بازدهی مناسب‌تر، بیشتر خواهد بود. همانطور که نمی‌توان از کسی که به تازگی گواهینامه رانندگی دریافت کرده است، انتظار سرعت عمل بالا و به نمایش گذاشتن یک رانندگی حرفه‌ای را داشت، معمولا نمی‌توان انتظار داشت که بازدهی پرتفوی یک معامله‌گر تازه‌وارد که حتی اصول روانشناختی برای موفقیت در بازار را نمی‌شناسد، بسیار بالا باشد.

همچنین از فعالین بازار انتظار می‌رود ارکان اصلی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و وظایف هر یک را به خوبی بشناسند. همچنین نسبت به قوانین و مقررات بازار سرمایه اشراف کافی داشته باشند و اخبار مربوط به بازار سرمایه را پیگیری کنند.

تعیین چارچوب و استراتژی معاملاتی و پایبندی به آن برای افزایش بازدهی پرتفوی

هر فرد موفق، برای فعالیت‌های خود اصول و قواعد خاصی را تعیین کرده و بر اساس آن‌ها رفتار می‌کند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران موفق نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای خود، قاعده و قانون خاصی دارند.

به عنوان مثال، ورود پله‌ای به سهم‌های ارزنده یا تعیین حد ضرر متحرک، از جمله مواردی است که بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذارن موفق، به آن پایبند هستند. تعیین قاعده و قانون‌های این‌چنینی و پایبندی به آن‌ها، موجب شکل‌گیری یک نظم رفتاری در فرد شده و باعث می‌شود در دراز مدت بازده پرتفوی بالاتر رود.

متنوع‌سازی، راهکاری برای افزایش بازدهی پرتفوی

تشکیل یک پرتفوی متنوع، از الزامات موفقیت در بازار سرمایه به شمار می‌رود. منظور از متنوع بودن پرتفوی، صرف داشتن تعداد زیادی سهم نیست. متنوع‌سازی به معنی حضور انواع مختلفی از اوراق بهادار (سهم، اوراق بدهی و اوراق مشتقه) با سطوح متفاوتی از ریسک در پرتفوی و نیز تنوع در هر یک از آن‌هاست. 

فردی را در نظر بگیرید که سطح ریسک‌پذیری بالایی دارد و ترجیح می‌دهد بیشتر دارایی خود را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کند. چنین شخصی باید برای متنوع کردن پرتفوی خود، صنایع مختلف بازار سرمایه را بشناسد. همینطور همبستگی و ارتباط تغییرات قیمتی میان آن‌ها را بداند و بر اساس آن‌، در سهام تعدادی از این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کند. تجربه نشان داده که در درازمدت، متنوع‌سازی منجر به افزایش بازدهی پرتفوی می‌شود.

بازبینی و اصلاح پرتفوی در صورت نیاز

از آنجا که ممکن است بسته به شرایط، فعالیت برخی از صنایع و شرکت‌ها تحت‌الشعاع قرار گیرد، سرمایه‌گذار باید به طور مداوم پرتفوی خود را رصد کند و در صورت نیاز، اصلاحاتی در آن انجام دهد. به عنوان مثال، ممکن است در حوزه روابط خارجی اتفاقاتی بیفتد و صادرات برخی از شرکت‌ها یا واردات مواد اولیه آن‌ها با مشکل روبرو شود. در این شرایط، اصلاح پرتفوی و جایگزین کردن سهام سایر شرکت‌ها، موجب افزایش بازدهی پرتفوی خواهد شد.

استفاده از تجربیات متخصصین بازار سرمایه 

از روش‌های مختلفی می‌توان از راهنمایی‌ها و تجربیات کارشناسان و متخصصین بازار سرمایه استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، تخصیص بخشی از دارایی خود به صندوق های سرمایه گذاری است. موارد بسیاری دیده شده که در یک بازه زمانی یکسان، بازدهی پرتفوی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، کمتر از بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است.

صندوق‌های سرمایه گذاری سرمایه‌های خرد و کلان را از سرمایه‌گذاران مختلف جمع‌آوری و آن را در حوزه‌های مختلف تحت نظارت سازمان بورس سرمایه گذاری می‌کنند. تنوع زیاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا افراد زیادی با خواسته‌ها و انتظارات گوناگون، با توجه به افق زمانی مد نظر (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) و میزان ریسک‌پذیری خود در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به همین جهت، به افرادی که در بازار سرمایه تازه‌کار هستند یا فرصت کافی برای کسب دانش و تجربه یا معامله ندارند، توصیه می‌شود از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و تشکیل پرتفوی هوشمند با صندوق های سرمایه گذاری غافل نشوند.

سوالات متداول

منظور از متنوع سازی پرتفوی چیست؟

منظور از متنوع بودن پرتفوی، داشتن انواع مختلفی از اوراق بهادار (سهم، اوراق بدهی و اوراق مشتقه) با سطح ریسک متفاوت و نیز تنوع در هر یک از آن‌ها در پرتفوی است. 

افراد تازه کار چگونه می‌توانند در بورس سرمایه گذاری کنند؟

افراد تازه‌کار یا افرادی که فرصت کافی برای کسب دانش و تجربه یا معامله ندارند، می‌توانند از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها استفاد نمایند. این صندوق‌ها انواع مختلفی داشته و هر فرد با هر میزان ریسک پذیری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments