مروری بر مفهوم سود تقسیمی هر سهم

مروری بر مفهوم سود تقسیمی هر سهم
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۵ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 33159
سطح مبتدی

شرکت‌ها، لزوماً همه سودی را که در پایان سال مالی به دست می‌آورند، بین سهامداران توزیع نمی‌کنند و بخشی از آن را برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مثل افزایش سرمایه، استفاده می‌کنند. میزان سودی که به ازای هر سهم، بین سهامداران توزیع می‌شود، سود تقسیمی هر سهم (Dividend Per Share) یا اصطلاحاً DPS گفته می‌شود. اگر یک شرکت به ازای هر سهم، ۵۰ تومان از ۱۰۰تومان سود را توزیع کند، DPS شرکت ۵۰تومان خواهد بود.

تصمیم‌گیری در خصوص میزان تقسیم سود، در مجمع عادی سالیانه و با رأی‌گیری از سهامداران انجام می‌شود. پس از تصویب این مبلغ، شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت ۴ ماه، این مبلغ را به سهامداران بپردازد. البته معمولاً شرکت‌ها سود سهامداران خرد را زودتر از این موعد پرداخت می‌کنند. منظور از سهامداران خرد، سهامدارانی هستند که در مقایسه با سهامداران عمده، تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند. این سود به افرادی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشند.

فرمول محاسبه درصد سود‌ تقسیمی هر سهم

این مفهوم از تقسیم «سود نقدی هر سهم»، به «سود هر سهم» به دست می‌آید:

فرمول محاسبه نسبت سود تقسیمی

نحوه پرداخت سود تقسیمی به سهامداران

پرداخت سود نقدی به سهامداران شرکت معمولاً به روش‌های زیر انجام می‌شود:

الف) مراجعه سهامداران در زمان تعیین‌شده به بانک تعیین‌شده و ارائه مدارک هویتی و دریافت سود نقدی

ب) واریز سود نقدی سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، به همان شماره‌حسابی که سهامداران در سامانه سجام معرفی کرده‌اند

تصمیم‌گیری در خصوص اینکه پرداخت سود دقیقاً به چه روشی انجام شود، در مجمع انجام می‌شود. ممکن است مجمع یک شرکت، تنها روش الف را انتخاب کند و مجمع شرکتی دیگر، برای سهامدارانی که احراز هویت سجام انجام داده‌اند، روش ب را انتخاب کند و برای سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام نداده‌اند، روش الف را انتخاب کند. برای اطلاع از جزئیات چگونگی پرداخت سود تقسیمی یک شرکت می‌توانید اطلاعیه‌های کدال مربوط به آن شرکت را بخوانید.

لازم به‌ذکر است در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها سود سالیانه خود را از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به حساب ثبت شده سهامداران در سامانه سجام واریز می‌کنند.

نحوه بررسی سود نقدی سهام

برای بررسی سود نقدی سهام تعلق گرفته به شما می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

۱) به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنید و کد ملی (یا شناسه ملی) و رمز عبور خود را وارد کنید.

سود نقدی سهام

۲) رمز یکبار مصرفی که از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به شماره همراه ثبت شده شما در سجام پیامک می‌شود را وارد کنید.

DPS

۳) پس از ورود موفقیت‌آمیز به پروفایل خود، به سربرگ «گزارش سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶ به بعد» مراجعه کرده و سودهای نقدی خود را مشاهده کنید.

سود نقدی سهام DPS

توجه کنید….

  • ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه تنها برای کسانی امکان‌پذیر است که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند.
  • چنانچه احراز هویت سجام را انجام نداده‌اید، از طریق آدرس اینترنتی reg.emofid.com می‌توانید مراحل احراز هویت خود را به صورت کاملا غیرحضوری و رایگان طی کنید.



سوالات متداول

سود تقسیمی هر سهم چیست؟

میزان سودی که به ازای هر سهم، بین سهامداران توزیع می‌شود، سود تقسیمی هر سهم یا اصطلاحاً DPS گفته می‌شود. DPS مخفف عبارت Dividend Per Share است.

تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود چگونه انجام می‌شود؟

تصمیم‌گیری در خصوص میزان تقسیم سود، در مجمع عادی سالیانه و با رأی‌گیری از سهامداران انجام می‌شود. پس از تصویب این مبلغ، شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت ۴ ماه، این مبلغ را به سهامداران بپردازد. این سود به افرادی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشند.

سود تقسیمی از چه روش‌هایی به سهامداران پرداخت می‌شود؟

الف) مراجعه سهامداران در زمان تعیین‌شده به بانک تعیین‌شده و ارائه مدارک هویتی و دریافت سود نقدی
ب) واریز سود نقدی سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، به همان شماره‌حسابی که سهامداران در سامانه سجام معرفی کرده‌اند.



سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
12 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
علیرضا

1. توی سال های گذشته بعضی شرکت ها سود رو به این صورت واریز میکردن که باید توی یه بانک به خصوص حساب باز میکردی و شماره حساب رو به شرکت معرفی میکردی. برای دریافت سود مربوط به اون سال ها به همون روش باید اقدام کرد یا راه دیگه ای وجود داره؟
2. مبالغ حاصل از فروش حق تقدم استفاده نشده رو چگونه باید دریافت کرد؟

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که سهامدار در زمان تعیین‌شده در آگهی «زمان‌بندی دریافت سود» که در سایت کدال برای نماد مربوطه منتشر می‌شود، سود تقسیمی تعلق‌گرفته به دارایی خود را دریافت نکند، می‌بایست با امور سهامداران شرکت مربوطه تماس حاصل نماید و مراحل قانونی جهت دریافت سود خود را جویا شود.
همچنین حق تقدم‌های استفاده نشده توسط شرکت مربوطه در مرحله‌‌ی «پذیره‌نویسی عمومی» به فروش می‌رسند. جهت اطلاع از نحوه دریافت وجه می‌‌بایست آگهی «نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده» را در سایت کدال بررسی نموده و در صورت نیاز با امور سهامداری شرکت در ارتباط باشید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
مهرداد

با سلام، حداکثر زمان پرداخت سود نقدی چه مدت است؟

کارگزاری مفید

با سلام
مطابق با قانون تجارت، در صورتی که مجمع عادی سالیانه نماد مد نظر تقسیم سود را تصویب کند، شرکت مربوطه می‌بایست حداکثر تا هشت ماه پس از تاریخ تصویب، سود نقدی را به سهامداران پرداخت کند. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «نکاتی مهم درباره سود سهام شرکت ها» را مطالعه نمایید.

۳۷۵۷ج

سلام چرا شرکتها بعد از پرداخت سود مجمع کل مبلغ پرداختی به سهامدار را به زیان ان اضافه میکنند

کارگزاری مفید

با سلام
پس از تقسیم سود توسط شرکت، قیمت سود تعیین‌شده از ارزش سهم کسر می‌شود و سهم در روز بازگشایی بعد از «مجمع عادی سالیانه» بدون دامنه نوسان باز شده و قیمت آن براساس عرضه و تقاضا در روز بازگشایی تعیین خواهد شد. همچنین مقدار سود تقسیمی در «عملکرد» سامانه «ایزی‌تریدر» و «پرتفوی لحظه‌ای» سامانه «آنلاین‌پلاس» قابل مشاهده می‌باشد. لازم به ذکر است، قیمت سربه‌سر تغییر نکرده و در نتیجه با توجه به کم شدن قیمت سهم درصد ضرر نمایش داده می‌شود.

پوریا

سلام، سود نقدی تصویب شده در مجمع که به سهامداران تعلق میگیرد، به ازای هر برگه سهم داده میشود ؟ یعنی یک نفر ۱۰۰،۰۰۰ برگه سهم داره با اون کسی که ۲،۰۰۰،۰۰۰۰ برگه سهم داره به ازای هر برگه سهم میدن سودو بهشون

کارگزاری مفید

با سلام
سود تقسیمی به ازای هر سهم می‌باشد که به سهامداران تخصیص داده می‌شود.

Last edited 7 ماه قبل by کارگزاری مفید
امین

من متوجه نمیشم ،اگه هر کس همون مقداری که سود بهش تعلق میگیره از ارزش سهامش کم میشه خب این چه سودیه؟ در کل که پولش تغییری نکرده

کارگزاری مفید

با سلام
کاهش قیمت سهم، شکاف‌های قیمتی ناشی از توزیع سود نقدی را پوشش می‌دهد.
قیمت سهم بعد از توزیع سود نقدی در مجمع کاهش می‌یابد، پس از بازگشایی به میزان سود نقدی، سهامداران از طرق مختلف مبلغ سود نقدی را به صورت ریالی از شرکت مورد نظر دریافت خواهندکرد.
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله «قیمت تعدیل شده سهام» مراجعه نمائید.

نسیمه

سودها ماهانه حساب و پرداخت میشود یا سالانه؟

کارگزاری مفید

سلام، سود به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود.