نحوه ارسال سفارش خرید یا فروش در مفید آنلاین

ارسال سفارش خرید یا فروش یک نماد در مفید آنلاین
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 35727
سطح مبتدی

برای ارسال سفارش خرید یا فروش یک نماد در مفید آنلاین، ابتدا باید آن را جستجو کنید. در گام بعدی با انتخاب نماد مورد نظر وارد صفحه‌ی تابلوی معاملاتی آن شوید. اگر قصد شما خرید یک سهم است، در صفحه معاملاتی مربوط به آن نماد، پس از انتخاب گزینه خرید، تعداد و قیمت مورد نظر برای خرید را وارد کنید.

همچنین بعد از انتخاب یا جستجوی نماد در سامانه معاملاتی مفید آنلاین، امکان بررسی و مشاهده تابلو معاملاتی، تمامی مظنه‌‌های قیمتی ثبت شده، عمق بازار، ارزش و حجم معاملات، سرانه خرید و فروش حقیقی، نسبت قدرت خریدار به فروشنده و نمودار قیمتی نیز وجود دارد. امکان دسترسی به صفحه نماد مدنظر در سایت TSE و کدال نیز از طریق گزینه سه نقطه موجود در مقابل نام هر نماد نیز وجود دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

برای ارسال سفارش باید توجه داشت!

 توجه داشته باشید قیمت را در «بازه مجاز» و حجم را در «آستانه حجم» مجاز وارد کنید. منظور از بازه مجاز، کمترین و بیشترین قیمتی است که امکان معامله برای نماد در آن روز معاملاتی وجود دارد. همچنین آستانه حجم نمایشگر کمترین و بیشترین تعداد سهمی است که میتوان برای آن سفارش ثبت کرد. این داده‌ها در پنل اطلاعات نماد به شما نمایش داده می شود.

نکته دیگر آن که حداقل مبلغ خرید، پنج میلیون ریال است. با بهره گرفتن از محاسبات ماشین حساب موجود در پنل ارسال سفارش مفید آنلاین که در ادامه توضیح داده شده است، سفارش خرید خود را به گونه‌ای وارد کنید که مبلغ آن حداقل پنج میلیون ریال + کارمزد خرید (حداقل معامله =۵۰۴۰۰۰ تومان) باشد. 

صفحه ارسال سفارش

به عنوان مثال

بهتر است این مطلب را با یک مثال نشان دهیم. فردی مطابق تصویر زیر نماد ثفارس را جستجو کرده (فلش شماره ۱) و وارد صفحه تابلوی معاملاتی آن شده است. مطابق عکس، بازه مجاز جهت ثبت سفارش روی این سهم بین ۸۷۱۰ تا ۹۶۱۰ ریال است (فلش شماره ۲). همچنین آستانه حجم سفارش برای این نماد حداکثر۱۰۰ هزار سهم است (فلش شماره ۳).

ارسال سفارش خرید یا فروش

این فرد سفارش خرید به تعداد ۱۰۰۰سهم و با قیمت ۸۷۱۰ را برای نماد مذکور وارد می‌کند. (فلش شماره ۴ و ۵) کادری که در تصویر با فلش شماره ۶ مشخص شده، تعداد دارایی را برابر صفر نشان میدهد. به این معنی که این فرد از نماد ثفارس هیچ سهمی در پرتفوی خود ندارد.

در عنوان «ق سر به سر» با توجه به ارزش خرید + کارمزد خرید (در این مثال ۳۲۳۳۱ ریال) + کارمزد فروش که در هنگام فروش سهم کسر می شود اگر این فرد بخواهد بدون هیچ گونه سود یا ضرری سهم را بفروشد، باید در این قیمت اقدام به فروش کند. (در این مثال ۸۸۲۰ ریال) همچنین ارزش معامله شامل ارزش خرید + کارمزد خرید می باشد  (در این مثال ۸۷۴۲۳۳۱ ریال) است.

لازم به ذکر است که ارزش خرید از حاصل ضرب (تعداد سهام * قیمت خرید) به دست می‌آید. 

ارسال سفارش خرید یا فروش در آنلاین پلاس

برای ارسال سفارش فروش نیز مطابق شکل گزینه فروش را انتخاب کنید (فلش شماره ۷). سپس تعداد و قیمت سهام را با در نظر گرفتن محدوده مجاز معامله تعیین کنید (فلش شماره ۸ و ۹). با در نظر گرفتن اطلاعات ذکر شده برای سهم اقدام به فروش سهام خود کنید. 

ارسال سفارش خرید یا فروش

بدیهی است که امکان ارسال سفارش فروش در مفید آنلاین تنها برای دارایی‌های شما که موجود در سبدبان می باشد تنها امکان‌پذیر است.

استفاده از ماشین حساب و قفل کردن قیمت

ابزار ماشین حساب برای سهولت در محاسبه سفارش استفاده می‌شود. برای این منظور با کلیک بر گزینه ماشین حساب و وارد کردن مجموع مبلغی که قصد معامله دارید را به همراه قیمت هر سهم، ماشین حساب با در نظر گرفتن کارمزد معامله تعداد سهام قابل خرید/فروش را مشخص می‎کند.

نحوه ارسال سفارش خرید یا فروش

همچنین تحت شرایطی که سهام نوسان زیادی داشته باشد ارسال سفارش بر روی آن کمی دشوار خواهد شد. چراکه قیمت‌های سرخط مدام در حال تغییر هستند. در چنین شرایطی استفاده از کلید “قفل” میتواند به شما کمک کند. به کمک این ابزار در زمان ثبت سفارش، بهترین قیمت در لحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ی ار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال را انتخاب کنید.

نحوه ارسال سفارش خرید یا فروش در آنلاین پلاس

ارسال پیشرفته سفارش در مفید آنلاین

برای ارسال پیشرفته سفارش، روی علامتی که با فلش شماره ۱ مشخص شده کلیک نمایید تا کادر «اعتبار» ظاهر شود.

ارسال سفارش خرید یا فروش  یک نماد در آنلاین پلاس

با استفاده از گزینه فلش شماره ۲ مشتری می‌تواند در هنگام ثبت سفارش، اعتبار زمانی سفارش خود را تعیین نماید. بسته به انتخاب او اعتبار سفارش می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر باشد:

روز: سفارش وارد شده فقط در همان روز در سامانه معاملات ثبت می باشد. در صورتی که معامله انجام نشود در انتهای روز از سامانه معاملات بورس حذف می‌گردد.

معتبر تا تاریخ: تا تاریخ تعیین شده توسط کاربر در سامانه معاملات بورس، ثبت می‌ماند. در صورتی که تا پایان ساعت معاملات بورس در تاریخ تعیین شده معامله صورت نگیرد از سامانه معاملات بورس حذف می‌شود.

معتبر تا لغو: سفارش وارد شده، تا زمانی که سفارش انجام نشود و یا کاربر آن را از سامانه حذف نکند، در سامانه معاملات ثبت می‌ماند. توجه داشته باشید که اگر ارسال سفارش در این حالت نمایید و نماد بسته شود، امکان حذف سفارش تا زمان بازگشایی نماد وجود نخواهد داشت.

انجام و حذف: با وارد شدن سفارش به سامانه معاملات ، هر اندازه از سفارش که همان لحظه قابل انجام باشد، انجام می‌شود. در این حالت بقیه سفارش از سامانه حذف می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید به تعداد ۱۰۰۰۰ سهم سفارش در این حالت ثبت شود. در صورتی که سفارش از نوع خرید باشد و فقط ۱۰۰ سهم برای فروش در سامانه وجود داشته باشد، فقط تعداد ۱۰۰ خرید انجام می‌شود و ۹۹۰۰ سهم دیگر از سامانه معاملات حذف می‌شود. توجه داشته باشید در چنین شرایطی وضعیت سفارش شما «انجام شد» خواهد بود.

تقسیم سفارشات در مفید آنلاین

آخرین گزینه این بخش تیک مربوط به تقسیم سفارشات است (فلش شماره ۳). از این ویژگی برای ارسال درخواست‌های خرید و فروش با حجم بالاتر از آستانه حجم نماد استفاده می‌گردد. بدین منظور حجم درخواست مورد نظر را وارد می‌کنیم و با فعال کردن تیک گزینه تقسیم سفارشات، درخواست خرید یا فروش به دسته‌های قابل ارسال تقسیم شده و به صورت همزمان ارسال می‌گردد.

سوالات متداول

حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید در یک سفارش چه میزان است؟

حداقل مبلغ برای خرید پنج میلیون ریال + کارمزد خرید می‌باشد.

آیا بازه مجاز معامله برای یک نماد در سامانه مفید آنلاین نمایش داده می‌شود؟

بله، در صفحه معاملاتی مربوط به آن نماد قابل مشاهده می‌باشد.

گزینه ماشین حساب در سامانه مفید آنلاین چه کاربردی دارد؟

ابزار ماشین حساب برای سهولت در محاسبه سفارش استفاده می‌شود. برای این منظور با کلیک بر گزینه ماشین حساب و وارد کردن مجموع مبلغی که قصد معامله دارید را به همراه قیمت هر سهم، ماشین حساب با در نظر گرفتن کارمزد معامله تعداد سهام قابل خرید/فروش را مشخص می‎کند.

اعتبار سفارشات در مفید آنلاین در چند حالت قابل تنظیم است؟

چهار حالت. اعتبار تا روز، معتبر تا تاریخ، معتبر تا لغو، انجام و حذف

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
10 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
زهرا داودی

من ده ساله از سهامم خبر ندارم نه میدونم چندتاست اصلا نمیدونم چطور باید بفهمم که چقدر شده اگه میشه راهنماییم کنید

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که کارگزار ناظر سهام شما کارگزاری مفید می‌باشد، با مراجعه به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید (ایزی‌تریدر و آنلاین‌پلاس) امکان بررسی اعداد و ارزش سهام مد نظر را خواهید داشت.
در صورت عدم اطلاع از کارگزار ناظر نماد مربوطه، جهت کسب اطمینان از دارایی خود، به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه مراجعه و مالکیت خود را در این نماد بررسی نمایید. در نظر داشته باشید، امکان بهره‌مندی از درگاه ذینفعان تنها پس از ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام مهیا می‌باشد.
سپس جهت انتقال سهام مد نظر به پرتفوی سپرده‌گذاری خود در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید، در صورت «مجاز» بودن نماد، در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید برای نماد مد نظر درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست مذکور نما دمد نظر طی 48 ساعت کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما اضافه می‌شود و امکان بررسی آن را از طریق سامانه‌های کارگزاری مفید خواهید داشت. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌ «تغییر کارگزار ناظر در آنلاین‌پلاس» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
محسن

اگه اعنبار سفارش “معتبر تا لغو” باشه، میشه قیمت رو خارج از محدوده انتخاب کرد؟
واگه در روزهای بعد محدوده قیمتی از قیمت انتخابی ما خارج شد سفارش ما هم لغو میشه؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت ثبت سفارش خرید و یا فروش می‌بایست قیمت را در «بازه مجاز» وارد نمایید و این موضوع ارتباطی با زمان اعتبار سفارش شما نخواهد داشت. منظور از بازه مجاز کمترین و بیش‌ترین قیمتی است که امکان معامله برای نماد در آن روز معاملاتی وجود دارد.
در نظر داشته باشید، سفارش «معتبر تا لغو» تا زمانی که سفارش انجام نشود و یا کاربر را از سامانه حذف نکند در سامانه معاملات ثبت می‌ماند و در صورتی که قیمت ثبت شده در سفارش با بازه مجاز روز مغایرت داشته باشد، سفارش با خطا مواجه شده و حذف خواهد شد.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
پری

سلام من واسه خرید سهم مدام با خطای ۸۰۴۵ روبرو میشم

کارگزاری مفید

سلام
در صورت وجود مشکل جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ و چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی و email: 8700@emofid.com

هاشم حسین زاده

سلام برای فروش سهام پیام میدهد که حسابم باید باامضای الکترویک تایید شود لطفا راهنمایی کنید چگونه امضای الکترونیک کنم؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت امضای قرارداد الکترونیک کارگزاری مفید، به سامانه ثبت نام کارگزاری مفید مراجعه نمایید.

میلاد کامرانی فر

سلام وقت بخیر بنده کد بورسی دارم و روش مستقیم رو انتخاب کردم درخواست فروش سهام ثبت کردم و درخواستم هم ثبت شد یک مدت وارد کارگزاری نشدم و الان وارد اکانتم نمیشه که درخواست فروش سهام و بررسی کنم علت چی هست میزنه نام کاربری یا رمز عبور اشتباهه درحالی که درست وارد میکنم

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که برای ورود به سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید با مشکلی مواجه هستید، به این دلیل است که کلیه سرویس‌های مربوط به سامانه سهام عدالت از سمت سپرده‌گذاری مرکزی با اختلال مواجه شده و قطع می‌باشد. لازم به ذکر است، با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغ‌ شده به کارگزاری‌ها در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت به روش مستقیم وجود ندارد. لذا ممکن است فرآیند فروش آن زمان‌بر باشد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «هر آنچه لازم است درباره سهام عدالت بدانید» را مطالعه نمایید. در غیر این صورت، کش مرورگر خود را حذف کرده و مجددا امتحان کنید. در صورت عدم رفع مشکل، در صورت وجود مشکل جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ و چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی و email: 8700@emofid.com