چند نکته درباره پرتفوی و بهینه‌سازی آن

همه چیز درباره‌­ی پرتفوی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۵ دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 4979
سطح مبتدی

یکی از سوالات پر‌تکرار افرادی که قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارند این است که پرتفوی چیست و چگونه می‌توان آن را بهینه کرد؟ در ادامه پاسخ این سوال و سوالات مختلف دیگر پیرامون پرتفوی‌ را ارائه خواهیم داد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

پرتفوی (Portfolio) چیست؟

واژه­‌ی پرتفوی ریشه‌ی لاتین داشته و از واژه‌ی “Portafoglio” که به نوعی سبد اشاره دارد برگرفته شده است. در بورس نیز این اصطلاح به ‌معنی “سبد سهام” کاربرد دارد. در حقیقت منظور از پرتفوی، کل دارایی سهام شما است. 

پرتفوی‌ سپرده‌گذاری و پرتفوی لحظه‌ای

پرتفوی لحظه‌ای نوعی ابزار کمکی مثل ماشین حساب است که درسامانه‌های معاملاتی در بورس وجود دارد. نقش پرتفوی‌ لحظه‌ای صرفاً کمک به انجام محاسبات بوده و اضافه شدن یا نشدن یک نماد به پرتفوی لحظه‌ای نشانه‌ انجام کامل معامله نیست. (چه‌بسا معامله کامل نشده ولی نماد به پرتفوی‌ لحظه‌ای اضافه شده باشد در این شرایط پرتفوی‌ لحظه‌ای با فرض انجام کامل معامله به محاسبه‌ی سود و زیان آن می‌پردازد.) 

معیار اصلی تملک سهم حضور آن در پرتفوی‌ سپرده‌گذاری است. پرتفوی سپرده‌گذاری برای اختصار در سیستم‌های معاملاتی “‌پرتفوی‌” هم نوشته می‌شود.

بهینه‌سازی پرتفوی

همان‌طور که گفته شد پرتفوی‌ شما کل دارایی سهام شما است؛ پس ضروری است در انتخاب ترکیب پرتفوی‌ خود دقت داشته باشید. ترکیب پرتفوی‌ شما می‌تواند ریسک، بازده و سود سرمایه‌گذاری شما در بورس را تحت تأثیر قرار دهد.

مواردی که برای بهینه‌سازی پرتفوی پیشنهاد می‌شوند عبارتند از:

  1. متنوع‌سازی پرتفوی: متنوع‌سازی از مباحث بنیادین برای کاهش ریسک است و جزو اولین توصیه‌هایی است که به معامله‌گران تازه‌وارد می‌شود. یک پرتفوی‌ متنوع پرتفویی‌ است که شامل سهام شرکت‌های مختلف‌ از صنایع گوناگون باشد.
  2. دقت در خرید سهام پر‌ریسک: واضح است که بعضی  از سهم‌ها پر ریسک‌ترند. خرید تعداد زیادی سهم پرریسک به خصوص در زمان‌هایی که بازار ریزشی است ممکن است بسیار خطرناک باشد.
  3. تناسب ریسک و بازده مورد انتظار: معمولاً در بازارهای سرمایه گذاری، بازده مورد انتظار رابطه‌ی مستقیمی با ریسک دارد. مثلاً اوراق با درآمد ثابت، کم ریسک هستند و طبعاً بازدهی بالایی هم ندارند. اما سهم‌های پر ریسک‌تر ممکن است سود سرشاری نصیب شما کنند اما احتمال زیان هم در این سهم‌ها بالاست. پس در چینش ترکیب پرتفوی‌ توجه به این نکته نیز ضروری است.

ایجاد تنوع در پرتفوی به معنای تعداد سهام بیشتر نیست، بلکه با سرمایه گذاری در سهام صنایع مختلف، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با میزان ریسک متفاوت مانند صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت، مبتنی بر طلا و … پرتفوی سرمایه‌گذار متنوع می‌شود. برخی افراد ریسک‌پذیری بیشتری دارند و به همین علت بیشتر سبد دارایی خود را به دارایی‌های پر ریسک مانند سهام، صندوق های سهامی و … و در مقابل افرادی که ریسک‌پذیر نیستند، اکثر سبد دارایی خود را به در اوراق با درآمد ثابت، صندوق‌های درآمد ثابت و … اختصاص می‌دهند.

سوالات متداول

با داشتن سهم در بخش پرتفوی لحظه‌ای، آن سهم جزء دارایی فرد محسوب می‌شود؟

خیر، در صورتی که سند حسابداری در بخش گردش حساب و دارایی در بخش پرتفوی سپرده‌گذاری وجود داشته باشد، سهام توسط فرد خریداری شده است.

چطور می‌توانیم پرتفوی خود را بهینه سازی کنیم؟

با داشتن پرتفوی متنوع، رعایت تناسب ریسک و بازده، می‌توانیم پرتفوی خود را بهینه سازی کنیم.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments