خرید سکه طلا از بورس

گواهی سپرده کالایی سکه طلا
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۳ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 104256
سطح مبتدی

گواهی سپرده کالایی سکه طلا در سال ۱۳۹۴ با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه‌ گذاری خرید سکه و همچنین شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه معرفی شد. معامله‌گران با خرید و فروش سکه طلا از طریق سامانه‌های معاملاتی می‌توانند از مزایایی مانند کارمزد پایین‌تر در خرید و  فروش معافیت مالیاتی، امکان وثیقه‌گذاری گواهی برای دریافت تسهیلات، مدیریت ریسک نگهداری سکه و همچنین انتقال نقدینگی به بازار و رصد آن بهره‌مند شوند. 

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

دریافت و فروش  

برای خرید و فروش گواهی سپرده کالایی تمام سکه طلا و ربع سکه طلا مانند دیگر گواهی‌های سپرده کالایی مانند زعفران، زیره، پسته، کشمش ، رطب مضافتی و برنج باید کد معاملاتی و کد بورسی داشته باشید. در صورتی که کد بورسی و کد معاملاتی ندارید، می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت سجام کد بورسی و با ثبت‌نام در کارگزاری مفید کد معاملاتی دریافت کنید.

 علاوه بر خرید سپرده کالایی سکه و دریافت آن، می‌توانید سکه خود را نیز در بازار بورس به فروش برسانید. در این حالت باید با در دست داشتن سکه به صورت فیزیکی آن را به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا تحویل داده و گواهی سپرده کالایی آن را دریافت کنید.

در خصوص سپرده کالایی سکه، توجه داشته باشید که می‌بایست تا قبل از سررسید سکه تصمیم به دریافت، فروش و یا انتقال آن نمایید. برای دریافت سکه تا قبل از تاریخ سر رسید، می‌توانید با پشتیبانی کارگزاری مفید (۸۷۰۰-۰۲۱) در ارتباط باشید.

در خصوص سپرده کالایی سکه، در صورتی که در زمان سررسید، از سمت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شود که امکان انتقال تاریخ سر رسید سکه به سال بعد وجود دارد، لازم است تا هزینه انبار داری نیز از زمان خرید تا تاریخ سر رسید سکه برای انتقال به تاریخ سر رسید جدید، توسط سهامدار پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: حباب سکه

پس از گذشت یک روز گواهی سپرده کالایی سکه در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد و فروشنده با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری می‌تواند گواهی سپرده کالایی خود را در بورس به فروش برساند. 

سکه تحویلی به خزانه‌های نگهداری سکه باید دارای مشخصات زیر باشند : 

  • نوع: سکه تمام بهار آزادی 
  • سال ضرب: ۱۳۸۶
  • عیار: ۹۰۰ در هزار
  • وزن:  ۸۱۳۳ گرم 

لازم به ذکر است برای دریافت هر کالا اعم از سکه طلا، حداقل مقدار تحویلی از انبار تعریف شده است. در حال حاضر، حداقل تعداد سکه قابل دریافت، یک قطعه (معادل ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی) است.

حداقل مقدار تحویلی از انبار و باقی اطلاعات به‌روز را در قسمت مشخصات قرارداد کالای مورد نظر خود در تابلوی معاملات بورس کالا مشاهده کنید.

معاملات سکه طلا در بورس کالا 

پیش‌گشایش نمادهای گواهی سپرده سکه طلا از ساعت ۱۱:۳۰ آغاز می‌شود. معاملات پیوسته آن نیز در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۵ انجام می‌شود. دامنه نوسان این معاملات نیز ۵±٪ است. نمادهایی که در حال حاضر مورد معامله قرار می‌گیرند به شرح زیر است: 

  • تمام سكه طرح جديد ۰۰۱۱ ملت (سكه۰۰۱۱پ۰۲)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۰۱۲ رفاه (سكه۰۰۱۲-۰۱) 
  • تمام سكه طرح جديد۰۰۱۲ صادرات (سكه۰۰۱۲پ۰۴)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۱۱۰ صادرات (سكه۰۱۱۰پ۰۴)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۱۱۱ آينده (سكه۰۱۱۱پ۰۵)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۱۱۲ سامان (سكه۰۱۱۲پ۰۳)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۲۱۱ ملت (سكه۰۲۱۱پ۰۲)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۳۱۰ صادرات (سكه۰۳۱۰پ۰۴)
  • تمام سكه طرح جديد ۰۳۱۲ رفاه (سكه۰۳۱۲پ۰۱)

دقت داشته باشید که هر ۱۰۰ گواهی سپرده سکه طلا معادل یک قطعه سکه تمام بهار طرح جدید است. به عنوان مثال، برای خرید یک سکه طلا باید عدد ۱۰۰ و برای خرید ۱۰ سکه طلا  باید عدد ۱۰۰۰ را در بخش حجم سفارش وارد کنید. همچنین قیمت واحد درج شده در سفارش برابر است با قیمت سکه (طبق تابلوی عرضه و تقاضا) تقسیم بر عدد ۱۰۰، به عنوان مثال برای خرید یک قطعه سکه در قیمت ۱۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال، باید درخواستی با تعداد ۱۰۰ و قیمت ۱،۳۰۰،۰۰۰ ریالی را در سامانه ثبت کند.

مطابق با اطلاعیه شرکت بورس کالا، از روز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، حداکثر حجم هر سفارش ارسالی برای هر کد معاملاتی در نمادهای گواهی سپرده سکه طلا به میزان ۱,۰۰۰ عدد (معادل ۱۰ قطعه سکه طلا) تعیین شده است.

محدودیت سقف دارایی گواهی سکه طلا

انجام معامله توسط اشخاص حقیقی که در انتهای هر روز معاملاتی میزان دارایی ایشان در نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا از ۱۰٬۰۰۰ ورقه (معادل ۱۰۰ سکه) بیشتر باشد، مجاز نیست. در حقیقت ملاک رعايت سقف دارایی، صرفاً ميزان دارایی شما در انتهای جلسه معاملاتی است.

به عبارت ساده هر شخص حقیقی نهایتا می‌تواند ۱۰٬۰۰۰ ورقه (معادل ۱۰۰ سکه) گواهی تمام سکه طلا از بورس خریداری کند. به طور مثال اگر در گذشته ۲۰۰۰ برگه گواهی سکه طلا (معادل ۲۰ سکه) داشتید، تنها امکان خرید ۸۰۰۰ گواهی دیگر (معادل ۸۰ سکه) برای شما وجود خواهد داشت. البته اگر در گذشته مجموع دارایی شما در نمادهای یاد شده بیشتر از سقف اعلام شده باشد، مشکلی برای حفظ دارایی وجود ندارد، اما امکان معامله برای خرید سکه جدید از بورس را نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نکات سررسید گواهی سپرده کالایی سکه

هزینه‌های معاملاتی سکه طلا در بورس

۱- هزینه ارزیابی و کارشناسی هر سکه: ۵۷,۰۰۰ ریال (در زمان تحویل دریافت می‌شود)

۲- هزینه انبارداری هر سکه: روزانه ۳۸۳۰ ریال

۳- کارمزد معاملات: ۰.۰۰۱۲۵ ارزش معامله

سوالات متداول

سکه تحویلی به خزانه‌های نگهداری سکه باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

نوع: سکه تمام بهار آزادی 
سال ضرب: ۱۳۸۶
عیار: ۹۰۰ در هزار
وزن:  ۸۱۳۳ گرم 

حداقل تعداد سکه قابل تحویل از انبار بورس کالا، چه تعداد است؟

در حال حاضر، حداقل تعداد سکه قابل دریافت، یک قطعه (معادل ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی) است.

هزینه‌های معاملاتی گواهی سکه چقدر است؟

۱- هزینه ارزیابی و کارشناسی هر سکه: ۵۷,۰۰۰ ریال (در زمان تحویل دریافت می‌شود)
۲- هزینه انبارداری هر سکه: روزانه ۲۹۶۰ ریال
۳- کارمزد معاملات: ۰.۰۰۱۲۵ ارزش معامله

نحوه ثبت درخواست انتقال سکه به چه صورت است؟

برای ثبت درخواست انتقال سکه در بازه اعلام شده توسط سپرده گذاری مرکزی، می‌بایست با کارگزاری مربوطه در ارتباط باشید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
118 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
مسعود

سلام من از طریق easy trader یک سکه خریدم. حالا گواهیش رو چطور از مفید دریافت کنم تا سکه رو به طور فیزیکی دریافت کنم؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت دریافت سکه، ابتدا می‌بایست از طریق ایمیل ثبت شده در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری مفید،‌ درخواست خود شامل اطلاعات هویتی و گواهی سپرده کالایی مورد نظر را بابت دریافت سکه به آدرس email: 8700@emofid.com ارسال نمایید. همچنین می‌توانید درخواستتان را از طریق چت آنلاین سامانه‌های کارگزاری مفید ارسال کنید. پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ با دارایی شما نزد کارگزاری مفید، نامه خروج سکه از انبار صادر و از طریق تماس یا پیامک، به شما اطلاع‌رسانی ‌می‌شود. سپس با مراجعه به انبار مربوطه، می‌توانید سکه‌ را دریافت نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا» را مطالعه فرمایید.

اسماعیل

سلام
آیا هزینه انبارداری در زمان فروش گواهی سپرده اعمال میشود؟ یا فقط در زمان تحویل فیزیکی محاسبه خواهد شد؟

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که قصد تحویل فیزیکی سکه طلا را داشته باشید، در زمان مورد نظر جهت دریافت کالا، هزینه‌های مربوط به انباداری از حساب کاربری شما کسر خواهد شد. هزینه انبارداری هر قطعه سکه (هر صد عدد گواهی سکه) به ازای هر روز تقویمی ۲۹۶ تومان بوده و تا پایان روز تحویل از انبار بر عهده خریدار می‌باشد. همچنین در صورت فروش گواهی سپرده کالایی، هزینه انبارداری، در هر معامله از قدرت خرید فروشنده کسر می‌گردد.

حامد

با سلام. یعنی طبق متن این مقاله: اگر من به اندازه چند سکه نماد گواهی خریداری کنم و بخواهم 10 سال دیگر آن چند سکه را دریافت کنم (پس انداز سکه به شکل غیرفیزیکی) ، ده سال بعد باید هزینه 10سال انبارداری را بدهم؟؟

کارگزاری مفید

با سلام
هر گواهی سپرده کالایی سکه طلا دارای تاریخ سررسید می‌باشد. در صورتی که تا زمان سررسید گواهی مد نظر اقدام به فروش آن نفرمایید و قصد نگهداری گواهی سکه خود را داشته باشید، می‌بایست نسبت به انتقال نماد خود اقدام نمایید. فرآیند انتقال نماد، پس از کسر هزینه‌های مربوط به انبارداری آن از حساب کاربری شما در کارگزاری مفید انجام می‌شود. هزینه انبارداری هر قطعه سکه (یا هر ۱۰۰ عدد گواهی سکه) به ازای هر روز تقویمی ۲۹۶ تومان است. با توجه به زمان خرید گواهی سپرده کالایی، می‌توانید هزینه انبارداری آن برای انتقال نماد و یا دریافت فیزیکی سکه طلا را محاسبه کنید. برای انتقال نماد مربوطه به نماد جدید و همچنین دریافت فیزیکی کالا، می‌بایست از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ درخواست رسمی خود را بابت انتقال نماد و یا دریافت کالا به آدرس ایمیل 8700@emofid.com ارسال کنید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «نکات سررسید گواهی سپرده کالایی سکه صادرات» را مطالعه نمایید.

Last edited 4 ماه قبل by کارگزاری مفید
سعید

با توجه به اینکه من ساکن تبریز هستم برای دریافت فیزیکی سکه حتما باید به خزانه موجود در تهران مراجعه کنم یا امکان دریافت غیزیکی سکه در تبریز هم ممکن است؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت دریافت فیزیکی سکه‌های خود می‌بایست پس از طی نمودن مراحل مربوط به دریافت فیزیکی سکه طلا، سکه خود را از انبار خزانه بانک مربوطه در تهران دریافت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «نکات سررسید گواهی سپرده کالایی سکه» را مطالعه نمایید.

معتمدی

کسی که ثبت سفارش ربع سکه را انجام داده از کجا بداند که سفارش قبول شده یا خیر؟
و در صورتی که سفارش سکه قبول نشود، پول بلوکه شده کی به حساب سهامدار بر می‌گردد؟
باتشکر

کارگزاری مفید

باسلام
از قسمت گردش حساب و تاریخچه سفارشات در سامانه های آنلاین می‌توانید وضعیت سفارش خود را مشاهده کنید. درصورتی که خرید انجام نشود، طی همان روز مبلغ از بلوکه خارج می‌شود. جهت آشنایی بیشتر لطفا مقاله «خرید ربع سکه از بورس» را مطالعه کنید.

Last edited 4 ماه قبل by کارگزاری مفید
mohamad

سلام
اگر نماد تمام سكه طرح جديد۰۰۱۱ ملت (سكه۰۰۱۱پ۰۲) خرید کنم، آیا قابل تحویل گرفتن است؟
منظورم این هست که کنار نماد اعلام نشده تحویل یک روزه آیا این نماد تحویل می دهد؟ یا فرق می کند با نمادهایی که کنارشون می نوشت تحویل یک روزه؟
ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
بله، تمامی نماد‌های سکه تحویل یک روزه هستند و پس از خرید سپرده کالایی در بازار کالا، می‌توانید جهت دریافت فیزیکی کالا می‌بایست از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ یک درخواست رسمی بابت تحویل کالا حاوی نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد بورسی و حجم سپرده کالایی به آدرس ایمیل کارگزاری ارسال کنید. همچنین امکان ارسال درخواست خود از طریق چت آنلاین سامانه‌های کارگزاری مفید را دارید. پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با سپرده کالایی خریداری شده، کارگزاری مفید نامه خروج کالا از انبار را برای شما صادر کرده و از طریق تماس یا پیامک این موضوع را به اطلاع شما ‌می‌رساند. به این ترتیب، می‌توانید پس از دریافت تماس از کارگزاری مفید، با مراجعه به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا‌، کالای خود را دریافت کنید.

Last edited 4 ماه قبل by کارگزاری مفید
محمد

تحویل ربع سکه های خریداری شده از بورس فقط در خزانه بانک رفاه کارگران در تهران میسر است؟ یا در شهرستان ها هم می‌تونیم تحویل بگیریم؟

کارگزاری مفید

باسلام
بله تحویل ربع سکه از خزانه بانک رفاه در استان تهران می باشد.

قیاسی

سلام
سکه های فیزیکی دریافتی وکیوم هستند؟

کارگزاری مفید

باسلام
تمام سکه هایی که در بورس و سامانه های آنلاین معامله می‌شوند، بدون وکیوم هستند.

محمود

سلام من ربع سکه خریداری نموده ام اگر نخواهم فیزیکی تحویل بگیرم باید چکار کنم؟

کارگزاری مفید

باسلام
درنظر داشته باشید ربع سکه معاملات ثانویه ندارد. خریداران موظف هستند پس از معامله و تا مهلت مقرر، ربع‌ سکه‌های خریداری شده را از خزانه بانک (واقع در تهران) دریافت کنند.

عاطفه

سلام وقت بخیر
تحویل سکه تمام چند روزه است؟

کارگزاری مفید

باسلام
فرآیند تحویل سکه های قابل معامله و دریافت مجوز تحویل از سمت کارگزاری یک روزه بوده و برای دریافت می بایست از انبار مدنظر پیگیری کنید.

علی

باسلام
برای خرید سکه قبل از ثبت سفارش حتما باید پول به مقدار کافی در حساب کاربری باشد؟

کارگزاری مفید

باسلام
بله مکانیزم خرید و فروش گواهی سپرده کالایی سکه همانند معاملات بوده و قبل از سفارش گذاری می بایست مبلغ سفارش در قدرت خرید شما شارژ باشد.