ابزارهای فیبوناچی و کاربرد آن‌ها در تحلیل تکنیکال

ابزارهای فیبوناچی و کاربرد آن‌ها در تحلیل تکنیکالابزارهای فیبوناچی و کاربرد آن‌ها در تحلیل تکنیکال
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 46049
سطح نیمه حرفه ای

ابزارهای فیبوناچی در بازارهای مالی، روشی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند هستند. به بیان دیگر ابزارهای فیبوناچی نقاط حمایت و مقاومت هستند که با ابزارها و روش‌های گوناگون رسم می‌شوند. در استفاده از ابزارهای مذکور درصدها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند. لازم است بدانید فیبوناچی شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها می‌شود که در آموزش تحلیل تکنیکال به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود. البته در کنار ابزارهای فیبوناچی استفاده از پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال حائز اهمیت است.

ابزارهای فیبو‌ناچی

  • فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)
  • فیبوناچی گسترشی Fibonacci Extension (EXT)
  • فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion (EXP)
  • فیبوناچی پروژكشن Fibonacci Projection (PRO)
  • فیبوناچی کمان‌‌ها Fibonacci arcs
  • فیبوناچی باد‌بزن Fan
  • فیبوناچی کانال Channel
 

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین ابزارهای فیبوناچی همین ابزار فیبوناچی اصلاحی است. با استفاده از فیبوناچی اصلاحی می‌توانیم درصدهای احتمالی برای پایان یک حرکت اصلاحی را تخمین زده و نقاط ورود مناسبی را بدست بیاوریم. پیش از آنکه درباره این ابزار توضیح دهیم، لازم است با درصدهای فیبوناچی اصلاحی آشنا شوید. سطوح کلیدی در این ابزار شامل پنج سطح «۲۳.۶ درصد»، «۳۸.۲ درصد»، «۵۰ درصد»، «۶۱.۸ درصد»، «۷۸.۶ درصد» است.

درصدهایی که اشاره شد، مهمترین درصدهای فیبوناچی اصلاحی هستند، البته از بین این درصدها، ۶۱.۸ که معروف به درصد طلایی است، اهمیت بیشتری دارد و اکثر حرکات اصلاحی در ۶۱.۸ به اتمام می‌رسند.

همچنین توجه داشته باشید که نسبت ۵۰ درصد جزو اعداد اصلی فیبوناچی نیست، اما معامله‌گرها اعتقاد دارند که قیمت به سطح ۵۰ درصد واکنش خوبی نشان می‌دهد، به همین دلیل است که عدد ۵۰ نیز در این ابزار گنجانده شده است.

در ابتدا می‌خواهیم فیبوناچی اصلاحی (RET) را برایتان شرح دهیم. زمانی که بازار در روندی خاص در حرکت است، در مقاطعی تمایل برای اصلاح قیمتی دارد که در این‌گونه اصلاح هرگز از کف و سقفی که ما فیبوناچی را رسم کرده‌ایم، فراتر نمی‌رود.

شیوه رسم این ابزار

۱- ابتدا باید یک‌ روند خاص را مشخص کنیم. این روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.

۲- نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم، این است که تشخیص استفاده از ابزار کاملا شخصی است و بی‌شک تجربه می‌تواند اولین مؤلفه‌ مهم در استفاده از آن باشد و برای تشخیص نقاط کف و سقف، تجربه به‌طور محسوس خود را نشان می‌دهد.

۳- برای رسم باید در روند صعودی پس از انتخاب ابزار، کف را به سقف و در روند نزولی سقف را به کف وصل کنیم.

۴- برای نحوه‌ معامله باید منتظر واکنش معامله‌گران در یکی از سطوح فیبوناچی باشیم. به‌بیانی برای تشخیص اینکه این سطح حمایت یا مقاومت است، باید تمام پارامترهایی که برای یک حمایت یا مقاومت در حالت عادی بررسی می‌کردید، را لحاظ کنید. در این میان نسبت‌های ۶۱.۸ درصد و ۳۸.۲ درصد از اهمیت برگشتی بیشتری برخوردار هستند. ابتدا باید روی تراز ۳۸.۲ درصد حساس بود و درصورتی‌که این تراز را رد کرد، به ۶۱.۸ درصد حساس شد و درصورتی‌که از این تراز عبور کند، تراز بعدی ۷۸.۶ درصد خواهد بود و درصورتی‌که این سطح بشکند، احتمالا با کف قیمتی برخورد می‌کند و به‌احتمال‌زیاد این کف را می‌شکند.

با این تفاسیر اگر روند صعودی باشد، ما می‌توانیم از این ابزار برای بررسی حمایت‌های آن استفاده کنیم که در مثال‌های زیر این امر به‌وضوح مشخص‌ شده است. بعد از انتخاب، نقطه یک را به دو وصل می‌کنیم تا سطوح به دست بیاید.

فراموش نكنید كه این دو نقطه یك حداقل و حداكثر هستند.

نمودارهای زیر برای به دست آوردن حمایت‌ها در داخل روند استفاده ‌شده است، می‌توانیم برای به دست آوردن مقاومت‌ها در داخل یک‌روند صعودی هم به دست بیاوریم. توجه كنید كه حالت اصلاحی مربوط به داخل یک كف و سقف است.

ابزارهای فیبوناچی: فیبوناچی اصلاحی

ابزارهای فیبوناچی: فیبوناچی اصلاحی

فيبوناچی گسترشی (Fibonacci Extension)

فیبوناچی گسترشی (EXT) یکی از ابزارهای فیبوناچی است که برای پیش‌بینی سطوح قیمتی بیش از ۱۰۰ درصد به‌کار می‌آید، به‌صورتی که اگر سهمی از سقف قبلی خود عبور کند، برای اینکه بتوانیم سطوح مقاومتی جدید سهم پس از عبور از سقف قبلی را شناسایی کنیم، می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم.

شیوه رسم این ابزار

برای رسم فیبوناچی گسترشی کافی است که دقیقا برعکس حالت اصلاحی نقطه حداکثر سقف قبلی را به کف وصل کنیم. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، برای سهم زیر به این صورت توانستیم نقاط مقاومت جدید را شناسایی کنیم. همین امر برای حالت برعکس نیز صادق است، به‌صورتی که در این حالت سهم از کف قبلی خود عبور می‌کند و این بار با وصل کردن نقطه حداقلی به حداکثر قبلی خود می‌توانیم سطوح جدید سهم را شناسایی کنیم. لازم به ذکر است که این ابزار را با اصطلاح Fibonacci Expansion (EXP) نیز معرفی می‌کنند.

در این حالت نقطه یک را به دو وصل می‌کنیم تا نقاط خارجی به دست بیاید؛ بنابراین برای یک حالت خارجی و به‌دست آوردن نقاط مقاومتی از این الگو استفاده‌ شده كه هم در روند صعودی و هم در روند نزولی می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

توجه داشته باشید كه فیبوناچی گسترشی برای خارج یک كف و سقف است؛ به مثال‌های زیر توجه کنید.

ابزارهای فیبوناچی: فیبوناچی خارجی

فیبوناچی خارجی

فيبوناچی پروژكشن (Fibonacci Projection)

نام این ابزار در متاتریدر به اشتباه Exp قرار داده شده است، در حالی که باید Pro نام‌گذاری می‌شد، ولی در Dynamic Trader به عنوان Apps نامیده می‌شود.

شیوه رسم این ابزار

برای استفاده از فیبوناچی پروژكشن باید از سه‌نقطه استفاده شود که این سه‌نقطه شامل نقطه‌ کف، سقف و یک اصلاح چه در صعود و چه در نزول است که به ترتیب باید این سه‌نقطه را با نمودار تیک زد؛ یعنی ابتدا کف یا سقف سپس سقف یا کف و در آخر با کشیدن ابزار تا نقطه اصلاح نقاط خارج از بازه را برای ما به دست می‌آورد.

با توجه به اشکال زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این ابزار بیشتر در روندهای صعودی یا نزولی تکرار می‌شوند که به‌اصطلاح به آن‌ها رالی می‌گویند و اعتبار بیشتری دارد.

طبق الگوی زیر زمانی كه از محور خط‌چین افقی و خط A عبور كنیم، می‌توانیم برای پیش‌بینی قیمت از سه‌نقطه استفاده كنیم و ابزار را به‌صورت زیر رسم كنیم. ابتدا نقطه اول ابزار روی یک، سپس نقطه دوم روی دو و در نهایت تا نقطه سه می‌کشیم تا نقاط مقاومت در آینده به دست بیاید.

ابزارهای فیبوناچی: فیبوناچی پروژکشن
پروژکشن

سوالات متداول

کاربرد فیبناچی اصلاحی چیست؟

با استفاده از فیبوناچی اصلاحی می‌توان درصدهای احتمالی برای پایان یک حرکت اصلاحی را تخمین زده و نقاط ورود مناسبی را بدست آورد.

فیبناچی گسترشی چیست؟

فیبوناچی گسترشی (EXT) یکی از ابزارهای فیبوناچی است که برای پیش‌بینی سطوح قیمتی بیش از ۱۰۰ درصد به‌کار می‌آید.

کاربرد فیبناچی کانال چیست؟

این ابزار در تحلیل نمودار‌های قیمتی که داخل یک کانال در حال حرکت‌اند، کاربرد دارد. هنگام شکست کانال، می‌‌توان به سادگی نقاط حمایت و مقاومت پیش‌روی چارت قیمت را بر اساس خطوط ابزار Channel مشخص‌کرد.

کاربرد کمان‌ها در فیبوناچی چیست؟

کمان‌ها، نقاط برگشت قیمت را بر اساس صعودی یا نزولی بودن روند مشخص می‌کنند.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
14 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
کوشا مدنی

فکر میکنم نحوه ی رسم نمودار فیبوناچی اکستنشن را خوب توضیح ندادید. چون در این ابزار از سه نقطه برای رسم استفاده می‌شود.

کارگزاری مفید

باسلام
برای رسم نمودار فیبوناچی اکستنشن از دو نقطه استفاده می‌شود. در حالی که برای رسم نمودار پروجکشن از سه نقطه استفاده می‌شود. توجه داشته باشید، «Trend based fibo extension» در ابزارهای تحلیل تکنیکال اشاره به فیبوناچی پروجکشن دارد.

اسفندیار علی نیا

سپاس، بسیار مفید بود.

کارگزاری مفید

باسلام
رضایت شما مایه افتخار ماست. با تشکر

سعیدی

3نقطه ی کشیدن فیبوناچی کانال Channel چگونه به دست می آیند؟

کارگزاری مفید

باسلام
این ابزار در تحلیل نمودار‌های قیمتی که داخل یک کانال در حال حرکت‌اند، کاربرد دارد. هنگام شکست کانال، می‌‌توان به سادگی نقاط حمایت و مقاومت پیش‌روی چارت قیمت را بر اساس خطوط ابزار Channel مشخص‌کرد.
برای رسم این ابزار در مفید‌تریدر کافی است «channel» را انتخاب کنید. سپس با استفاده از سه نقطه‌ای که این ابزار در اختیارتان قرار می‌دهد، کف و سقف کانال را مشخص کنید.
جهت راهنمایی بیش‌تر لطفا مقاله (نحوه انتخاب نقاط برای رسم ابزار‌های فیبوناچی) را مطالعه نمایید.

حسین بردانپناه

سلام بسیار ساده و سهل توضیح داده شده است و برای من که جدیدا شروع کردم عالی بود.پیروز باشید

کارگزاری مفید

با سلام
از اینکه همراه ما هستید مفتخریم. با تشکر از حسن نظر شما

صالح

ممنون

کارگزاری مفید

سلام.
از همراهی شما کمال تشکر را داریم.

فریبرز

سلام میشه بفرمایید کانال فیبوناچی را چطور روی نمودار بندازیم ؟

کارگزاری مفید

سلام، برای رسم کانال فیبوناچی در ایزی چارت از نوار ابزار سمت چپ گزینه‌ای که به صورت پیش‌فرض بر روی اصلاحی فیبوناچی است را انتخاب و از لیست نمایش داده شده می‌توانیم، کانال فیبوناچی را مشاهده کنیم.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله«انواع فیبوناچی زمانی» را مطالعه نمایید.

منوچهر

سلام در فیبو 2نقطه ای کجا باید خرید زد و کجا فروش؟

کارگزاری مفید

سلام
فیبوناچی‌ها بیشتر برای شناسایی نواحی مهم حمایتی و مقاوتی استفاده می‌شوند، بر روی آن نواحی نیاز است تا از تابلوخوانی و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال در کنار فیبوناچی برای پیدا کردن بهینه ترین نواحی استفاده می‌کنند.