نکاتی مهم در خصوص اوراق اختیار فروش تبعی

اوراق اختیار فروش تبعی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۱۹ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 82162
سطح مبتدی

اوراق اختیار فروش تبعی ابزاری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به هنگام کاهش قیمت سهام است. در واقع سهام‌داران می‌توانند با خرید اوراق اختیار فروش تبعی‌ سهام خود را در برابر کاهش قیمت بیمه کنند. اما باید توجه داشت که این اوراق، در صورت ناآگاهی افراد می‌تواند خسارات جبران ناپذیری وارد کند. در نتیجه آموزش بورس قبل از هرگونه اقدام در این زمینه ضروری است.

مواردی که هنگام خرید اوراق اختیار فروش‌ تبعی‌ لازم است بدانید

  • به فکر نوسان‌گیری و کسب سود از اوراق اختیار فروش تبعی‌ نباشید. امکان معاملات ثانویه و فروش اوراق اختیار فروش تبعی‌ وجود ندارد.

  • شما با خرید اوراق اختیار فروش تبعی‌ فقط در تاریخ مشخص شده برای اعمال، می‌توانید اختیار فروش خود را اعمال کنید و پس آن روز در صورت عدم اعمال، اوراق قابلیت اعمال نخواهند داشت و ازبین می‌رود.

  • در صورتی که سهام پایه اوراق تبعی را ندارید، خرید نکنید. در واقع برای توضیح بیشتر باید گفت در صورتی که شما سهام پایه را در پورتفوی خود نداشته باشید، خرید اوراق اختیار فروش تبعی اشتباه است.
    عودت‌وجه ناشی از خرید اشتباه این اوراق ممکن است امکان‌پذیر نباشد و شرکت منتشرکننده این اوراق در صورت صلاحدید امکان برگشت وجه را فراهم می‌کند، در غیر این صورت مبلغ پرداخت شده بابت اوراق اختیارفروش تبعی از بین خواهد رفت.

  • در هنگام خرید اوراق اختیار فروش تبعی‌ حداکثر باید به تعداد سهام پایه‌ای که دارید، خرید کنید.
    در این حالت اوراق اختیار‌ فروش‌‌ تبعی‌ مازاد فاقد اعتبار بوده و وجه پرداختی جهت خرید از بین خواهد رفت.

  • اوراق اختیار فروش تبعی‌ به هر قیمتی ارزش خرید ندارد. حتما قبل از خرید، قیمت این اوراق را با توجه به بازده مورد نظر خود محاسبه کنید. تنها در صورتی که اوراق به قیمت مناسبی عرضه می‌گردید، اقدام به خرید نمایید.

برای آشنایی با روش اعمال اوراق تبعی کلیک کنید

برای توضیحات کامل‌تر در خصوص اوراق اختیار فروش تبعی کلیک کنید.

لیست نمادهای اوراق اختیار فروش تبعی

لیست نمادهای اوراق اختیار فروش تبعی موجود در بازار سرمایه در حال حاضر (سال ۱۴۰۱) به شرح زیر است:

قبل از خرید هر یک از نمادهای اوراق اختیار فروش تبعی، طبق قانون حتما باید توافق‌نامه مربوط به آن نماد را که به شما نمایش داده می‌شود، بپذیرید. در صورت عدم پذیرش توافق‌نامه، نمی‌توانید سفارش خرید ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا اوراق تبعی امکان انجام معاملات ثانویه دارد؟

خیر. اوراق اختیار فروش تبعی‌ امکان معاملات ثانویه ندارند.

آیا امکان استفاده از اوراق تبعی بعد از گذشت مدتی از تاریخ اعمال وجود دارد؟

خیر. امکان استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی‌ فقط در تاریخ مشخص شده برای اعمال وجود دارد.

اگر بیش از دارایی سهام پایه خود اوراق تبعی خریداری شود، چه اتفاقی برای اوراق مازاد خواهد افتاد؟

در این حالت اوراق اختیار‌ فروش‌‌ تبعی‌ مازاد فاقد اعتبار بوده و وجه پرداختی جهت خرید پس از کسر کارمزد به خریدار این اوراق بازگردانده خواهد شد.

آیا اوراق تبعی به هر قیمتی ارزش خرید دارند؟

خیر. حتما قبل از خرید، قیمت این اوراق را با توجه به بازده مورد نظر خود محاسبه کنید. تنها در صورتی که اوراق به قیمت مناسبی عرضه می‌گردید، اقدام به خرید نمایید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
56 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
تازیک

سهام پایه هملت، بیمه ملت نیست، بانک ملته. وبملت!

کارگزاری مفید

با سلام.
بله نماد پایه‌‌ی اوراق تبعی هملت، نماد وبملت می‌باشد.
در سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران وقتی اوراق تبعی را جست‌وجو کنید، نماد پایه مشخص شده است، به طور مثال با جست‌وجوی نماد هملت، (هملت028 – اختيارف ت­ وبملت-1727-02/08/30) نمایش داده می‌شود.

رامین گنجعلی لاهرودی

سپاس… عالی و کامل

با سلام.
از نظر ارزشمند شما صمیمانه سپاسگزاریم.

جزایری

لطفا مطالب بالا را با یک مثال واضح روشن کنید، هم مثالی که نشان دهنده منفعت در خرید هست و هم مثالی که ضرر در خرید ایجاد می شود. هر دو با فرض اینکه شخص سهام پایه را دارد

کارگزاری مفید

با سلام.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده مثال لطفا مقاله «اوراق اختیار فروش تبعی را بهتر بشناسیم!» را مطالعه کنید.

پاتیذ

با سلام علت نیومدن نماد پالایشی اول به پرتقوی چیست ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که نماد مد نظر در پرتفوی سپرده‌گذاری شما موجود نیست، کارگزار ناظر آن کارگزاری مفید نمی‌باشد. جهت کسب اطمینان از دارایی خود، به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه و مالکیت خود را در نماد مورد نظر بررسی نمایید. در صورتی که از دارا بودن این نماد اطمینان دارید، جهت انتقال نماد مد نظر به پرتفوی سپرده‌گذاری خود، می‌بایست در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید برای نماد مورد نظر درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت کنید.
پس از ثبت درخواست مذکور این نماد طی دو روز کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما اضافه خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌‌های «تغییر کارگزار ناظر در ایزی‌تریدر» و «تغییر کارگزار ناظر در آنلاین‌پلاس» مطالعه نمایید.

Last edited 4 ماه قبل by پگاه اعتماد مقدم
مهدی مسیبی

با سلام برای کسب اطلاعات و اگاهی بیشتر به چه سایتی باید مراجعه کنم ممنون از راهنمای شما با تشکر.

کارگزاری مفید

با سلام
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با اوراق تبعی می‌توانید مقاله‌های «نحوه اعمال اوراق اختیار فروش تبعی چگونه است؟» و «اوراق اختیار فروش تبعی را بهتر بشناسیم!» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
حسنی

سلام. پیام های ناظر مرتبط با این نمادها کجا قابل مشاهده می باشد؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت مشاهده پیام‌های ناظر، وارد سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران شده و نماد مورد نظر خود را جست‌جو نمایید سپس گزینه «پیام ناظر» را انتخاب فرمایید.
همچنین در قسمت «پیام‌ها» سامانه‌ معاملاتی آنلاین‌پلاس و سامانه ایزی‌تریدر نیز امکان مشاهده و بررسی پیام‌های ناظر مهیاست.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
حسن

شپارسح را خریدم بعد از دوروز بسته شد به مدت دو ماه حالا کلا از سبدم خارج شد پولشم ندادن چکار باید کنم والا پولش وام بوده

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که حق تقدم مد نظر را در بازه زمانی «مهلت استفاده از حق تقدم سهام» که در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌گردد، خریداری کرده‌اید و مبلغ اسمی (۱۰۰۰ ریال به ازای هر حق تقدم) آن را به شرکت مربوطه واریز نکرده‌اید، شرکت حق تقدم‌های استفاده نشده را در مرحله‌ای به نام «پذیره‌نویسی عمومی» به فروش می‌رساند.
پس از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده و کسر هزینه و کارمزد فروش، وجه حاصل از آن در اختیار سهامدارانی که از حق تقدم‌ خود استفاده نکرده‌اند، قرار خواهد گرفت. جهت اطلاع از نحوه دریافت می‌‌بایست آگهی «نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده» را در سایت کدال بررسی نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «حق تقدم خرید سهام و نحوه استفاده از آن» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
میثم احمدوند

چنانچه قبل از داشتن سهمی مثلا (وملل) اوراق فروش تبعی آن را خریداری کنیم و سپس ( بعداز ۲یا۳ماه) اقدام به خرید سهم وملل به تعداد سهم اوراق فروش تبعی آن که قبلا خریداری شده نماییم آیا دارای سهم اوراق فروش تبعی که از قبل خریداری کرده ایم خواهیم شد؟ ممنونم

کارگزاری مفید

با سلام.
در صورتی که در انتهای روز معاملاتی خرید اوراق اختیار فروش تبعی، دارایی پایه را تحت مالکیت نداشته باشید، اوراق اختیار فروش تبعی فاقد اعتبار می‌باشد و مبلغ شما از بین خواهد رفت.

باقر

از اطلاع رسانی و راهنمایی تان سپاسگزاریم

کارگزاری مفید

با سلام
از نظر ارزشمند شما سپاسگزاریم.

حامد

ممنون از راهنمایی شما

کارگزاری مفید

با سلام.
از توجه شما متشکریم.