آشنایی با الگوی سر و شانه

آشنایی با الگوی سر و شانه
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۲۸ آبان ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 28094
سطح نیمه حرفه ای

یکی از محبوب‌ترین‌ الگو‌های‌ بازگشتی، الگوی سر و شانه می‌باشد که معمولا‌ بعد از‌مشاهده این الگو می‌توان انتظار‌ یک‌ حرکت پرقدرت از سهم، در‌ خلاف‌ جهت روند قبلی داشت. به طور کلی این الگو در دو مدل الگوی‌ سر و شانه سقف و الگوی سر و شانه کف تقسیم می‌شوند.

شناخت الگو‌های قیمتی در جهت کسب سود از بازار سرمایه، بسیار کارآمد و ثمر‌بخش می‌باشد. لذا هر شخص که قصد فعالیت تخصصی در این بازار را دارد، لازم است با این الگوهای قیمتی آشنا باشد.

الگو‌های کلاسیک تحلیل تکنیکال را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد.

۱. الگو‌های‌ ادامه دهنده (الگو پرچم یک نوع الگو ادامه دهنده است): این نوع‌ الگو‌ها در میانه یک روند‌ صعودی یا نزولی نمایان‌ می‌شوند و ادامه‌دار بودن روند را تایید می‌کنند. 

۲. الگو‌های‌ بازگشتی: این نوع الگو‌ها در پایان یک روند صعودی و یا نزولی پدید می‌آیند و نشان از تغییر جهت روند دارند.

اجزای تشکیل دهنده الگو‌های سر و شانه: 

الف) سر: الگوی‌ سر و شانه از سه قله و یا سه‌ دره تشکیل‌‌ می‌شود و بلند‌ترین آن‌ها که همیشه در وسط قرار‌دارد، اصطلاحاً «سر» نامیده می‌شود.  

ب) شانه‌ها: به دو قله‌ یا دره مجاور در این الگو «شانه» گفته‌ می‌شود که همواره ارتفاع کمتری نسبت به سر دارند.

ج) خط گردن: در‌این الگو، خطی که نقاط حاصل از برخورد سر و شانه‌ها را به هم متصل می کند اصطلاحاً خط گردن نامیده می‌شود. هر چه شیب خط گردن ملایم‌تر باشد، آن خط از اعتبار بیشتری‌ برخوردار‌ می‌باشد.

سر و شانه سقف:

این‌الگو در‌انتهای روند صعودی نمایان می‌شود و باعث نزولی‌ شدن‌ روند و افت چشم‌گیر قیمت‌ سهم خواهد‌ شد. کسب‌ سود از الگوی سر و شانه کف، فقط در بازار‌های دو طرفه امکان‌پذیر می‌باشد.

الگوی سر و شانه سقف در ایزی چارت نسخه جدید ایزی تریدر(اربیس)

سر و شانه کف:

این‌ الگو در انتهای روند‌ نزولی نمایان می‌شود و باعث صعودی شدن‌ روند و رشد سریع قیمت سهم خواهد شد. در‌ بازار سرمایه ایران از این الگو برای کسب سود‌ استفاده‌ می‌شود.

الگوی سر و شانه کف در ایزی چارت نسخه جدید ایزی تریدر(اربیس)

استراتژی کسب سود: 

برای کسب بیش‌ترین سود از هر الگویی، نیاز است تا نقاط‌ امن ورود، بعد از تشکیل‌ الگو‌ را بشناسیم. در‌الگوی سر‌ و شانه ۲ نقطه امن برای ورود شناسایی شده‌ است. نقطه امن ورود اول بلافاصله بعد از شکست خط گردن و نقطه امن ورود دوم بعد از بازگشت (Pull back) به خط گردن‌ شکسته شده می‌باشد‌.

کسب سود در الگوی سر و شانه

ورود به سهم بعد از مشاهده الگوی سر و شانه کف به وسیله ارسال سفارش خرید صورت‌ می‌گیرد و با رشد قیمت بعد‌ از شکست خط گردن می‌توان با‌ کسب سود پیش‌بینی شده از معامله‌ خارج شد.

ورود به معامله بعد از‌مشاهده الگوی سر و شانه سقف به وسیله ارسال سفارش فروش صورت می‌گیرد. البته این امکان در بازار بورس و فرابورس‌ ایران، وجود ندارد و تنها در بازار‌های آتی می‌توان با ‌ارسال‌ سفارش‌ فروش‌، وارد معامله شد. در‌این ‌صورت با نزول قیمت بعد از‌شکست‌ خط گردن می‌توان با کسب سود‌ مورد انتظار، از‌ معامله‌ خارج شد.

حد ضرر:

در الگوی سر و شانه کف، حد ضرر را می‌توان کمی‌ پایین‌تر از شانه‌ راست قرار‌ داد و در الگوی سر و شانه‌ سقف، حد‌ ضرر را می‌توان کمی‌ بالاتر از شانه‌ راست در‌نظر‌ گرفت. در برخی از حالات ممکن است شانه‌ راست تقریباً هم‌ارتفاع قسمت سر الگو قرار گیرند که در این صورت می‌توان حد‌ ضرر را حوالی قیمت سرِ‌الگو، به عنوان یک حد ضرر مطمئن‌تر قرار داد. 

حد‌ سود:

حد سود در این الگوها، به فاصله نقطه راسی سر‌ از خط گردن بستگی دارد. در الگوی سر و شانه کف بعد از شکست خط گردن انتظار می‌رود قیمت حداقل به اندازه فاصله راس سَر از خط گردن، به رشد خود ادامه دهد. در الگوی سر و شانه کف می‌توان حد سود دوم را مطابق شکل به اندازه‌ قیمت ابتدایی موج ورودی در نظر گرفت.

در الگوی سر و شانه سقف بعد از شکست خط گردن انتظار می‌رود که حداقل به اندازه فاصله راس سر از خط گردن، شاهد افت قیمت باشیم. در این الگو می‌توان حد سود دوم را مطابق شکل به اندازه‌ قیمت ابتدائی موج ورودی در نظر گرفت.  

حد سود و حد ضرر

حد سود و حد ضرر

جهت انجام معامله مطمئن‌تر و کسب سود‌ با‌ ریسک کمتر، توصیه می‌شود که علاقه‌مندان، مباحث تحلیل تکنیکال را به‌تنهایی مبنای تصمیم‌گیری‌ خود برای انجام‌ معامله قرار‌ ندهند و در کنار آن، به یاد‌گیری مباحث تحلیل بنیادی، تابلو‌خوانی و اصول سرمایه‌ گذاری بپردازند.

سوالات متداول

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به دو دسته، الگو‌های‌ ادامه دهنده و الگو‌های‌ بازگشتی.

الگوی سر و شانه از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

الگوی‌ سر و شانه از سه قله و یا سه‌ دره تشکیل‌‌ می‌شود. بلند‌ترین آن‌ها که همیشه در وسط قرار‌دارد، اصطلاحاً «سر» نامیده می‌شود.  به دو قله‌ یا دره مجاور در این الگو «شانه» گفته‌ می‌شود که همواره ارتفاع کمتری نسبت به سر دارند. همینطور خطی که نقاط حاصل از برخورد سر و شانه‌ها را به هم متصل می کند خط «گردن» نامیده می‌شود. هر چه شیب خط گردن ملایم‌تر باشد، آن خط از اعتبار بیشتری‌ برخوردار‌ می‌باشد.

الگوی سر و شانه کف چیست؟

این‌ الگو در انتهای روند‌ نزولی نمایان می‌شود و باعث صعودی شدن‌ روند و رشد سریع قیمت سهم خواهد شد. در‌ بازار سرمایه ایران از این الگو برای کسب سود‌ استفاده‌ می‌شود.

استراتژی کسب سود در الگوی سر و شانه سقف چگونه است؟

ورود به معامله بعد از‌مشاهده الگوی سر و شانه سقف به وسیله ارسال سفارش فروش صورت می‌گیرد. البته این امکان در بازار بورس و فرابورس‌ ایران، وجود ندارد. تنها در بازار‌های آتی می‌توان با ‌ارسال‌ سفارش‌ فروش‌، وارد معامله شد. در‌این ‌صورت با نزول قیمت بعد از‌شکست‌ خط گردن می‌توان با کسب سود‌ مورد انتظار، از‌ معامله‌ خارج شد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
8 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امیر کبیر

سلام . بسیار عالی بود. با سپاس و آرزوی سلامتی برای شما

کارگزاری مفید

سلام
از ارائه بازخورد مثبت شما صمیمانه سپاسگزاریم.

محمد

بهترین تایم فریم برای بررسی این الگو ها چیست

کارگزاری مفید

سلام
امکان استفاده از این الگو در هر تایم فریمی وجود دارد.

نیما یکزمان

سلام وقت بخیر لطفا برو روی تصویر یک نمودار با مدت زمان یکسال این الگو را برای نمونه و مثال قرار دهید تا بهتر متوجه شویم

کارگزاری مفید

سلام
از پیشنهاد شما برای ارائه بهتر خدمات صمیمانه سپاسگزاریم، پیشنهاد شما برای بررسی و پیگیری به واحد مربوط ارجاع داده شد.

علی

سلام ممکنه دوتا شونه سمت راست و چپ(شانه های کنار سر) در یک راستا قرار بگیرند؟

کارگزاری مفید

سلام
بله، امکان قرارگرفتن الگوی سر و شانه در یک راستا وجود دارد.