آشنایی با الگو پرچم در تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی پرچم
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۱۳ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 23374
سطح نیمه حرفه ای

الگو پرچم یکی از الگو‌های جذاب و پرکاربرد تحلیل‌ تکنیکال است که در گروه الگوهای ادامه دهنده‌ طبقه‌بندی می‌شود. منظور از الگوهای ادامه دهنده، آن دسته از الگوهایی است که با مشاهده آن‌ها انتظار داریم قیمت روند قبلی خود را ادامه دهد. از نظر اغلب‌ تحلیلگران حرفه‌ای، شناخت‌ الگوهای‌ کلاسیک تحلیل‌ تکنیکال مانند الگو پرچم، کمک زیادی به‌ ارتقای‌ کیفیت‌ تحلیل می‌کند. چرا که معتقدند که این الگوها ممکن است در آینده نیز تکرار شوند.

الگوی پرچم چیست؟

الگو پرچم در تعاریف تحلیل تکنیکال، الگویی است که در یک چهارچوب زمانی کوتاه‌مدت‌تر و بر خلاف روند فعلی مشاهده شده در چهارچوب زمانی بلندمدت‌تر روند قیمتی حرکت می‌کند.

الگوی‌ پرچم اغلب‌ در میانه‌ روند‌ صعودی‌ و یا نزولی نمایان‌‌ می‌شود و ادامه‌دار‌ بودن‌ روند را تایید می‌کند. البته در شرایطی خاص این‌ الگو به عنوان یک الگوی‌ بازگشتی عمل می‌کند که در ادامه متن به توضیح آن پرداخته‌ خواهد‌ شد. 

اجزای تشکیل‌دهنده‌ الگوی پرچم

  • پرچم: کانالی که قیمت در آن در حال نوسان است.  
  • میله پرچم: گام‌ قیمتی که وارد‌‌ کانال‌ پرچم شده است.
اجزای پرچم

استراتژی کسب‌ سود از الگو پرچم

در روند صعودی

الگو پرچم در روند صعودی زمانی شکل‌ می‌گیرد که نمودار قیمت بعد‌ از صعود، وارد کانال‌ نزولی با شیب‌ کم شود و قیمت بین سقف و کف کانال دائماً در حال نوسان باشد. در این حالت نقاط‌ امن خرید به صورت زیر خواهد بود:

۱- بعد‌ از شکست سقف‌‌ پرچم

۲- بعد‌ از پولبک‌ زدن‌ نمودار‌ قیمت به‌ سقف‌ پرچم

استراتژی کسب سود از الگوی پرچم صعودی

در روند نزولی

الگو پرچم در روند‌های نزولی زمانی شکل می‌گیرد که نمودار قیمت بعد‌ از نزول، وارد کانال‌‌ صعودی با شیب‌ ملایم شود و قیمت بین سقف و کف کانال دائماً در حال نوسان باشد. در بازار‌های دو‌طرفه، با‌ ارسال‌‌ سفارش‌ فروش در نقاط‌ امن‌ این الگو می‌توان به‌ سود‌‌‌ مناسبی دست یافت. این نقاط‌ شامل موارد زیر است:

۱- بعد از شکست کف‌ پرچم

۲- بعد از پولبک‌ زدن‌ نمودار‌ قیمت به‌ کف‌ پرچم

استراتژی کسب سود از الگوی پرچم نزولی

منظور از پولبک زدن چیست؟

پولبک (Pullback) در لغت به معنای بازگشت است. در نمودارهای قیمتی سهام در تحلیل تکنیکال، برخی از مواقع حالتی را مشاهده می‌کنیم که مدتی پس از شکسته شدن سطوح مهم قیمتی مانند حمایت یا مقاومت، قیمت مجددا به آن سطح بر می‌گردد و پس از برخورد با آن، به مسیر خود را ادامه می‌دهد. به این وضعیت اصطلاحا پولبک می‌گویند.

حد سود و حد ضرر

وقتی که الگو پرچم در میانه روند‌ صعودی شکل‌ گرفته باشد، حد ضرر را کمی‌ پایین‌تر از آخرین دره‌ تشکیل شده در کانال‌ پرچم در نظر می‌گیریم. بعد‌ از‌ شکست‌ سقف‌ کانال انتظار داریم که قیمت‌، حداقل‌ به اندازه میله پرچم به رشد‌ خود ادامه دهد. اما از آن‌جایی که قله قبلی قیمت (انتهای میله پرچم)، به عنوان یک مقاومت اصلی به شمار می‌رود، استراتژی محافظه‌کارانه این است که حد سود اول خود را در این نقطه در نظر بگیریم. همچنین حد سود دوم را می‌توان به‌ اندازه‌ ارتفاع‌ میله پرچم، بالاتر از نقطه خروج قیمت از کانال پرچم در نظر گرفت.

حد سود و حد ضرر در پرچم صعودی

در بازار‌های دو‌طرفه، زمانی که الگوی پرچم در میانه روند نزولی شکل بگیرد، حد ضرر را کمی بالاتر از آخرین قله تشکیل شده در کانال پرچم در نظر خواهیم گرفت. بعد‌ از‌ شکست‌ کف‌ کانال، می‌توان در‌ نقاط امن‌ ذکر شده سفارش‌ فروش را ارسال کرد. مشابه وضعیت صعودی، در الگوی پرچم نزولی نیز حد سود اول را در حمایت ماژور یا همان دره موج نزولی (انتهای میله) قرار می‌دهیم. حد سود دوم را نیز در فاصله‌ای به اندازه میله پرچم، پس از نقطه شکست کف کانال تعیین می‌کنیم.

حد سود و حد ضرر در پرچم نزولی

نکته مهم

لازم به ذکر است که برخی اوقات الگو پرچم به عنوان‌ یک الگوی‌ بازگشتی عمل خواهد کرد. زمانی که نمودار قیمتی وارد الگو شود ولی به‌ صورت عکس از الگو خارج شود، شاهد تغییر روند خواهیم بود. پس‌ هیچ‌گاه قبل از‌ مشاهده شکست کانال‌ پرچم، اقدام به‌ خرید‌ و فروش بر اساس این‌ الگو نکنید.

نکته مهم در مورد الگوی پرچم

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوی پرچم سه گوش

سوالات متداول

الگوی پرچم از چه اجزایی تشکیل‌ شده است؟

پرچم (کانالی که قیمت در آن در حال نوسان است) و میله پرچم (گام‌ قیمتی که وارد‌‌ کانال‌ پرچم شده است).

الگو پرچم در روند صعودی چه زمانی شکل‌ می‌گیرد؟

هنگامی که نمودار قیمت بعد‌ از صعود، وارد کانال‌ نزولی با شیب‌ کم شود و قیمت بین سقف و کف کانال دائماً در حال نوسان باشد.

پولبک زدن چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

پولبک (Pullback) در لغت به معنای بازگشت است. در نمودارهای قیمتی سهام در تحلیل تکنیکال، برخی از مواقع حالتی را مشاهده می‌کنیم که مدتی پس از شکسته شدن سطوح مهم قیمتی مانند حمایت یا مقاومت، قیمت مجددا به آن سطح بر می‌گردد.

آیا استثنایی برای الگوی پرچم وجود دارد؟

بله. گاهی الگوی پرچم به عنوان‌ یک الگوی‌ بازگشتی عمل خواهد کرد. زمانی که نمودار قیمتی وارد الگو شود ولی به‌ صورت عکس از الگو خارج شود، شاهد تغییر روند خواهیم بود.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
8 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
فاطمه

با تشکر

کارگزاری مفید

با سلام
همراهی شما سبب دلگرمی ماست. با تشکر

محسن

واقعا بسیار مفید بود باتشکر فراوان

کارگزاری مفید

سلام.
قدردان همراهی و لطف شما هستیم.

محمد

سلام درود
خیلی عالی و مفید و کارامد چقدر اسم سایت به شخصیتش میخوره،
این الگوی پرچم پر چه تایم فرمهایی بیشتر اهمیت دارد؟ ممنون از سایت خوبتون

کارگزاری مفید

سلام.
در این قسمت تایم فریم اهمیت زیادی ندارد زیرا ممکن است الگوی پرچم برای هر تایم فریمی ایجاد شود، اما هر چقدر تایم فریم بالاتر باشد، طبیعتا اعتبار بیشتری خواهد داشت.

داود

در کل میشه گفت 90 درصد از الگو های پرچم نهایتا بز خلاف میله حرکت میکنند

کارگزاری مفید

سلام.
الگوی پرچم یک حرکت اصلاحی در خلاف جهت حرکت میله پرچم است که قدرت و توان سهم را برای ادامه حرکت در راستای حرکت میله پرچم جمع می‌کند.