اصول طلایی در فروش سهام

اصول طلایی در فروش سهم
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۱۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 5083
سطح نیمه حرفه ای

فروش سهام نیز مانند خرید آن در موفقیت‌آمیز بودن معاملات سرمایه‌گذار از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب می‌خواهیم چند نکته کاربردی و مهم را بیان کنیم که بر‌اساس تجربه و مطالعه در بازار به‌دست‌آمده و اجرای آن‌ها می‌تواند در بلندمدت سودآوری سهامداران به‌ویژه افراد تازه‌کار در بورس را بهبود بخشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

در خرید و فروش سهام به صورت کلی موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

1- تصميم‌گيری براساس اطلاعات معتبر صورت گیرد.
2- ديد بلندمدت در سرمايه‌گذاری داشته باشید.
3- سهام خود را همیشه بررسی و تحلیل کنید.
4-پرتفوی شامل سهام متنوعی باشد .
5- با سرمايه مازاد خود سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنید.
6- نوسان ذات بازار سهام است و باید آن را بپذيريد.
7-مشورت با افراد متخصص را فراموش نکنيد.

اما به صورت جزیی تر برای فروش سهام می‌توان موارد زیر را هم در نظر گرفت.

فروش سهام به‌منظور متوقف کردن زیان

سرمایه‌ گذاری و معامله در بازارهای مالی از جمله بورس همراه با سود و زیان است. اما سرمایه‌گذاران موفق افرادی هستند که زیان‌های خود را به حداقل ممکن می‌رسانند. بنابراین موفقیت در بورس همان‌قدر که به انتخاب سهام برنده بستگی دارد، به محدود نمودن زیان معاملات نیز مرتبط است.

روند منفی سهام نیز بخشی از روند سهام در بورس است که هر سهامداری آن را تجربه می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که در صورت بروز اشتباه در انتخاب زمان و قیمت خرید سهام بدون آنکه درگیر غرور و اطمینان بیش‌ازحد در انتخاب خود شوید، باید سریعاً وارد عمل شده و اقدام به فروش سهام کنید. در این حالت بهتر است جلوی زیان را بگیرید و به سرمایه‌گذاری خود در سهام برنده ادامه دهید.

فروش سهام در صورت کاهش قیمت

هرگاه سهم با کاهش شدید در قیمت مواجه می‌شود، به دلیل آنکه انتظارات مثبت در رابطه با آن‌ها در بازار از بین می‌رود، به‌سختی می‌تواند به سطح اول خود برگردد و هر چه شدت این کاهش بیشتر باشد، سختی بازگشت نیز بیشتر می‌شود. به همین خاطر، توصیه می‌شود در صورتی که قیمت سهم از میزانی که از قبل برای خود مشخص کرده‌اید کمتر شد، آن را در بازار به فروش برسانید و منتظر بازگشت قیمت نباشید. البته در این مورد نباید عجولانه تصمیم‌گیری کنید و باید همه عوامل موثر در نوسان قیمت را در نظر داشته باشید. عواملی مانند؛ عوامل محیطی یا کلان، عوامل مرتبط با صنعت و عوامل داخلی یا درون شرکت، در نوسان قیمت سهم میتواند موثر باشد.

زمان مناسب کسب سود

منظور از کسب سود فروش سهامی است که قیمت آن بالاتر از قیمت خرید است. در این صورت سرمایه‌گذاری روی آن سهم سودآور است. ولی باید بدانیم تا زمانی که به فروش سهم اقدام نشود، سودی محقق نمی‌شود. چرا که ممکن است قیمت سهم کاهش یابد.

توجه به حجم معاملات

هرگاه قیمت سهم درحالی‌که با حجم بالایی معامله می‌شود شروع به ریزش کرد، می‌توان این موضوع را به‌عنوان نشانه‌ای برای پیش‌بینی روند منفی سهم در نظر گرفت. معمولاً افزایش حجم معامله در زمانی که روند سهم منفی است، بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شروع به فروش سهام کرده‌اند که این امر هرگونه افزایش قیمتی را با مشکل مواجه می‌کند. زیرا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولاً دارای حجم بالای سرمایه هستند که خروج آن‌ها از یک سهم انرژی سهم را برای رشد تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

توجه به قیمت سهم

زمانی که قیمت سهم در حال تغییر جهت (کاهشی شدن) است، تعداد روزهای متوالی که قیمت روند نزولی دارد، نسبت به تعداد روزهای متوالی که قیمت روند صعودی دارد، افزایش می‌یابد. هرگاه این نسبت افزایش می‌یابد به معنی توقف روند رو به رشد قیمت و آغاز روند منفی است.

تحلیل کل بازار به‌جای تحلیل یک سهم

در مواردی که جو عمومی بازار منفی است، حتی اگر سهام مناسبی هم خریداری شود، نمی‌توان انتظار سود چندانی از سهم مورد نظر داشت؛ بنابراین توجه به جو عمومی بازار می‌تواند به‌عنوان یک تحلیل جانبی راهگشای افراد در پیش‌بینی مناسب قیمت‌های آتی و جهت حرکت قیمت سهام باشد. به‌طور مشابه بررسی جو روانی صنعت مورد نظر نیز توصیه می‌شود.

سوالات متداول

چگونه از روی قیمت سهم متوجه روند نزولی آن سهم شویم؟

اگر تعداد روز‌های متوالی که قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند از تعداد روز‌هایی که قیمت سهم افزایش پیدا میکند، بیشتر شود، یعنی سهم روند نزولی در پی دارد.

موفقیت در بورس به چه عواملی بستگی دارد؟

برای رسیدن به موفقیت در بورس باید علاوه بر انتخاب سهم‌های مناسب، زیان معاملات را محدود کنیم.

سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments