الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال

الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۰ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 16253
سطح نیمه حرفه ای

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال، شکل پیشرفته خطوط روند و کانال‌ها هستند. شکل ظاهری این الگوها با یک پیوت در ابتدای شروع الگو آغاز می‌شوند. شکل‌هایی که در انتهای روند تشکیل می‌شوند الگوهایی را می‌سازند که با کمک آن‌ها می‌توان استراتژی معاملاتی بهتری داشت. الگوهای کلاسیک به دو دسته بازگشتی و ادامه‌دهنده تقسیم می‌شوند. در این مطلب قصد داریم الگوهای ادامه‌دهنده اعم از الگو فنجانی، الگو پرچم و مثلث را شرح دهیم.

الگوی ادامه دهنده چیست؟

الگوی ادامه دهنده به شرایطی گفته می‌شود که پس از تشکیل یک روند اصلی، قیمت مشغول نوسان در یک محدوده خاصی می‌شود. سپس با شکست این ناحیه به روند اصلی خود باز می‌گردد. این رفتار قیمت به الگوی ادامه‌دهنده شهرت دارد و در هر دو حالت صعودی یا نزولی تکرار می‌شود. هر یک از این الگوها ویژگی‌های مخصوص خود را دارند و برای پیش‌بینی رفتار آتی قیمت، باید درک مطلوبی از اجزا و خصوصیات آن‌‌ها داشت.

الگوهای کلاسیک: الگوی مثلث

مثلث‌ها از نوع الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده هستند. این الگوها در زمان استراحت بازار شکل می‌گیرند. این الگو با دو خط حمایت و مقاومت محصور می‌شود و در نهایت با رسیدن این دو خط به یکدیگر در سمت راست پایان می‌یابد. حداقل روی هر خط حمایت یا مقاومت باید دو پیوت تشکیل شود. 

الگوهای کلاسیک: الگوهای مثلث

الگوهای مثلث در سه نوع متقارن، صعودی و نزولی

مثلث انواع گوناگونی دارد؛ در مثلث متقارن، خط حمایتی به صورت صعودی شکل می‌گیرد. زیرا خریداران هر بار حاضر به خرید سهم در قیمت بالاتر می‌شوند. 

خط مقاومت الگو نیز به سمت پایین می‌آید، زیرا فروشندگان در زمان اصلاح قیمت حاضر می‌شوند هر بار سهم خود را ارزان‌تر از قبل بفروشند. 

  • در الگوی مثلث صعودی؛ خط مقاومت به صورت افقی است و خط حمایت در حال افزایش است. خریداران نیز هر بار حاضر به خرید سهم در قیمت بالاتر هستند.
  • در الگوی مثلث نزولی؛ خط حمایت به صورت افقی است. قیمت در یک روند نزولی کاهش یافته و خط مقاومت قبلی اکنون نقش حمایت را برای قیمت بازی می‌کند، زیرا خریداران حاضر نیستند، قیمت بالاتر از کف الگو خریداری کنند. 
  • در الگوی مثلث هدف قیمت؛ به اندازه قاعده مثلث از زمان اتمام الگو است. در روند صعودی حد ضرر زیر آخرین کف تشکیل شده باید باشد. در روند نزولی بهتر است حد ضرر بالاتر از آخرین سقف تشکیل شده باشد. 
نحوه تعیین هدف و حد ضرر در الگوی مثلث

نحوه تعیین هدف و حد ضرر در الگوی مثلث

الگو‌های کلاسیک: الگوی پرچم

از انواع الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده، الگو پرچم است. الگوی پرچم در یک نوار باریک و برخلاف روند اصلی سهم شکل می‌گیرد. این الگو با یک میله یا دسته همراه است. طول دسته پرچم باید سه یا چهار برابر اندازه قاعده پرچم باشد. برای تکمیل الگوی پرچم حدود ۴۰ ال ۶۰ کندل باید تشکیل شود. 

گاهی الگوی پرچم بسیار به الگوی مثلث شباهت پیدا می‌کند. تفاوت این دو الگو در تشکیل نقاط برگشت قیمت است. در الگوی مثلث تمام پیوت‌ها داخل الگو هستند، اما در الگوی پرچم پیوت اول خارج از الگو است و پیوت‌های بعدی بین دو خط حمایت و مقاومت قرار دارند. 

الگوهای کلاسیک: الگوی پرچم

ساختار الگوهای پرچم

برای معامله بهتر است تا زمان تشکیل کامل الگو منتظر بمانیم. پس از اطمینان از خاتمه الگو، برای معامله حد سود اول به اندازه قاعده الگوی پرچم و حد سود دوم به اندازه میله پرچم انتخاب می‌شود. در روند صعودی حد ضرر زیر آخرین دره و در روند نزولی حد ضرر بالاتر از آخرین قله قرار می‌گیرد. معامله با این الگو در روند نزولی، در بازار آتی و فارکس امکان‌پذیر است. 

استراتژی معاملاتی با الگوی پرچم

استراتژی معاملاتی با الگوی پرچم

الگوهای کلاسیک: الگوی فنجان

الگوی فنجان همان‌طور که نامش پیداست، شبیه فنجان و به شکل حرف”U‌” است و یک دسته دارد که به الگوی فنجان و دسته شهرت دارد.

الگوی فنجان یک الگوی کلاسیک ادامه‌دهنده است. در هنگام تشکیل دسته، حجم کم معاملات را شاهد هستیم. زمان تشکیل دسته فنجان، بین ۷ هفته تا ۶۵ هفته متغیر است. دسته فنجان در نیمه بالایی الگو قرار می‌گیرد. الگوی کاپ یا فنجان به شکل U، از قدرت بیشتری برخوردار است، پس از الگوهایی با شکل V دوری کنید. زیرا الگوی U پیش از شروع به افزایش قیمت مدتی در پایین‌ترین قیمت الگو صبر می‌ کند و این موضوع باعث تثبیت قیمت می‌شود. زمان تشکیل این الگو می‌تواند از یک ماه تا یک سال باشد. با این حال در بازار، سهم مرقام، سه سال تا اتمام الگو زمان برد. 

الگوی فنجان نباید خیلی عمیق شود، همچنین دسته فنجان باید در نیمه بالایی الگو قرار گیرد. 

حجم معاملات باید در زمان تشکیل الگو هنگام ریزش قیمت (به خصوص در پایین فنجان) کم باشد، حتی کمتر از میانگین حجم. زمانی که سهم شروع به رشد دوباره می‌کند تا به سقف قبلی فنجان برسد، حجم معاملات دوباره روند افزایش به خود می‌گیرد.

برای معامله با الگو فنجان بهتر است از سایر ابزارهای تکنیکال استفاده شود. اگر بخواهیم در کف فنجان اقدام به خرید سهم کنیم، ممکن است سیگنال اشتباه دریافت کنیم. پس کمک از دیگر ابزارهای تکنیکال ضروری است.  

بهترین جا برای ورود به الگوی فنجان، پس از شکست خط روند نزولی دسته فنجان است.

حد سود الگوی فنجان، به اندازه عمق فنجان است، از زمانی که دسته فنجان تکمیل می‌شود.

الگوهای کلاسیک: الگوی فنجان

ساختار الگوی فنجان

سوالات متداول

الگوی مثلث چیست؟

مثلث‌ها از نوع الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده هستند. این الگوها در زمان استراحت بازار شکل می‌گیرند. این الگو با دو خط حمایت و مقاومت محصور می‌شود. در نهایت با رسیدن این دو خط به یکدیگر در سمت راست پایان می‌یابد.

الگوی فنجان چیست؟

الگوی فنجان همان‌طور که نامش پیداست، شبیه فنجان و به شکل حرف”U‌” است و یک دسته دارد که به الگوی فنجان و دسته شهرت دارد. الگوی فنجان یک الگوی کلاسیک ادامه‌دهنده است. در هنگام تشکیل دسته، حجم کم معاملات را شاهد هستیم.

الگوی پرچم چیست؟

الگوی پرچم در یک نوار باریک و برخلاف روند اصلی سهم شکل می‌گیرد. این الگو با یک میله یا دسته همراه است. طول دسته پرچم باید سه یا چهار برابر اندازه قاعده پرچم باشد. برای تکمیل الگوی پرچم حدود ۴۰ ال ۶۰ کندل باید تشکیل شود. 

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
bahman

با سلام ! توضیحات داده شده بسیا ر عالی روان ومفیداست لطفا درصورت امکان نکات کلیدی را نیز بنویسید تا استفاده از آن صددرصد(100%) باشد با تشکر.

کارگزاری مفید

با سلام
ضمن عرض تشکر از بازخورد ارزشمند و پیشنهاد شما، موضوع مد نظر به واحد مربوطه ارجاع داده خواهد شد.