الگوی کف و سقف دوقلو

الگوی کف و سقف دوقلو
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۹ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 28880
سطح نیمه حرفه ای

در تحلیل تکنیکال برخی الگوهای بازگشتی وجود دارند که هشداردهنده بازگشت قیمت از مسیر قبلی خود است. در این مطلب سعی داریم دو الگوی کف و سقف دوقلو که جزو الگوهای کلاسیک و البته بازگشتی به شمار می‌آیند را معرفی کرده و نکاتی درباره نحوه تشخیص این الگوها و نحوه برخورد با آن‌ها را بیان کنیم.

الگوی کف دوقلو

این الگو در انتهای یک روند نزولی شکل گرفته و نشان‌دهنده بازگشت قیمت به شکل صعودی است. این الگو جزو الگوهای بازگشتی صعودی و بسیار شبیه به حرف انگلیسی W است. توجه داشته باشید که نمی‌توان در یک روند صعودی به دنبال یافتن الگوی کف دوقلو گشت. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی کف دوقلو به همراه اجزای تشکیل‌دهنده آن را مشاهده می‌کنید.

الگوی کف دوقلو

اعتبار الگوی کف دوقلو

برای ارزیابی و اطمینان از شکل‌گیری الگوی کف دوقلو توجه به نکات زیر ضروری است:

  • ارتفاع عمودی دره‌ها تفاوتی ندارد و یا بسیار ناچیز (بین 2 تا 5 درصد) است.
  • معمولا در اولین دره (ناحیه A) حجم معاملات زیاد است؛ زیرا اکثر بازیگران در این ناحیه موقعیت خرید اتخاذ کرده و وارد سهم می‌شوند.
  • فاصله زمانی بین دو دره معمولا بین 2 تا 6 هفته است.
  • حداقل فاصله عمودی دره‌ها از خط گردن 10 درصد است.
  • اگر قیمت در بالای خط گردن (خطی که به موازات ناحیه B کشیده شده) با حجم معاملات سنگینی تثبیت شود و یا به عبارت دیگر، خط گردن شکسته شود، نشان‌دهنده کامل شدن الگوی کف دوقلو است، در غیر این‌صورت نمی‌توان درباره کامل شدن این الگو اظهار نظر کرد. 
  • اندازه الگوی کف دوقلو معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد روند نزولی قبلی خود است.

در الگوی کف دوقلو می‌توان شکسته شدن خط گردن و تثبیت قیمت بالای آن را به عنوان نقطه ورود مناسبی درنظر گرفت.

هدف سود در الگوی کف دوقلو

جهت تعیین هدف سود در الگوی کف دوقلو،  با رسم خطی عمودی، فاصله بین خط گردن و قله را اندازه گرفته و آن را H بنامید. در صورت شکست خط گردن و صعود قیمت، می‌توان انتظار داشت قیمت سهم به اندازه ۶۶ درصد H افزایش می‌یابد. بنابراین در صورت خرید این سهم در ناحیه شکست خط گردن، می‌توان هدف سود را به اندازه ۶۶ درصد H در نظر گرفت.

هدف سود در الگوی کف دوقلو

الگوی سقف دوقلو

این الگو در انتهای یک روند صعودی شکل گرفته و نشان‌دهنده بازگشت قیمت به شکل نزولی است. این الگو جزو الگوهای بازگشتی نزولی و بسیار شبیه به حرف انگلیسی M است. توجه داشته باشید که نمی‌توان در یک روند نزولی به دنبال یافتن الگوی سقف دوقلو گشت. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی سقف دوقلو به همراه اجزای تشکیل‌دهنده آن را مشاهده می‌کنید.

الگوی سقف دوقلو

اعتبار الگوی سقف دوقلو

برای ارزیابی و اطمینان از شکل‌گیری الگوی سقف دوقلو توجه به نکات زیر ضروری است:

  • ارتفاع عمودی قله‌ها تفاوتی ندارد و یا بسیار ناچیز (بین ۲ تا ۵ درصد) است.
  • معمولا در اولین قله (ناحیه A) حجم معاملات زیاد است؛ زیرا اکثر بازیگران (در یک بازار دوطرفه) در این ناحیه موقعیت فروش اتخاذ می‌کنند. 
  • فاصله زمانی بین دو قله معمولا بین ۲ تا ۶ هفته است.
  • اگر قیمت در زیر خط گردن (خطی که به موازات ناحیه B کشیده شده) با حجم معاملات سنگینی تثبیت شود و یا به عبارت دیگر، خط گردن شکسته شود، نشان‌دهنده کامل شدن الگوی سقف دوقلو است، در غیر این‌صورت نمی‌توان درباره کامل شدن این الگو اظهار نظر کرد.
  • اندازه الگوی سقف دوقلو معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد روند صعودی قبلی خود است.

هدف سود در الگوی سقف دوقلو

جهت تعیین هدف سود در الگوی سقف دوقلو نیز  با رسم خطی عمودی، فاصله بین خط گردن و قله را اندازه گرفته و آن را H بنامید. در صورت شکست خط گردن و نزول قیمت، می‌توان انتظار داشت قیمت سهم به اندازه ۷۲ درصد H کاهش می‌یابد. بنابراین در یک بازار دو طرفه و در صورت اتخاذ موقعیت فروش این سهم در ناحیه شکست خط گردن، می‌توان هدف سود را به اندازه ۷۲ درصد H در نظر گرفت.

هدف سود

آیا ممکن است الگوی کف دوقلو‌ یا سقف دوقلو نقض شود ؟!

در پاسخ به سوال فوق باید گفت قوانین و الگوهای تحلیل تکنیکال کاملا درست نیستند و تنها پشتوانه آماری دارند. بنابراین این الگوها هم ممکن است نقض شوند. 

به طور مثال در الگوی سقف دوقلو اگر قیمت پس از شکسته شدن خط گردن به جای ادامه روند نزولی، به روند صعودی تبدیل شد و دو قله قبلی که حال به عنوان سطح مقاومت آن شناخته می‌شود را به سمت بالا بشکند، می‌توان گفت الگوی سقف دوقلو نقض می‌شود. برعکس این فرآیند برای نقض الگوی کف دوقلو نیز صادق است.

همچنین در صورت نقض هر یک از الگوهای فوق می‌توانید خطی که به موازات قله‌ها یا دره‌ها رسم کرده‌اید را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید.

سوالات متداول

الگوی کف‌ دوقلو چیست؟

این الگو در انتهای یک روند نزولی شکل گرفته و نشان‌دهنده بازگشت قیمت به شکل صعودی است. این الگو جزو الگوهای بازگشتی صعودی و بسیار شبیه به حرف انگلیسی W است.

در یک روند صعودی چگونه می‌توان الگوی کف‌ دوقلو را تشخیص داد؟

توجه داشته باشید که نمی‌توان در یک روند صعودی به دنبال یافتن الگوی کف دوقلو گشت.

الگوی سقف دوقلو چیست؟

این الگو در انتهای یک روند صعودی شکل گرفته و نشان‌دهنده بازگشت قیمت به شکل نزولی است. این الگو جزو الگوهای بازگشتی نزولی و بسیار شبیه به حرف انگلیسی M است.

فاصله زمانی بین دو قله در الگوی سقف دوقلو چقدر است؟

فاصله زمانی بین دو قله معمولا بین ۲ تا ۶ هفته است.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
10 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
مهدی رفیعی

بسیار عالی بود،سپاس

کارگزاری مفید

سلام
از همراهی شما با کارگزاری مفید صمیمانه سپاسگزاریم.

علیرضا

سلام باتشکر فراوان بسیار‌عالی
از اینکه زحمت می‌کشید ممنون

کارگزاری مفید

سلام
از ارائه بازخورد مثبت شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مینا

ار اینکه اطلاعات تون رو به اشتراک گذاشتید ازتون تشکر میکنم

کارگزاری مفید

سلام
از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

امید

ساده و زیبا عالی بود

کارگزاری مفید

سلام
رضایت شما باعث افتخار ماست، از همراهی شما سپاسگزاریم.

مهدی

عالی واقعا سپاس

کارگزاری مفید

سلام
هدف ما جلب رضایت شماست، در مسیر پیشرفت همراه ما باشید.