آشنایی با الگوی nen-star

آشنایی با الگوی nen-star
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۴ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 7425
سطح حرفه ای

الگو‌های هارمونیک در تحلیل تکنیکال از تلفیق اعداد فیبوناچی و اشکال هندسی به وجود آمده‌اند. در نتیجه با تسلط بر ابزار‌های فیبوناچی، یادگیری این الگو‌ها نیز بسیار ساده‌تر خواهند شد. الگوی nen-star در مقایسه با سایر الگو‌های هارمونیک کمیاب‌تر است اما به دلیل موج‌های اصلاحی بلند، همواره مورد توجه تحلیل‌گران تکنیکال بوده است. 

این الگو نیز همانند سایر الگو‌های هارمونیک در ۲ حالت صعودی و نزولی قابل مشاهده است. الگوی nen-star صعودی به شکل M و الگوی nen-star نزولی به شکل W ظاهر می‌شوند.

الگوی nen-star صعودی

الگوی nen-star صعودی

الگوی Nen-Star صعودی به وسیله رشد قیمت از نقطه X به نقطه A شروع می‌شود. حرکت بعدی قیمت، یک اصلاح از نقطه A تا نقطه B خواهد بود که این اصلاح معادل ۰.۳۸۲ تا ۰.۷۸۶ موج XA است. بعد از این اصلاح، شاهد رشد قیمت به‌ اندازه خط BC بوده که نقطه C در سطوح اصلاحی ۱.۱۳ تا ۱.۴۱۴ موج AB جای‌ دارد. حرکت پایانی این الگو، افت قیمت در امتداد خط CD است که نقطه D در سطح اصلاحی ۱.۲۷۲ تا ۲.۶۱۸ موج BC، قرار گرفته است.

همچنین نقطه D در نسبت ۱.۱۳ تا ۱.۲۷۲ موج XA شکل خواهد گرفت. نقطه D ابتدای رشد شارپ قیمت است و می‌توان در‌این نقطه با ارسال سفارش خرید وارد معامله شد.

اهداف قیمتی پیش رو در الگو nen-star صعودی به ترتیب موارد زیر است:
۱. تراز ۶۱.۸٪ خط CD
۲. نقطه A
۳. نقطه C
۴. در صورت شکست مقاومت قیمتی C، می‌توان انتظار داشت که چارت قیمت تا تراز ۱.۲۷۲ CD و سپس تا تراز ۱.۶۱۸ CD به رشد خود ادامه دهد.

حد ضرر را در این الگو می‌توان کمی پایین‌تر از نقطه D در نظر گرفت.

الگوی nen-star نزولی

الگوی nen-star نزولی

الگوی Nen-Star نزولی با افت قیمت از نقطه X به نقطه A شروع می‌شود. در حرکت بعدی، شاهد رشد قیمت از نقطه A تا نقطه B خواهیم بود که این صعود معادل ۰.۳۸۲ تا ۰.۷۸۶ موج XA است. بعد از این رشد، شاهد کاهش قیمت به‌ اندازه خط BC بوده که نقطه C در سطوح اصلاحی ۱.۱۳ تا ۱.۴۱۴ موج AB جای‌ دارد. حرکت پایانی این الگو، صعود مجدد قیمت در امتداد خط CD است که نقطه D در سطح اصلاحی ۱.۲۷۲ تا ۲.۶۱۸ موج BC، قرار گرفته است.

همچنین نقطه D در نسبت ۱.۱۳ تا ۱.۲۷۲ موج XA شکل خواهد گرفت. نقطه D ابتدای افت شارپ قیمت است و در بازار‌های دو طرفه می‌توان در این نقطه با ارسال سفارش فروش وارد معامله شد و در قیمت‌های پایین‌تر با ارسال سفارش خرید از معامله خارج شد. به همین ترتیب می‌توان در بازار‌های دو طرفه از الگوی nen-star نزولی کسب سود کرد.

اهداف قیمتی پیش رو در این الگو به ترتیب موارد زیر است.
۱. تراز ۶۱.۸٪ خط CD
۲. نقطه A
۳. نقطه C
۴. در صورت شکست حمایت قیمتی C، می‌توان انتظار داشت که چارت قیمت تا تراز ۱.۲۷۲ CD و سپس تا تراز ۱.۶۱۸ CD به افت خود ادامه دهد. 

حد ضرر را در این الگو می‌توان کمی بالا‌تر از نقطه D در نظر گرفت.

نکته مهم

هنگام تشخیص الگو‌های هارمونیک در نمودار و محاسبه نقطه D، بهتر است از تغییر روند اطمینان پیدا کنیم و بعد اقدام به ورود کنیم. در نتیجه بهتر است منتظر واکنش قیمت بعد از لمس نقطه D بود و در کندل‌های بعد از این نقطه راجع به ورود یا عدم ورود به سهم تصمیم گرفت.

برای اطمینان از تغییر روند بسیاری از اندیکاتور‌ها در تحلیل تکنیکال می‌تواند کار‌ساز باشد. همچنین فراگیری علم تابلو‌خوانی و کندل‌شناسی می‌تواند تا حد قابل توجهی تشخیص تغییر روند نمودار را آسان کند.

سوالات متداول

الگوهای هارمونیک چگونه ایجاد می‌شوند؟

الگو‌های هارمونیک در تحلیل تکنیکال از تلفیق اعداد فیبوناچی و اشکال هندسی به وجود آمده‌اند.

الگوی nen-Star چند حالت مختلف دارد؟

این الگو نیز همانند سایر الگو‌های هارمونیک در ۲ حالت صعودی و نزولی قابل مشاهده است. الگوی nen-star صعودی به شکل M و الگوی nen-star نزولی به شکل W ظاهر می‌شوند.

هنگام تشخیص الگو‌های هارمونیک به چه نکته‌ای باید توجه داشت؟

هنگام تشخیص الگو‌های هارمونیک در نمودار، بهتر است از تغییر روند اطمینان پیدا کنیم و بعد اقدام به ورود کنیم.

سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments