نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه و کارگزاری مفید

نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه و کارگزاری مفید
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۱۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 21906
سطح مبتدی

یکی از سوالاتی که در فرآیند انحصار وراثت برای بازماندگان فرد متوفی ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توان به دارایی‌های متوفی در بازار سرمایه که تحت نظارت کارگزاری مفید قرار دارد، دستیابی پیدا کرد و آن‌ها را بین وراث تقسیم کرد؟ در ادامه ضمن بررسی ۴ حالت مختلف، به معرفی راهکار متناسب با هر وضعیت پرداخته می‌شود.

برای مطالعه هر بخش، کلیک کنید:

۱- متوفی در پرتفوی سپرده‌گذاری خود در کارگزاری مفید اوراق بهادار دارد

در این حالت وکیل وراث، باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر پیشخوان دولت منتخب مراجعه نماید. لازم به ذکر است که وکیل باید از همه وراث برای پیگیری امور انحصار وراثت وکالت رسمی داشته باشد. این مدارک شامل وکالتنامه و مدارک هویتی وکیل و همچنین گواهی فوت متوفی، برگه انحصار وراثت، گواهی واريز ماليات بر ارث كه اسم سهام شركت در آن درج شده باشد، مدارک هویتی متوفی و کلیه ورثه و برگه سهام است.

۲- متوفی در حساب کاربری خود در سامانه معاملاتی کارگزاری مفید وجه نقد دارد

در این صورت یکی از وراث باید به همراه مدارک هویتی خود، مستندات فوت متوفی و برگه انحصار وراثت، به یکی از شعب کارگزاری مفید مراجعه کند. در این مرحله، کارگزاری مفید طی نامه‌ای رسمی، موجودی حساب متوفی را به اداره دارایی اعلام می‌کند و نامه را در اختیار شخص مراجعه کننده قرار می‌دهد تا وی نیز آن را تحویل اداره دارایی کند.

 در ادامه، اداره دارایی نیز پس از کسر مالیات و عوارض از مانده حساب، موجودی قابل تقسیم بین وراث را طی نامه‌ای رسمی به کارگزاری مفید اعلام می‌کند و نامه را در اختیار مراجعه کننده قرار می‌دهد. به دنبال آن، وی نیز باید با همراه داشتن این نامه، گواهی فوت متوفی، برگه انحصار وراثت، شناسنامه و کارت ملی تمامی وراث و مشخصات حساب بانکی تمام وراث شامل شماره حساب و شماره شبا، مجددا به شعبه کارگزاری مفید مراجعه کند.

در نهایت کارگزاری مفید مبالغ مشخص شده توسط اداره دارایی را به حساب بانکی وراث واریز می‌کند.

نکته: چنانچه شخص متوفی هم در حساب کاربری خود در کارگزاری مفید وجه نقد داشته باشد و هم در پرتفوی سپرده‌گذاری خود در کارگزاری‌ مفید، اوراق بهادار داشته باشد (حالت‌های ۱ و ۲)، باید کلیه مراحل مربوط به هر دو حالت فوق انجام شود.

۳- متوفی مالک واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری مفید است

ممکن است متوفی قبلا در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال تحت مدیریت کارگزاری مفید سرمایه‌گذاری کرده باشد و مالک واحدهایی از این صندوق‌ها باشد. 

مراحل دریافت وجه نقد ناشی از واحدهای صندوق، مشابه مراحل حالت ۲ است. در این شرایط، کارگزاری مفید طی نامه‌ای رسمی مبلغ تقریبی ارزش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت تملک متوفی را به اداره دارایی اعلام می‌کند. در نهایت پس از انجام مراحلی که در حالت ۲ اشاره شد، وجه ناشی از واحدهای صندوق بین وراث تقسیم شده و به حساب بانکی آن‌‌ها واریز می‌شود.

نکته: تنها می‌توان وجه نقد مربوط ارزش واحدهای صندوق تحت تملک متوفی را بین وراث تقسیم کرد و خود واحدهای صندوق، قابل تقسیم نیستند.

۴- متوفی دارای سهام عدالت یا وجه نقد در سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید است

اگر فرد متوفی در حساب سامانه سهام عدالت کارگزاری مفید خود، هرگونه دارایی مانند سهام عدالت یا وجه نقد داشته باشد، نیاز است یکی از وراث با همراه داشتن مدارک لازم، به شعب منتخب کارگزاری مفید مراجعه کند. توجه داشته باشید که برای انجام این فرآیند، سجامی بودن فرد مراجعه‌کننده الزامی است.
مدارک لازم برای انجام انحصار وراثت سهام عدالت، شامل تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیین‌شده در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه در صورتی که متوفق دارای وصیت‌نامه بوده‌اند و ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی پرداخت مالیات بر ارث مندرج بر سهام عدالت می‌شود.

مطالعه بیشتر در رابطه با اقدامات و مراحل لازم برای دریافت سهام عدالت متوفی: پیگیری سهام عدالت متوفی

توجه: حتما قبل از هرگونه مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، آخرین اطلاعات و جزئیات مربوط به تقسیم اوراق بهادار یا سهام عدالت تحت مالکیت شخص متوفی را در سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، قسمت سوالات متداول و نقل و انتقال قهری، مطالعه کنید.

سوالات متداول

نحوه انحصار وراثت برای متوفی که در پرتفوی سپرده‌گذاری خود در کارگزاری مفید اوراق بهادار دارد چگونه است؟

در این حالت وکیل وراث، باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر پیشخوان دولت منتخب مراجعه نماید. لازم به ذکر است که وکیل باید از همه وراث برای پیگیری امور انحصار وراثت وکالت رسمی داشته باشد.

آیا واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری مفید متوفی، قابل تقسیم بین وراث است؟

خیر تنها می‌توان وجه نقد مربوط ارزش واحدهای صندوق تحت تملک متوفی را بین وراث تقسیم کرد.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
18 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
یونس بیک محمدی

سلام من پدرم فوت نموده ولی نمیدونیم از کجا باید استعلام بگیریم که در کدام کارگزاری سهام داره

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که در سامانه سجام ثبت‌نام شده‌ و احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، می‌توانید جهت بررسی دارایی ایشان و کارگزار ناظر سهامشان به درگاه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه نمایید.
در غیر این صورت از طریق شماره تلفن 1569 با پشتیبانی سجام در ارتباط باشید.

سروش

سلام. ببخشید به طور متوسط چه قدر طول می کشد که اداره دارایی میزان دارایی قابل تقسیم متوفی را اعلام کند؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت کسب اطلاعات و ثبت درخواست، می‌بایست به دفاتر پیشخوان منتخب سپرده‌گذاری مراجعه نمایید. همچنین امکان بررسی روند درخواست، از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه در قسمت «میز خدمات الکترونیک»، وجود دارد.

ناهیدخسروی نجف ابادی

باسلام در خصوص سهام متوفی و بررسی سپرده از سهام چگونه پیگیری کنم؟ تا اکنون هیچ سود سهامی برای اینجانب واریز نشده علت چیست؟

با سلام
در صورتی که در سامانه سجام ثبت‌نام شده‌ و احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، می‌توانید جهت بررسی دارایی ایشان و کارگزار ناظر سهامشان و همچنین سودهای تعلق گرفته و وضعیت واریزشان به درگاه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه نمایید.
در غیر این صورت از طریق شماره تلفن 1569 با پشتیبانی سجام در ارتباط باشید.

محسن

با سلام و احترام
پدری مرحوم شده و دارای سهام هست. هنگام فوت مادر ایشان زنده بوده و بعد از چند ماه مرحوم میشود. وراث برای تقسیم ارث ابتدا باید سهم الارث مادربزرگ را پرداخت کنند و کسانی که از مادربزرگ( عموها و همه ها ) ارث میبرند به دلایل اختلاف در ارث حاضر به حضور در شعب بورس یا پیشخوان نیستند. اکنون فرزندان مرحوم چگونه می توانند سهام بورس پدرشان را استفاده کنند ؟

کارگزاری مفید

باسلام
بعد از انجام پروسه انحصار وراثت فرد فوت شده سهام های ایشان بین وراث منتقل میشود که در سایت ذینفعان وراث قابل رویت خواهد شد و سپس کافی است که در سامانه مفید بابت آن سهام تغییر ناظر ثبت کنید تا طی دو روز کاری منتقل شود.

Last edited 5 ماه قبل by کارگزاری مفید
میرزایی

سلام.پدرم فوت شدن وسهام عدالت دارند.خواهر ناتنی داریم که با مازندگی نمیکنه ومدارکی از او نداریم ودسترسی به او هم نداریم فقط کپی صفحه اول شناسنامه اشو داریم برابر اصل نیست.با همون مدرک میشه انجام داد و کار بقیه وراث انجام میشه ؟

کارگزاری مفید

سلام.
اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیین شده در گواهی حصر وراثت برای تقسیم سهام عدالت لازم است. در غیر این صورت انجام نخواهد شد.

فاطمه

سلام، مادربزرگ من از پدر مرحومم ارث میبرد اما حالا مادربزرگم هم فوت شده ،چون جز ورثه هستن در انتقال سهام عدالت متوفی (پدرم )سهام عدالت ایشون به عموها و عمه های من میرسه سوالم اینه عموها و عمه های من میخواهند به نفع ما از سهام عدالت متوفی انصراف دهند ،به کجا باید مراجعه کنند؟؟؟؟؟؟

کارگزاری مفید

سلام
برای این مورد از طریق سپرده گذاری مرکزی پیگیری انجام شود.

ابراهیم

سلام ،اگروراث به دلیل نخوان سهام عدالت تقسبم بشه ،ایا یک نفرمیتونه خودش اقدام کنه وسهم خودشو بگیره

کارگزاری مفید

سلام
برای تقسیم سهام عدالت متوفی نیاز است تا مدارک تمام وراث برای دریافت و تقسیم سهام عدالت ارائه شود.

قنبری

با سلا م. مادر من وقتی فوت کرد برای پرداخت مالیات بر ارث هیچ مدرکی دال بر داشتن سهام عدالت نداشتیم و مالیات قابل پرداخت نبود حالا هم مدرکی نداریم اما در سامانه بازار ذینفعان موجودی سهام عدالتش ثبت شده ولی برای دریافتش باید گواهی پرداخت مالیات ارائه کنیم ولی نمی توانیم. این مدرک رو از کجا بایدبگیریم؟

کارگزاری مفید

سلام.
لطفا با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید.

عبدالله‌فالحی

سلام‌من.پدر‌ومادرم‌فوت‌کردن‌ونمیدونم‌برای‌سهام‌عدالت‌اونا‌کجابرم‌وپدر‌چنتا‌سهام‌دار‌ولی‌نمیدنم.چطور‌کارشون‌بکنم

کارگزاری مفید

سلام
امکان بررسی سهام عدالت فرد متوفی وجود دارد. لطفا به سایت ذینفعان بخش امور سهام عدالت متوفی مراجعه و بعد از وارد کردن تاریخ تولد و کد ملی میزان دارایی فرد متوفی را بررسی نمایید.