چند اصطلاح کاربردی در تجزیه و تحلیل انواع شرکت‌ها

چند اصطلاح کاربردی در تجزیه و تحلیل شرکت‌ها
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۵ دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 5428
سطح حرفه ای

در تحلیل بنیادی سه گام اساسی و مهم در رویکرد بالا به پایین برداشته می‌شود که با تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان خارجی و داخلی آغاز می‌شود. در گام دوم به تحلیل صنایع با چشم‌انداز آتی مناسب پرداخته می‌شود. نهایتا با انتخاب صنایع مناسب با بازده بالا، شرکت‌های موجود در صنعت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. نکته قابل‌توجه در این فرآیند این است که تنها شرکت‌های با پتانسیل رشد و سودآوری بالا مورد شناسایی قرار نمی‌گیرند، بلکه علاوه بر آن لازم است شرکت‌هایی را مورد توجه قرار داد که در بازار به‌درستی قیمت‌گذاری نشده‌اند یا به عبارتی پایین‌تر از ارزش ذاتی (under value) خود معامله می‌شوند.در این مطلب به بررسی انواع شرکت‌ها در تحلیل بنیادی می‌پردازیم.

به میزان سود یا زیانی که سرمایه‌گذار در یک دوره، متناسب با افق زمانی سرمایه‌گذاری خود به دست می‌آورد، بازده می‌گویند. دوره زمانی می‌تواند هفتگی، ماهانه، سالانه و… باشد. به میزان بازده‌ای که به صورت واقعی سرمایه‌گذار در پایان یک دوره به‌دست می‌آورد، بازده واقعی و به میزان بازده‌ای که یک سرمایه‌گذار انتظار دارد در پایان یک دوره بدست آورد، بازده مورد انتظار اطلاق می‌شود.

انواع شرکت‌ها در تحلیل بنیادی

شرکت رشدی و سهام رشدی

این دو عبارت ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. زیرا شرکت رشدی، شرکتی است که مدیران آن به‌طور پیوسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید را شناسایی و بازدهی بالاتری کسب می‌کنند. درحالی‌که سهام رشدی سهامی است که نسبت به سایر سهام با میزان ریسک مشابه می‌توان بازده بالاتری به دست آورد؛ بنابراین قیمت سهام یک شرکت رشدی ممکن است حتی بالاتر از ارزش ذاتی خود باشد.

شرکت تدافعی و سهام تدافعی

شرکت تدافعی شرکتی است که درآمد و سودآوری آن تا حد زیادی مستقل از نوسانات اقتصادی و چرخه‌های تجاری است. صنایع غذایی و شرکت‌های تولید برق و گاز در این دسته قرار دارند و ریسک کسب‌وکار و ریسک مالی اندکی دارند. درحالی‌که سهام تدافعی سهامی است که در زمان افت بازار سهام، کاهش قیمت کمتری را نسبت به سایر سهام تجربه می‌کند. به‌عبارت‌ دیگر همبستگی بازده این سهام با سایر سهام بازار کم است.

شرکت فصلی و سهام فصلی

درآمد شرکت‌های فصلی تا حد زیادی از چرخه‌های تجاری اقتصاد پیروی می‌کند، مانند شرکت‌های تولیدکننده فولاد یا شرکت‌های خودروساز. اما منظور از سهام فصلی سهامی است که بازده آن بیش از بازده بازار تغییر می‌کند، به‌عبارت‌دیگر این شرکت‌ها دارای بتای بزرگ‌تر از یک هستند.

به‌منظور ارائه تحلیل بنیادی دقیق از وضعیت کنونی و آتی شرکت لازم است علاوه بر بررسی چرخه عمر صنعت، شرکت را نیز از نظر مرحله رشد بررسی کرد تا مشخص شود در کدام‌یک از مراحل رشد خود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ۳ نکته اساسی برای موفقیت در بورس

سوالات متداول

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یکی از روش‌های تحلیل سهام است که از این روش برای پیدا کردن ارزش ذاتی سهام، بررسی وضعیت سود آوری شرکت‌ها‌، بررسی دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت و … استفاده می‌شود.

هدف از تحلیل بنیادی، معمولا شناسایی چه نوع شرکت‌هایی است؟

در این تحلیل تنها شرکت‌های با سودآوری بالا شناسایی نمی‌شوند، بلکه شرکت‌هایی که در بازار به درستی قیمت‌گذاری نشده‌اند و پایین‌تر از ارزش ذاتی خود هستند نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها:,
Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
علیرضا حسینی جانی رودکلی

ممنون از تحلیل های عالی شما🙏👍

با سلام
از همراهی شما کمال تشکر را داریم.