بازار روند دار و رنج

بازار رنج و روند دار
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 8061
سطح نیمه حرفه ای

مفهوم روند در تحلیل تکنیکال

بازار روند دار چیست؟ یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحلیل تکنیکال، تشخیص روند بازار است. روند بازار برای سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه‌مدت، در تایم فریم‌های پایین و برای سرمایه‌ گذاری‌های میان‌مدت یا بلند‌مدت، در تایم فریم‌های بالاتر تشخیص داده می‌شوند. با این وجود بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که با نگاه کردن به نمودار با بازه زمانی روزانه یا همان Daily، می‌توان روند کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت را مشخص کرد. 

در ابتدا نیاز است که با تقسیم‌بندی انواع بازار از لحاظ روند، آشنا شویم. تمامی بازار‌ها بر اساس روند به طور کلی به ۳ نوع بازار تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. بازار روند دار صعودی

۲. بازار روند دار نزولی

۳. بازار رنج

بازار روند دار صعودی

زمانی که تقاضا بر عرضه پیشی گیرد، کف‌ها و سقف‌های بالاتری در قیمت‌های جدید بازار شکل خواهند گرفت که در این صورت بازار مربوطه دارای روند صعودی است. در این نوع بازار‌ها، خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان دارند.

اگر کف های تشکیل شده در بازار روند دار صعودی را به یک‌دیگر متصل کنیم، خط ترسیم شده، خط روند صعودی نامیده می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که می‌توانید خط روند صعودی را با دو کف پیاپی ترسیم کنید. اما برای اطمینان بیشتر از معتبر بودن آن، بهتر است از سه پیوت قیمتی استفاده کنید.

بازار روند دار صعودی

بازار روند دار نزولی

هنگامی که عرضه بر تقاضا پیشی گیرد، کف‌ها و سقف‌های پایین‌تری در قیمت‌های جدید بازار شکل خواهند گرفت که در این صورت بازار دارای روند نزولی خواهد بود. در این نوع بازار‌ها، فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریداران دارند. اگر سقف‌های تشکیل شده در بازار روند دار نزولی را به یک‌دیگر متصل کنیم، خط ترسیم شده را خط روند نزولی می‌نامیم. اعتبار بیشتر اتصال سه نقطه پیاپی، در روندهای نزولی نیز صدق می‌کند.

بازار روند دار نزولی

بازار رنج (خنثی)

در بازار‌های خنثی فشار عرضه و تقاضا با‌هم برابر است؛ بنابراین نمودار دائماً در حال نوسان در یک محدوده خاص قیمتی خواهد بود و روند بازار، روند رنج یا خنثی است. قدرت خریداران و فروشندگان در بازار‌های رنج نیز با‌هم برابر به نظر می‌رسد. در این نوع بازار‌ها با ترسیم دو خط افقی در کف و سقف قیمتی که نمودار در بین آن در حال نوسان است، می‌توان کانال رنج بازار را مشخص کرد. 

برخی معامله‌گران در روندهای خنثی، سهم را در کف کانال می‌خرند و در سقف آن به فروش می‌رسانند. همچنین عده دیگری منتظر شکست سقف یا کف و تشکیل یک روند جدید برای انجام معاملات خود می‌مانند.

بازار رنج

نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد

تمامی روند‌هایی که در بازه‌های زمانی کوچک رسم می‌شوند، قسمتی از یک روند در تایم فریم‌های بالاتر هستند. به عنوان مثال روند نزولی مشخص شده در تایم فریم ساعتی، می‌تواند یک اصلاح کوچک از روند صعودی سهم در تایم فریم روزانه باشد. پس با توجه به دیدگاه سرمایه‌ گذاری شخصی، می‌توان بهترین بازه زمانی را جهت تعیین روند بازار، انتخاب نمود.

اعتبار خط روند ترسیم شده به ۲ عامل بستگی دارد. شیب خط روند و تعداد دفعات برخورد کندل‌ها با خط روند ترسیم شده. خط روند ترسیم شده هرچه شیب کمتری داشته باشد از اعتبار بالا‌تری برخوردار است. همچنین هر چه تعداد برخورد کندل‌ها به خط روند بیش‌تر باشد آن خط روند، معتبرتر و مورد اعتمادتر است.

سوالات متداول

از تشخیص روندها چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

با شناسایی صحیح روند قیمت، می‌توانید معاملات خود را هم‌راستا با حرکت اصلی قیمت انجام دهید. این موضوع باعث می‌شود که درصد موفقیت معاملات شما بیشتر شود و به طرز چشم‌گیری از فعال شدن بی‌مورد حد ضرر جلوگیری کنید.

چگونه استفاده از روند را در سیستم معاملاتی خود جای دهم؟

به صورت کلی روند رکن اصلی بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی به شمار می‌رود و شناسایی روندهای مختلف بازار جزو مفاهیم اولیه مورد نیاز هر معامله‌گر است. در گام اول شما باید روش تحلیل متناسب با روحیات معامله‌گری خود را انتخاب کنید. سپس با توجه به سبک معامله، استفاده از روند، خط روند یا شکست آن را به عنوان یکی از اجزای اصلی دریافت سیگنال معامله یا تاییدیه‌های ثانویه، در استراتژی خود تعریف کنید.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments