با تعیین توقف ضرر متحرک در مفید تریدر، حرفه‌ای معامله کنید

توقف ضرر متحرک در مفید تریدر
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۱۷ دی ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 3836
سطح حرفه ای

از ابتدای سال میلادی۲۰۲۴ ارائه سرویس مفید تریدر متوقف شد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر کلیک کنید.

توقف ضرر (Stop Loss) برای جلوگیری از بیشتر ضرر کردن در بازار طراحی شده است. توقف ضرر متحرک (Trailing Stop) در مفید تریدر در واقع به معنای جابجا شدن سطح توقف ضرر‌ است در شرایطی که قیمت بازار به گونه‌ای در حال تغییر است که سود حاصله، در حال بیشتر شدن است. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد پرداخته می‌شود.

مفهوم برداشت سود، توقف ضرر و توقف ضرر متحرک

فرض کنید سهمی را به قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اید و پیش‌بینی می‌کنید که قیمت آن تا ۱۳۰۰تومان افزایش می‌یابد. با توجه به شرایط، قیمت ۱۲۵۰ تومان را نقطه مناسبی برای فروش این سهم و کسب سود از این معامله می‌دانید (برداشت سود). از طرف دیگر، کاهش بیش از ۱۰۰ تومان از قیمت این سهم نسبت به قیمت خرید آن را نشانه مناسبی نمی‌دانید. به همین جهت تصمیم می‌گیرید در صورتی که قیمت سهم در بازار به ۹۰۰ تومان رسید، آن را بفروشید تا در صورت کاهش بیشتر قیمت، بیش از این ضرر نکنید (توقف ضرر).

حال فرض کنید سهم دیگری با به قیمت ۲۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اید و نسبت به آینده آن بسیار خوشبین هستید. در این شرایط، تصمیم می‌گیرید تا زمانی که قیمت سهم در بازار در حال افزایش است، آن را نفروشید تا سود بیشتری کسب کنید. اما چنانچه پس از مدتی افزایش قیمت سهم، قیمت آن در حال کاهش یافتن بود، آن را بفروشید. برای میزان کاهش قیمت هم عدد یا مقداری را در ذهن خود در نظر گرفته‌اید و در صورتی که قیمت سهم به آن میزان کاهش پیدا کرد، سهم خود را می‌فروشید. به این مفهوم و فرآیند، توقف ضرر متحرک گفته می‌شود.

توقف ضرر‌ متحرک (Trailing Stop) در مفید تریدر

همانطور که اشاره شد، امکان توقف ضرر (Stop Loss) برای کاهش ضرر روی یک نماد، وقتی که نماد در منطقه ضرر به سقوط خود ادامه می‌دهد، طراحی شده است. اما اگر روند صعودی شد، نقطه توقف ضرر‌ به نقطه سر به سر منتقل می‌شود. برای خودکار کردن این فرآیند، Trailing Stop طراحی شده است. این ابزار به خصوص در زمانی کاربرد دارد که قیمت با قدرت، امکان نوسان دارد یا به هر دلیلی نیاز است که بازار را به طور منظم پایش کرد.

فراخوانی توقف ضرر متحرک در مفید تریدر

Trailing Stop همیشه به موقعیت باز (Open Position) یا به سفارش شرطی (Pending Order) متصل است. توقف ضرر متحرک روی سامانه مشتری کار می‌کند و مثل نقطه توقف ضرر‌، روی سرور نیست. برای فراخوانی توقف ضرر‌ متحرک کافی است روی سربرگ معاملات (Trade) راست کلیک کرده و گزینه Trailing Stop را انتخاب کنید.

فراخوانی توقف ضرر متحرک در مفید تریدر با توجه به قیمت بازار

در منوی ظاهر شده باید فاصله ریالی مورد نظر خود را بین سطح توقف ضرر و قیمت بازار تعیین کنید. اگر روی گزینه Custom کلیک کنید، پنجره‌ای به شکل زیر باز می‌شود:

فراخوانی توقف ضرر متحرک در مفید تریدر با توجه به قیمت بازار

در این پنجره باید به صورت دستی، فاصله Trailing Stop را وارد کنید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments