بررسی اطلاعات بازار در مفید آنلاین

بررسی اطلاعات بازار در مفید آنلاین
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۷ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 3304
سطح مبتدی

دسترسی سریع‌تر به مطالب:

مفید آنلاین ابزاری را برای مشتریان خود فراهم کرده تا از طریق بخش‌های «پیام‌های ناظر بازار»، «نمای بازار» و «نقشه بازار» اطلاعات مورد نیاز جهت رصد وضعیت کلی بازار بورس و نمادهای مختلف را در اختیار داشته باشند.

پیام‌های ناظر بازار

اکثر افرادی که آشنایی نسبی با بازار سرمایه دارند، مفهوم پیام‌های ناظر بازار را در یک نگاه کلی متوجه می‌شوند. در این میان افرادی ممکن است تازه‌وارد بوده و با برخی مفاهیم که در پیام‌های ناظر بیان می‌شود آشنا نباشند. بنابراین به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود درباره این مفاهیم دانش کافی را کسب نمایند.

برخی از این اصطلاحات عبارت‌اند از:

  • اطلاعات با اهمیت گروه الف: نماد به دلایلی مانند انتقال دارایی‌های ثابت شرکت، نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده، بهره‌برداری از پروژه‌های جدید و … متوقف می‌شود.
  • اطلاعات با اهمیت گروه ب: نماد به دلایلی از جمله تغییر حسابرس، شرکت در مناقصه یا مزایده، برنامه انتشار اوراق بدهی و … متوقف می‌شود.
  • حراج پیوسته: بلافاصله پس از ثبت سفارش و تطبیق قیمت‌های خرید و فروش، معامله انجام می‌شود.
  • حراج ناپیوسته: پس از ورود سفارش‌ها به سامانه معاملات، قیمت‌گذاری انجام می‌شود و معامله بر اساس قیمت نظری گشایش صورت می‌گیرد.
  • تعلیق نماد: بنا بر دلایل مختلفی امکان انجام معامله در نماد مذکور تا زمانی مشخص وجود ندارد.
  • مرحله پیش‌گشایش: به معنای زمانی است که امکان ارسال سفارش وجود دارد، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود.
  • تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت : اگر قیمت سهام شرکتی طی ۵ روز کاری بیش از ۲۰ درصد نوسان داشته باشد، نماد مذکور متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند. لازم به ذکر است نماد متوقف‌شده در روز معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.
  • تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت : اگر قیمت سهام شرکتی طی ۱۵ روز کاری بیش از ۵۰ درصد نوسان داشته باشد، نماد مذکور به مدت حداکثر ۲ روز کاری متوقف می‌شود. در همین راستا شرکت باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار نماید. پس از این مدت، نماد با محدودیت دامنه نوسان قیمت، کشف قیمت گردیده و بازگشایی می‌شود.
پیغام‌های ناظر بازار در مفید آنلاین تصویر اول

با انجام دو مرحله بالا به آرشیو پیام‌های ناظر رسیده و به طور دقیق امکان بررسی داریم.

پیغام‌های ناظر بازار در مفید آنلاین تصویر دوم

نمای بازار

با استفاده از این بخش می‌توان به‌طور کلی اطلاعات بازار را رصد کرد. مشاهده نمای بازار به شما کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی بتوانید درباره وضعیت کلی بازار اطلاعات کسب نمایید. همان‌طور که می‌دانید در بسیاری از مواقع، شاخص بورس به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد. 

در این بخش از مفید آنلاین می‌توانید اطلاعات مفیدی را درباره نمادهای مختلف و به تفکیک صنعت مربوطه مشاهده کنید. این اطلاعات در قالب ستون‌هایی که نشانگر نماد، نام شرکت، حجم بهترین تقاضا، قیمت بهترین عرضه و …. می‌باشد. همچنین امکان حذف یا اضافه کردن ستون (با کلیک بر عنوان هر ستون) و فیلتر کردن سهام بر اساس متغیرهای موجود فراهم شده است.

نمای بازار در مفید آنلاین تصویر اول
نمای بازار در مفید آنلاین تصویر دوم

نقشه بازار

شاید این جمله که مثلا «بازار امروز سبز بود» یا جملات مشابه آن را تا به حال شنیده‌اید. نقشه بازار اطلاعاتی درباره وضعیت نمادها طی روز معاملاتی را نمایش می‌دهد. با کمک این بخش می‌توانید در یک نگاه کلی متوجه وضعیت اصطلاحا سبز یا قرمز بازار آن روز شوید.

همچنین این نقشه در یافتن سهامی که معمولا از دید شما خارج بوده است، کمک شایانی می‌کند. در این نقشه می‌توانید با فیلتر کردن اطلاعات بازار بر اساس ارزش، حجم و یا تعداد معاملات صورت‌گرفته در طول روز و همچنین به تفکیک صنایع مختلف، وضعیت کلی بورس را رصد کنید. با نگه داشتن نشانگر موس روی هر یک از نمادها، نام نماد، قیمت و ارزش آن نماد را نشان می‌دهد.
نقشه بازار اغلب شامل رنگ‌های سبز، قرمز و مشکی می‌شود. رنگ‌ها نشانگر میزان رشد یا افت قیمت سهام مربوطه هستند و ابعاد هر خانه نیز نشان‌دهنده حجم یا ارزش معاملات هر نماد است. به عنوان مثال به هر میزان که رنگ قرمز به سمت رنگ قرمز روشن برود، نشان‌دهنده درصد منفی بیش‌تر نماد مد نظر است و هرچه قدر که رنگ قرمز متمایل به رنگ قرمز تیره باشد، نشان‌دهنده درصد منفی کم‌تر نماد است. برای رنگ سبز هم به همین شکل می‌توان بررسی کرد.

نقشه و اطلاعات بازار در مفید آنلاین

سوالات متداول

آیا در سامانه مفید آنلاین امکان رصد اطلاعات بازار وجود دارد؟

بله، می‌توان از طریق ابزارهای نمای بازار و نقشه بازار به اطلاعات کلی بازار دسترسی داشت.

از چه طریق می‌توان از نمادهایی که افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب داشته‌اند مطلع شد؟

در سامانه مفید آنلاین از طریق بخش پیام ناظر اطلاع رسانی می‌گردد.

آیا در قسمت نمای بازار امکان فیلتر کردن نماد‌ها وجود دارد؟

بله، در این بخش امکان فیلتر کردن نام شرکت، حجم بهترین تقاضا و… برای نماد‌های مختلف به تفکیک صنعت وجود دارد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments