بررسی اطلاعات سود و زیان شرکت در بورس ویو

بررسی اطلاعات سود و زیان شرکت در بورس ویو
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار ۱۶ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 9785
سطح حرفه ای

بررسی گزارش‌های مالی همواره در پیش‌بینی روند سوددهی شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بنابراین صورت سود و زیان اطلاعات مربوط به درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران و سهامداران قرار می‌دهد. همچنین با بررسی گزارش سود و زیان می‌توان از وضعیت خلق سود و یا زبان‌ شرکت اطلاع پیدا کرد. 

بورس ویو و صورت سود و زیان

 سامانه جامع تحلیل بنیادی بورس ویو با در اختیار گذاشتن صورت سود و زیان بیشتر از ۲۰۰۰ شرکت امکان بررسی وضعیت سود و زیان شرکت‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران و تحلیلگران قرار داده است. بررسی صورت‌های سود‌ و زیان‌ می‌تواند تغییر در درآمد، حاشیه سود خالص و ناخالص، میزان افزایش و یا کاهش در سود‌ عملیاتی و نسبت‌های سود‌ عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت را نشان دهد. علاوه بر این موضوع، با بررسی گزارش سود‌ و زیان شرکت‌ها می‌توان آن را با سایر شرکت‌هایی که در این صنعت قرار دارند،  مقایسه کرد. همچنین با بررسی صورت سود و زیان صنایع مختلف، می‌توان از سوددهی یک صنعت نسبت به صنعت دیگر نیز آگاهی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: سایر درآمدهای شرکت در بورس ویو

در ادامه، ابتدا به معرفی بخش‌های مختلف یک گزارش از سود و زیان شرکت‌ها و سپس به بررسی امکاناتی که سامانه بورس ویو در رابطه با گزارش سود‌ و زیان‌ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، می‌پردازیم.

بورس ویو و صورت سود و زیان

صورت سود و زیان

صورت‌ سود و زیان، عملکرد مالی یک بنگاه را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. به‌صورت کلی گزارش‌های سود و زیان شامل بخش‌های اصلی سود‌ و یا زیان‌ ناخالص، سود‌ و یا زیان‌ عملیاتی، سود‌ و یا زیان‌ خالص قبل از کسر مالیات و سود‌ یا زیان‌ خالص شرکت می‌شود. تفاوتی که ترازنامه و صورت سود‌ و زیان با یکدیگر دارند نیز در نحوه‌ای است که اطلاعات گزارش می‌شوند. در ترازنامه تمامی دارایی‌های شرکت در یک لحظه دیده می‌شوند. در گزارش سود‌ و زیان‌، سود‌ و یا زیان بنگاه در طول یک دوره مشخص مشخص می‌شود. مبنای گزارش سود‌ و زیان بر اساس درآمدها و هزینه‌هاست. در ادامه به بررسی هر یک از بخش‌های موجود در صورت سود‌ و زیان می‌پردازیم: 

سود و یا زیان دوره مالی = درآمد‌های دوره مالی منهای هزینه‌های دوره مالی

سود‌ یا زیان ناخالص

سود یا زیان ناخالص از کم کردن میزان فروش یا درآمد حاصل از فروش از بهای تمام‌شده کالای فروخته‌شده که به معنای هزینه‌های مستقیم مربوط به تولید و فروش محصولات است، به‌دست می‌آید. هزینه تولید هر یک از محصولات می‌تواند شامل هزینه‌های سربار، هزینه مواد اولیه، هزینه نیروی انسانی و یا سایر هزینه‌هایی که در تولید و یا فروش محصولات و خدمات به صورت مستقیم اثرگذارند، در نظر گرفته می‌شود.

سود یا زیان عملیاتی

سود و یا زیان عملیاتی از کم کردن هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی به همراه سایر هزینه‌های عملیاتی از سود‌ و یا زیان‌ ناخالص حاصل می‌شود.

سود‌ یا زیان خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات

سود‌ و یا زیان‌ خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات در واقع از کسر هزینه‌های مالی و خالص سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی از سود یا زیان عملیاتی به دست می‌آید.

سود یا زیان خالص عملیات در حال تداوم

برای محاسبه سود و یا زیان خالص عملیات در حال تداوم کافی است مالیات را از سود‌ یا زیان‌ محاسبه شده در مرحله قبل کسر کرد.

سود یا زیان خالص

با کم کردن سود و یا زیان عملیات متوقف شده پس از کسر مالیات از سود‌ یا زیان‌ خالص عملیات در حال تداوم، سود‌ و یا زیان‌ خالص به‌دست می‌آید.  

راهنمای این گزارش در سامانه بورس ویو

صورت‌های مالی مربوط به سود و زیان شرکت‌ها از منوی سمت راست در صفحه هر سهم داخل سامانه تحلیل بنیادی بورس ویو قابل‌دسترسی است، در صورت لزوم می‌توانید از راهنمای زیر نیز برای دسترسی به صورت‌های سود‌ و زیان‌ شرکت‌ها استفاده کنید: 

راهنمای گزارش سود و زیان در سامانه بورس ویو
بخش شماره۱:

برخی از شرکت‌ها، شرکت‌هایی دیگری را نیز در زیرمجموعه خود دارند. گزینه تلفیقی نشانگر صورت مالی شرکت به همراه شرکت های زیر مجموعه به عنوان یک شخصیت واحد است. بدیهی است گزینه تلفیقی تنها برای شرکت‌های دارای زیر مجموعه، معنادار و قابل انتخاب است. به عنوان مثال، از آنجا که شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) زیر مجموعه‌ای ندارد، صورت‌های مالی تلفیقی نیز برای آن بی معناست. اما شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، زیر مجموعه‌هایی دارد و به همین خاطر امکان انتخاب گزینه تلفیقی نیز برای آن فراهم شده است.

استثنا: برای شرکت‌های سرمایه گذاری صورت های مالی تلفیقی منتشر می شود، اما از آنجایی که این صورت های مالی به صورت سرویس در اختیار شرکت های پردازش اطلاعات مالی قرار نمی گیرد. بورس ویو برای این شرکت ها فقط صورت های مالی اصلی را نمایش می‌دهد.

راهنمای گزارش سود و زیان در سامانه بورس ویو
بخش شماره۲:

از این قسمت می‌توان یکی از دو حالت واقعی یا پیش‌بینی را داده‌های مورد استفاده در صورت سود و زیان انتخاب کرد. 

بخش شماره۳:

در برخی مواقع شرکت‌ها گزارش‌های سود و زیان خود را به دلیل تغییرات به وجود آمده، بازنگری و تجدید می‌کنند. از این قیمت می‌توانید یکی از گزینه‌های مرتبط با این موضوع را انتخاب کنید. 

بخش شماره۴:

با انتخاب این گزینه می‌توانید صورت سود‌ و زیان شرکت را در دوره‌های مختلف مشاهده کنید. صورت‌ سود و زیان به صورت سالانه و فصلی منتشر می‌شود تا سهامداران بتوانند ارزیابی دقیقی نسبت به فعالیت‌های شرکت داشته باشند. به‌صورت پیش‌فرض گزینه‌های سالانه و  فصلی که شامل فصل اول تا فصل چهارم موجود در دوره مالی شرکت می‌شود، در سامانه قرار داده‌ شده‌اند. 

 بخش شماره ۵:

از این قسمت می‌توانید تعداد دوره‌هایی که قصد دارید صورت سود و زیان مربوط به آن را بررسی کنید را انتخاب کنید.

بخش شماره۶:

از این قسمت می‌توانید یکی از حالت‌های خلاصه یا همراه با جزئیات را برای نمایش اطلاعات انتخاب کنید. با انتخاب گزینه خلاصه، تنها برخی از عناوین اصلی صورت سود و زیان نمایش داده می‌شود.

بخش شماره۷:

از این قسمت می‌توانید از میان گزینه‌های عادی، نرخ رشد و عمودی یک گزینه را انتخاب کنید. با انتخاب نمایش عادی، اعداد گزارش‌شده توسط شرکت در صورت سود و زیان  نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه نرخ رشد، رشد هر یک نسبت به دوره گذشته گزارش می‌شود. با انتخاب گزینه عمودی، درصد هر یک از موارد موجود در صورت سود‌ و زیان نسبت به متغیرهای کلی نمایش داده می‌شود. 

بخش شماره۸:

با انتخاب این گزینه می‌توان روند پایه را که بقیه سال‌ها بر اساس آن مشخص می‌شوند انتخاب کرد. به‌عنوان‌مثال با انتخاب سال دوم به‌عنوان روند سایر سال‌ها، تمامی اعداد موجود در سال دوم ۱۰۰ درصد و نسبت سایر سال‌ها نسبت به این سال محاسبه می‌شود.

بخش شماره۹:

از این قسمت می‌توانید یکی از واحدهای پولی ریال یا دلار نیمایی را انتخاب کنید تا اطلاعات بر مبنای آن نمایش داده شود. 

بخش شماره۱۰:

از این قسمت می‌توانید ترتیب نمایش صورت‌های سود و زیان شرکت را انتخاب کنید. با انتخاب صعودی، صورت‌های مالی قدیمی‌تر در سمت راست قرار می‌گیرند. در حالت نزولی نیز، صورت‌های مالی جدیدتر در سمت راست قرار می‌گیرند.

و بخش‌‌های ۱۱ تا ۱۴:

۱۱: با انتخاب این گزینه می‌توانید اطلاعات نمایش داده‌شده را در قالب یک فایل اکسل دانلود کنید.

۱۲: از این قسمت نمودار مربوط به داده‌های هر عنوان نمایش داده می‌شود.

۱۳: با انتخاب این گزینه، به گزارش رسمی ارائه شده شرکت در سایت کدال دسترسی پیدا خواهید کرد.

۱۴: از این قسمت می‌توانید تاریخ انتشار مربوط به هر یک از صورت های سود و زیان را با توجه به تاریخی که مدنظر دارید، تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: وضعیت ارزی و تسهیلات شرکت‌ها در بورس ویو

سوالات متداول

چرا بررسی سود و زیان شرکت اهمیت زیادی دارد؟

بررسی صورت‌های سود‌ و زیان‌ می‌تواند تغییر در درآمد، حاشیه سود خالص و ناخالص، نسبت‌های سود‌ عملیاتی و غیرعملیاتی و… شرکت را نشان دهد. همچنین با بررسی گزارش سو‌د‌ و‌ زیا‌ن می‌توان از وضعیت خلق سود و یا زبان‌ شرکت اطلاع پیدا کرد.

تفاوت ترازنامه با گزارش سود و زیا‌ن چیست؟

در ترازنامه تمامی دارایی‌های شرکت در یک لحظه دیده می‌شوند. در گزارش سود‌ و زیان‌، سود‌ و یا زیان بنگاه در طول یک دوره مشخص مشخص می‌شود.

سود و زیا‌ن هر دوره مالی از چه فرمولی قابل محاسبه است؟

سود و زیان هر دوره را می‌توان از فرمول درآمد‌های دوره مالی منهای هزینه‌های دوره مالی محاسبه نمود.

سود و زیا‌ن عملیاتی چگونه محاسبه می‌گردد؟

سود و یا زیان عملیاتی از کم کردن هزینه‌های عمومی، اداری از سود‌ و یا زیان‌ ناخالص حاصل می‌شود.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
10 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امین معمرحور

بسیار مفید است ولی کمی پیچیده هست

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بورس ویو می‌توانید به مقاله «بورس ویو چیست و چه امکاناتی دارد؟» مراجعه نمایید و یا در کلاس‌های کارگزاری مفید که به صورت دوره‌ای و آنلاین می‌باشد شرکت فرمایید.

ناصر یوسفیان

درود بر شما
من در مورد سود سالیانه شرکت ها مشکل دارم برای مثال سهم فولاد را عرض میکنم سود و زیان خالص هر سهم در کدال انتشار در 10/19 مبلغ 2028 تومن ثبت شده.0 در سایت tseمبلغ215 تومن درج شده در بورس ویو و روی چارت 40 تومن ثبت شده که ظاهرا سود پرداخت شده در آخرین مجمع هست با این پراکندگی مطلب یک نفر چطور میتواند در زمان تحلیل سهم میزان سود آوری و DPS و EPS سهم را صحیح پیدا کرد؟
ممنون از پاسخگویی شما

کارگزاری مفید

با سلام
جهت مشاهده DPS و EPS می‌بایست آگهی «تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه» برای نماد مورد نظر را در سایت کدال بررسی نمایید. همچنین لازم به ذکر است، عدد قابل مشاهده در سامانه «بورس ویو» نشان‌دهنده DPS می‌باشد.

عادل

سلام وعرض ادب ممنون از سایت بسیار زیباتون
خواستم موضوعی در مورد هزینه اشتراکها بپرسم که چرا انقدر قیمت اشتراک بالاست یا حداقل برای مبتدی ها چند ماه اشتراک رایگان میزاشتین تا به درآمد برسیم با 160 ساعت اشتراک رایگان ک گذاشتین چه داخل سایت باشیم چه نباشیم این تایم خود به خود کم میشود و چند روز دیگه که برمیگردی تو سایت عملا اشتراک تموم شده.لطفا برای مبتدی ها یک اشتراک برنامه ریزی کنین ممنون از سایت بسیار خوبتون

کارگزاری مفید

با سلام
امکان استفاده از نسخه همراه سامانه بورس ویو به صورت رایگان وجود دارد. در اولین ورود به نسخه وب سامانه بورس ویو نیز، تا ۷ روز امکان استفاده از بورس ویو به صورت رایگان وجود دارد.
برای دریافت اشتراک از سامانه بورس ویو، می‌توانید به سامانه پلکان بخش پاداش مراجعه نمایید و با امتیازات کسب شده اشتراک بورس ویو را با تخفیف دریافت فرمایید.
لازم به ذکر است، امکان دریافت بورس ویو با تخفیف در اشتراک نقدی از سامانه بورس ویو نسخه وب وجود دارد.

محمدجواد دانش فر

سلام
هر اشتراک چقدر میتونه دانلود فایل اکسل داشته باشد؟ در هرماه ؟ من حدود 80 مگابایت دانلود کرده ام دیگر امکان دانلود ندارم

کارگزاری مفید

سلام
لطفا با پشتیبانی فنی بورس ویو ۸۱۹۰۳-۰۲۱ تماس بگیرید تا همکاران شما را راهنمایی کنند.

احسان صنیعی

سلام p/e به روش محاسبه ttm چگونه است؟

کارگزاری مفید

سلام.
روش جهانی به نام دوازده‌ماهه گذشته trailing twelve months یا به‌اختصار TTM نامیده می‌شود. طبق قوانین سازمان بورس کشور، شرکت‌های فعال در بازار بورس ایران ملزم هستند تا در هر دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سه‌ماهه، گزارش صورت‌های مالی خود را ارائه نمایند.
نسبت P/E با روش TTM از نسبت قیمت جاری سهم به EPS TTM و با محاسبه سود به روش ذکر شده و گذشته‌نگر به دست خواهد آمد.