بررسی مفاهیم حجم معاملات، ارزش معاملات و ارزش بازار

بررسی مفاهیم حجم معاملات، ارزش معاملات و ارزش بازار
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۲ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 16118
سطح نیمه حرفه ای

دسترسی سریع‌تر به مطالب:

«حجم معاملات»، «ارزش معاملات» و «ارزش بازار» سه شاخص پرکاربرد در تابلوخوانی بازار سرمایه هستند که آشنایی با آن‌ها و درک وجه تمایز هر یک، برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. 

این موارد، از جمله مواردی هستند که در تابلوی یک سهم در سایت TSETMC نمایش داده می‌شود. 

حجم‌ معاملات

این معیار، میزان سهام معامله‌ شده طی یک دوره زمانی مشخص است که می‌تواند برای یک سهم یا یک صنعت خاص و حتی کل بازار مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش آن در جهت مثبت می‌تواند به دلیل انتشار اخبار مثبت در رابطه با سهم و آغازگر حرکت صعودی آن باشد و افزایش حجم معاملات در حرکت نزولی نیز می‌تواند نشان‌دهنده انتشار اخبار منفی در سهم باشد که سهامداران را با هدف حفظ سود یا جلوگیری از زیان به فروش آن وادار کرده است. 

البته این نکته قابل‌توجه است که افزایش حجم معاملات باید با توجه به محدوده‌های حمایت و مقاومت سهم مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل این شاخص غالباً توسط تحلیلگران تکنیکال به‌منظور پیش‌بینی قیمت سهام تجزیه و تحلیل می‌شود.

اندیکاتورهای حجم معاملات

اندیکاتورهای حجم، ابزارهای تحلیل تکنیکالی هستند که برای بررسی حجم معاملات یک سهم استفاده می‌شوند و به معامله‌گران کمک می‌کنند تا قدرت حرکات قیمت را بهتر درک کنند. در ادامه به معرفی و بررسی سه اندیکاتور حجم کاربردی می‌پردازیم.

اندیکاتور حجم معاملات (VOLUME)

اندیکاتور حجم معاملات، ساده‌ترین اندیکاتور حجم است. این اندیکاتور، حجم معاملات را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. میله‌های سبز رنگ در نمودار این اندیکاتور، نشان‌دهنده کندل مثبت در نمودار قیمتی و میله‌های قرمز رنگ، نشان‌دهنده کندل قرمز در نمودار قیمتی هستند.

اندیکاتور حجم معاملات تعادلی (OBV)

اندیکاتور حجم معاملات تعادلی (On Balance Volume)، حجم معاملات را در یک بازه زمانی مشخص، با توجه به جهت قیمت، محاسبه می‌کند. اگر قیمت در یک بازه زمانی مشخص، افزایش یابد، حجم معاملات در آن بازه نیز به عنوان حجم مثبت محاسبه می‌شود. در مقابل، اگر قیمت در یک بازه زمانی مشخص، کاهش یابد، حجم معاملات در آن بازه نیز به عنوان حجم منفی محاسبه می‌شود.

اندیکاتور شاخص جریان پول (MFI)

اندیکاتور شاخص جریان پول (Money Flow Index)، قدرت جریان پول را در یک بازه زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌کند. این اندیکاتور، بین 0 تا 100 نوسان می‌کند. مقادیر بالاتر از 80، نشان‌دهنده ورود قیمت به منطقه اشباع خرید و مقادیر پایین‌تر از 20، نشان‌دهنده ورود قیمت سهام به منطقه اشباع فروش است.

ارزش معاملات و ارزش بازار 

معاملات سهام طی یک جلسه معاملاتی با قیمت‌های متفاوتی در یک دامنه نوسان مشخص نسبت به قیمت پایانی روز قبل‌ انجام می‌شود. مجموع ارزش این معاملات که از حاصل‌ضرب حجم معاملات در قیمت پایانی به دست می‌آید، به‌عنوان ارزش معاملات‌ شناخته می‌شود. 

ارزش بازار نیز عبارت است حاصل ضرب قیمت پایانی سهم در تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت. بدیهی است شرکت‌هایی که ارزش بازار‌ بیشتری دارند، تأثیر بیشتری روی شاخص دارند.

ارزش معاملات روزانه کل بازار نیز شامل مجموع ارزش معاملات‌ تمامی سهام‌های موجود در بازار است. افزایش این معیار روزانه کل بازار به نوعی می‌تواند نشانه‌ای از ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشد.

 با مراجعه به صفحه اول سایت tsetmc می‌توان عدد مربوط به آن را مشاهده کرد.

ارزش معاملات و ارزش بازار

سوالات متداول

حجم‌ معاملات به چه معناست؟

این معیار، میزان سهام معامله‌ شده طی یک دوره زمانی مشخص است. حجم معاملات می‌تواند برای یک سهم یا یک صنعت خاص و حتی کل بازار مورد بررسی قرار گیرد.

مفهوم ارزش معاملات چیست؟

معاملات سهام با قیمت‌های متفاوتی در یک دامنه نوسان مشخص نسبت به قیمت پایانی روز قبل‌ انجام می‌شود. مجموع ارزش این معاملات که از حاصل‌ضرب حجم معاملات در قیمت پایانی به دست می‌آید، به‌عنوان ارزش معاملات‌ شناخته می‌شود. 

ارزش‌ بازار یک سهم چه مفهومی دارد؟

ارزش بازار نیز عبارت است حاصل ضرب قیمت پایانی سهم در تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت. بدیهی است شرکت‌هایی که ارزش بازار‌ بیشتری دارند، تأثیر بیشتری روی شاخص دارند.

افزایش ارزش‌ معاملات روزانه کل بازار نشان دهنده چیست؟

ارزش معاملات روزانه کل بازار نیز شامل مجموع ارزش معاملات‌ تمامی سهام‌های موجود در بازار است. افزایش این معیار روزانه کل بازار به نوعی می‌تواند نشانه‌ای از ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
10 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
عبدالله

سلام خیلی عالی

کارگزاری مفید

سلام.
از ارائه بازخورد مثبت شما متشکریم.

احمد لطفی

متشکر بسیار قابل استفاده بود

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما باعث دلگرمی ماست. با تشکر

محمد

ساده، گویا، خلاصه و مفید

کارگزاری مفید

سلام.
اولویت ما جلب رضایت شماست. در مسیر پیشرفت همراه ما باشید.

علی

سلام ارزش معاملات و حجم معاملات از چه مقدار باید کم یا بیشتر باشه معیارمون چه عددی هست؟

کارگزاری مفید

با سلام.
ارزش و حجم معاملات معیار و عدد مشخصی نداشته و بر اساس عرضه و تقاضا و میزان خریداران و فروشندگان مشخص می‌گردد.

alfa

نقش ارزش معاملات در تحلیل یا فیلتر اولیه دیدبان بازار چیست؟
تغییر ارزش معاملات در یک سهم چه تاثیری در رشد یا ریزش سهم دارد

کارگزاری مفید

با سلام.
ارزش معاملات روزانه کل بازار شامل مجموع ارزش معاملات‌ تمام سهام‌های موجود در بازار است که افزایش آن، نقدینگی بیش‌تر ورود به بازار سرمایه و ‌با توجه به محدوده‌های حمایتی و مقاومتی سهام، پیش‌بینی قیمت سهام را به دنبال دارد که برای تحلیلگران تکنیکالیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.