تغییر کارگزار ناظر در مفید آنلاین

تغییر کارگزار ناظر در آنلاین پلاس
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۱۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 41745
سطح مبتدی

کارگزار ناظر چیست؟ طبق قوانین سازمان سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، پس از خریداری سهم، اطلاعات سهام خریداری‌شده باید در اختیار یک کارگزار قرار گیرد، این کارگزار به‌اصطلاح «کارگزار ناظر» نامیده می‌شود. در واقع اولین باری که سهامی را از طریق یک کارگزاری خریداری کرده‌اید، کارگزاری مذکور به عنوان کارگزار ناظر بر آن سهم در نظر گرفته می‌شود. برای آموزش ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در سامانه مفید آنلاین با این مطلب همراه شوید.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

چه زمانی نیاز به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر است؟

فرض کنید دو ماه قبل برای اولین بار نماد فولاد را در یک کارگزاری خریداری کرده‌اید (و حتی بلافاصله فروخته‌اید). در حال حاضر کارگزار ناظر شما آن کارگزاری است. در صورتی که امروز هم نماد فولاد را در کارگزاری مفید خریداری نمایید، در انتهای روز در پرتفوی یا سبدبان شما در کارگزاری قبلی قرار خواهد گرفت. جهت مشاهده دارایی خود در کارگزاری مفید می‌بایست اقدام به تغییر کارگزار ناظر نمایید.

نکته‌ای که باید بدانید

مِلاکِ داراییِ شما پرتفوی سپرده‌گذاری است نه پرتفوی لحظه‌ای. اگر سهامی در پرتفوی لحظه‌ای شما بوده ولی در پرتفوی قرار ندارد، توصیه می‌گردد به درگاه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کرده و سبد دارایی‌های خود را در آن سایت مشاهده کنید. اگر سهام مدنظرتان در درگاهِ ذینفعانِ بازارِ سرمایه وجود داشت، با ثبت درخواستِ تغییرِ کارگزارِ ناظر در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید، مغایرت در دارایی‌های شما برطرف خواهد شد.

فرآیند تغییر کارگزار ناظر در مفید آنلاین

برای ثبت تغییر ناظر در سامانه مفید آنلاین، مطابق با مراحلی که در تصویر زیر مشاهده می‎کنید، اقدام به ثبت درخواست خود نمایید. توجه داشته باشید فرآیند تغییر کارگزار ناظر، دو روز کاری زمان می‌برد.

تغییر کارگزار ناظر

ممکن است سهام شما از طریق کارگزاری دیگر فریز شده باشد. در این صورت باید ضمن هماهنگی با کارگزار مقابل، هماهنگی لازم جهت رفع فریز را در دستور کارشان قرار دهید. سپس مجددا درخواست خود را ثبت کنید.

بعد از ثبت درخواست تغییر ناظر، می‎توانید در قسمت گزارش تغییر ناظر، وضعیت درخواست خود را مشاهده کنید. ممکن است به یکی از سه دلیل زیر درخواست تغییر ناظر شما با خطا مواجه شود:

عدم دارایی در نماد مورد نظر:

این پیام در شرایطی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیامی مبنی بر عدم دارایی بر روی سهام مورد نظر برای کد بورسی شما داده شده باشد. علت این پیام می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱) سهم خود را در کارگزاری دیگر به فروش رسانده باشید. در خصوص گردش سهام خود می‌توانید از سامانه آنلاین وضعیت دارایی سهامداران استفاده نمایید.

۲) دارایی شما بر روی کد بورسی غیر فعال شما باشد. که پس از اطمینان از کد بورسی ثبت شده در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، در صورت نیاز اقدام به تجمیع کد نمایید.

 فریز بودن سهم:

مشتریانی که اقدام به خرید و فروش اعتباری سهام می‌کنند، کارگزار ناظر مجاز به فریز کردن سهم مشتری خود است. بدین ترتیب که مشتری تنها در همان کارگزاری قادر به فروش سهم خواهد بود. و امکان تغییر ناظر بر روی سهم فریز شده به سایر کارگزاری ها وجود نخواهد داشت.

بدهکاری:

مشتریانی که به هر دلیلی به کارگزار ناظر خود بدهکار باشند، از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه امکان تغییر ناظر به سایر کارگزاری‌ها وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دسترسی به تمام سامانه های مفید از طریق حساب یکپارچه مفید

بعد از ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، نماد مدنظر در صورت موجود بودن در بخش سبد دارایی سایت ذینفعان، حداکثر دو روز کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری منتقل می‌شود. همچنین برای نمایش در بخش پرتفوی‌لحظه‌ای، نیاز است تا با افزودن تراکنش دستی، تعداد سهم منتقل شده را ثبت کنید.

برای ثبت دقیق‌تر نیاز است تا در ابتدا زمان، تعداد و قیمت خرید سهم را در بخش سایت ذینفعان بخش گزارش دارایی مشاهده کنید و سپس سهم مدنظر را با استفاده از گزینه افزودن تراکنش دستی به بخش پرتفوی لحظه‌ای اضافه کنید.

سوالات متداول

کارگزار ناظر چیست؟

پس از خریداری سهم، اطلاعات سهام خریداری‌شده باید در اختیار یک کارگزار قرار گیرد. این کارگزار به‌اصطلاح «کارگزار ناظر» نامیده می‌شود.

چه زمانی نیاز به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر است؟

فرض کنید دو ماه قبل برای اولین بار نماد فولاد را در یک کارگزاری خریداری کرده‌اید (و حتی بلافاصله فروخته‌اید). در حال حاضر کارگزار ناظر شما آن کارگزاری است. در صورتی که امروز هم نماد فولاد را در کارگزاری مفید خریداری نمایید، در انتهای روز در پرتفوی یا سبدبان شما در کارگزاری قبلی قرار خواهد گرفت. جهت مشاهده دارایی خود در کارگزاری مفید می‌بایست اقدام به تغییر کارگزار ناظر نمایید.

به چه دلایلی ممکن است درخواست تغییر کارگزار ناظر با خطا مواجه شود؟

عدم دارایی در نماد مورد نظر، فریز بودن سهم، بدهکاری

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
60 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
سعید

سلام من فقط تو کارگزاری مفید عضوم و کارگزاری دیگه عضو نیستم بخوام ناظر رو تعقییر بدم به چی تعقیر بدم؟

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که سهامی را از جای دیگری خرید کرده باشید و یا در صورت عدم مشاهده سهام خریداری شده خود در پرتفوی سپرده‌گذاری، جهت اضافه کردن سهام موردنظر به پرتفوی سپرده‌گذاری کارگزاری مفید، می‌توانید از گزینه تغییر کارگزار ناظر در سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید استفاده نمایید.

ناصرار

سلام لطفاً کمک کنید بنده میخوام از درگاه یکپارچه ذینعفان سهام یک تغییر کارگزاری انجام بدم اما در لیست درخواست ها این گزینه وجود ندارد لطفاً کمک کنید کدام گزینه میشود کارگزاری را تغییر داد

کارگزاری مفید

با سلام
پس از بررسی دارایی خود در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان و مشاهده نماد مورد نظر، جهت تغییر کارگزار ناظر نماد مربوطه می‌بایست از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری مقصد برای نماد مورد نظر درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید.
در صورتی که برای اولین بار از سامانه ذینفعان استفاده می‌فرمایید، از گزینه «ثبت‌نام در سامانه» استفاده کرده و می‌بایست به شماره همراه ثبت شده در سجام دسترسی داشته باشید.
پس از کسب اطمینان از وجود دارایی در نماد مد نظر، توجه داشته باشید که نماد فعال بوده و کد بورسی شما در سامانه ذینفعان و کارگزاری مفید یکسان باشد.
جهت انتقال نماد مربوطه به کارگزاری مفید، در سامانه «آنلاین‌پلاس» و از منوی سمت راست، گزینه «تغییر کارگزار ناظر» را انتخاب و سپس نماد مورد نظر را جست‌وجو نمایید.
همچنین در سامانه «ایزی‌تریدر»، می‌توانید با انتخاب گزینه «پرفایل» و سپس گزینه «تغییر کارگزار ناظر» درخواست خود را ثبت نمایید.
پس از ثبت درخواست مذکور، نماد موردنظر طی 48 ساعت کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما اضافه خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «تغییر کارگزار ناظر در ایزی‌تریدر» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
علی فاتحی

این فرآیند تغییر کارگزاری برای سهام چقدر طول می کشه و از کجا باید بفهمیم که درخواست مون تایید شده توسط کارگزاری مفید؟

کارگزاری مفید

با سلام
فرآیند تغییر کارگزار ناظر، حداکثر 48 ساعت کاری زمان‌بر خواهد بود. پس از ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، می‌‎توانید در قسمت تغییر کارگزار ناظر، وضعیت درخواست خود را مشاهده نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
رضا

با سلام

بنده کافی نت دارم یکی اومد (۱۲۷ ساله) سهام عدالتشو بفروشه…خواستم کارگزاری مفید ثبت نامش کنم تا از طریق اون بفروشم براش ولی خطای: “تاریخ تولد نامعتبر” میزنه.نمیشه کاریش کرد؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
لطیفی

سلام
وقتون بخیر
من سهم #ومعادن رو دی ماه 98 خریدم و اواخر بهمن 98 فروختم – تو اون بازه که سهامدارشون بودم بهم سهام جایزه تعلق گرفته ( چیزی که تو پرتفوی لحظه ای هم نشون میده ) ولی تو پرتفو سرمایه گذاری چیزی نشون نمیده – خواستم بدونم چی کار باید بکنم که به پرتفوم اضافه بشه ؟
تو سایت ذینفعان هم چیزی نبود

کارگزاری مفید

با سلام
افزایش‌سرمایه می‌تواند به شکل سهام جایزه، حق‌تقدم و یا هر دو انجام پذیرد. تبدیل سهام جایزه و حق‌تقدم به سهام مستلزم تکمیل روند افزایش‌سرمایه شرکت مربوطه بوده و زمان‌بر می‌باشد. در صورتی که افزایش‌سرمایه به شکل سهام جایزه باشد، در فاصله زمانی بین «انتشار آگهی افزایش‌سرمایه» و «اعمال افزایش‌سرمایه» سهام جایزه به «عملکرد» در سامانه «ایزی‌تریدر» یا «پرتفوی لحظه‌ای» در سامانه «آنلاین‌پلاس» اضافه می‌شود. همچنین پس از انتشار آگهی «ثبت افزایش‌سرمایه» آن در سایت کدال، افزایش‌سرمایه مربوطه به پایان می‌رسد و سهام جایزه به سهم اصلی تبدیل می‌گردد. توجه داشته باشید، پس از انتشار آگهی «ثبت افزایش‌سرمایه» نماد مورد نظر در سایت کدال، چنانچه نماد پایه در پرتفوی سپرده‌گذاری موجود باشد فرآیند تبدیل به‌صورت خودکار انجام‌ خواهد شد و در صورت‌ موجود نبودن نماد پایه، انتقال آن به پرتفوی صورت نمی‌گیرد. انتقال سهام به پرتفوی سپرده‌گذاری و قابل معامله شدن آن، با ثبت درخواست «تغییر کارگزار ناظر» طی 48 ساعت کاری امکان‌پذیر است. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «سهام جایزه چیست؟» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
مونا

برای افزایش سرمایه هم باید تغییر کاگزار ناظر رو اعمال کنیم

کارگزاری مفید

با سلام
پس از انتشار آگهی «ثبت افزایش‌سرمایه» در سایت کدال و تکمیل روند افزایش‌سرمایه شرکت مربوطه، چنانچه نماد پایه در پرتفوی سپرده‌گذاری موجود باشد فرآیند تبدیل به‌صورت خودکار انجام‌ خواهد شد و در صورت‌ موجود نبودن نماد پایه، انتقال آن به پرتفوی صورت نمی‌گیرد. انتقال سهام به پرتفوی سپرده‌گذاری و قابل معامله شدن آن، با ثبت درخواست «تغییر کارگزار ناظر» طی 48 ساعت کاری امکان‌پذیر است.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
داور جعفرزاده

سلام خسته نباشید، ببخشید من تو پرتفوی لحظه ای سهام بانک صادرات و پتایر رو دارم ، ولی تو پرتفوی سپرده گزاریم نشون نمی ده راهنمایی می خواستم. با تشکر

کارگزاری مفید

با سلام
پرتفوی سپرده‌گذاری ملاک دارایی شما بوده و عملکرد میزان سود و ضرر شما را نشان می‌دهد و صرفا جهت انجام محاسبات می‌باشد. جهت کسب اطمینان از دارایی خود در نماد ذکر شده، به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه مراجعه و مالکیت خود را در نماد مورد نظر بررسی کنید.
در صورتی که از دارا بودن نماد اطمینان دارید، کافی است در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید برای نماد مورد نظر درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید.
پس از ثبت مذکور نماد مربوطه طی 48 ساعت کاری بعد به پرتفوی سپرده‌گذاری شما اضافه خواهد شد.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
masi

سلام من حق تقدم سهام حکشتی رو خریدم ولی هنوز به پرتفوی ننشسته چندین بار هم درخواست تغییر کارگزار ناظر ثبت کردم.
تنها در کارگزاری مفید عضوم.
لطفا راهنمایی بفرمایید

کارگزاری مفید

با سلام
با توجه به انتشار آگهی «ثبت افزایش‌سرمایه» نماد مد نظر در سایت کدال، روند افزایش‌سرمایه شرکت مربوطه به پایان رسیده و حق‌تقدم خرید نماد به سهام تبدیل گردیده است. در صورتی‌ که در مهلت اعلام‌شده در آگهی «مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام» در سایت کدال برای نماد ذکرشده، مبلغ اسمی (1000 ریال بابت هر سهم) را پرداخت کرده‌اید و یا در بازه «پذیره‌نویسی عمومی» اقدام به خرید نماد مذکور کرده‌اید و به دلیل موجود نداشتن سهام پایه در پرتفوی سپرده‌گذاری خود، انتقال آن به پرتفوی صورت نگرفته است، امکان انتقال سهام به پرتفوی سپرده‌گذاری با ثبت درخواست «تغییر کارگزار ناظر» و معامله آن را از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری مفید دارا هستید. در صورتی که حق‌تقدم مد نظر را در بازه «مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام» خریداری کرده‌اید و در مهلت اعلام‌شده، مبلغ اسمی را نیز واریز نکرده‌اید، شرکت مربوطه حق‌تقدم استفاده نشده را در مرحله‌ای به نام «پذیره‌نویسی عمومی» به فروش می‌رساند. جهت اطلاع از نحوه دریافت وجه می‌‌بایست آگهی «نتایج حاصل از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده» را در سایت کدال بررسی نموده و در صورت نیاز با امور سهامداری شرکت مربوطه در ارتباط باشید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «حق‌تقدم خرید سهام و نحوه استفاده از آن» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
فاطمه

سلام بعد از تغییر کارگزار ناظر، چرا اطلاعات به صورت ناقص منتقل میشه به کارگزاری دیگر؟
من تعدادی سهم در کارگزاری دیگری خریدم که همون سهم رو قبلا در کارگزاری مفید خریده بودم. به صورت خودکار سهم‌های خریده شده‌ی من به اینجا منتقل شده ولی فقط تعداد سهم در سامانه منظور شده است…. هیچ کدام از اطلاعات مربوط به قیمت میانگین یا کل مبلغ خریداری شده‌‌ای از سهم منتقل نشده….
ممکنه راهنمایی کنید؟

کارگزاری مفید

با سلام
پرتفوی سپرده‌گذاری ملاک دارایی شما نزد کارگزاری مفید می‌باشد و عملکرد برای محاسبه میزان سود یا زیان شما بر مبنای معاملات انجام شده در سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید بوده و ملاک دارایی نیست. بنابراین در صورت وجود مغایرت بین پرتفوی سپرده‌گذاری و عملکرد از طریق نسخه‌های تحت وب اقدام به حذف و اضافه نمودن نماد مورد نظر نمایید.
در صورتی‌ که تعداد دارایی شما در پرتفوی سپرده‌گذاری بیش‌تر از عملکرد می‌باشد تعداد مازاد را از طریق افزودن تراکنش دستی (لاگ خرید) به عملکرد اضافه نمایید. جهت افزودن نماد به عملکرد با کلیک بر روی گزینه افزودن تراکنش دستی، می‌بایست اطلاعات تراکنش شامل نام نماد، نوع سفارش مد نظر شامل خرید و یا فروش، تعداد سهم معامله شده قیمت معامله تاریخ و زمانی که سهم معامله شده را وارد کنید.
جهت کسب اطلاعات معاملات خود می‌توانید به بخش «گزارش گردش معاملات» در سامانه ذی‌نفعان بازار سرمایه مراجعه نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌های «معرفی پرتفوی لحظه‌ای در آنلاین‌پلاس» و «معرفی پرتفوی و عملکرد ایزی‌تریدر» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
شعیب

با سلام بنده پارسال از کارگزاری دیگه سهم پالایش خریداری کرده و بعد از مدتی اونو بطور کامل فروختم و بعد از گذشت چند ماه همین سهم رو از کارگزاری مفید خریدم روز بعد که وارد سامانه شدم اون رو توی پرتفوی کارگزاری دیگه که قبلا داشتم آورده آیا روال به همین صورت درست است و باید تغییر کارگزار ناظر بدم ؟ یا روش دیگری وجود دارد کارگزاری خوش اون سهم رو انتقال بده برام؟

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی که سهمی را برای نخستین بار از طریق یک کارگزاری خریداری نمایید، آن کارگزاری به عنوان کارگزار ناظر آن نماد ثبت می‌شود. همچنین در صورت خرید مجدد آن از کارگزاری دیگر، نماد مورد نظر مجدد به کارگزاری مبدا منتقل خواهد شد. تنها در صورتی که در کارگزاری مورد نظر درخواست «تغییر کارگزار ناظر» برای نماد مد نظر ثبت گردد، کارگزار ناظر آن تغییر و به کارگزاری دلخواه انتقال می‌یابد.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید