تفاوت سبدگردانی اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری

تفاوت سبدگردانی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۲۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 5386
سطح مبتدی

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به مفهوم استفاده از دانش و تخصص افراد خبره و سپردن سرمایه به آن‌ها برای سرمایه‌گذاری است. از روش‌های آن می‌توان به سبدگردانی اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری اشاره نمود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تفاوت سبدگردانی اختصاصی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در موارد زیر خلاصه می‌شود:

فرآیند متفاوت

در فرآیند انعقاد قرارداد سبدگردانی اختصاصی، شخص سبدگردان طی مصاحبه با سرمایه‌گذار و پاسخگویی او به سؤالات سنجش ریسک، ویژگی‌های سرمایه‌گذاری‌ موردنظر و سطح ریسک او را برآورد می‌کند. بعد از دریافت سرمایه و انعقاد قرارداد، با توجه به اطلاعاتی که سبدگردان از مرحله قبل به دست آورده، اقدام به خریدوفروش و سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط او می‌نماید.

اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه ‌گذاری، برخلاف سبدگردانی به این صورت است که شخص سرمایه‌گذار پس از دریافت مشاوره و برآوردهای شخصی خود، یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ موجود را که استراتژی آن به شرایط و اهداف وی نزدیک‌تر می‌باشد را انتخاب کرده و وجه مورد نظر خود را به حساب صندوق واریز می‌کند. سپس از طریق تکمیل فرم پذیره‌نویسی صندوق، اقدام به سرمایه‌گذاری‌ در صندوق کرده و متناسب با آورده وی تعدادی از واحد‌های صندوق تحت مالکیت او قرار می‌گیرد. 

همچنین دسته‌ای از صندوق‌ها «قابل معامله در بورس» هستند و می‌توان مانند خریدوفروش سهام، از سامانه معاملاتی کارگزاری واحدهای آن‌ها را خریدوفروش نمود. یا در موردی خاص صندوق حامی با مانده وجوه مشتریان برای آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق حامی یک صندوق درآمد ثابت ویژه مشتریان کارگزاری مفید است که به مبالغ راکد قدرت خرید کاربران، سود روز شمار تخصیص می‌دهد. این سود در انتهای هر ماه محاسبه شده و در اولین روز کاری ماه بعد به قدرت خرید مشتریان اضافه می‌گردد. بدین ترتیب وجوه بلا استفاده در قدرت خرید کاربران کارگزاری مفید، راکد نمانده و می‌تواند بازدهی مطلوبی را برای آنان فراهم کند.

قابلیت اعمال‌نظر

 در سبدگردانی، شخص سرمایه‌گذار می‌تواند فعالیت سبدگردان را رصد کرده و در صورت نیاز در سبد خود اعمال‌نظر نماید. در خصوص سبدگردانی، ممکن است تمایل داشته باشید که راه‌های شناخت و انتخاب شرکت‌های سبدگردانی مناسب را بیابید، که در این خصوص پیشنهاد ما به شما استفاده از مقاله «بهترین شرکت سبدگردانی» است.

اما شخص دارنده واحدهای عادی صندوق سرمایه‌گذاری‌، تنها می‌تواند با توجه به گزارش‌هایی که صندوق به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌کند، مانند گزارش پرتفوی صندوق‌ که به صورت ماهانه منتشر می‌شود، ترکیب کل دارایی‌های صندوق و فعالیت کلی صندوق را رصد کند و توانایی اعمال‌نظر را ندارد.

حداقل سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان حداقل یک واحد از واحدهای آن خریداری نمود. در حال حاضر ارزش واحدهای صندوق‌های قابل معامله چند هزار تومان و سایر صندوق‌های موجود در بازار سرمایه از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان است. اما برای انعقاد قرارداد سبدگردانی اختصاصی، هر سبدگردان حداقل سرمایه مورد نیاز خود را تعیین کرده است. از چند ده میلیون گرفته تا چند میلیارد تومان. حداقل این مبلغ برای استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی کارگزاری مفید، مبلغ ۵ میلیارد تومان است.

مدت سرمایه‌گذاری

قراردادهای سبدگردانی معمولاً یک‌ساله یا دوساله است و عملاً بلندمدت است. اما سرمایه ‌گذاری در صندوق‌ها می‌تواند برای زمان‌های کوتاه‌تر و حتی چندروزه هم انجام شود. همان‌طور که در قراردادهای سبدگردانی برای فسخ قرارداد قبل از سررسید تمهیداتی اندیشیده شده است، سرمایه‌گذاری‌ در برخی از صندوق‌ها هم برای کمتر از سه ماه، به‌صورت پله‌ای مشمول جریمه خواهد شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری، تشکیل پرتفوی هوشمند با صندوق های سرمایه گذاری بهترین روش سرمایه گذاری در بورس به شمار می‌رود.

تعداد صندوق و سبدگردان دارای مجوز

در حال حاضر، ۳۵ شرکت سبدگردان مجوزهای لازم را دریافت نموده و به‌صورت قانونی مشغول فعالیت هستند که مشخصات آن‌ها از طریق این لینک قابل مشاهده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده عموم سرمایه‌گذاران، با توجه به ترکیب دارایی آن‌ها، در دسته‌های سهامی، شاخصی، اهرمی، مختلط، درآمد ثابت و کالایی (مبتنی بر سکه طلا) قرار می‌گیرند. در حال حاضر حدود ۱۸۰ صندوق سرمایه ‌گذاری با داشتن مجوزهای مربوطه مشغول به فعالیت هستند که مشخصات آن‌ها از طریق این لینک قابل مشاهده است.

سوالات متداول

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم چیست؟

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به مفهوم استفاده از دانش و تخصص افراد خبره و سپردن سرمایه به آن‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

آیا در سبد گردانی امکان اعمال نظر سرمایه‌گذار وجود دارد؟

در سبدگردانی، شخص سرمایه‌گذار می‌تواند فعالیت سبدگردان را رصد کرده و در صورت نیاز در سبد خود اعمال‌نظر نماید. اما برای شخص دارنده واحدهای عادی صندوق سرمایه‌گذاری‌ این امکان وجود ندارد.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سبدگردانی چقدر است؟

برای سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان حداقل یک واحد از واحدهای آن خریداری نمود. در حال حاضر ارزش واحدهای صندوق‌ها از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان است. اما برای انعقاد قرارداد سبدگردانی اختصاصی، هر سبدگردان حداقل سرمایه مورد نیاز خود را تعیین کرده است. از چند ده میلیون گرفته تا چند میلیارد تومان. حداقل این مبلغ برای استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی کارگزاری مفید، مبلغ ۵ میلیارد تومان است.

حداقل مدت سرمایه‌گذاری برای سبدگردانی چقدر است؟

قراردادهای سبدگردانی معمولاً یک‌ساله یا دوساله است و عملاً بلندمدت محسوب می‌شود.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments