خط روند در تحلیل تکنیکال

خط روند در تحلیل تکنیکال
زمان مطالعه: 9 دقیقه
انتشار ۱۳ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 71409
سطح مبتدی

مبحث خط روند در تحلیل‌ تکنیکال، بسیار پرکاربرد است. برای شناسایی روند حاکم بر بازار یا سهم از دو روش تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی می‌توان استفاده کرد. قبل از اینکه وارد مبحث روند شویم باید برخی تعاریف و اصطلاحات را بدانیم تا با کمک آن‌ها روند مناسب را روی نمودار تکنیکال رسم کنیم.

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره مفاهیم بورسی دارید، مطلب «آموزش رایگان بورس» را مطالعه کنید.

تعریف خط روند و انواع آن

احتمالا از تحلیل‌گران یا معامله‌گران شنیده‌اید که «روند دوست شماست» یا «در جهت روند معامله کنید». اما به درستی این روند چیست و چه تاثیری در معاملات دارد؟ 

با بررسی رفتار قیمت، جهت کلی آن در یک دوره مشخص بررسی می‌شود. در تحلیل تکنیکال، از به هم پیوستن سقف‌ها یا کف‌های متوالی، روند قیمتی تشکیل می‌شود. جهت حرکت قیمت در یک تایم فریم، با توجه به روند کلی آن تعیین می‌شود. این روند در واقع نشان‌گر ساختار قیمت است و از برآیند حرکات صعودی یا نزولی آن تشکیل می‌شود. زمانی که تغییرات مربوط به افزایش یا کاهش قیمت در یک جهت شکل بگیرند، نظم خاصی در این تغییرات به وجود می‌آید و روند جدیدی در نمودار قیمتی مشاهده می‌شود. 

می‌توان گفت روندها در تحلیل تکنیکال نوعی خطوط حمایت و مقاومت هستند که به شکل افقی رسم نمی‌شوند. بلکه با توجه به عرضه و تقاضای سهم، در قیمت‌های گوناگون، شکل مورب به خود می‌گیرند. خطوط روند هر چه افقی‌تر یا عمودی‌تر باشند، ناپایدارترند و هر چه شیب این خطوط به ۴۵ درجه نزدیک‌تر باشد، به سختی مسیر خود را تغییر می‌دهند.

روندها به سه نوع تقسیم می‌شوند: 

۱- روند صعودی

زمانی که در نمودار تکنیکالی، قیمت کف بالاتر از کف قبلی و سقف بالاتر از سقف قبلی می‌سازد، برآیند آن‌ها روند صعودی را شکل می‌دهد. در این حالت، قیمت نسبت به نقاطی واکنش نشان می‌دهد که با برخورد به آن نقاط به سمت بالا رشد می‌کند. بنابراین، خط روند صعودی به عنوان یک حمایت عمل می‌کند. 

بالاتر بودن کف‌ها از کف قبلی در روند صعودی

ساختار روند صعودی کف‌های بالاتر از کف قبلی و سقف‌های بالاتر از سقف قبلی از شرایط روند صعودی است.

دلیل، آن است که در روند صعودی بازار هر مرتبه سقف بالاتری نسبت به قبل می‌سازد. یعنی همان‌طور که فروشندگان انتظار دارند خریدهای قبلی خود را در قیمت‌های بالاتری بفروشند، خریداران جدید حاضرند در طی روند، سهم را در قیمت‌های بالاتری بخرند. 

آنچه در شکل شماتیک بالا دیده می‌شود این است که گاهی در خطوط روند صعودی ترسیم شده، قله‌ها از قبلی لزوما بالاتر نیستند، اما دره‌ها حتما باید از دره قبلی خود بالاتر باشند که این موضوع نقض روند صعودی نیست.

بالاتر بودن کف‌های قبلی

کف‌های بالاتر از کف قبلی در روند صعودی- بخش ایزی چارت از سامانه ایزی تریدر

۲- روند نزولی

روند نزولی در تحلیل تکنیکال یک نمودار زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت، سقف‌هایی پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌هایی پایین‌تر از کف قبلی تشکیل بدهد. در اینجا خط روند نقاط سقف را به یکدیگر متصل می‌‌کند، به همین دلیل خط روند نزولی مشابه یک مقاومت مورب عمل می‌کند. 

کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر از کف و سقف قبلی.

ساختار روند نزولی. کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر از کف و سقف قبلی.

۳- روند خنثی

در روند خنثی، قیمت به هیچ سمت و سوی مشخصی نمی‌رود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی سهم صعودی یا نزولی است. ‌در این شرایط سهم بین دو حد حمایت و مقاومت در حرکت است و تنها می‌‌توان بین کف و سقف و با رضایت به کسب سود کمتر، معامله کرد. 

الگوی بدون روند در تحلیل تکنیکال

در روند خنثی بین چندین کف و سقف، قیمت در حال نوسان است. توصیه می‌شود با معاملات پی در پی از سهم غافل نشویم یا منتظر بمانیم تا روند بعدی قیمت مشخص شود.

نحوه رسم خط روند

رسم یک خط روند در تحلیل تکنیکال به‌سادگی کشیدن یک خط مستقیم است که با متصل کردن نقاط چرخش قیمت‌(مینیمم‌ها یا ماکزیمم‌ها) می‌توان جهت روند کلی بازار یا سهام را نشان داد. خط روند نقاط حمایت یا مقاومت قیمت سهام را به یکدیگر متصل می‌کند. در روند صعودی، از نقاط کف و در روند نزولی، از نقاط سقف برای ترسیم خط روند استفاده می‌شود. بنابراین، خط روند صعودی یک حمایت و خط روند نزولی یک مقاومت در نمودار تکنیکالی است.

برای رسم خطوط روند از دو نقطه استفاده می‌کنیم، اما برای جلوگیری از خطا بهتر است خط روند سه نقطه را پوشش دهد، سپس آن را ادامه دهیم تا اعتبار خط روند ما ثابت شود. پس از انتخاب ابزار مورد نظر، با کلیک روی پیوت کف در روند صعودی یا کلیک روی پیوت سقف در روند نزولی و امتداد دادن هر کدام، می‌توان به راحتی خط روند را ترسیم کرد. 

ابزار رسم خط روند روی پلتفرم ایزی تریدر مفید در تحلیل تکنیکال

ابزار رسم خط روند روی پلتفرم ایزی تریدر مفید

شکست خط روند

بهتر است بدانیم در تحلیل تکنیکال، هیچ خط روندی تا ابد ادامه نخواهد یافت. پس از اینکه خط روند اعتبار خود را از دست داد، آن را خواهد شکست و روند جدیدی را آغاز خواهد کرد. علت این اتفاق بنیادی است و باید به تحلیل بنیادی سهم مراجعه کرد. اما باید بدانید که نمودار سهم مایل است قیمت‌های متفاوت را تجربه کند.

شکست روند زمانی اتفاق می‌افتد که یک الگوی شمعی پر قدرت آن را به سمت بیرون خط شکسته و در همان جا بسته شود. ضمنا باید بیشترین بدنه کندل بیرون خط روند باشد. پس از کندل شکست، نیاز به یک کندل تاییدیه از جنس کندل شکست داریم. گاهی شکست روند پرقدرت است و سریع پیش می‌رود. گاهی نیز شکست روند با پولبک همراه است و خط روندی که شکسته می‌شود، توسط قیمت برای بار آخر آزمون می‌شود. پس از آن روند جدید آغاز می‌شود. 

معامله گری روی خط روند

برای معامله سهام، روش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از روش ها اتکا به تحلیل تکنیکال است. زمانی که شما به نمودار تکنیکال نگاه می‌کنید، ممکن است کمی سردرگم شوید. اما استفاده از روندها، تحلیل نوسان را ساده‌تر می‌کند. تحلیل روند برای معامله در بازار سهام بسیار تاثیرگذار است.

صعود و نزول‌های پی‌در‌پی است که یک روند را شکل می‌دهد. برای خرید سهم در یک روند صعودی بهتر است از تشکیل کف روی خط روند صعودی اطمینان پیدا کنیم. در اینجا باید به الگوهای شمعی بازگشتی برای تشکیل دره و صعود قیمت توجه کرد. اما تنها مشاهده الگوی برگشتی کندلی کاملا قابل اطمینان نیست و باید ابزارهای مختلفی برای اطمینان بیشتر به کار برد.

انواع بازارها

در تحلیل تکنیکال دو نوع بازار هنگام تعیین روندها وجود دارد. بازار نوسانی یا رنج و بازار روند دار یا ترند. شناخت کافی از این نوع بازارها، می‌تواند در انجام معاملات بسیار موثر باشد. 

بازار روند دار یا ترند

بازاری است که قیمت با نظم خاصی به سمت بالا یا پایین در حرکت است. در این بازار قیمت، هدف مشخصی دارد و معامله در این بازار راحت‌تر است. ‌در بازار ترند یا روند دار، قیمت با تشکیل کف و سقف‌های منظم پیش می‌رود. در روند صعودی، قیمت کف و سقف‌های بالاتری از قبل می‌سازد و در روند نزولی سقف و کف‌ها پایین‌تر از روند قبل است. ‌در بازار ترند قیمت به صورت پله‌ای و منظم در حال حرکت است و این حرکت می‌تواند به سمت بالا یا پایین باشد. 

بازار روند دار- بازار صعودی-تحلیل تکنیکال

بازار روند دار- بازار صعودی

بازار روند دار- بازار نزولی- تحلیل تکنیکال

بازار روند دار- بازار نزولی

بازار رنج یا نوسانی

بازاری است که در آن قیمت هدف مشخصی ندارد و بین سطوح مشخصی به شکل افقی در حرکت است. در بازار رنج نظم خاصی بین سقف و کف قیمت وجود ندارد و بازار در حال نوسان بین قیمت‌های مشخص پیش می‌رود. دلیل تشکیل بازار نوسانی شاید نبود اطمینان کافی و سردرگمی سهامداران باشد. ممکن است پول کافی برای به حرکت در‌آوردن سهم در بازار موجود نباشد یا سهامداران منتظر اخباری تازه از بازار یا شرکت مد نظر هستند تا پس از اطمینان اقدام به خرید یا فروش سهم کنند. دلیل دیگر بازار رنج می‌‌تواند این باشد که بازار تاکنون رونددار بوده و حال وارد محدوده استراحت شده است. معامله در بازار رنج کمی مشکل است و باید با بررسی نقاط کف و سقف، به خرید و فروش‌های پی‌در‌پی و سودهای کم رضایت داد.

بازار بدون جهت- تحلیل تکنیکال

بازار روند مشخصی ندارد

سوالات متداول

خط روند چیست؟

روند در علم تحلیل تکنیکال به معنای رفتار قیمت است که تمام افزایش و کاهش‌های قیمت را شامل می‌شود. به‌ بیان دیگر روند ساختار قیمت است که از برآیند صعود و نزول‌های قیمت ساخته می‌گردد. در واقع زمانی که تغییرات افزایش یا کاهش قیمت در یک جهت شکل بگیرند، نظم خاصی در این تغییرات به وجود می‌آید که روند را تشکیل می‌دهد.

شکست خط روند به چه معنا است؟

بهتر است بدانیم در تحلیل تکنیکال، هیچ خط روندی تا ابد ادامه نخواهد یافت. پس از اینکه خط روند اعتبار خود را از دست داد، خواهد شکست و روند جدیدی را آغاز خواهد کرد. شکست روند زمانی اتفاق می‌افتد که یک الگوی شمعی پر قدرت آن را به سمت بیرون خط شکسته و در همان جا بسته شود. ضمنا باید بیشترین بدنه کندل بیرون خط روند باشد. پس از کندل شکست، نیاز به یک کندل تاییدیه از جنس کندل شکست داریم. گاهی شکست روند پرقدرت است و سریع پیش می‌رود. گاهی نیز شکست روند با پولبک همراه است و خط روندی که شکسته می‌شود، توسط قیمت برای بار آخر آزمون می‌شود. پس از آن روند جدید آغاز می‌شود.

بازار رنج یا نوسانی چیست؟

بازاری است که در آن قیمت هدف مشخصی ندارد و بین سطوح مشخصی به شکل افقی در حرکت است. در بازار رنج نظم خاصی بین سقف و کف قیمت وجود ندارد و بین قیمت‌های مشخص نوسان می‌کند. دلیل تشکیل بازار نوسانی شاید نبود اطمینان کافی و سردرگمی سهامداران باشد. ممکن است پول کافی برای به حرکت در‌آوردن سهم در بازار موجود نباشد یا سهامداران منتظر اخباری تازه از بازار یا شرکت مد نظر هستند تا پس از اطمینان اقدام به خرید یا فروش سهم کنند. دلیل دیگر بازار رنج می‌‌تواند این باشد که بازار تاکنون رونددار بوده و حال وارد محدوده استراحت شده است.

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
20 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امیر ترکیان

سلام وعرض ادب مطالب عالی بود. با‌تشکر از زحمات شما.

کارگزاری مفید

باسلام
رضایت شما باعث افتخار ماست. با‌تشکر

پویا

میشه قالب پی دی اف این مطالب رو هم بزارید.

کارگزاری مفید

باسلام
ضمن عرض تشکر از ارائه پیشنهاد شما، موضوع موردنظر به واحد مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

رحمان

خیلی عالی

کارگزاری مفید

باسلام
همراهی با شما مایه افتخار ماست. در مسیر ترقی همراه ما باشید.

مهدی

بسیار عالی بود. اگر فیلم هم قرار بگیرد، بسیار مفیدتر خواهدشد.

کارگزاری مفید

باسلام
می‌توانید دوره ویدیویی «تحلیل تکنیکال مقدماتی» را بخش «دوره‌ها» مشاهده نمایید.

قاسم آقاجانی کیاسه

عالی بود. باتشکر

باسلام
رضایت شما مایه خرسندی ماست. سپاس از همراهی شما

sevengap

سلام وقت‌ بخیر
بسیارعالی
متشکرم

کارگزاری مفید

باسلام
همراهی شما باعث افتخار ماست. باتشکر از شما

یاس

بسیار آموزنده و عالی مچکرم.

کارگزاری مفید

باسلام
همراهی شما سبب دلگرمی ماست. باتشکر از شما

رضا باقری

عالی بود

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما مایه افتخار ماست. سپاس از همراهی شما

آرمان

ممنون بابت توضیح روان. فقط کاش توضیح بیشتری میدادید که شرط لحاظ کردن یک کف یا سقف در مسیر حرکت به عنوان پیوت برای رسم خط روند چیه. چون هر کف و سقفی رو نمیشه پیوت در نظر گرفت.

کارگزاری مفید

سلام، لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پیوت مقاله «پیوت ها در تحلیل تکنیکال» را مطالعه نمایید.

شمس

با سلام وعرض ادب . آموزشهای کارگزاری مفید بسیارعالی ومفید هست .پیشنهادمیکنم درصورت امکان به هرشخص حقیقی که کاربر کارگزاری مفید میشود از مجموعه اموزش های موجود ،کتاب ویا حداقل کتابچه ای داده شود تا دراوقات فراعت مطالعه کنند .

کارگزاری مفید

سلام
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت جامع آموزش مراجعه و از مقالات آموزشی که در سه سطح مبتدی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای تهیه‌شده‌اند، استفاده نمایید.
همچنین پیشنهاد شما جهت بررسی به واحد مربوط ارجاع داده شد، از همکاری شما با کارگزاری مفید صمیمانه سپاسگزاریم.