افزایش سرمایه و انواع روش‌های آن

انواع روش‌های افزایش سرمایه
زمان مطالعه: 10 دقیقه
انتشار ۱ مرداد ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 122110
سطح مبتدی

اگر در بازار سرمایه فعال هستید یا اخبار مربوط به این حوزه را دنبال می‌کنید، احتمالا عبارت «افزایش سرمایه» را به دفعات شنیده‌اید. افزایش سرمایه فرآیندی است که شرکت‌ها منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق انتشار سهام جدید، تامین می‌کنند. این منابع مالی جدید، می‌تواند در راستای اصلاح ساختار سرمایه یا گسترش فعالیت‌های شرکت ازجمله افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های شرکت، نوسازی ماشین آلات و… به کار گرفته شود.

دسترسی سریع به مطالب:

توجه داشته باشید که هرگونه تغییر در سرمایه شرکت منحصراً در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است. این مجمع نیز با رأی دو سوم سهامداران اعتبار خواهد داشت. در فرآیند افزایش سرمایه، محل تأمین مالی آن اهمیت دارد.



فارغ از اینکه از تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی یا تابلوخوانی استفاده می‌کنید، باید با انواع روش‌های افزایش سرمایه و تاثیر هر یک بر قیمت هر سهم آشنا باشید. در ادامه انواع روش‌های افزایش‌ سرمایه‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش‌های رایج افزایش سرمایه در ایران

۱-افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته

شرکت‌ها معمولاً کل سود حاصله در طی یکسال را بین سهامداران خود تقسیم نمی‌کنند. بلکه بخشی از آن را به‌صورت سود انباشته نزد خود نگه می‌دارند. افزایش در سرمایه از محل اندوخته و انباشته به این معناست که شرکت بخشی از این سود انباشته را تبدیل به سرمایه اسمی خود می‌کند. سپس متناسب با آن، به سهامداران سهم جدید اعطا می‌کند. افزایش در سرمایه از این محل، قدرت تأمین مالی شرکت را افزایش می‌دهد. در این روش، سهامداران هیچ وجهی را به شرکت پرداخت نمی‌کنند. بنابراین شرکت مستقیماً منابع مالی جدید دریافت نمی‌کند. همچنین درصد مالکیت سهامداران نیز ثابت مانده و تغییری نمی‌­کند.

در این حالت با توجه به این که سهامدار وجهی را به شرکت پرداخت نمی‌­کند و تعداد سهام وی افزایش پیدا می‌­کند، به سهام جدید منتشر شده، سهام جایزه گفته می‌­شود. ذکر این نکته ضروری است که تنها پس از تکمیل شدن فرآیند افزایش سرمایه و اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی سپرده‌گذاری، فروش سهام جایزه امکان ‌پذیر است.

توجه کنید

در صورتی که بعد از مجمع افزایش سرمایه قصد فروش سهام خود را دارید توصیه می‌شود حداقل یک عدد از سهام خود را نگه دارید و نفروشید. با این اقدام، در زمان اعمال افزایش‌ سرمایه‌، سهام جایزه به صورت خودکار به دارایی شما افزوده شود. 

در صورت فروش کامل سهام بعد از مجمع‌، ممکن است پس از اعمال افزایش سرمایه توسط امور سهامداران شرکت و انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه در سایت کدال، سهام جایزه در پرتفوی سپرده‌گذاری شما قابل رویت نباشد. در این شرایط ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه مراجعه نمایید. سپس از اضافه شدن سهام جایزه به دارایی‌های خود اطمینان حاصل کنید.

 در این سامانه، سهام‌ جایزه با اضافه شدن حرف «ج» به انتهای نماد اصلی مشخص می‌شود. در صورتی که فرآیند افزایش سرمایه تکمیل شده باشد، نماد مربوط به سهام جایزه حذف و به همین تعداد، به دارایی شما در نماد اصلی اضافه می‌شود. پس از بررسی و اطمینان از این موضوع، با مراجعه به سامانه معاملاتی کارگزاری خود، اقدام به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر برای این سهم نمایید.

محاسبات

افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته

 برای مثال اگر شرکت اقدام به افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته کند، قیمت تئوریک سهم، نصف قیمت پیش از افزایش‌ سرمایه‌ خواهد شد. تعداد سهام تحت تملک هر سهامدار نیز دو برابر خواهد شد.

۲-افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

در این روش، شرکت اوراقی را تحت عنوان حق تقدم خرید سهام منتشر می‌کند. سپس با توجه به درصد مالکیت هر یک از سهامداران و نیز درصد افزایش در سرمایه، تعداد مشخصی حق تقدم در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. دارندگان نهایی حق تقدم نیز برای تبدیل شدن حق تقدم به سهام، باید وجهی را تحت عنوان ارزش اسمی سهم، به حساب شرکت واریز کنند. لازم به ذکر است که در بازار سرمایه ایران ارزش اسمی هر سهم مبلغ ۱۰۰۰ ریال در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به وجود حالت‌های مختلف تصمیم‌گیری سهامداران درباره حق تقدم، جزئیات مربوط به این روش در مطلب”حق تقدم خرید سهام چیست؟” مورد بررسی قرار گرفته است.

از جمله مزایای روش افزایش در سرمایه از محل آورده نقدی می‌توان به ورود نقدینگی جدید به شرکت اشاره کرد. هر چند این روش افزایش‌ در سرمایه معمولا در یک طی یک فرآیند طولانی و زمانبر (گاها چند ماه‌) انجام خواهد شد.

در این روش از افزایش سرمایه نیز ممکن است بعد از مجمع، قصد فروش سهام خود را داشته باشید اما بخواهید حق تقدم خود را به سهم تبدیل کنید. در این صورت توصیه می‌شود در نماد اصلی، حداقل یک عدد از سهام را نگه دارید. با این اقدام، در زمان تبدیل شدن حق تقدم به سهام و اعمال آن توسط امور سهامداران شرکت، سهام به صورت خودکار به دارایی شما افزوده می‌شود.

نکته مهم: گزینه‌ای مبنی بر تبدیل حق تقدم به سهم در پرتفوی لحظه‌ای سامانه‌ مفید آنلاین وجود دارد. این گزینه، صرفا جهت تسهیل در محاسبات تعبیه گردیده و هیچ گونه عملکرد واقعی که ملاک دارایی شما قرار بگیرد، ندارد. بنابراین درصورتی که قصد تبدیل حق تقدم به سهم را دارید باید فرآیند آن را به طور کامل طی نمایید.

محاسبات

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

برای مثال فرض کنید قیمت هر سهم یک شرکت ۱۰۰۰ تومان است. این شرکت قصد دارد از محل انتشار حق تقدم، ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه بدهد. در واقع قصد دارد از سهامداران بابت هر حق تقدم، وجه اسمی آن را که ۱۰۰ تومان است، دریافت نماید. در این شرایط به سهامداران به ازای هر سهم، ۲ حق تقدم تخصیص پیدا می‌کند. خواهیم داشت:

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

۳-افزایش در سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

در حالت عادی، دارایی‌های ثابت مشهود در ترازنامه یک شرکت، به میزان ارزش دفتری آن‌ها ثبت می‌شود. سرمایه گذاری‌های شرکت نیز به میزان بهای تمام شده آن‌ها ثبت می‌گردند. از جمله دارایی‌های ثابت مشهود می‌توان به زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات و… اشاره کرد. ارزش دفتری در واقع بهای تمام‌ شده تاریخی دارایی‌های مذکور پس از کسر استهلاک انباشته است. بنابراین ارزش دفتری، نشان‌دهنده ارزش واقعی و ارزش روز آن‌ها نیست.

این مسئله خصوصاً در شرایط تورمی تأثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد. در این شرایط ارزش واقعی (منصفانه)‌ این دارایی‌ها به مراتب بالاتر از ارزش دفتری منعکس شده در دفاتر مالی شرکت است. در چنین شرایطی شرکت به منظور اصلاح ساختار مالی خود می‌تواند اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های خود کند. متناسب با افزایش‌ سرمایه‌ از این محل، به سهامداران سهام جایزه تعلق می‌گیرد.

نکته قابل‌توجه این است که در شرایط تورم‌های شدید، هر ۳ الی ۵ سال همه دارایی‌ها شامل زمین، ساختمان و ماشین آلات را مورد تجدید ارزیابی قرار می‌دهند. در این روش نقدینگی وارد شرکت نمی‌شود. ارزش ذاتی شرکت نیز تغییری نمی‌کند. معمولا استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب نمی‌شود.

محاسبات

محاسبات این روش همانند روش افزایش سرمایه از محل سود انباشته می‌باشد.

۴-افزایش سرمایه به روش صرف سهام

چنانچه شرکتی سهام خود را به قیمتی بیشتر از قیمت اسمی آن در بازار عرضه کند، به میزان اختلاف بین قیمت اسمی و قیمت عرضه، صرف سهام می‌گویند. در افزایش سرمایه به روش صرف سهام، شرکت سهام خود را از طریق پذیره‌نویسی و با قیمتی بیش از قیمت اسمی به فروش می‌رساند. سپس تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی را یا به حساب اندوخته منتقل می­‌کند. یا ممکن است در ازای آن، به سهامداران سابق شرکت، سهام جایزه تخصیص بدهد.

در مطلب دیگری با عنوان “افزایش سرمایه به روش صرف سهام“، این نوع افزایش‌ سرمایه‌ و جزئیات مربوط به آن را به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مراحل افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام تابع قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد. مراحل افزایش سرمایه عبارتند از:

بخش اول: تعیین معافیت یا شمول ثبت

ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎی ﺳﻬﺎﻣﯽ ﻋﺎم، ﻗﺒﻞ از اﻗﺪام ﺑﻪ اﻧﺠﺎم اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ ﯾﺎ ﻋﺪم ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ ﺳﻬﺎم ﺟﺪﯾﺪ ﻧﺎﺷﯽ از اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ از ﺛﺒﺖ ﻧﺰد ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮرس و اوراق ﺑﻬﺎدار اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

بخش دوم: ﺻﺪور ﻣﺠﻮز اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ

شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس به ثبت رسیده‌اند و یا مشمول ثبت نزد سازمان هستند، برای افزایش‌ سرمایه باید مراحل زیر را طی نمایند:

مرحله اول:

 اﻧﺘﺸﺎر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﮔﺰارش ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﻫﯿﺌﺖ ﻣﺪﯾره در ﺧﺼﻮص اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﮔﺰارش حسابرس و ﺑﺎزرس  ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در سامانه کدال (Codal.ir)

مرحله دوم:

 ارسال مدارک و مستندات افزایش‌‌ سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار

مرحله سوم:

بررسی مدارک و مستندات توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و اعلام نتیجه آن به متقاضی. نتیجه این مرحله یکی از دو حالت “ﻣﺠﻮز ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﺑﺎ اﻧﺠﺎم اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ” ﯾﺎ “ﻋﺪم ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﺑﺎ اﻧﺠﺎم اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ” خواهد بود.

*در صورت عدم موافقت با انجام افزایش‌ سرمایه، فرآیند خاتمه می‌یابد و در غیر این صورت، مراحل بعدی باید طی شود:

مرحله چهارم:

برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده یا جلسه هیئت مدیره

*در صورتی که شرکت قصد افزایش‌ در سرمایه از محل سود انباشته یا مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یا ترکیبی از آن‌ها را داشته باشد، نیازی به طی کردن مراحل پنجم تا هفتم را ندارد و باید فرآیند را از مرحله هشتم ادامه دهد. اما اگر شرکت قصد افزایش‌ در سرمایه‌ از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات را داشته باشد، مراحل پنجم تا هفتم را نیز باید طی کند.

مرحله پنجم:

ارسال مدارکی از جمله طرح آگهی پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار به سازمان و تایید آگهی پذیره‌نویسی سهام توسط سازمان بورس و اوراق بهادار

مرحله ششم:

انتشار آگهی‌ پذیره‌نویسی سهام توسط شرکت و شروع دوره پذیره‌نویسی

مرحله هفتم:

در صورت عدم مشارکت کامل سهامداران در پذیره‌نویسی، شرکت باید مجوزهای عرضه عمومی حق تقدم‌های استفاده نشده را از سازمان دریافت نماید. سپس عرضه عمومی حق تقدم‌های استفاده نشده را انجام دهد.

مرحله هشتم:

شرکت باید مدارک و مستندات خود را برای تکمیل فرآیند افزایش‌ در سرمایه‌ به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهد.

مرحله نهم:

پس از دریافت تاییدیه تکمیل فرآیند افزایش در سرمایه و مجوز آن از سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت باید با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها، نسبت به ثبت افزایش‌ سرمایه اقدام نماید.

*فلوچارت زیر مراحل فوق را به صورت تصویری نمایش داده است:

فلوچارت مراحل
فلوچارت مراحل افزایش سرمایه (منبع: سازمان بورس)

بیشتر بخوانید: صندوق بخشی خودرویی

سوالات متداول

افزایش سرمایه چیست؟

افزایش سرمایه فرآیندی است که شرکت‌ها منابع مالی جدید را از طریق انتشار و فروش سهم‌های جدید تامین می‌کنند. این منابع مالی جدید، در راستای اصلاح ساختار سرمایه یا گسترش فعالیت‌های شرکت ازجمله افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های شرکت، نوسازی ماشین آلات و… به کار گرفته می‌شود.

چند روش برای افزایش سرمایه شرکت‌ها وجود دارد؟

از محل اندوخته یا انباشته، از محل آورده نقدی، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، به روش صرف سهام

سهام جایزه چه زمانی قابل فروش خواهد بود؟

تنها پس از تکمیل شدن فرآیند افزایش سرمایه و اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی سپرده‌گذاری، فروش سهام جایزه امکان‌پذیر است.

اگر از حق تقدم در مهلت قانونی آن استفاده نکنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورتی‌‌ که حق تقدم به شما تخصیص یافته ولی در بازه‌ی زمانی اعلام شده در آگهی «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام» در سایت کدال، مبلغ اسمی (۱۰۰۰ ریال بابت هر حق تقدم) را به حساب شرکت پرداخت نکرده‌ باشید، شرکت مربوطه حق تقدم استفاده نشده شما را در مرحله‌‌ی «پذیره‌نویسی عمومی» به فروش می‌رساند.
همچنین اگر حق تقدم مد نظر را در بازه «پذیره‌نویسی عمومی» خریداری کرده باشید و مبلغ اسمی را در زمان خریداری حق تقدم پرداخت کرده‌اید، امکان انتقال آن را پرتفوی سپرده‌گذاری خود خواهید داشت.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
90 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
اسماعیل

از کارگزاری مفید واقعا ممنونم اینکه با این همه مشغولیت به جواب ما سهامداران پاسخگوست و راهنمایی میکنند وفقط یه دلخوری دارم که من هرچقدر خرید وفروش و…دارم تا حدنصاب تقاضای وام برسم ولی خیلی کم حساب میشود و تا حالا نتوانستم وام بگیرم اگه وام باشه من میتوانم بیشتر خرید وفروش کنم برای کارگزاری هم خوب است از ترم افزار پرسنلتون وهمه چیز ممنونم اول هستین انشالله به امید موفقیت روز افزون این کارگزاری وخودم

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما و بازخورد ارزشمندتان باعث دلگرمی ماست.
جهت اطلاع از شرایط دریافت اعتبار، پس از ورود به منوی پاداش سایت پلکان، با انتخاب بسته‌های اعتباری می‌توانید با توجه به امتیاز کسب شده در پلکان و شرایط پرتفوی سپرده‌گذاری خود، برای دریافت هر بسته اعتباری با افزودن به سبد خرید و در نهایت با کلیک بر روی تسویه حساب در سبد خرید درخواست خود را نهایی کنید.
لازم به ذکر است که به ازای هر معامله­‌ای که در سامانه­‌های معاملاتی کارگزاری مفید انجام می‌­دهید، امتیازی در پلکان دریافت خواهید کرد. این امتیازات بر حسب ارزش معامله متفاوت خواهد بود. بدین صورت که به ازای هر شش میلیون تومان معامله از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین، یک امتیاز در پلکان بدست می‌آورید. توجه فرمایید که دارا بودن تمامی شرایط (امتیاز و شرایط پرتفوی) جهت تخصیص اعتبار الزامی می‌باشد. یکی از شرایط مورد نیاز پرتفوی سپرده‌گذاری این است که بیش از 50 درصد دارایی موجود در پرتفوی متعلق به یک سهم نبوده و 80 درصد از دارایی متعلق به دو سهم نباشد. در حال حاضر حداکثر اعتبار پرداختی به معادل 60 درصد پرتفوی سپرده‌گذاری در بازار اول و دوم بورس و بازار اول و دوم فرابورس می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «دریافت اعتبار از کارگزاری مفید» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
یحیی جانعلی زاده

باسلام چرا سهام جایزه به پرتفوی اضافه نمیشه الان بمدت ۴ ماه سهم جایزه وبانک بمن تعلق گرفته هنوز حق فروش ندارم علت چیه چرا مدتش طولانی هست خواهشمنداست درزمان تعلق گرفتن جایزه مدت وزمان آن مشخص گردد ،

کارگزاری مفید

با سلام
نماد مذکور مشمول افزایش سرمایه از محل «سایر اندوخته‌ها» (سهام جایزه) شده است.
پس از افزایش سرمایه، ممکن است در فاصله زمانی بین «انتشار آگهی افزایش سرمایه» و «اعمال افزایش سرمایه» سهام جایزه به عملکرد شما اضافه شود.
با توجه به انتشار آگهی «ثبت افزایش سرمایه» نماد مد نظر در سایت کدال در تاریخ 19 اردیبهشت 1400، روند افزایش سرمایه به پایان رسیده و سهام جایزه تبدیل به سهم گردیده است.
جهت اعمال سهام جایزه به پرتفوی سپرده‌گذاری خود به دلیل موجود نداشتن سهام پایه در پرتفوی سپرده‌گذاری، می‌بایست سامانه ذینفعان بازار سرمایه را بررسی نمایید و پس از تبدیل سهام جایزه به سهام در سامانه مذکور که با حذف حرف «ج» از انتهای نام نماد مشخص خواهد شد، در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نماد تا نماد مربوطه طی 48 ساعت کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما افزوده شود.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «سهام جایزه چیست؟» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
اسلام فهیمی

مفید بود

کارگزاری مفید

سلام
از اینکه کارگزاری مفید را برای ارائه خدمات کردید، سپاسگزاریم.

حمید کیا

با سلام مطالب فوق جهت بالا بردن اطلاعات علمی سهامداران خیلی مفید است . سهامدار هر چه قدر دارای اطلاعات بورسی باشد رضایت او نیز از کارگزاری بیشتر خواهد بود و در نهایت موجب جذب مشتریان زیادتر خواهد بود متشکرم کیا

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما مایه دلگرمی ماست. با تشکر از حسن نظر شما

منصور حسینی

باسلام سوال خودم را اینگونه اصلاح میکنم ، اگر فردی بعد از اضافه شدن سهام جایزه به سهام خریداری شده خوش ،کل سهام خودش را بفروشد ، وحتی یه سهم را نگه ندارد ومتوجه شود که اشتباه کرده بهتر نیست پانصدهزارتومان از همان سهم را دوباره بخرد وتا ثبت سهام جایزه آنرا نگه دارد با تشکر

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی‌ که بعد از برگزاری مجمعی که افزایش سرمایه در آن به تصویب رسیده است اقدام به فروش سهام پایه خود کرده‌اید، نیازی به خریداری مجدد سهام پایه نبوده و پس تکمیل روند افزایش سرمایه شرکت مربوطه و تبدیل سهام جایزه به سهام که با انتشار آگهی «ثبت افزایش سرمایه» در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌گردد، جهت اعمال سهام به پرتفوی سپرده‌گذاری می‌بایست به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان مراجعه نموده و پس از اطمینان از دارایی خود، از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید برای نماد ذکر شده درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید تا نماد مربوطه طی 48 ساعت کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما افزوده شود. اما می‌توانید در صورت تمایل سهام پایه را خریداری کنید و آن‌ را در پرتفوی خود نگه‌دارید تا در زمان تبدیل سهام جایزه به سهام, سهام جایزه به صورت خودکار به پرتفوی شما اعمال شود.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «سهام جایزه چیست؟» را مطالعه نمایید.

Last edited 7 ماه قبل by کارگزاری مفید
محمدحسبن

امروز من برای سهام جایزه یکی از سهم هایم با پشتیبانی مفید تماس گرفتم برایم جالب بود که بلافاصله لینک این مطلب برایم پیامک شد این روحیه مشتری مداری را در مجموعه مفید تحسین میکنم

کارگزاری مفید

با سلام
هدف ما جلب رضایت شماست. با تشکر از همراهی و بازخورد ارزشمند شما

سید محمد حسین توکلی

با سلام سود مجمع مربوط به سهام وتوس که مبلغ 1760000 ریال می باشد به حساب اینجانب واریز نشده است لطفاً پیگیری کنید

با سلام
زمان و نحوه پرداخت سود مجمع توسط شرکت مربوطه تعیین می‌شود. با توجه به آگهی «زمان‌بندی پرداخت سود» نماد مد نظر در سایت کدال، کلیه سهامداران حقیقی جهت دریافت سود مجمع خود می‌بایست از ابتدای تیر ماه 1400 با در دست داشتن کارت ملی و کد سهامداری خود به شعب بانک صادرات مراجعه نمایند.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
محمد

سلام مدت زمان قابل معامله بودن سهام جایزه چه‌قدر می‌باشد؟

کارگزاری مفید

باسلام
فرآیند افزایش سرمایه معمولا 2 الی 6 ماه زمان‌بر می باشد. منتهی بسته به شرایط سهام مدنظر و درصد افزایش سرمایه متفاوت می باشد.
جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ و چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی و email: 8700@emofid.com

Last edited 6 ماه قبل by کارگزاری مفید
کوروش محمدی

عالی و سپاس از مطالب مفید برای آگاهی و اهمیت ویژه به مشتریان سرمایه گذار بازار بورس بخصوص در کارگزاری محترم مفید.

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی و نظر ارزشمند شما متشکریم.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
اصغررضای

سلام وخسته نباشید لطفا درمورد حق تقدم که وجهی واریز نکرده باشیم چه میشود از حق تقدم سهمی به ما میرسد یا نه با تشکر

کارگزاری مفید

با سلام
در صورتی‌‌ که حق تقدم مد نظر به شما تخصیص یافته است و یا آن را در بازه زمانی «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام» که در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌گردد، خریداری کرده‌اید و در بازه‌ی زمانی اعلام شده در آگهی «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام»، مبلغ اسمی (1000 ریال بابت هر حق تقدم) را به حساب شرکت پرداخت نکرده‌ باشید، شرکت مربوطه حق تقدم استفاده نشده شما را در مرحله‌‌ی «پذیره‌نویسی عمومی» به فروش می‌رساند.
جهت اطلاع از نحوه دریافت وجه می‌‌بایست آگهی «نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده» را در سایت کدال بررسی نموده و در صورت نیاز با امور سهامداری شرکت در ارتباط باشید.
همچنین در صورتی‌‌که حق تقدم مد نظر را در بازه «پذیره‌نویسی عمومی» خریداری کرده باشید، مبلغ اسمی را در زمان خریداری حق تقدم پرداخت کرده‌اید و امکان انتقال آن را پرتفوی سپرده‌گذاری خود خواهید داشت.
جهت اعمال آن به پرتفوی سپرده‌گذاری می‌بایست پس از انتشار آگهی «ثبت افزایش سرمایه» نماد مد نظر در ساین کدال، به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان مراجعه نموده و پس از اطمینان از تبدیل حق تقدم به سهام، از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید برای نماد ذکر شده درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید تا نماد مربوطه طی 48 ساعت کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما افزوده شود.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «حق تقدم خرید سهام و نحوه استفاده از آن» را مطالعه نمایید.

Last edited 7 ماه قبل by کارگزاری مفید
اميرپارسا مسائلي

سلام.من از نماد بورس تعدادی سهم داشتم و بعد از افزایش سرمایه سهامم رو فروختم.تعداد ۴۸ سهم تحت عنوان سهام جایزه دارم که هنوز داخل پورتفوی سرمایه گذاری نیومده.داخل درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه هم رفتم و سهام جایزه جزو داراییم بودن.درخواست تغییر کارگزار ناظر هم چندین بار ثبت کردم و موافقت شده.لطفا رسیدگی کنید ممنون

با سلام
در صورتی‌ که بعد از برگزاری مجمعی که افزایش سرمایه در آن به تصویب رسیده است اقدام به فروش سهام پایه خود کرده‌اید، می‌بایست پس تکمیل روند افزایش سرمایه شرکت مربوطه و تبدیل سهام جایزه به سهام که با انتشار آگهی «ثبت افزایش سرمایه» در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌گردد، به درگاه یکپارچه ذینفعان مراجعه نموده و پس از اطمینان از تبدیل سهام جایزه به سهام که با حذف حرف «ج» از انتهای نام سهام جایزه انچام می‌گردد، از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید برای نماد ذکر شده درخواست «تغییر کارگزار ناظر» ثبت نمایید تا نماد مربوطه طی 48 ساعت کاری به پرتفوی سپرده‌گذاری شما افزوده شود.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «سهام جایزه چیست؟» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید