سایت‌هایی که هرمعامله‌گری باید بداند!

زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۶ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 4294
سطح مبتدی

سهامداران و سرمایه‌گذاران برای حفظ اصل سرمایه و پس از آن سودآوری حاصل از سرمایه‌‌گذاری در بورس ، نیاز دارند تا از اوضاع موجود در دنیا و کشورشان مطلع شوند. در ایران نیز چندین سایت وجود دارد که هر یک نوعی از اطلاعات را در اختیار سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

امروزه برای هر کاری که شروع می‌کنیم نیاز به یک سری اطلاعات داریم تا هم در حوزه مورد نظر مطالعه کنیم و هم با کمک آن‌ها داده به دست بیاوریم. چیزی که در اینجا مورد توجه ما قرار دارد بازار سرمایه هست. این بازار شامل بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و صندوق های سرمایه گذاری می‌شود. 

سایت TSETMC

سامانه TSETMC.com اطلاعات تمام بازار سرمایه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سایت مدیریت فناوری  شامل صفحاتی است که در هر یک به بخشی از بازار سرمایه پرداخته است. سهامداران در این سایت بیشتر به بخش بورس و فرابورس و دیده‌بان توجه می‌کنند.

 اطلاعات جامع و مفید همراه با دسته‌بندی منظم بورس و فرابورس، سهامداران و سرمایه‌ گذاران را در حین بازار مشتاق به این سایت کرده است.

سایت TSETMC

سایت tse

سایت بورس اوراق بهادار تهران به طور کامل به شرکت بورس پرداخته است. این سایت اطلاعات کلی و جزئی بازارها و شاخص‌‌ها را مشخص کرده است. اهداف سایت و شرکت و همچنین اعضا و قوانین حاکم بر بازار را شرح داده است. 

شاخص کل، بازار اول و دوم، شاخص صنعت، شاخص قیمت، شاخص ۳۰ شرکت و شاخص ۵۰ شرکت را با نمودار و با اطلاعات شاخص در اختیار سهامداران و سرمایه‌ گذاران قرار می‌دهد. همچنین قابلیت مقایسه شاخص‌ها در سایت  tse.ir برای کاربران وجود دارد.

سایت بورس اطلاعیه و اخبار مربوط به همین بازار را هر روز منتشر می‌‌کند. این سایت یک لیست از آدرس و وبسایت تمام کارگزاری‌ها در اختیار کاربران قرار داده است. 

ابزار محاسبه قراردادهای آتی و اختیار معامله از امکانات خوب سایت برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است. 

سایت tse

سایت SEO

سایت سئو یا سایت سازمان بورس و اوراق بهادار، از چند بخش سامانه‌های مرتبط، نهادهای تحت نظارت، بخش‌های درون سازمانی، درباره سازمان، اطلاعات و آمارو … تشکیل شده است. در این سایت امکان بررسی تمامی اطلاعات مربوط به بازار سرمایه، اطلاعیه‌های جدید و … وجود دارد. برای ورود به سایت می‌توانید از لینک www.seo.ir استفاده نمایید.

سایت SEO

سایت ifb

درگاه رسمی فرابورس ایران، بازار فرابورس را از لحاظ تفکیک صنعت، بازارها و نماد سهم‌ها مقایسه می‌کند. اخبار شرکت فرابورس و بازارها را در این سایت به تفضیل و تفکیک می‌توان یافت. در قسمت اوراق، اطلاعات دسته‌بندی‌شده در خصوص آن‌ها درج شده است. 

سایت ifb.ir همچنین یک فایل اکسل برای محاسبه سود اوراق تا زمان سررسید آن در دسترس سرمایه‌گذاران قرار داده‌ است که با دانلود فایل و پر کردن تاریخ خرید و سررسید و قیمت خرید، بازده این اوراق را برای سرمایه‌گذاران و سهامداران محاسبه خواهد کرد.

سایت ifb

سامانه ime

سایت بورس کالا اطلاعات قیمت و عرضه‌کنندگان بازار کالا را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. سهامداران و سرمایه‌گذاران برای اطلاع از قیمت محصولات و نحوه تاثیر آن‌ها بر شرکت و سود سهم به روش تحلیل بنیادی شرکت، میزان رشد یا ریزش سهم را پیش‌بینی می‌کنند و با توجه به ارزندگی سهم اقدام به خرید یا فروش سهام خود می‌کنند. 

سایت ime.co.ir به تفضیل ضوابط و قراردادهای بازارهای فیزیکی، انواع بازارهای مشتقه و انواع بازارهای مالی در بازار کالا را شرح داده است. 

سایت ime

سایت‌ codal

  سایت کدال اطلاعات مربوط به وضعیت شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را به نمایش گذاشته است. سایت codal.ir وضعیت ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه شرکت‌های بورسی و شرکت‌های غیربورسی زیرمجموعه هلدینگ‌ها را در اختیار سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار داده است. 

 از جمله اطلاعاتی که کدال در دسترس عموم قرار می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صورت‌های مالی شرکت‌ها
  • زمان‌بندی و نوع افزایش سرمایه
  • تاریخ تشکیل مجامع و تقسیم سود
  • آگهی تشکیل مجامع 
  • افشای اطلاعات با اهمیت و شفاف سازی 
سایت‌ codal

سامانه کدال اطلاعات خود را در سایتی بنام codal360.ir‌ ارائه می‌دهد. نوع چیدمان سایت کدال ۳۶۰ سبب شده تا دسترسی به اطلاعات و نحوه جستجو برای کاربران ساده‌تر باشد.  

سایت‌ codal 360

سایت‌ CSDIRAN

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، یک شرکت تسویه وجوه زیر نظر سازمان بورس است. فعالیت‌های اصلی سایت csdiran.com به شرح زیر است:

  • ثبت و نگهداری اسامی و سوابق مالکین اوراق بهادار
  • افتتاح و نگهداری حساب وجوه بازار بورس و فرابورس
  • ثبت و نگهداری اوراق بهادار
  • واسطه مبادلات اوراق بهادار
  • تسویه معاملات اوراق بهادار
سایت‌ CSDIRAN

همچنین این سایت وضعیت دارایی سهامداران را پس از ورود به سامانه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. و در صورت مواردی از قبیل رفع ممنوع المعامله بودن، اصلاح اطلاعات و تغییر کارگزار ناظر می‌توانید به این وبسایت مراجعه کنید.

سایت‌ SENA

اخبار، گزارش‌ها و اظهارنظرهای مختلف از افراد و رسانه‌ها درباره بازار سرمایه را می‌ توانید در سایت sena.ir‌ دنبال کنید. این سایت تاثیر وقایع و تصویب قوانین روی بازار سرمایه را بررسی می‌کند. همچنین سایت سنا از شاخص و عوامل موثر بر آن صحبت می‌کند.

همچنین در این سایت می‌توانید موارد دیگری را دنبال کنید:

  • آخرین اخبار در مورد بازار سرمایه
  • شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس و فرابورس
  • آخرین قیمت سهام شرکت‌ها
  • ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری
سایت‌ SENA

سایت‌ fipiran

این سایت زیر نظر شرکت مدیریت فناوری بورس تهران فعالیت می‌کند. سایت فیپیران اخبار بازار سرمایه و اطلاعات صندوق‌ها را در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. شما می‌توانید گزارش صندوق‌ها و نحوه بازدهی آن‌ها را روی نمودار مشاهده کنید. همچنین اطلاعات صنایع بازار بورس و فرابورس و میزان رشد هر سهم را در مقایسه با دیگر سهم‌‌ها را در این سایت در اختیار سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار دارد. 

در قسمت لیست صندوق‌های این سایت، نام همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، به همراه اطلاعات دقیق از آن‌ها نمایش داده می‌شود. در قسمت میانگین بازده، بازده صندوق‌ها به تفکیک نوع صندوق (صندوق تضمین اصل سرمایه، سهامی، شاخصی، درآمد ثابت، اهرمی و مختلط) قابل مشاهده و مقایسه است. همچنین در قسمت گزارش‌های ماهانه صندوق‌ها، فایل مربوط به گزارش عملکرد صندوق‌ها قابل دریافت است.

سایت‌ fipiran

بیشتر بخوانید: آیا می‌توان به کانال های تلگرام اعتماد کرد؟

سوالات متداول

برای ورود به همه سایت‌ها نیاز به نام کاربری و رمز عبور است؟

خیر، تنها برای ورود به سایت ذینفعان نیاز به ثبت نام دارید. در مراجعه‌های بعدی به این سامانه، وارد کردن نام کاربری و رمز عبور ضروری است.

امکان بررسی تابلوی معاملات در کدام سایت وجود دارد؟

برای بررسی تابلوی معاملات می‌توانید به سایت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه کنید.

محمد فرخیان کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments