سایر ابزار های پرکاربرد فیبوناچی

سایر ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۲ مهر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 8469
سطح نیمه حرفه ای

در مطلب «ابزارهای فیبوناچی و کاربرد آن‌ها در تحلیل تکنیکال» نحوه استفاده از تعدادی از ابزار های فیبوناچی را که در تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی دارند، تشریح کردیم. به‌غیراز مواردی که پیش‌تر درباره آن‌ها توضیح دادیم، ابزار های دیگری هم در فیبوناچی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید. همچنین پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله، برای درک بیشتر تحلیل تکنیکال و کسب بازدهی بیشتر از معاملات، مقاله آشنایی با پرایس اکشن نیز مطالعه گردد.

کمان فیبوناچی ‌(Fibonacci Arcs)

استفاده از این ابزار همانند حالت فیبوناچی اصلاحی RET است. در واقع برای یک‌ روند که می‌تواند صعودی یا نزولی باشد، می‌توانیم نقاط حمایت یا مقاومت را به دست بیاوریم.

کمان فیبوناچی

فیبوکمانی که از کف به سقف وصل شده است.

ابزار بادبزن فیبوناچی ‌(Fibonacci Fan)

این ابزار نیز همانند کمان فیبوناچی برای تعیین محدوده حمایت یا مقاومت استفاده می‌شود. تنها فرق آن این است که در حالت قبلی به‌صورت کمان نمایش داده می‌شود و در این حالت به‌صورت خط است. به تصویر زیر توجه کنید.

بادبزن فیبوناچی

فیبو بادبزنی که از کف به سقف وصل شده است.


ابزار فیبوناچی زمانی‌ (Fibonacci Time Extension)

ابزار فیبوناچی زمانی برای به دست آوردن نقاطی است که احتمالا از لحاظ زمانی جز نقاط عطف‌(کلیدی) به‌شمار بیایند. بنابراین یکی از کارهایی که انجام می‌دهد، به شما این امکان را می‌دهد که زمان را نیز پیش‌بینی کنید. این زمان همان زمانی است که در آن تغییر جهت رخ می‌دهد. برای رسم این ابزار کافی است که نقطه حداکثر و حداقل یک کندل را به هم وصل کنید. که در این بین یک سقف و یک کف همانند حالت‌های پیشین داریم. یادآوری می‌شود که فاصله زمانی بین ستون‌ها مبین اعداد فیبوناچی است.

فیبوناچی زمانی

فیبو زمانی- می‌توان مانند فیبو قیمت با همگرایی چندین فیبو زمانی، زمان مناسب اتمام روند یا شروع روند را محاسبه کرد.


ناحیه پر پتانسیل بازگشتی

هنگامی‌که فیبوناچی‌هایی از هر نوع در یک نقطه ظاهر می‌شوند، یک ناحیه‌ی پر پتانسیل بازگشتی را نشان می‌دهد که نشانگر بازگشت قیمت‌ها است، در واقع با توجه به رسم ابزار فیبوناچی هنگامی‌که چند سطح در کنار سایر عوامل همگرا می‌شوند، یک ناحیه معتبر را تشکیل می‌دهند، در این روش باید از تایم‌های کوچک‌تر نیز استفاده کرد.(min30/60/15‌) تا بر اعتبار ناحیه برگشتی بیفزاید.(تایم‌های کوچک‌تر سریع‌تر شکسته می‌شوند) همچنین می‌توانیم به دنبال شکاف قیمتی باشیم. توجه داشته باشید حجم معامله در PRZ بسیار حائز اهمیت است. استفاده ویژه این ناحیه در الگو‌های هارمونیک است. در واقع هنگامی‌که این الگوها تشخیص داده شوند، با وجود منطقه‌ی PRZ اعتبار الگو افزایش می‌یابد.

نکات مهم در ترازهای ‌فیبو

  • سقف‌ها و کف‌هایی که وجود دارد را با رسم فیبوهای مختلف استفاده کرده و نقاط prz را شناسایی کنیم.
  • وجود الگوهای شمعی بر روی تراز مهم است و بررسی کنید که آیا سطح با کندل شکسته شده است؟
  • نقاط پایانی نباید از تراز عبور کنند یا حداکثر کمی نفوذ داشته باشیم. در صورتی که نفوذ جدی باشد، باید منتظر کندل بعدی بود و از روی آن تصمیم گرفت.

سوالات متداول

کمان فیبوناچی چه کاربردی دارد؟

استفاده از این ابزار همانند حالت فیبوناچی اصلاحی RET است. در واقع برای یک‌ روند که می‌تواند صعودی یا نزولی باشد، می‌توانیم نقاط حمایت یا مقاومت را به دست بیاوریم.

تفاوت کمان فیبوناچی با ابزار بادبزن فیبوناچی در چیست؟

این ابزار نیز همانند کمان فیبوناچی برای تعیین محدوده حمایت یا مقاومت استفاده می‌شود. تنها فرق آن این است که در حالت قبلی به‌صورت کمان نمایش داده می‌شود و در این حالت به‌صورت خط است.

ابزار فیبناچی زمانی چه کاربردی دارد؟

ابزار فیبوناچی زمانی برای به دست آوردن نقاطی است که احتمالا از لحاظ زمانی جز نقاط عطف‌(کلیدی) به‌شمار بیایند. بنابراین یکی از کارهایی که انجام می‌دهد، به شما این امکان را می‌دهد که زمان را نیز پیش‌بینی کنید. این زمان همان زمانی است که در آن تغییر جهت رخ می‌دهد.

ناحیه پر پتانسیل بازگشتی چیست؟

هنگامی‌که فیبوناچی‌هایی از هر نوع در یک نقطه ظاهر می‌شوند، یک ناحیه‌ی پر پتانسیل بازگشتی را نشان می‌دهد که نشانگر بازگشت قیمت‌ها است.

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments