سایر درآمدهای شرکت در بورس ویو

سایر درآمدها شرکت در بورس ویو
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 3535
سطح حرفه ای

فهرست مطالب:

سامانه تحلیل بنیادی بورس ویو تمام اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات مالی شامل صورت‌های سود و زیان، ترازنامه، گزارش جریان وجوه نقد و همچنین سایر گزارش‌های مربوط به فروش و گردش کالا است. بخش سایر درآمد‌ها در سامانه بورس ویو نیز شامل سایر گزارش‌های مالی شرکت که خارج از فعالیت‌های اصلی شرکت جای می‌گیرند، می‌شود. 

 به‌عبارت‌دیگر موارد موجود در سایر درآمدها مربوط به درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت است که در فعالیت‌های اصلی شرکت جای نمی‌گیرد. بخش سایر درآمدها با توجه به نوع شرکت و فعالیت‌هایی که شرکت دارد با شرکت‌های دیگر متفاوت است. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این قسمت می‌پردازیم.

سایر درآمدهای شرکت در بورس ویو

سایر درآمد‌های عملیاتی

در واقع این بخش شامل مواردی است که برای شرکت درآمدزا بوده است، اما در صورت سود و زیان به‌صورت جزئی گزارش نشده است. در ادامه به برخی از مواردی که در این دسته قرار می گیرند اشاره شده است:

  •  خالص تعدیلات انبار که مربوط به فعالیت‌های انبارگردانی شرکت می‌شود. 
  • درآمد حاصل از اجاره به سایر اشخاص که شامل درآمدهایی است که شرکت تجهیزات و یا مکانی را به شخص دیگری اجاره داده باشد. 
  • سود فروش محصولات فرعی که فروش آن چه که به‌عنوان محصول اصلی در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • تفاوت در هزینه‌های خرید سنوات قبل که شامل مواردی است که ممکن است شرکت پس از پرداخت هزینه، هزینه کمتری را نسبت به هزینه پیش‌بینی‌شده پرداخت کرده باشد. به‌عنوان‌مثال شرکت، بیمه کارکنان خود را با هزینه کمتری پرداخت کرده باشد. 
  • درآمد ناشی از تأخیر در پرداخت صورت‌حساب که به دلیل تاخیر هزینه کمتری به شرکت وارد شده است. 
  • سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی که ناشی از تغییرات نرخ ارز می باشد. 

سایر هزینه‌های عملیاتی

این قسمت را می‌توان شامل مواردی در نظر گرفت که برای شرکت هزینه داشته‌اند، اما در گزارش سود و زیان  با جزئیات بیان نمی شوند. برخی از مواردی که در این بخش جای می گیرند شامل موارد زیر می‌شود:

  • زیان حاصل از تسعیر در دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی
  • تفاوت هزینه‌های ناشی از خرید سنوات قبل
  • هزینه‌های جذب نشده تولید

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی – درآمد سرمایهگذاری‌ها

در این قسمت درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی شرکت گزارش می‌شوند. گرچه با توجه به ماهیت و نوع شرکت این موارد می‌توانند در گزارش‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. درصورتی‌که شرکت میزانی از سرمایه در اختیار خود را در بانک سپرده‌گذاری کرده باشد نیز میزان سود آن در این قسمت گزارش می‌شود. تمامی شرکت‌ها موظف‌اند میزان سود تا پایان سال را به همراه سایر جزییات سرمایه‌گذاری در سایر درآمدها و هزینه‌های خود گزارش کنند.

در واقع این هزینه‌ها هنگام تعیین سود خالص شرکت در هر دوره معین، نقشی اساسی دارند. هزینه‌های غیر عملیاتی مربوط به عملیات اصلی شرکت نیستند و در صورت سود و زیان ثبت می‌شوند. به طور معمول، می‌توان این هزینه‌ها را از سود عملیاتی یک شرکت کسر کرد تا درآمد بالقوه آن را بدست آورد.

برخی از متداول‌ترین مثال‌های هزینه‌های غیر عملیاتی عبارتند از: هزینه بهره، هزینه بازسازی، مصادره اموال، استهلاک هزینه‌های اولیه، هزینه شناور، هزینه مشتقات، خسارات ناشی از آتش سوزی، تخفیف در انتشار سهام و اوراق بدهی و … .

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی و سرمایه گذاری اقلام متفرقه

این بخش شامل مواردی است که در هیچ‌یک از دسته‌بندی‌های ذکر شده جای نمی‌گیرند. با توجه به فعالیت‌های اصلی و فرعی شرکت، این بخش می‌تواند در مقایسه با شرکت‌های مختلف، متفاوت در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال در شرکت فولاد مبارکه اصفهان این بخش شامل هزینه‌های مالی شرکت (پرداخت سود سپرده‌ها)، اجاره ماشین‌آلات، هزینه‌ای که به دلیل جرایم محیط زیستی برای شرکت حاصل‌شده و هزینه‌های دیگری از این قبیل می‌شود.

سوالات متداول:

درآمدهای عملاتی شامل چه مواردی می‌شوند؟

 این درآمد حاصل از فعالیت‌های اصلی شرکت بوده که برای شرکت درآمدزا است، اما در صورت سود و زیان به‌صورت جزئی گزارش نشده است. درآمد عملیاتی شامل خالص تعدیلات انبار، درآمد حاصل از اجاره به سایر اشخاص، سود فروش محصولات فرعی، تفاوت در هزینه‌های خرید سنوات قبل، درآمد ناشی از تأخیر در پرداخت صورت‌حساب و سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی می‌شود.

منظور از هزینه غیر عملیاتی چییست؟

این هزینه‌ها مربوط به عملیات اصلی شرکت نبوده و در صورت سود و زیان شرکت ثبت می‌شوند. در واقع با کسر این هزینه‌ها از سود عملیاتی می‌توان تا درآمد بالقوه آن را بدست آورد.

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments