نکات سررسید گواهی سپرده کالایی سکه

سررسید سکه و نحوه تغییر نماد و دریافت آن
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۶ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 27949
سطح مبتدی

هنگام خرید گواهی سپرده کالایی سکه باید توجه داشته باشید که این اوراق بهادار دارای تاریخ سررسید هستند. به عنوان مثال سررسید گواهی سپرده کالایی سکه تمام بهار طرح جدید ملت (نماد: سکه ۰۲۱۱ پ ۰۲۱) بهمن ۱۴۰۲ است. در ادامه لیستی از نماد‌های گواهی سپرده کالایی سکه قابل مشاهده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

گواهی سپرده کالایی سکه

توجه داشته باشید طبق اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران، انقضای اعتبار و آخرین روز معاملاتی نماد ۰۲۱۱ ملت (سکه ۰۲۱۱ پ ۰۲۱) از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ به روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۳/۳۰ تمدید شد.

دارندگان این دسته از نمادها باید تا قبل از تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، در خصوص فروش، دریافت فیزیکی سکه و یا انتقال نماد تصمیم‌گیری کننددارندگان این نمادها می‌توانند با مراجعه به خزانه‌ها و پرداخت هزینه انبارداری، نسبت به تحویل کالای خود اقدام نمایند یا از طریق کارگزار ناظر، فرآیند مربوط به انتقال مالکیت گواهی سپرده کالایی از نماد با سررسید قدیم به نماد با سررسید جدید را انجام دهند.

فروش گواهی سپرده سکه

دارندگان این نمادها که قصد فروش سکه‌های خود را دارند، باید تا قبل از تاریخ سررسید مشخص شده (آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید) اقدام به فروش کنند. در پایان روز سررسید، نماد مذکور متوقف شده و بعد از آن، به هیچ وجه امکان معامله ندارد.

دریافت فیزیکی سکه

کلیه دارندگان نمادهای سکه طلا که قصد دریافت فیزیکی سکه‌های خود را دارند، باید طبق قوانین، تا قبل از موعد سررسید، سکه‌های خود را از انبار “خزانه بانک مربوطه” دریافت کنند.

فرآیند دریافت سکه‌ از انبار

برای دریافت سکه از انبار، ابتدا باید از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ درخواست رسمی خود را بابت دریافت سکه به آدرس ایمیل زیر ارسال کنید.

8700@Emofid.com

ایمیل ارسالی حتما باید شامل مشخصات کامل خودتان و گواهی سپرده کالایی باشد. به عنوان مثال می‌توانید از متن پیش‌فرض زیر استفاده کنید:

«اینجانب ——— فرزند ——— به کد ملی ———  و کد بورسی ———، قصد دریافت ———*(برای توضیح در مورد بخش ستاره‌دار به توضیح زیر توجه کنید) عدد گواهی سپرده کالایی ——— ( به عنوان مثال سكه تمام بهار طرح جديد ۰۲۱۱ ملت به نماد سکه ۰۲۱۱ پ ۰۲۱) را از انبار مربوطه دارم. لذا با ارسال این ایمیل، درخواست دارم اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهید.» 

*هر قطعه سکه معادل ۱۰۰ عدد گواهی سپرده کالایی آن است. در این قسمت باید عددی مضرب ۱۰۰ نوشته شود.

پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با دارایی شما نزد کارگزاری مفید، نامه خروج سکه از انبار برای شما صادر می‌شود و از طریق تماس یا پیامک، این موضوع به اطلاع شما ‌می‌رسد. پس از اطلاع‌رسانی کارگزاری مفید به شما، می‌توانید با مراجعه به انبار مربوطه، سکه‌های خود را دریافت کنید.

این احتمال وجود دارد که خریدار تا قبل از سررسید برای دریافت سکه اقدام نکند، آن را به فروش نرساند یا درخواست انتقال سکه خود را تا قبل از سررسید ثبت نکند. لازم به ذکر است که در این شرایط سکه از پرتفوی سپرده‌گذاری فرد خارج می‌شود و برای دریافت آن نیاز است تا با انبار مربوطه در ارتباط باشد. در این خصوص خریدار می‌تواند آدرس انبار را از طریق سایت بورس کالا و در قسمت «انبارها» دریافت کند.

انتقال نماد «سکه» 

دارندگان نمادهای سکه طلا که قصد نگهداری گواهی سکه خود را دارند، باید نسبت به انتقال نماد خود اقدام کنند. پس از اقدام، سال بعد نیز امکان معامله را در نماد جدید خواهند داشت.

فرآیند انتقال نماد «سکه» به نماد جدید

فرآیند انتقال نماد، پس از کسر هزینه‌های مربوط به انبارداری آن از حساب کاربری شما در کارگزاری مفید انجام می‌شود. در این خصوص نیاز به مراجعه حضوری شما نیست.

طبق اعلام سایت بورس کالا هزینه انبارداری هر قطعه سکه (یا هر ۱۰۰ عدد گواهی سکه) به ازای هر روز تقویمی ۳۸۳ تومان است. این هزینه در هر معامله، از فروشنده کسر می‌گردد. با توجه به زمان خرید این نماد، می‌توانید هزینه انبارداری آن برای انتقال نماد را محاسبه کنید. به عنوان مثال، چنانچه تا پایان بهمن ۱۴۰۲، صد روز از خرید هر قطعه سکه شما گذشته باشد، هزینه انبارداری آن معادل ۳۸,۳۰۰ تومان خواهد بود.

نکته: با توجه به اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ از ۹% به ۱۰% افزایش یافته است. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده معاملات و هزینه انبارداری، با نرخ ۱۰% اعمال می‌گردد.

توجه: برای انتقال نماد سکه مورد نظر به نماد جدید، حداقل باید به اندازه هزینه انبارداری مربوط به آن، در قدرت خرید حساب کارگزاری خود، مانده داشته باشید. در غیر اینصورت، فرآیند انتقال نماد انجام نخواهد شد. همچنین باید از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ درخواست رسمی خود را بابت انتقال نماد به آدرس ایمیل زیر ارسال کنید.

ایمیل ارسالی به کارگزاری

VOC@Emofid.com

ایمیل ارسالی حتما باید شامل مشخصات کامل خودتان و اطلاعات نماد مربوطه باشد. به عنوان مثال می‌توانید از متن پیش‌فرض زیر استفاده کنید:

«اینجانب ——— فرزند ——— به کد ملی ———  و کد بورسی ———، با انتقال ———*(برای توضیح در مورد بخش ستاره‌دار به توضیح زیر توجه کنید) عدد گواهی سپرده کالایی ——— (به عنوان مثال سكه تمام بهار طرح جديد ۰۲۱۱ ملت به نماد سکه ۰۲۱۱ پ ۰۲۱) به نماد جدید و پرداخت هزینه انبارداری آن از حساب شخصی خود در کارگزاری مفید موافقت می‌نمایم. لذا با ارسال این ایمیل، درخواست دارم اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهید.» 

*هر قطعه سکه معادل ۱۰۰ عدد گواهی سپرده کالایی آن است، در این قسمت باید عددی مضرب ۱۰۰ نوشته شود.

آنچه بهتر است مرور کنید

تمامی گواهی‌های سپرده کالایی سکه در تاریخ مشخص شده سررسید خواهند شد. این نماد‌ها، در پایان آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید، برای همیشه متوقف خواهند شد. دارندگان این نمادها باید برای فروش، دریافت فیزیکی یا انتقال نماد آن، مطابق با توضیحات اشاره شده، اقدام کنند. عواقب بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع بر عهده دارنده این نماد بوده و کارگزاری مفید مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: حباب سکه

سوالات متداول

آیا گواهی سپرده کالایی سکه دارای تاریخ سررسید است؟

بله باید توجه داشته باشید که این اوراق بهادار دارای تاریخ سررسید هستند.

پس از گذشتن تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی سکه، چه اتفاقی برای نماد آن خواهد افتاد؟

در پایان روز سررسید، نماد مذکور متوقف شده و بعد از آن، به هیچ وجه امکان معامله نخواهد داشت.

در صورت نزدیک بودن تاریخ سررسید گواهی سکه، چه اقداماتی می‌توان بر روی آن انجام داد؟

دارندگان این دسته از نمادها باید تا قبل از تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، در خصوص فروش، دریافت فیزیکی سکه و یا انتقال نماد تصمیم‌گیری کنند.

برای انتقال نماد سکه توسط کارگزاری مفید به چه آدرسی باید ایمیل ارسال کرد؟

VOC@Emofid.com

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
52 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امین

من انتقال دادم به نماد جدید ولی بیشتر از یک هفته هست هنوز انتقال پیدا نکرده هرچی تماس میگیرم هم مشخص نمیشه می گواهی سکه هام به نماد جدید انتقال پیدا می‌کنه

کارگزاری مفید

با سلام
جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ (همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز)
📩email: 8700@emofid.com (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)

حمید

وقتی امروز یک سکه میخریم و 10 روز دیگه قصد فروش داشته باشیم باید هرینه انبار داری 10 روز رو بپردازیم؟

کارگزاری مفید

با سلام
طبق اعلام سایت بورس کالا هزینه انبارداری هر قطعه سکه (یا هر ۱۰۰ عدد گواهی سکه) به ازای هر روز تقویمی ۳۸۳۰ ریال است. این هزینه در هر معامله، از فروشنده کسر می‌گردد. با توجه به زمان خرید این نماد، می‌توانید هزینه انبارداری آن برای انتقال نماد را محاسبه کنید. به عنوان مثال، چنانچه تا پایان اسفند ۱۴۰۱، صد روز از خرید هر قطعه سکه شما گذشته باشد، هزینه انبارداری روزانه ۳۸۳۰ ریال خواهد بود.

الیاس سمیعی

سلام برای خرید سکه آیا باید کل پول را یک‌جا پرداخت کرد یا تا تاریخ سررسید زمان داریم که تسویه کنیم؟

کارگزاری مفید

با سلام
مبلغ خرید سکه باید در زمان خرید پرداخت شده و این وجه از قدرت خرید شما کسر می‌شود. تاریخ سررسید برای این منظور استفاده می‌شود که دارندگان این نمادها که قصد فروش سکه‌های خود را دارند، باید تا قبل از تاریخ سررسید مشخص شده (آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید) اقدام به فروش کنند. در پایان روز سررسید، نماد مذکور متوقف شده و بعد از آن، به هیچ وجه امکان معامله ندارد.

میثم

با سلام. من سکه با نماد معاملاتی 0011 بانک ملت دارم و نمیدانستم قبل از سررسید باید نسبت به دریافت فیزیکی و یا تبدیل به نماد جدید اقدام کنم. الان با گذشت 8 ماه از سر رسید از چه طریقی باید اقدام کنم. با سپاس

کارگزاری مفید

با سلام
در پایان روز سررسید، نماد مذکور متوقف شده و بعد از آن، به هیچ وجه امکان معامله نخواهید داشت. بعد از توقف نماد در این شرایط فقط امکان دریافت آن را طبق قوانین و ضوابط خارج از کارگزاری و مربوط به انبار وجود دارد. جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ (همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز)
📩email: 8700@emofid.com (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)

حسن

باسلام و وقت بخیر
من در کارگزاری دیگری گواهی سپرده سکه خریدم( صادرات 1400) و هیچ کاری برای انتقال و دریافت انجام ندادم. و در حال حاضر نماد قابل معامله نیست برای تغییر کارگزار ناظر به مفید چکار باید کنم؟ آیا قابل انتقال است؟

کارگزاری مفید

با سلام
سررسید گواهی سپرده کالایی تمام سكه طرح جديد بانک صادرات (سکه۰۰۱۲پ۰۴)، ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ بوده و این نماد‌، در پایان آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید، برای همیشه متوقف شده است. بعد از توقف نماد در این شرایط فقط امکان دریافت آن را طبق قوانین و ضوابط خارج از کارگزاری و مربوط به انبار وجود دارد. جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ (همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز)
📩email: 8700@emofid.com (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)

مسعود

با سلام
الان تاریخ آخرین روز معاملاتی هر نماد سکه از کجا مشخص می شود ؟ کد اشاره شده سال و ماه را مشخص می کند ولی روز را مشخص نکرده است.

کارگزاری مفید

با سلام
این نماد‌ها، در پایان آخرین جلسه معاملاتی پیش از سررسید، برای همیشه متوقف خواهند شد. به عنوان مثال سررسید گواهی سپرده کالایی تمام سكه طرح جديد بانک صادرات (سکه۰۰۱۲پ۰۴)، ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ است. برای سایر نمادهای سکه نیز به همین صورت است.

حمید خوشبختی

باسلام و احترام
سررسید اوراق سکه مرکزی کی است و آیا امکان دریافت فیزیکی دارد و از کجا ؟

کارگزاری مفید

با سلام
سررسید این اوراق 6 ماه پس از عرضه اولیه می‌باشد. عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی بانک مرکزی با نماد «سکه مرکزی» در روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان در بورس کالای ایران انجام شده است. طی اطلاعیه منتشر شده در خصوص سکه بانک مرکزی تحویل فیزیکی هم وجود دارد و تحویل از طریق بانک ملی انجام می‌شود.

محمد شایق

آیا وقتی سکه را به طور فیزیکی دریافت می کنیم شامل مالیات هم می شود یا خیر؟

کارگزاری مفید

با سلام
فروش گواهی سپرده کالایی سکه از طریق سامانه‌های معاملاتی دارای معافیت مالیاتی بوده و دریافت آن نیز فقط هزینه انبارداری دارد. هزینه انبارداری روزانه ۳۸۳۰ ریال می باشد. در صورتی که قصد تحویل فیزیکی سکه طلا را داشته باشید، در زمان مورد نظر جهت دریافت کالا، هزینه‌های مربوط به انباداری از حساب کاربری شما کسر خواهد شد.

حسن

سلام
تو اطلاعیه دیدم نوشته ۹درصد هزینه انبارداري مالیات تعلق می گیرد

کارگزاری مفید

با سلام.
گواهی سپرده کالایی سكه تمام مشمول هزینه مالیات نمی‌شود و فقط باید کارمزد معامله و هزینه انبار داری را پرداخت نمایید. ۱۰ درصد مالیات هزینه انبارداری برای ربع سکه می‌باشد.

مصطفی

سلام، در خصوص افرادی که شهرستان زندگی می کنند، حتما برای تحویل سکه باید به تهران بیایند؟

کارگزاری مفید

با سلام.
بله برای دریافت سکه باید به خزانه داری بانک در تهران مراجعه داشته باشید.

علی

سلام. ببخشید این سکه که قیمت خورده در بورس بر چه اساسی هست؟ مثلا الان قیمت سکه در بورس 2,041,033 میباشد. منظور دقیقا چی هست؟ بعد اینکه شنبه بخوایم بخریم ربع سکه. اون 9 درصد مالیات که نوشته اون رو حساب کردن در هزینه انبار داری یا جدا هست؟ این سکه ها رو باید حتما فیزیکی تحویل بگیریم یا میشه فروخت مثلا بعد چند ماه انلاین؟

کارگزاری مفید

با سلام.
قیمتی که در تابلو نمایش داده می‌شود به این معنا می‌باشد که شما باید به ازای هر واحد سپرده کالایی که خریداری می‌کنید این قیمت را پرداخت کنید. لازم به ذکر است هر 100 گواهی سپرده سکه طلا معادل یک قطعه سکه است.
در خصوص ربع سکه، مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۱۰ درصد هزینه انبارداری است که هزینه انبارداری معادل مبلغ 1000 ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی می‌باشد و باید به انباردار پرداخت گردد.
تمام سپرده های کالایی سکه طلا و سکه مرکزی به غیر از ربع سکه معاملات ثانویه دارند و می‌توانید برای فروش آنها اقدام کنید.