سرمايه ‌گذاری در بانک يا بورس، كدام بهتر است؟

تفاوت سپرده‌گذاری در بانک و سرمايه ‌گذاری در بورس
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۱۸ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 7652
سطح مبتدی

یکی از سوالاتی که همواره افراد برای شروع سرمايه ‌گذاری با آن روبرو می‌شوند، این است که سپرده‌گذاری در بانک بهتر است یا سرمايه ‌گذاری در بورس؟ و اینکه بازدهی بانک و بورس چه تفاوتی با هم دارند؟

بازدهی سرمايه ‌گذاری در بورس

هنگامی‌که افراد در بانک سرمايه ‌گذاری می‌کنند، به‌طور سالیانه مبلغ مشخصی را به‌عنوان بهره از بانک دریافت می‌کنند، اما از آنجایی که این مقدار سود برای سرمایه‌گذاران فعال در بورس به دلیل شرایط اقتصادی جامعه و تورم بالای کشور جذابیتی ندارد، فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را در بورس سرمايه ‌گذاری کنند.

بد نیست بدانید کسب سود در بورس عمدتا با توجه به ماهیت سهام از دو طریق حاصل می‌شود:

اول: بازدهی ناشی از افزایش احتمالی قیمت سهام خریداری شده

دوم: کسب سود نقدی ناشی از برگزاری مجمع عادی سالیانه (در صورت نگهداری سهام تا زمان برگزاری مجمع)

تفاوت بازدهی در بانک و بورس

به‌صورت ﻛلی می‌توان ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺑﻴﻦ ﺳﻮﺩی ﻛﻪ افراد ﺍﺯ سپرده‌گذاری ﺩﺭ ﺑﺎنک به دست می‌آورند ﻭ ﺳﻮﺩی ﻛﻪ می‌توان ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻮﺭﺱ به دست ﺁﻭﺭند ﺭﺍ ﺑﻪ سه ﺷﻜﻞ زیر ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ:

۱- تفاوت در تضمین

به این معنی که بانک‌ها پرداخت سود دوره‌ای به سپرده‌گذاران را تضمین می‌کنند، درحالی‌که در بورس هیچ تضمینی برای کسب سود وجود ندارد. عدم تضمین سود در بورس به دلیل ماهیت بازار سرمایه است که ریسک و بازده متناسب با هم هستند. در واقع افرادی که سهام می‌خرند، باید هم به سود و هم به زیان احتمالی سرمایه‌گذاری‌شان توجه داشته باشند. بدیهی است کسب بازدهی بالاتر از سود بانکی، مستلزم پذیرش ریسک بیشتر از سوی سهامداران است.

۲- تفاوت در بازدهی

همان‌طور که می‌دانید میزان بازدهی در بانک و بورس کاملا با یکدیگر متفاوت است. سود بانکی رقمی مشخص و از قبل تعیین شده دارد. این سود معمولا بر اساس شرایط اقتصادی از سوی بانک مرکزی تعیین و به بانک‌ها ابلاغ می‌شود؛ در حالی‌که بازدهی بازار سرمایه و سهامداران بر اساس نوع سرمایه‌گذاری‌ افراد و عملکرد شرکت‌ها کاملا متفاوت است. البته باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در بورس به دلیل ابزارهای متنوعی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می دهد، همیشه جذابیت بیشتری برای افراد داشته است.

۳- کاهش ارزش پول

نکته قابل‌توجه در انتخاب بین سپرده‌گذاری در بانک یا سرمايه ‌گذاری در بورس، بحث تورم و کاهش ارزش پول است. همان‌طور که می‌دانید سپرده‌گذاری در بانک قادر به پوشش تورم و حفظ ارزش پول افراد در گذر زمان نیست اما در مقابل بازار سرمایه با پذیرش ریسک های مخصوص به آن می‌تواند کمک بیشتری به حفظ ارزش پول کند.

البته تمام روش‌های سرمایه گذاری در بورس شامل ریسک نمی‌شوند و یکی از روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک، صندوق‌های درآمد ثابت هستند. یکی از معایب سرمایه گذاری در بانک این است که اگر بخواهید مبلغ موجود در سپرده بانکی بلندمدت خود را پیش از سررسید آن خارج کنید، به علت وجود نرخ شکست، قسمتی از سود خود را از دست خواهید داد که این مورد در صندوق‌های درآمد ثابت وجود ندارد و هر زمان مایل باشید می‌توانید واحدهای صندوق خود را به فروش برسانید و مبلغ خود را برداشت کنید.

سوالات متداول

به چه علت افراد داراییشان را به جای بانک در بورس سرمایه گذاری می‌کنند؟

هنگامی‌که افراد در بانک سرمايه ‌گذاری می‌کنند، به‌طور سالیانه مبلغ مشخصی را به‌عنوان بهره از بانک دریافت می‌کنند. اما این سود به دلیل شرایط اقتصادی و تورم برای سرمایه‌گذاران جذابیتی ندارد. در نتیجه فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را در بورس سرمايه ‌گذاری کنند.

میزان بازدهی در بورس و بانک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت در تضمین، تفاوت در بازدهی، کاهش ارزش پول

آیا سپرده بانکی در زمان تورم امکان حفظ ارزش پول را دارد؟

خیر سپرده‌گذاری در بانک قادر به پوشش تورم و حفظ ارزش پول افراد در گذر زمان نیست. اما در مقابل بازار سرمایه با پذیرش ریسک های مخصوص به آن می‌تواند کمک بیشتری به حفظ ارزش پول کند.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments