سهامداران عمده و عملکردهای آن‌ها

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۸ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 14075
سطح حرفه ای

فهرست مطالب:

سهامداران هر سهم به دو دسته‌ی سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی تقسیم می‌شوند. از منظر دیگر، می‌توان سهامداران هر سهم را به دو دسته‌ی سهامداران عادی و عمده تقسیم نمود که البته اکثر سهامداران عمده، اشخاص حقوقی هستند. اغلب سهامداران حقیقی تنها با هدف کسب سود، سهمی را خرید و فروش می‌کنند اما در خصوص سهامداران حقوقی و سهامداران‌ عمده‌، می‌تواند هدف چیز دیگری باشد.

سهامدار عمده به چه شخصی گفته می‌شود؟

هر شخص یا مؤسسه‌ای که مالک یک درصد یا بیش از یک درصد سهام شرکتی باشد، سهامدار عمده‌ی آن شرکت محسوب می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که این سهم‌ها به‌صورت یکجا خریداری شده باشند یا به‌صورت مقطعی، در هر صورت چون یک درصد یا بیش از یک درصد سهام شرکتی در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی است، از آنها به‌عنوان سهامدار عمده یاد می‌شود. 

انگیزه سهامداران عمده از خرید و فروش سهام

اشخاص حقیقی با استفاده از روش‌های مختلفی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و … به دنبال شناسایی سهامی هستند که مستعد رشد قیمتی باشند. در اصل، منطق معاملات اشخاص حقیقی را می‌توان خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا توصیف کرد. اما اشخاص حقوقی و یا سهامداران عمده‌ی سهم (که می‌توانند حقیقی یا حقوقی باشند) ممکن است با اهدافی مثل حمایت از سهم (و یا جلوگیری از رشد بی‌اساس قیمت سهم)، به دست آوردن کرسی مدیریتی در شرکت و … اقدام به معامله نمایند.

با توجه به اهداف متفاوت حقوقی‌ها، سیگنال خرید سهم در صورتی صادر می‌شود که با قرار دادن سایر اطلاعات در کنار اطلاعات مربوط به خرید و فروش حقیقی و سهامدار عمده، بتوان به این نتیجه رسید که خرید و فروش حقوقی می‌تواند آغازگر یک روند صعودی یا نزولی در قیمت سهم باشد. معمولاً در این شرایط تعداد اشخاص حقوقی و درصد خرید یا فروش آن‌ها که در تابلوی سهم نشان داده می‌شود، به نسبت روزهای قبل عدد قابل توجهی است. در این صورت می‌توان گفت که به وجود آمدن یک روند قیمتی، محتمل‌تر است.

 هر چند که بازار خوانی حقوقی‌ها و متوجه شدن هدفشان از معامله، کار ساده‌ای نخواهد بود. به عنوان مثال ممکن است یک شرکت حقوقی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای سایر فعالیت‌هایش مجبور به فروش سهم شود یا در شرایطی مجبور به خرید سهم شود و معاملات وی ارتباطی به وضعیت پیش روی این سهم نداشته باشد.

مشاهده سهامداران عمده شرکت

برای مشاهده لیست سهامداران عمده هر سهم، کافی است پس از مراجعه به سایت tsetmc و جست‌وجوی سهم موردنظر، وارد سربرگ سهامداران‌ شد. به عنوان مثال، لیست سهامداران نماد فولاد در تاریخ ۳۱ تیر ۹۹ به شرح زیر است:

مشاهده سهامداران عمده شرکت

در این صفحه، لیست سهامداران عمده، تعداد سهام آن‌ها، درصد مالکیت آن‌ها و تغییر تعداد سهامشان نسبت به روز معاملاتی قبل نشان داده می‎‌شود. با انتخاب هر سهامدار، نمودار مربوط به تعداد سهام تحت مالکیت وی در طول زمان، تاریخچه تعداد سهام و سایر سهم‌های سهامدار عمده نمایش داده می‌شود. در مثال قبل، با انتخاب شرکت توسعه سرمایه رفاه، اطلاعات زیر نمایش داده می‌شود:

مشاهده سهامداران عمده شرکت

بررسی تغییر سهام سهامداران عمده

برای مشاهده تغییر سهام سهامداران‌ عمده‌ در کل بازار سرمایه، کافی است پس از مراجعه به سایت tsetmc، گزینه نمایش فهرست را انتخاب کرد و سپس به قسمت تغییر سهام سهامداران عمده وارد شد.

بررسی تغییر سهام سهامداران عمده

در این قسمت، اطلاعات مربوط به تغییر سهام سهامداران عمده طی ۵ روز آخر معاملاتی نمایش داده می‌شود و به راحتی می‌توان فایل اکسل آن‌ را دریافت نمود. نحوه نمایش به این شکل است که ابتدا نام سهامدار عمده و در زیر آن، ورقه بهاداری که این شخص حقوقی تغییر در تعداد سهام خود در این مدت داشته نمایش داده می شود، نوشته شده است.

بررسی تغییر سهام سهامداران عمده

سوالات متداول

سهامداران عمده با چه اهدافی دست به معامله می‌زنند؟

سهامداران عمده‌ ممکن است با اهدافی مثل حمایت از سهم یا به دست آوردن کرسی مدیریتی در شرکت و… اقدام به معامله نمایند.

چگونه می‌توان لیست سهامداران عمده یک نماد را مشاهده کرد؟

برای مشاهده لیست سهامداران عمده نماد، پس از مراجعه به سایت tsetmc و جست‌وجوی سهم موردنظر، وارد سربرگ سهامداران شوید.

در لیست سهامداران عمده در سایت tsetmc چه اطلاعاتی نمایش داده می‌شود؟

در این لیست، تعداد سهام آن‌ها، درصد مالکیت و تغییر تعداد سهامشان نسبت به روز معاملاتی قبل نشان داده می‎‌شود.

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments