۳ نکته اساسی برای موفقیت در بورس

۳ نکته اساسی برای موفقیت در بورس
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 5946
سطح مبتدی

در کنار بحث تحلیلگری و روانشناسی بازار سهام، یکی از با اهمیت‌ترین دانش‌ها و مهارت‌های لازم برای دوام در بازار سرمایه و کسب سود مستمر و معقول، اصول مدیریت سرمایه و ریسک است. به‌عبارت‌دیگر سه رکن اساسی در راستای موفقیت در بورس موارد زیر است:

  • توانایی در تحلیل بازار
  • روانشناسی بازار و مالی رفتاری
  • مدیریت سرمایه و ریسک

نگاه سرمایه‌گذاران به سه عامل فوق

متأسفانه نگاه اکثر افراد در بازار، فقط روی گزینه اول و توانایی در تحلیل بازار متمرکز است و به دو پارامتر مهم دیگر توجه چندانی ندارند و عامل اصلی شکست آن‌ها در بازار سهام، همین بی‌توجهی و نگاه سطحی است.

البته براساس تجربه ثابت شده بسیاری از فعالان بورس حتی به عامل اول نیز توجهی نداشته و تنها براساس شایعه، خبر و شنیده‌ها اقدام به خریدوفروش می‌کنند و به‌نوعی از استراتژی موج‌سواری در بازار و سوار شدن بر جو عمومی، شایعات و صف‌نشینی استفاده می‌کنند که این روش نه‌تنها برای خود آن‌ها چندان مناسب و سودآور نیست، بلکه باعث ضعف کارایی بازار و خارج شدن ساختار بازار از شرایط علمی و تحلیلی می‌شود.

اهمیت مدیریت سرمایه برای موفقیت در بورس

می‌توان گفت بدون رعایت اصول مدیریت سرمایه، حتی زبده‌ترین تحلیلگران هم قادر به کسب موفقیت مستمر در بازار نخواهند بود. فعالیت در بازار سرمایه توأم با عدم قطعیت است و تماماً با احتمالات سروکار دارد و هنگامی‌که براساس تحلیل‌هایمان دست به معامله می‌زنیم، در واقع براساس احتمالات وارد بازار شده و هیچ قطعیتی وجود ندارد.

بازار ممکن است حتی برخلاف انتظار بهترین تحلیلگران نیز حرکت کند. ازاین‌رو کار در بازارهای مالی، پیمودن راهی پرپیچ‌وخم و پرریسک بوده و تنها راه مقابله با ریسک‌های متعدد بازار، آگاهی و پایبندی به اصول مدیریت سرمایه و ریسک است. اینکه شما چه مقدار از دارایی و ثروت خود را براساس میزان ریسک پذیریتان وارد بازار سهام کنید و این مقدار پول را چگونه و در قالب چه پرتفویی و در چند مرحله، سرمایه‌گذاری کنید و قبل از خرید سهام حد سود(Take-Profit) و حد ضرر(Stop-Loss) را به‌دقت تعیین کنید، همگی در چهارچوب بحث مدیریت ریسک و سرمایه مطرح می‌شود که رعایت دقیق هر کدام از این موارد در موفقیت سرمایه‌گذار مؤثر است.

سوالات متداول

یکی از مهمترین مهارت‌ها برای دوام در بازار سرمایه چیست؟

در کنار بحث تحلیل‌گری، یکی از مهمترین مهارت‌های لازم برای کسب سود در بازار سرمایه، مدیریت سرمایه و ریسک است.

سه رکن اساسی در راستای موفقیت در بورس کدام است؟

توانایی در تحلیل بازار،‌روانشناسی بازار و مالی رفتاری، مدیریت سرمایه و ریسک

آیا احتمال کسب موفقیت بدون رعایت اصول مدیریت سرمایه وجود خواهد داشت؟

بدون رعایت اصول مدیریت سرمایه، حتی زبده‌ترین تحلیلگران هم قادر به کسب موفقیت مستمر در بازار نخواهند بود.

از چه روشی می‌توان با ریسک‌های متعدد بازار سرمایه مقابله کرد؟

تنها راه مقابله با ریسک‌های متعدد بازار، آگاهی و پایبندی به اصول مدیریت سرمایه و ریسک است.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments