شاخص قیمت TEPIX در بورس چیست؟

شاخص قیمت TEPIX در بورس چیست؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتشار ۲۲ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 8995
سطح مبتدی

دسترسی سریع‌تر به مطالب:

شاخص قیمت TEPIX

شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX) مخفف عبارت Tehran Price Index است. شاخص قیمت (TEPIX) یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های بورس است. این شاخص بیانگر روند عمومی تغییر قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار است و برخلاف شاخص کل، سود تقسیمی شرکت‌ها در این شاخص لحاظ نمی‌شود.
در محاسبه این شاخص، از شاخص لاسپیرز استفاده می‌شود. در فرمول محاسبه شاخص قیمت (TEPIX) ابتدا مجموع تعداد سهام منتشر شده تا همان روز ضربدر قیمت هر سهم، محاسبه شده و این عدد بر مجموع تعداد سهام منتشر شده در سال پایه ضربدر قیمت هر سهم در سال پایه، تقسیم می‌شود. در این فرمول، سال پایه، سال 1369 در نظر گرفته شده و از طریق آن به مقایسه ارزش کل بازار به نسبت سال پایه پرداخته می‌شود.

مثالی از شاخص TEPIX و تفاوت آن با شاخص کل

مثلا اگر شاخص قیمت بورس در مدت یکسال ۲۰ درصد رشد داشته باشد، به این معنی است که سطح عمومی قیمت‌ها در بورس نسبت به یکسال گذشته به طور متوسط ۲۰درصد رشد داشته است. تفاوت عمده شاخص TEPIX با شاخص کل این است که در شاخص قیمت، فقط قیمت سهام شرکت‌های بورسی در فرمول شاخص مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در صورتی که در شاخص کل علاوه بر قیمت، سود پرداختی سالیانه شرکت‌ها هم در محاسبه شاخص لحاظ می‌شود. در این شاخص نیز مثل شاخص کل، وزن شرکت‌ها در تاثیر آن‌ها بر شاخص قیمت اهمیت دارد. یعنی هرچه شرکت بزرگتر باشد، تاثیر آن بر شاخص قیمت نیز بیشتر است.

سوالات متداول

شاخص کل TEDPIX چیست؟

شاخصی که وضعیت کلی بازار بورس را نشان می‌دهد، شاخص کل TEDPIX نام دارد. این شاخص بر اساس قیمت و بازده نقدی شرکت‌های بورسی محاسبه می‌شود. این شاخص در رسانه‌ها و اخبار نیز به عنوان شاخص بورس تهران مطرح می‌شود.

تفاوت شاخص TEPIX با شاخص کل چیست؟

شاخص قیمت، بیانگر تغییرات قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار بورس است. در این شاخص، فقط قیمت سهام شرکت‌ها در فرمول محاسبه شاخص لحاظ می‌شود. اما شاخص کل، بیانگر سطح عمومی قیمت‌ها و سود نقدی سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است. در این شاخص، علاوه بر قیمت سهام، سود نقدی سالیانه شرکت‌ها نیز در فرمول محاسبه شاخص لحاظ می‌شود.

برچسب‌ها:,
سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments