نگاهی به انواع شکاف های قیمتی (GAPs)

نگاهی به انواع شکاف‌های قیمتی (GAPs)
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 12577
سطح نیمه حرفه ای

در مطلب «شکاف های قیمتی در تحلیل تکنیکال» توضیح دادیم که شکاف های قیمت یا همان گپ ها یکی از مهم‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. منظور از شکاف های قیمتی این است که در آن ناحیه قیمتی، معامله‌ای توسط معامله‌گران صورت نگرفته و باعث ایجاد یک ناحیه‌ی توخالی در نمودارها شده است. در ادامه این مطلب انواع شکاف های قیمتی در تحلیل تکنیکال را با هم مرور می‌کنیم.

ژاپنی‌ها به‌طورکلی شکاف ها را به دو صورت تقسیم‌بندی کردند:
  • صعودی (Rising/Bullish)
  • نزولی (Falling/Bearish)
تحلیل‌گران غربی نیز شکاف ها را به چند صورت تقسیم‌بندی کرده‌اند:
  • متداول یا معاملاتی
  • شکست
  • تداوم
  • خستگی

بررسی انواع شکاف های قیمتی براساس تقسیم‌بندی تحلیل‌گران غربی

۱- انواع شکاف های قیمتی: شکاف معاملاتی (Trading & Pattern GAP)

معمولا بی‌تأثیر است و بدون ایجاد رویداد مهمی در بازار اتفاق می‌افتد. به‌دلیل متداول بودن این الگو از لحاظ علم تکنیکال چندان حائز اهمیت نیست و معمولا در فاصله‌ی اندکی پر می‌شود؛ ولی باز هم نباید این نوع شکاف را بی‌اهمیت تلقی کرد زیرا برای نوسان‌گیران کاربرد مناسبی دارد. در شکل زیر Area Gap قابل‌مشاهده است.

شکاف‌های قیمتی: شکاف معاملاتی

۲- انواع شکاف های قیمتی: شكاف شکست (Breakaway Gap)

شکاف شکست از لحاظ تکنیکال بسیار مهم و نشان‌دهنده آغاز یک حرکت قدرتمند است؛ بدین‌صورت که با شکست ناحیه‌ی مقاومتی یا حمایتی خود روند قدرتمندی را در جهت روند جدید آغاز می‌کند. مهم‌ترین مشخصه آن، ناحیه‌ی Side ways یا همان ناحیه متراکم است و نحوه‌ی تشخیص این است که معامله‌گران درمحدوده‌ای ‍پیش از شکاف اقدام به خریدوفروش بزنند.

نحوه‌ی تشخیص خروج از ناحیه همراه با حجم و تعداد معامله‌گران بالا خواهد بود. یکی از قوی‌ترین سیگنال‌ها در این شکاف این است که هم‌زمان الگوهای شناخته‌شده‌ای همچون الگوی سرشانه و…(در قسمت الگوهای كلاسیك توضیح داده می‌شود) اتفاق بیفتد.

شکاف‌های قیمتی: شكاف شکست
شكاف شکست

۳- انواع شکاف های قیمتی: شکاف ادامه‌دهنده (Continuation Gap)

به این شکاف، شکاف فرار یا Runaway Gap هم می‌گویند. این شکاف بعد از پرش در یک‌روند اتفاق می‌افتد و تمایل معامله‌گران به ادامه روند را مشخص می‌کند و تقریباً در نیمه‌راه روند اتفاق می‌افتد و به آن شکاف اندازه‌گیری هم می‌گویند. نکته‌ی بعدی این است که معمولا بعد از مدتی پر می‌شوند و نوعی اعتماد برای ورود به معامله را نشان می‌دهد، چه در حرکت نزولی و چه در حرکت صعودی و ممكن است این شكاف کلاً پر نشود. نمودار زیر مربوط به شركت سمگا است كه به‌صورت متوالی شكاف ادامه‌دهنده تشکیل داده است.

شکاف‌های قیمتی: شکاف ادامه‌دهنده

۴- انواع شکاف های قیمتی: شکاف خستگی (Exhaustion Gap)

بعد از یک حرکت تند یا طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و معمولا قبل از آن شکاف‌هایی قرار می‌گیرند و با افزایش شدید حجم معاملات همراه است. این شکاف نشان‌دهنده‌ی پایان روند فعلی است و در اصل معامله‌گران از روند حاکم خسته شده‌اند که باعث تشکیل این شکاف می‌شود و در این نوع شکاف نیز حجم معاملات به‌صورت سنگینی افزایش می‌یابد؛ بنابراین این نوع شكاف می‌تواند به‌عنوان یك شكاف ادامه‌دهنده نیز تلقی شود، ولی دو عامل باعث تشخیص خواهند شد؛ ابتدا اینکه در پایان یک‌روند صعودی یا نزولی است؛ ثانیا با حجم معاملات سنگین به نسبت میانگین هفته یا روزهای اخیر خود مواجه خواهد بود.

شکاف‌های قیمتی: شکاف خستگی

۵- انواع شکاف های قیمتی: جزیره بازگشتی (Island Reversal)

جزیره بازگشتی شامل دو شکاف است که یک شکاف در جهت روند و دیگری در خلاف جهت تشکیل می‌شود و معمولا علامت مهمی برای بازگشت روند محسوب می‌شود. اگر در تشکیل این الگو از تعداد کندل‌های بیشتری استفاده شود، به آن Island Cluster Reversal می‌گویند. همچنین ذکر این نکته ضروری است كه این الگو برای برگشت روند اتفاق افتاده و اگر در روند صعودی رخ بدهد، روند برعكس شده و به سمت پایین می‌آید و اگر در روند نزولی رخ بدهد، به طبع روند رو به بالا می‌آید.

شکاف‌های قیمتی: جزیره بازگشتی
نكته: نمودارهای تعدیل ‌شده برای تحلیل استفاده می‌شوند و نمودارهای تعدیل نشده با توجه به عوامل بنیادی در تكنیكال اعتبار زیادی ندارند، ولی در این مورد با توجه به مثال‌های بالا می‌بایست هر دو نمودار دیده شود، به همین دلیل برای پیدا کردن گپ می‌توانیم از هر دو ولی با این فرض كه قاعدتاً گپ در نمودارهای تعدیل‌شده معتبرتر است، استفاده کنیم.

به‌عنوان‌مثال به شکل زیر نگاه کنید و به‌صورت تمرین شكاف آن را پیدا کنید.

سوالات متداول

انواع شکاف های قیمتی از دید تحلیلگران ژاپنی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

به دو دسته صعودی و نزولی

انواع شکاف های قیمتی از دید تحلیلگران غربی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

به چهار دسته متداول، شکست، تداوم و خستگی

شکاف شکست چیست؟

شکاف شکست از لحاظ تکنیکال بسیار مهم و نشان‌دهنده آغاز یک حرکت قدرتمند است. بدین‌صورت که با شکست ناحیه‌ی مقاومتی یا حمایتی خود روند قدرتمندی را در جهت روند جدید آغاز می‌کند. مهم‌ترین مشخصه آن، ناحیه‌ی Side ways یا همان ناحیه متراکم است و نحوه‌ی تشخیص این است که معامله‌گران درمحدوده‌ای ‍پیش از شکاف اقدام به خریدوفروش بزنند.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
مهدی زندیه

سلام
خدمت دوستان و همکاران که اطلاعات عالی رو برای همه بدون چشم داشتی قرار دادند ممنونم اطلاعات عالی دست شما درد نکنه

کارگزاری مفید

باسلام
از لطف شما سپاسگزاریم. امیدواریم در مسیر پیشرفت همراه ما باشید.