تحلیل شکست خط روند

شکست خط روند تحلیل تکنیکال
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 22513
سطح مبتدی

سؤالی که ممکن است هنگام تحلیل تکنیکال یک سهم از خود بپرسید این است که در بعضی مواقع ممکن است خط روندی که ما رسم کرده‌ایم، شکسته شود! در واقع اگر خط روند با شکست مواجه شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا انتظار داریم که روند بعد از شکست به‌طورکلی برعکس شود؟ یعنی اگر خط روند صعودی شکسته شود، ما انتظار افت سهم را داریم؟

جواب سؤال: بله؛ تا حد زیادی این اتفاق می‌افتد، یعنی معمولا روندها برعکس می‌شوند. ولی جواب دقیقی نمی‌تواند باشد. بلکه باید گفت که روند در وهله اول تغییر می‌کند، ولی نه لزوماً تغییر جهت. یعنی ممکن است، روند نزولی شکسته شود، ولی سهم همچنان به نزول خود با شیب کمتری ادامه دهد.

حمایت یا مقاومت تحت چه شرایطی شكسته می‌شود؟

با توجه به این امر كه در تحلیل تکنیکال هر حمایت یا مقاومتی ممكن است بالاخره در یک‌زمانی با شکست مواجه گردد و خط روند نیز شکسته شود، باید بدانیم شرایط شكست چیست. این عوامل ممكن است به‌صورت یكپارچه رخ ندهد، ولی برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • حجم معاملات در آن روز معاملاتی
  • نحوه شكست (نوع كندل یا شكاف)
  • تعداد خریداران و فروشندگان
  • حجم خرید حقیقی و حقوقی
  • شكست از یك حمایت یا مقاومت معتبر رخ داده است یا خیر

همان‌طور كه در عوامل بالا مشاهده می‌کنید، بسته به اینكه این شكست از حمایت یا مقاومت باشد، تفاوتی نخواهد داشت. شكست باید با حجم معاملات بالا رخ بدهد تا مشخص شود افراد زیادی این نقطه یا محدوده را به‌عنوان حمایت یا مقاومت می‌دانند. باید توجه داشت در تحلیل تکنیکال اگر شكست به كمك شكاف قیمتی رخ بدهد، بسیار معتبر خواهد بود.

اگر شكست همراه با یك كندل (شمع) بزرگ و توخالی رخ بدهد، معتبر خواهد بود. نسبت خریداران به فروشندگان بسته به سهم باید افزایش داشته باشد.(البته ممكن است این حرف دقیقی نباشد، چراکه ممكن است به دلیل ارزنده بودن، هم‌ حجم معاملات پایین باشد و هم تعداد خریداران و فروشندگان). در ادامه باید گفت كه آیا این شكست در راستای یك خط ساده است یا الگویی در سهم وجود دارد كه در قسمت الگوهای كلاسیك توضیح مفصل داده خواهد شد.

مثال ترسیم خط روند

در شکل زیر روند نزولی شکسته شده، ولی سهم در وهله اول با شیب کمتری به نزول ادامه داده است، در ادامه روند غالب صعودی است.

برای تمرین تحلیل تکنیکال یک سهم، برای نمودار زیر(خط حمایت، مقاومت، شكست حمایت و مقاومت) را برای خودتان مشخص کنید:

نمودار برای تمرین رسم خط روند، حمایت و مقاومت
تصویر از بخش ایزی چارت سامانه ایزی تریدر برداشته شده است

سوالات متداول

عوامل شکستن یک خط روند، چه مواردی می‌تواند باشد؟

حجم معاملات در آن روز معاملاتی، نحوه شكست (نوع كندل یا شكاف)، تعداد خریداران و فروشندگان، حجم خرید حقیقی و حقوقی، شكست از یك حمایت یا مقاومت معتبر رخ داده است یا خیر

شکست در چه حالتی معتبر خواهد بود؟

اگر شكست همراه با یك كندل (شمع) بزرگ و توخالی رخ بدهد، معتبر خواهد بود. شكست باید با حجم معاملات بالا رخ بدهد تا مشخص شود افراد زیادی این نقطه یا محدوده را به‌عنوان حمایت یا مقاومت می‌دانند.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
محمد

سلام خط روند بعد از چند بار شکست از اعتبار ساقط میشود؟

کارگزاری مفید

با سلام
بله خط روند با شکست های پی‌در‌پی اعتبار خود را از دست خواهد داد.

محمد

ممنون. در منابع ذکر کردن حمایت و مقاومت ها بعد دوبار شکست پشت سرهم منقضی میشوند، راجب خط روند من جایی ندیدم گفتم سوال کنم. که ایا خط روند بعد یکبار شکست منقضی میشه یا بعد دوبار شکست پشت سرهم ؟
ممنون از راهنمایی.

کارگزاری مفید

با سلام
خط روند با شکست‌های پی‌در‌پی اعتبار خود را از دست خواهد داد و منقضی می‌شود.