پذیر‌ه‌نویسی صندوق پالایشی یکم (نماد پالایش)

زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۳ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 2551
سطح مبتدی

صندوق پالایشی یکم چیست؟

دولت امسال تصمیم گرفته است بخشی از دارایی‌های خود در شرکت‌های بورسی را به مردم واگذار کند. به همین منظور ابتدا با تاسیس صندوق «دارا یکم» بخشی از سهام خود را در سه شرکت بانکی و دو شرکت بیمه‌ای در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله به بازار بورس عرضه کرد. اکنون قصد دارد بخش دیگری از دارایی‌های خود را در قالب «صندوق پالایشی یکم» واگذار کند.

در قالب این صندوق بخشی از سهام دولت در چندین شرکت فعال بورسی در حوزه پالایش نفت عرضه عمومی می‌شود. این شرکت‌ها شامل پالایش‌نفت بندرعباس، پالایش‌نفت تبریز، پالایش‌نفت اصفهان و پالایش‌نفت تهران است.

«صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم» با نماد «پالایش» دومین صندوق از نوع صندوق‌های ETF است که پذیره‌نویسی آن از تاریخ ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است مهلت پذیره‌نویسی تا تاریخ ۳۰ شهریور تمدید شده است.
قیمت هر واحد این صندوق در زمان پذیره‌نویسی با تخفیف ۲۰ درصدی برابر با ۱۰۰ هزار ریال است. حداکثر میزان خرید واحدهای این صندوق ۵ میلیون تومان است اما این سقف برای کسانی که پیش از این به طور کامل در پذیره‌نویسی دارا یکم شرکت کرده بودند، معادل ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: سوالات متداول در مورد «دارا یکم»

نحوه خریداری واحدهای صندوق پالایشی چگونه است؟

همه افراد از جمله افرادی که در صندوق دارا یکم مشارکت داشته‌اند، می‌توانند از این فرصت استفاده‌ نموده و در پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم(دارا دوم) مشارکت کنند، اما نکته حائز اهمیت آن است که هر فرد در مجموع این دو صندوق می‌تواند تا سقف ۵ میلیون تومان در پذیره‌نویسی شرکت کند. یعنی به عنوان مثال اگر در زمان پذیره‌نویسی دارا یکم ۲ میلیون تومان در آن صندوق سرمایه‌گذاری کرده باشید، سقف مشارکت شما در پالایشی یکم حداکثر ۳ میلیون تومان خواهد بود.

باید توجه داشت، حداکثر تعداد واحد قابل خریداری در پذیره نویسی صندوق دارا یکم و پالایشی یکم، ۵۰۰ واحد است. مثلا کسانی که در پذیره نویسی دارا یکم تعداد ۲۰۰ واحد از این صندوق را خریداری کرده‌اند، نمی‌توانند در پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم بیش از ۳۰۰ واحد سفارش ثبت کنند. مسئولیت کنترل تعداد سفارش با‌ “مشتری” است. در صورتی که سفارش شما بیش از حد مجاز باشد مبلغ مازاد بلوکه شده و تا حدود ۲ ماه امکان آزاد سازی آن وجود نخواهد داشت.

چگونه صندوق پالایشی یکم را خریداری کنیم؟

با استفاده از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید می‌توانید در پذیره‌نویسی پالایشی یکم (دارا دوم) شرکت کرده یا پس از اتمام پذیره‌نویسی و تخصیص واحدهای این صندوق، آن را به صورت آنلاین معامله کنید.
اگر کد بورسی دارید و کاربر کارگزاری مفید هستید تنها با جستجوی نماد «پالایش» در هر یک از سامانه‌های معاملاتی می‌توانید سفارش خرید خود را ثبت کنید.
اگر هنوز اقدام به دریافت کد بورسی نکرده‌اید می‌توانید با استفاده از این لینک در کارگزاری مفید افتتاح حساب کنید و پس از تکمیل فرایند ثبت نام خود، در زمان پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، واحدهای این صندوق را خریداری کنید.

لازم به ذکر است زمان ورود سفارش در اين نماد هر روز از ساعت ۱۲:۳۰ الي ۱۴:۰۰ بوده و امكان شركت در پذيره نويسي واحدهاي سرمايه گذاري اين صندوق براي اشخاص حقوقي وجود ندارد.

سوالات متداول

آیا پس از زمان پذیره‌نویسی نیز امکان سرمایه‌گذاری در صندوق پالایشی یکم وجود دارد؟

بله. پس از گذشت مدتی از اتمام مهلت پذیره‌نویسی، این نماد بازگشایی خواهد شد و می‌توانید مشابه سایر نمادهای بورسی، در ساعات مجاز سفارش خرید این صندوق را از طریق سامانه‌های معاملاتی ارسال کنید.

در پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم ۴۰۰ واحد خریداری کرده‌ام. آیا در حال حاضر امکان شرکت در پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم را دارم؟

سرمایه‌گذاران در مجموع می‌توانند ۵۰۰ واحد از هر دو صندوق را در پذیره‌نویسی خریداری کنند. در این شرایط، تنها امکان خرید ۱۰۰ واحد صندوق پالایشی یکم را خواهید داشت.

سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments