صورت جریان وجوه نقد در بورس ویو

صورت جریان وجوه نقد در بورس ویو
زمان مطالعه: 8 دقیقه
انتشار ۲۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 7233
سطح حرفه ای

گردش نقدینگی در شرکت به ‌وسیله صورت جریان وجوه نقد گزارش می‌شود که در سامانه بورس ویو قابل رویت است. خصوصیت مهم این صورت مالی این است که منابع و مصارف وجوه نقد را دقیقا تعیین می‌کند. صورت گردش وجوه نقد براساس اطلاعات موجود در صورت سود و زیان و ترازنامه محاسبه می‌شود. گردش پول نقد مانند خون حیات‌بخشی است که در شریان شرکت جریان دارد. در واقع یک شرکت بدون پول نقد نمی‌تواند ادامه حیات دهد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

امکان تهیه صورت جریان وجوه نقد به دو روش مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. برای تهیه صورت جریان وجود نقد به صورت مستقیم، در پایان هر دوره مالی از سابقه میزان وجوه نقد وارد و خارج شده به شرکت برای تهیه این صورت مالی استفاده می‌شود. در روش غیر مستقیم، تنها به معاملات ثبت شده در صورت حساب سود و زیان توجه خواهد شد. معمولا روش غیر مستقیم تهیه صورت جریان وجوه نقد، ساده‌تر از روش مستقیم خواهد بود.

چه کسانی به دقت این صورت مالی را پیگیری می‌کنند؟

بستانکاران به‌دقت جریان نقدی شرکت‌ها را بررسی می‌کنند، زیرا آنان نگران این موضوع هستند که آیا شرکت قادر به پرداخت بدهی‌های خود است یا خیر؟ آیا شرکت برای مخارج پیش‌رو به اندازه کافی وجه نقد در اختیار دارد یا خیر؟ و … . به‌عبارت ‌دیگر با بررسی صورت جریان وجوه نقد، جریان‌های نقدی بالقوه آتی شرکت، میزان قدرت پرداخت دیون، قدرت نقدینگی، انعطاف‌پذیری مالی و کیفیت درآمد شرکت قابل ارزیابی است.

نحوه مشاهده صورت جریان وجوه نقد در بورس ویو

صورت جریان وجوه نقد در گزارش‌های “صورت‌های مالی”، “بررسی اجمالی حسابرس مستقل” و… توسط شرکت منتشر می‌شود. اطلاعات این گزارش‌ها به شکل فایل PDF بوده و برای وارد کردن مجدد آن در نرم‌افزارهایی مانند اکسل، باید زمان زیادی را صرف کنید. اما در بورس ویو این امکان فراهم شده است که به سرعت اطلاعات صورت جریان وجوه نقد را مشاهده کنید و در صورت تمایل و در کسری از ثانیه، خروجی اکسل آن را نیز دریافت کنید.

برای شروع کار، پس از ورود به بورس ویو، ابتدا باید نماد مورد نظر را جست‌و‌جو کنید.

جست و جوی سهم در بورس‌ویو

به عنوان مثال با جست‌وجو کردن نماد فملی و کلیک بر روی آن، صفحه زیر نمایش داده می‌شود. در این صفحه اطلاعات جامعی از نماد وجود دارد.

نحوه مشاهده صورت جریان وجوه نقد در بورس‌ویو

برای مشاهده صورت جریان وجوه نقد، مطابق تصویر زیر عمل کنید:

نحوه مشاهده صورت جریان وجوه نقد در بورس‌ویو

در صفحه باز شده بخش‌های مختلفی وجود دارد که به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

نحوه مشاهده صورت جریان وجوه نقد در بورس‌ویو

بخش اول: انتخاب فیلترها

‌الف. تلفیقی:

صورت‌های تلفیقی در زمینه «حسابداری مالی»، به گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت اصلی، در قالب یک صورت مالی اشاره دارد.

‌ب. تجدید ارائه:

تجدید ارائه صورت‌های مالی یعنی اقلام صورت‌های مالی سال‌های قبل به دلیل تغییرات در مانده اقلام یا به دلیل تغییر در طبقه‌بندی آنان مجدداً ارائه شود. به بیان دیگر تجدید ارائه صورت‌های مالی، به‌معنی ارائه مجدد اطلاعات مالی سال گذشته به‌منظور اصلاح اطلاعات نادرست یا افزایش قابلیت مقایسه است.

 ‌ج. نوع:

شرکت‌ها به صورت دوره‌ای گزارش‌های مالی خود را ارائه می‌کنند. از طریق این فیلتر می‌توانید دوره زمانی مد نظر خود را انتخاب کنید تا گزارش‌های مالی مربوط به آن دوره نمایش داده شود. گزینه‌های موجود در این قسمت عبارتند از:

  • سالانه: گزارش‌های سالانه شرکت نمایش داده می‌شود.
  • فصلی: گزارش های فصلی شرکت نمایش داده می‌شود.
  • فصل اول: گزارش‌های منتهی به آخر فصل بهار شرکت نمایش داده می‌شود.
  • فصل دوم: گزارش‌های منتهی به آخر فصل تابستان شرکت نمایش داده می‌شود.
  •  فصل سوم: گزارش‌های منتهی به آخر فصل پاییز شرکت نمایش داده می‌شود.
  • فصل چهارم: گزارش‌های منتهی به آخر فصل زمستان شرکت نمایش داده می‌شود.

 ‌د. دوره:

در این بخش می‌توانید از بین اعداد ۵، ۱۰، ۲۰ یا ۵۰، تعداد دوره‌هایی که تمایل دارید گزارش مربوط به آن را مشاهده کنید، انتخاب کنید. به عنوان مثال با انتخاب عدد ۱۰، اطلاعات مربوط به ۱۰ دوره مالی اخیر نمایش داده می‌شود.

‌ه. خلاصه/جزئیات:

با انتخاب گزینه جزئیات در بورس ویو، بند بند صورت جریان وجوه نقد را مشاهده خواهید کرد. اما اگر گزینه خلاصه را انتخاب کنید، اطلاعات خلاصه شده را مشاهده خواهید نمود.

‌و. حالت:

در این بخش سه حالت را می‌توانید انتخاب کنید.

  • عادی: با انتخاب این گزینه، اعداد داخل صورت جریان وجوه نقد، به شکل عددی نمایش داده خواهد شد. به عبارت دیگر اعداد بر حسب ریال یا دلار نمایش داده خواهد شد.
  • عمودی: یکی از راهکارهایی که برای بررسی و تحلیل بندهای یک گزارش با سایر بندهای آن وجود دارد، استفاده از تحلیل عمودی است. برای به دست آوردن این اطلاعات، ابتدا اعداد موجود در ترازنامه را بر جمع دارایی تقسیم کرده و درصد هریک را مشخص می‌کنیم. سپس اطلاعات صورت سود و زیان را بر جمع درآمدها تقسیم کرده و درصد آن‌ها را نیز مشخص می‌کنیم. پس از انجام این دو مرحله، اطلاعات صورت جریان وجوه نقد را نیز بر فروش شرکت تقسیم می کنیم. با انتخاب این گزینه، این محاسبات انجام شده و اطلاعات صورت جریان وجوه نقد بر اساس این محاسبات، نمایش داده می‌شود.
  • نرخ رشد: با انتخاب این گزینه، درصد تغییر اعداد (درصد افزایش یا کاهش) هر دوره را نسبت به دوره قبل خود مشاهده خواهید کرد.

ز. روند:

در این بخش می‌توانید یکی از دوره‌ها را به عنوان مرجع انتخاب کنید. با این کار، تمامی اعداد آن دوره تبدیل به ۱۰۰% می‌گردد و در تمام دوره‌های دیگر، نسبت اعداد آن دوره به اعداد دوره مرجع نوشته می‌شود. فرض کنید موجودی دوره مرجع ۲۰۰ باشد و در دوره بعد موجودی ۳۰۰ واحد باشد. با انتخاب این گزینه، عدد ۱۰۰% را دوره مرجع و عدد ۱۵۰% در دوره بعدی مشاهده خواهید کرد.

‌ح . واحد پولی:

از این بخش سامانه بورس ویو می‌توانید واحد ریال یا دلار انتخاب کنید.

‌ط . ترتیب نمایش:

از این قسمت می‌توانید یکی از دو حالت صعودی یا نزولی را انتخاب کنید.

  • صعودی: دوره‌ها از راست به چپ به ترتیب زمانی صعودی نمایش داده می‌شوند و دوره‌ي قدیمی‌تر، سمت راست قرار می‌گیرد.
  • نزولی: دوره‌ها از راست به چپ به ترتیب زمانی نزولی نمایش داده می‌شوند و دوره‌ي جدیدتر، سمت راست قرار می‌گیرد.

بخش دوم: صورت جریان وجوه نقد

در این بخش تمامی صورت‌های جریان وجوه نقد منتشر شده شرکت قابل مشاهده است. این اطلاعات براساس گزارش‌های منتشر شده شرکت در سایت کدال جمع‌آوری شده است. در ادامه به بررسی هر یک از بندهای صورت جریان وجوه نقد می‌پردازیم.

۱. فعالیت‌های عملیاتی

جریان خالص ورود (خروج) وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی- عادی.

۲. بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختی بابت تامین مالی

وجه نقدی است که از فرع فعالیت های سرمایه گذاری و تامین مالی مانند سود سهام پرداختی یا سود دریافتی بابت سرمایه گذاری ها حاصل می شود.

۳. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری

وجه نقدی است که از اصل فعالیت های سرمایه گذاری مانند خرید فروش دارایی ثابت و یا تحصیل و یا فروش سرمایه گذاری حاصل می شود.

۴. فعالیت‌های تامین مالی

وجه نقدی است که از اصل فعالیت های تامین مالی مانند دریافت یا بازپرداخت وام، وجه نقد حاصل از افزایش سرمایه و غیره حاصل می شود.

معاملاتی که مستلزم استفاده از وجه نقد نیست نباید در صورت جریان وجوه انعکاس یابد. این معاملات به استثنای معاملات مربوط به فعالیت‌های عملیاتی در صورت با اهمیت بودن باید در یادداشت‌های توضیحی به نحوی مناسب افشاء شود.

فعالیت‌هایی شبیه موارد ذیل بایستی در صورت جریان به عنوان معاملات غیرنقدی تلقی شود:

  • تحصیل دارایی ثابت در قبال تسهیلات مالی یا صدور سهام یا صدور چک مدت دار
  • مبادله موجودی­‌ها با دارایی ثابت مشهود
  • افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده بستانکاران
  • جایگزینی وام‌های بلند‌مدت با وام‌های بلند‌مدت دیگر

بخش ۳: خروجی اکسل

با انتخاب این گزینه می‌توانید فایل اکسل صورت جریان وجوه نقد را بر اساس فیلترهایی که انتخاب نموده‌اید، دریافت کنید.

سوالات متداول

صورت گردش جریان وجوه نقد در بورس‌ویو چگونه محاسبه می‌شود؟

صورت گردش وجوه نقد براساس اطلاعات موجود در صورت سود و زیان و ترازنامه محاسبه می‌شود. گردش پول نقد مانند خون حیات‌بخشی است که در شریان شرکت جریان دارد. در واقع یک شرکت بدون پول نقد نمی‌تواند ادامه حیات دهد.

تجدید ارائه صورت‌های مالی به چه معنا است؟

تجدید ارائه صورت‌های مالی یعنی اقلام صورت‌های مالی سال‌های قبل به دلیل تغییرات در مانده اقلام یا به دلیل تغییر در طبقه‌بندی آنان مجدداً ارائه شود. به بیان دیگر تجدید ارائه صورت‌های مالی، به‌معنی ارائه مجدد اطلاعات مالی سال گذشته به‌منظور اصلاح اطلاعات نادرست یا افزایش قابلیت مقایسه است.

آیا امکان دریافت و ذخیره صورت جریان وجوه نقد در بورس‌ویو وجود دارد؟

بله می‌توانید با دریافت فایل اکسل، صورت جریان وجوه نقد را بر اساس فیلترهایی که انتخاب نموده‌اید، ذخیره کنید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
8 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
فریدون حیدری

سلام واقعا عالی و کاربردی

کارگزاری مفید

با سلام
همراهی شما باعث دلگرمی ماست، با تشکر از حسن نظر شما

معصوم رسولی

خدا کنه فرهنگ سرمایه گذاری به سبک بورس وصندوق جا بیوفته چون برای اقتصاد ایران بهترینه وسرمایه ملت از خاک وملک های که سرمایه ملت را خوابونده و چیزی جز تورم و مریضی اقتصاد چیزی ندارد ولی بورس باعث روان شدن اقتصاد وروان شدن سرمایه مردم به سمت تولید وهدفمندی وحمایت از شرکت‌ها با مشارکت خود مردم آثار خوب سرمایه گذاری در بورس هست به امید ایرانی با فرهنگ پیشرفته

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

علی رحمتی

سلام.سایت خوبی دارید اما گاهی اوقات خیلی دیر آپدیت میکنید.مثلا الان سه روزه گزارش تابستان دقاضی اومده اما شما هنوز آپدیتش نکردید.بااین حق عضویت بالا زیاد جالب نیست

کارگزاری مفید

با سلام
در این خصوص مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر تمام اطلاعات موجود در بورس ویو به‌روز شده است.

محمد صادق جعفری

عالی هست .ولی باز در بعضی پنجره ها که اسکرول میشه سر ستون و سر ردیف محو میشه .فکری هم برااین مورد بشه دیگه حرف نداره.

کارگزاری مفید

با سلام
از ارائه پیشنهاد شما صمیمانه سپاسگزاریم، پیشنهاد شما جهت بررسی و پیگیری به واحد مربوط ارجاع داده شد.