فروش استقراضی سهم چگونه انجام می‌شود؟

فروش استقراضی سهم چگونه انجام می‌شود؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 6444
سطح نیمه حرفه ای

فروش استقراضی (Short Selling) یکی از روش‌های کسب سود در بازار نزولی است. همانگونه که از اسم آن برداشت می‌شود در این روش مقدار مشخصی از سهام قرض گرفته شده و فروخته می‌شود. در ادامه با فرآیند فروش استقراضی و نحوه کسب سود از آن آشنا خواهیم شد.

سهام استقراضی به چه معناست؟

سهام استقراضی همانگونه از که نام آن برداشت می‌شود به معنای دریافت سهام به صورت قرضی است. در این روش مالک سهام که از آن به عنوان قرض‌دهنده نیز یاد می‌شود، میزان سهم مشخصی از شرکت و یا مجموعه‌ای از شرکت‌ها را در اختیار فردی که قصد قرض گرفتن سهام را دارد، می‌دهد.

شرایط سود

فرد دریافت‌کننده متعهد می‌شود که در تاریخ معین سهامی را که قرض گرفته است را بازگرداند. این فرد سهام استقراضی(قرض‌گرفته‌شده) را در بازار ثانویه به فروش می‌رساند. حال در صورتی که قیمت سهام کاهش پیدا کند، فرد پس از خرید و بازگردانی سهام در تاریخ مقرر شده، به اندازه اختلاف قیمت میان سهام فروخته شده و سهام خریداری شده سود می‌کند.

شرایط زیان

در صورتی که قیمت سهام افزایش پیدا کند، فرد باید با قیمت بالاتری سهام را خریداری کند و آن را به مالک اصلی سهام بازگرداند. از آن جا که فرد میزان مبلغی بیشتری را پرداخته است به این ترتیب ضرر خواهد کرد.

علاوه بر کسب سود در اثر افت قیمت، از فروش استقراضی سهام برای کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری و همچنین  بازارگردانی سهام نیز استفاده می‌شود.

نکات مهم

  • باید دقت داشت فروش سهام به صورت استقراضی دارای ریسک است. زیرا ممکن است قیمت سهام به صورت پیوسته افزایش یابد و فرد برای خرید دوباره سهام قرض گرفته شده مجبور شود مبلغ بسیار بالایی نسبت به آن چه که سهام را فروخته پرداخت کند.
  • از آن جا که ممکن است سهام خریداری شده به دلیل تقاضای بالای بازار، وضعیت معاملاتی نماد و یا هر دلیل دیگری قابل بازگردانی نباشد. فرد مجبور است دوباره سهام را از مالکان سهم قرض بگیرد. بنابراین در صورتی که قصد فروش سهام به صورت استقراضی را دارید سعی کنید دلایل محکمی مبنی بر روند نزولی بازار و یا کاهش قیمت سهم در نظر داشته باشید.
  • در فروش سهام استقراضی باید به آن توجه داشته باشید، پرداخت سود، افزایش سرمایه شرکت و یا تغییراتی است که در دوره‌ای که شما باید سهام را به مالک آن بازگردانید رخ دهد. با توجه به قراردادی که شما با مالک سهم و یا کارگزاری انعقاد می‌کنید هنگام برگرداندن سهام به مالک سهم باید تغییراتی مانند افزایش سرمایه و یا پرداخت سود را برای مالک اصلی جبران کنید.

یک مثال از خرید و فروش استقراضی

به عنوان مثال با قرض گرفتن سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ ۱۰ آبان ماه، شما هر سهم را به مبلغ ۱۳۰۰ تومان از مالک سهم قرض می‌کنید و تعهد می‌کنید سه ماه دیگر سهام را به مالک سهام بازگردانید. سه ماه بعد به دلیل قیمت نماد فولاد کاهش و به ۱۰۰۰ تومان می‌رسد. شما تعداد سهام قرض گرفته شده را به مبلغ ۱۰۰۰ تومان خریداری و به مالک سهم بازمی‌گردانید. در این میان به ازای هر سهم فولاد ۳۰۰ تومان سود کرده‌اید. حال اگر قیمت سهم افزایش یابد و به ۱۵۰۰ تومان برسد، شما موظفید سهام را با مبلغ ۱۵۰۰ تومان خریداری و به مالک سهام بازگردانید. در این میان شما به ازای هر سهم فولاد ۲۰۰ تومان ضرر می‌کنید.

سوالات متداول

فروش استقراضی سهام چه مفهومی دارد؟

همانگونه که از اسم آن برداشت می‌شود در این روش مقدار مشخصی از سهام قرض گرفته شده و فروخته می‌شود.

فروش استقراضی سهام در شرایط سود چگونه است؟

فرد دریافت‌کننده متعهد می‌شود که در تاریخ معین سهامی را که قرض گرفته است را بازگرداند. این فرد سهام استقراضی(قرض‌گرفته‌شده) را در بازار ثانویه به فروش می‌رساند. فرد پس از خرید و بازگردانی سهام به اندازه اختلاف قیمت میان سهام فروخته‌شده و سهام خریداری‌شده سود می‌کند

فروش استقراضی سهام در شرایط ضرر چگونه خواهد بود؟

در صورتی که قیمت سهام افزایش پیدا کند، فرد باید با قیمت بالاتری سهام را به مالک اصلی آن بازگرداند. از آن جا که فرد میزان مبلغی بیشتری را پرداخته است به این ترتیب ضرر خواهد کرد.

آیا فروش سهام به صورت استقراضی بدون ریسک است؟

خیر، فروش سهام به صورت استقراضی دارای ریسک است. زیرا ممکن است قیمت سهام به صورت پیوسته افزایش یابد. در این شرایط فرد برای خرید دوباره سهام مجبور می‌شود مبلغ بالاتری نسبت به آن‌چه که سهام را فروخته بپردازد.

سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
میلاد

ایا از طریق کد بورسی میشه این کار رو انجام داد یا باید کد جداگانه در کارگزاری صادر بشه؟

کارگزاری مفید

با سلام
در حال حاضر امکان فروش استقراضی در کارگزاری مفید مهیا نمی‌باشد.