فوائد و معایب تک بُعدی بودن سبد دارایی‌ها

فوائد و معایب تک بُعدی بودن سبد دارایی‌ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 3403
سطح مبتدی

سهام، صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال یا صندوق‌های قابل معامله (ETF)؟ وقتی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید بهترین گزینه به منظور اضافه کردن به سبد دارایی‌ها چیست؟ آیا ارزش دارد وقت بگذارید و در عین حال ریسک متحمل شوید و تنها از یک بخش بازار سهم در سبد دارایی‌های خود داشته باشید؟

این در حالی است که می‌توانید به جای این کار، صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک را انتخاب کنید تا فردی متخصص به جای شما در بخش‌های مختلف بازار، بدون خطر قرارگرفتن تمام تخم‌مرغ‌های شما در یک سبد، سرمایه‌گذاری کرده باشد.

تک بُعدی بودن سبد دارایی‌ها یعنی چه؟

بسیاری افراد به دلیل دانش کمتر معاملاتی، وقتی شخصا اقدام به خرید و فروش می‌کنند، تنها می‌توانند در بخش کوچکی از بازارها سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب سبد دارایی‌های آن‌ها از یک بُعد بازار تشکیل می‌شود و باقی فرصت‌های معاملاتی را از دست می‌دهد. بنابراین در متنوع‌سازی به مشکل برخورد می‌کند.

نظریه مدرن پرتفوی

نظریه مدرن پرتفوی بر افزایش حداکثری بازده بدون اضافه کردن خطر اضافی متمرکز است. به طور خلاصه، نظریه مدرن پرتفوی می‌گوید: شما می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های مختلفی را ترکیب کنید که ضمن دریافت حداکثر بازده، ریسک را برای کل سبد دارایی‌های خود به حداقل برساند.

 وقتی دارایی‌های خود را متنوع‌سازی می‌کنید، در واقع ریسک غیر سیستماتیک یا ریسک مربوط به یک سهام خاص را کم می‌کنید. سبد دارایی‌های شما این قابلیت رابه دست می‌آورد زیرا دارایی‌هایی که در آن‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید با یکدیگر همبستگی کمی دارند. به طوری که وقتی ارزش یکی از دارایی‌‌ها پایین بیاید، سایرین بالا(یا حداقل کمتر پایین) روند.

حال با توجه به مبحث متنوع‌سازی، بیایید هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا تک‌ بُعدی ‌بودن سبد دارایی‌ها برای شما مناسب است یا خیر و جوانب مثبت و منفی‌ای که باید در نظر بگیریم را ارزیابی کنیم.

وقتی تک بُعدی بودن سبد دارایی‌ها خوب به نظر می‌آید

  • وقتی خودتان فرآیند معامله‌گری را انجام می‌دهید، ممکن است بخشی کمی از هزینه‌های شما کاهش یابد. دیگر لازم نیست که برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود، سالانه کارمزد مدیریتی صندوق را بپردازید. در عوض، هنگام خرید سهام فقط هزینه‌ای را به عنوان کارمزد خرید پرداخت می‌کنید و هنگام فروش آن هم کارمزد فروش را می‌پردازید. 
  • وقتی معامله‌گری انتخاب می‌کنید در واقع شما کنترل کاملی از آنچه در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید دارید و در لحظه می‌توانید آن را تغییر دهید و این خود حس تملک و آرامش بیشتری دارد.

اثرات منفی تک بُعدی بودن سبد دارایی‌ها

  • همانطور که گفته شد، با سبد دارایی‌های تک‌بُعدی، دستیابی به متنوع‌سازی سخت‌تر است. بسته به اینکه با تکیه بر چه مطالعاتی پیش می‌روید، برای دستیابی به تنوع کافی، باید سهام و اوراق بهادار زیادی را مطالعه کنید. به خصوص وقتی سرمایه‌گذاری را شروع می کنید ، خود را به دلیل عدم تنوع در معرض خطر بیشتری قرار می دهید. این بدان معناست که شما با سبد دارایی‌های تک‌بُعدی ریسک بیشتری خواهید داشت.
  • هنگامی که دارایی‌های شما تک بُعدی هستند، برای نظارت بر سبد سهام خود، شما زمان بیشتری نیاز دارد. به طور مثال شما باید اطمینان حاصل کنید شرکت‌هایی که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، مشکلی در تجارت ندارند. شما همچنین باید بر روند صنعت و روند اقتصادی آن بخش از بازار با وسواس بیشتری نظارت کنید. شما مدیر سبد دارایی‌های خود هستید، بنابراین باید زمان را صرف کنید تا مطمئن شوید که وضعیت خوبی دارید و همه چیز مرتب است.
  • با تک بُعدی بودن پرتفوی، باید بیشتر یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را کنترل کنید. فروش یک سهم در حال نزول یا خرید یک سهام شدیدا پرسود آسان‌تر می‌شود زیرا می‌توانید بلافاصله وارد شوید و در لحظه معاملات را انجام دهید. نکته این است که این موضوع می‌تواند هزینه‌های شما را برای تجارت افزایش دهد و همچنین می‌تواند ضررهایی را با نگه‌داشتن چیزی فقط اندکی طولانی‌تر، به بار بیاورد.

آنچه بهتر است مرور کنیم

زمانی که می‌خواهید با حداقل خطر، به همان اندازه که پیش‌بینی کرده‌اید بازده به شما بازگردد، نگرانی شماره یک شما متنوع‌سازی است. در این حالت احتمالاً سبدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال یا صندوق‌های قابل معامله (ETF) برای شما بهتر است – حداقل تا زمانی که پایه‌ای محکم از دانش معامله‌گری برای خود ایجاد کنید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments