قرارداد آتی زیره سبز

قرارداد آتی زیره سبز
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار ۲۲ دی ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 3971
سطح نیمه حرفه ای

قرارداد آتی زیره سبز یکی از قراردادهای آتی کالا قابل معامله در بورس کالاست. در این محتوا ضمن بررسی جزئیات قراردادهای آتی زیره سبز و موارد مرتبط با آن، به معرفی کلی بازار آتی کالا و چگونگی دریافت کد معاملاتی آن نیز پرداخته می‌شود.

بازار آتی کالا چگونه بازاری است؟

بازار آتی کالا، یک بازار دوطرفه است. همانطور که می‌دانید، در بازارهای یک‌طرفه تنها می‌توان با خرید یک دارایی و افزایش قیمت آن سود کسب کرد. اما در بازارهای دوطرفه، می‌توان از کاهش قیمت یک دارایی نیز سود کسب کرد. به عنوان مثال چنانچه در یک قرارداد آتی زیره سبز موقعیت فروش اتخاذ کنید و قیمت قرارداد کاهش پیدا کند، شما با بستن موقعیت خود به سود می‌رسید.

چطور می‌توان از آربیتراژ در این بازار سود برد؟

خرید و فروش هم‌زمان یک کالا برای کسب سود از تفاوت قیمت در دو بازار فیزیکی و آتی، آربیتراژ گفته می‌شود. به عبارتی سود آربیتراژی زمانی ایجاد می‌شود که یک کالای مشابه در دو بازار مختلف عرضه می‌شود اما قیمت های یکسانی ندارد. به عنوان مثال می‌توان زیره سبز را در بازار فیزیکی خریداری کرد. سپس آن را در بازار آتی با قیمت بالاتری فروخت و از این اختلاف قیمت سود کسب کنیم.

چگونه کد معاملات آتی دریافت کنیم؟

پیش‌نیاز دریافت کد معاملات آتی کالا، داشتن کد بورسی است. در صورتی که هنوز کد بورسی دریافت نکرده‌اید، می‌توانید کلیه مراحل ثبت‌نام در کارگزاری مفید و دریافت کد بورسی را به صورت کاملا غیر حضوری طی کنید.

پس از دریافت کد بورسی می‌توانید برای دریافت کد معاملات آتی اقدام کنید. در مطلب «نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا» چگونگی دریافت این کد شرح داده شده است.

نکته: حساب در اختیار بورس کالا را می‌توانید از یکی از دو بانک سامان یا ملت افتتاح کنید. اگر مایلید از طریق بانک ملت این کار را انجام دهید، نیازی به دریافت فرم معرفی از کارگزاری نخواهید داشت. در این شرایط، باید قبل از مراجعه به شعبه کارگزاری مفید، یک حساب “کوتاه مدت عادی” و یک حساب “قرض الحسنه (یا جاری)” افتتاح کنید.

در صورتی که تمایل دارید از طریق بانک سامان این کار را انجام دهید، باید به یکی از شعب کارگزاری مفید مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه، نامه‌ی معرفی به بانک سامان را دریافت کنید. سپس به همراه نامه فوق و سایر مدارک مورد نیاز، برای افتتاح حساب به بانک سامان مراجعه کنید.

دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان کارگزاری مفید

در صورتی که در زمینه فعالیت در بازار آتی کالا نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از طریق این لینک، درخواست مشاوره رایگان ثبت کنید تا کارشناسان آتی کارگزاری مفید با شما تماس بگیرند.

قرارداد آتی کالا چیست؟

بر اساس یک قرارداد آتی کالا، فروشنده تعهد دارد در زمان سررسید مشخصی، مقداری معین از کالایی مشخص را به قیمتی که در حال حاضر می‌گوید، بفروشد. در طرف مقابل، خریدار قرارداد آتی کالا متعهد می‌شود که کالای منظوره را با توجه به مشخصاتی که گفته شد، خریداری کند.

نکته آن که، کلیه توافق‌های بین طرفین قرارداد آتی کالا در لحظه کنونی انجام شده اما تسویه نهایی مبلغ قرارداد و نقل و انتقال فیزیکی محصول، در زمان سررسید قرارداد انجام خواهد ‌شد.

هر قرارداد آتی کالا چه مشخصاتی دارد؟

مواردی مانند نوع دارایی پایه و استاندارد آن، اندازه و سررسید قرارداد آتی کالا، وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین، زمان معاملات، کارمزدها و جرایم، از جمله مشخصات هر قرارداد آتی کالاست. بدیهی است کلیه مشخصات و جزئیات قراردادهای آتی زیره سبز در هر نماد معاملاتی، در اطلاعیه‌های رسمی شرکت بورس کالا به اطلاع فعالین این بازار می‌رسد.

قیمت زیره سبز تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

عوامل موثر بر قیمت زیره سبز را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. عوامل موثر بر تقاضا و عوامل موثر بر عرضه

مهم‌ترین عوامل موثر بر تقاضای زیره سبز

  • میزان تقاضای خارجی و قیمت‌های صادراتی
  • میزان نیاز صنایع مختلف به زیره سبز
  • میزان تقاضای مورد نیاز برای داروها و مواد آرایشی و بهداشتی با منشا طبیعی

مهم‌ترین عوامل موثر بر عرضه زیره سبز

  • یارانه‌ها و بیمه‌های کشاورزی
  • قیمت زمین کشاورزی برای کشت زیره سبز و دسترسی به آب
  • قیمت انواع کودهای مورد نیاز برای تولید این محصول کشاورزی

فعالین بازار آتی زیره سبز چه کسانی هستند؟

افرادی که در بازار آتی زیره سبز فعالیت می‌کنند، در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • کشاورزان و سایر افرادی که قصد دارند در آینده این محصول را به فروش برسانند.

 این‌گونه افراد که در سمت عرضه این محصول کشاورزی قرار می‌گیرند، نگران کاهش قیمت زیره سبز در هنگام فروش آن هستند. به همین خاطر می‌کوشند با اتخاذ موقعیت معاملاتی فروش در قرارداد‌های آتی کالا، در برابر ریسک کاهش قیمت این محصول، خود را پوشش دهند.

  • افرادی که قصد دارند در آینده این محصول را خریداری کنند.

این‌گونه افراد که در سمت تقاضای این محصول کشاورزی قرار می‌گیرند، معمولا تاجران و بازرگانانی هستند که در بازار داخلی فعالیت دارند یا صادرات این محصول را انجام می دهند. این افراد نگران افزایش قیمت زیره سبز هنگام خرید آن هستند. لذا می‌کوشند با اتخاذ موقعیت معاملاتی خرید در قراردادهای آتی کالا، در برابر ریسک افزایش قیمت این محصول، خود را پوشش دهند.

این‌گونه افراد نه به دنبال خرید و تحویل فیزیکی زیره سبز در آینده هستند و نه محصولی برای عرضه دارند. این افراد تنها به دنبال پیش‌بینی صحیح قیمت‌ها و کسب سود از معامله قراردادهای آتی زیره سبز هستند.

مشخصات قرارداد آتی زیره سبز

مشخصات کامل قرارداد آتی زیره سبز در سایت رسمی بورس کالا قرار گرفته است. همچنین در این وبسایت می‌توانید امیدنامه مربوط به آن را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی برخی از مشخصات این قرارداد پرداخته می‌شود.

قرارداد آتی زیره سبز در یک نگاه

قرارداد آتی زیره سبز در یک نگاه

استاندارد تعریف شده برای زیره سبز

استاندارد تعریف شده برای زیره سبز

جزئیات کارمزد معاملات قرارداد آتی زیره سبز و کارمزد تسویه و تحویل آن

جزئیات کارمزد معاملات قرارداد آتی زیره سبز و کارمزد تسویه و تحویل آن

کارمزد معاملات قرارداد آتی زیره سبز

جزئیات کارمزد معاملات قرارداد آتی زیره سبز و کارمزد تسویه و تحویل آن

کارمزد تسویه و تحویل قرارداد آتی زیره سبز

جرائم عدم اعلام آمادگی تحویل و نکول:

  • یک درصد ارزش قرارداد بر مبنای قیمت تسویه روز پایانی
  • دریافت ما به التفاوت قیمت نقدی دارای پایه (میانگین وزنی گواهی سپرده) و قیمت تسویه آخرین روز به نفع مشتری مقابل که نکول نکرده است.
  • کارمزد طرفی که به تعهد خود عمل کرده از طرفی که نکول کرده اخذ خواهد شد

نکته: به شرط رخ دادن موارد فوق، درصورتی که قیمت بازار نقدی دارایی پایه از قیمت تسویه روزانه آخرین روز معاملاتی بیشتر باشد، تفاوت این دو نرخ به نفع مشتری خریدار از فروشنده اخذ می‌گردد. همچنین در صورتی که قیمت بازار نقدی دارایی پایه از قیمت تسویه روزانه آخرین روز معاملاتی کمتر باشد، تفاوت این دو نرخ به نفع مشتری فروشنده از خریدار اخذ می‌گردد.

نکته: در تمامی موارد فوق، کارمزد تسویه و تحویل هر دو سر معامله به نفع بورس از مشتری نکول کننده دریافت می‌شود.

نحوه محاسبه تضامین قرارداد آتی زیره سبز

وجه تضمین اولیه

وجه تضمین اولیه مربوط به هر قرارداد آتی زیره سبز با توجه به فرمول زیر محاسبه و دریافت می‌شود. مبنای محاسبه وجه تضمین در این فرمول، میانگین قیمت‌های تسویه روزانه در کلیه سررسیدهای قراردادهای آتی کالا دارایی پایه مربوطه، تعیین شده است. وجه تضمین در پایان هر روز معاملاتی براساس این فرمول تعدیل می‌شود و پس از دو روز کاری، اعمال می‌شود.

وجه تضمین اولیه

حداقل وجه تضمین

حداقل وجه تضمین قراردادهای آتی زیره سبز معادل ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه آن است.

تابلوی بازار قرارداد آتی زیره سبز

تابلوی بازار قرارداد‌ آتی‌ زیره‌ سبز
تابلوی بازار قرارداد آتی‌ زیره سبز‌

سوالات پرتکرار

قرار داد آتی چیست؟

بر اساس یک قرارداد آتی کالا، فروشنده تعهد دارد در زمان سررسید مشخصی، مقداری معین از کالایی مشخص را به قیمتی که در حال حاضر می‌گوید، بفروشد. در طرف مقابل، خریدار قرارداد آتی کالا متعهد می‌شود که کالای منظوره را با توجه به مشخصاتی که گفته شد، خریداری کند.

بازار آتی کالا چیست؟

بازار آتی کالا، یک بازار دوطرفه است. همانطور که می‌دانید، در بازارهای یک‌طرفه تنها می‌توان با خرید یک دارایی و افزایش قیمت آن سود کسب کرد. اما در بازارهای دوطرفه، می‌توان از کاهش قیمت یک دارایی نیز سود کسب کرد.

چگونه کد معاملات آتی دریافت کنیم؟

پس از دریافت کد بورسی می‌توانید برای دریافت کد معاملات آتی اقدام کنید. مراحل دریافت آن از کارگزاری مفید به شرح زیر است:
* مراجعه به یکی از شعب کارگزاری مفید
* ارائه مدارک هویتی و تحصیلی (حداقل دیپلم) و تکمیل فرم‌های مربوطه
* افتتاح حساب‌های عملیاتی نزد یکی از بانک‌های عامل (ملت یا سامان) و ارائه مشخصات آن به کارگزاری. پیشنهاد ما اقتتاح حساب در بانک سامان است

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments