مهم‌ترین قوانین حاکم بر معاملات

مهم‌ترین قوانین حاکم بر معاملات
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۷ مهر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 7246
سطح مبتدی

برای فعالیت در هر زمینه‌ای ابتدا باید با قوانین و مقررات حاکم بر آن آشنا باشیم. در خصوص فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش اوراق بهادار نیاز است تا با قوانین معاملات و مواردی همچون ساعت معاملات، وضعیت نماد و … آشنا شویم.

قوانین مربوط به ساعت معاملات

برای بررسی ساعت معاملات انواع اوراق بهادار ابتدا باید مفهوم پیش گشایش را بدانیم. پیش گشایش به حالتی گفته می‌شود که امکان ثبت، ویرایش و حذف سفارشات خریدوفروش در بازار وجود دارد، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود و به‌محض اتمام پیش گشایش، معاملات آغاز می‌شود.

 با شروع زمان معاملات، اگر سفارش‌های خرید و فروشی با قیمت یکسان وجود داشته باشد، معامله آن‌ها به ترتیب زمانی سفارش‌های ثبت‌شده انجام می‌شود. طبق قوانین، زمان پیش‌گشایش و معاملات در بازار سرمایه ایران به شرح زیر است:

عنوان پیش گشایشمعاملاتروزهای کاری
شرکت های بورسی۸:۴۵ تا ۹۹ تا ۱۲:۳۰شنبه تا چهارشنبه
شرکت های فرابورس۸:۴۵ تا ۹۹ تا ۱۲:۳۰شنبه تا چهارشنبه
صندوق های سرمایه گذاری سهامی، مختلط و درآمد ثابت۸:۴۵ تا ۹۹ تا ۱۵شنبه تا چهارشنبه
گواهی سپرده کالایی سکه تمام بهار آزادی تحویل یک روزه۱۱:۳۰ تا ۱۲۱۲ تا ۱۵شنبه تا چهارشنبه
صندوق های کالایی (صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا)۱۱:۳۰ تا ۱۲۱۲ تا ۱۵شنبه تا چهارشنبه
گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی (زیره، زعفران و پسته)۸:۳۰ تا ۹۹ تا ۱۵شنبه تا چهارشنبه

قوانین مربوط به زمان معاملات

وضعیت نماد

مطابق قوانین، با توجه به امکان سفارش‌گذاری، ویرایش و حذف سفارش و یا امکان انجام معاملات، نمادها در وضعیت‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • وضعیت مجاز نشان‌دهنده این است که شرایط عادی است و امکان سفارش گذاری، ویرایش و حذف وجود دارد و معامله نیز انجام می‌شود.
  • وضعیت ممنوع و ممنوع-متوقف مربوط به زمانی است که امکان اینکه سفارشی ثبت شود، وجود ندارد. در این حالت معامله‌ای هم انجام نمی‌شود.
  •  وضعیت مجاز- محفوظ مشابه پیش گشایش است. یعنی امکان سفارش گذاری و ویرایش و حذف وجود دارد ولی معامله انجام نمی‌شود. معمولاً زمانی که نماد در حال بازگشایی است برای کشف قیمت، در وضعیت مجاز-محفوظ قرار می‌گیرد.
  • مجاز-متوقف نیز حالتی است که به‌ندرت توسط ناظر بازار برای نمادی اعمال می‌شود و فقط در آن امکان ارسال سفارش وجود دارد.
وضعیت نماد

قوانین مربوط به وضعیت نمادها در معاملات روزانه

محدوده قیمت

برای ارسال سفارش خرید یا فروش در نمادهای بازار سرمایه، یک بازه قیمتی مشخص ‌شده است. بازه قیمتی هر روز با توجه به قیمت پایانی روز قبل و دامنه مجاز نوسان آن تعیین می‌شود. در شرایط خاص و با توجه به قوانین و مقررات، زمانی که نماد در حال بازگشایی باشد، امکان سفارش‌گذاری بدون محدودیت دامنه نوسان وجود دارد. 

این‌گونه موارد معمولاً توسط ناظر بازار اعلام می‌شود. درصورتی‌که نمادی دارای بازارگردان باشد، دامنه نوسان آن می‌تواند دو برابر حالتی شود که بازارگردان نداشته باشد. در حالت کلی، دامنه نوسان نمادهای بازار سرمایه به شرح جدول زیر است:

دامنه نوسان در بازارهای مختلف

سوالات متداول

در قوانین معاملات، پیش گشایش به چه معناست؟

در قوانین معاملات پیش گشایش به حالتی گفته می‌شود که امکان ثبت، ویرایش و حذف سفارشات خرید و فروش در بازار وجود دارد، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود.

با توجه به قوانین معاملات زمان پیش‌گشایش و معامله شرکت‌های فرابورسی چه هنگام است؟

زمان پیش‌گشایش شرکت‌های فرابورسی ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ و انجام معاملات از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۲:۳۰ است.

با شروع زمان معاملات اگر سفارش‌هایی با قیمت یکسان وجود داشته باشند، معامله آن‌ها چگونه انجام خواهد شد؟

با شروع زمان معاملات، اگر سفارش‌های خرید و فروشی با قیمت یکسان وجود داشته باشد، معامله آن‌ها به ترتیب زمانی سفارش‌های ثبت‌شده انجام می‌شود.

بازه قیمتی معاملات چگونه تعیین می‌شود؟

بازه قیمتی هر روز با توجه به قیمت پایانی روز قبل و دامنه مجاز نوسان آن تعیین می‌شود. در شرایط خاص و با توجه به قوانین و مقررات، زمانی که نماد در حال بازگشایی باشد، امکان سفارش‌گذاری بدون محدودیت دامنه نوسان وجود دارد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments