مراقب باشید در مفید تریدر دچار این اشتباهات نشوید!

اشتباه های رایج ارسال سفارش در مفید تریدر
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار ۲۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 22197
سطح نیمه حرفه ای

از ابتدای سال میلادی۲۰۲۴ ارائه سرویس مفید تریدر متوقف شد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر کلیک کنید.

استفاده از مفید تریدر به عنوان یک نرم افزار حرفه‌ای برای تحلیل تکنیکال و انجام معامله در بازار، ریسک‌های مربوط به خود را نیز دارد. چنانچه علاوه بر حساب تحلیل‌گری، حساب معامله‌گری مفید تریدر را نیز دریافت کرده‌اید و قصد دارید از طریق این سامانه معاملات خود را در بازار سرمایه انجام دهید، باید به خوبی به این نرم افزار اشراف داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود با خواندن این مطلب، با اشتباهات رایج کاربران در مفید تریدر نیز آشنا شوید تا خود مرتکب اشتباه نشوید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بزرگ‌ترین اشتباه در مفید تریدر؛ فعال کردن One Click Trading) OCT)

یکی از قابلیت‌های مفید تریدر، قابلیت معامله با یک کلیک (One Click Trading) است. این قابلیت در بازار جهانی به کاربران کمک می‌کند تنها با یک کلیک، موقعیت معاملاتی معکوس بگیرند و عملا موقعیت فعلی خود را ببندند. در مفید تریدر نیز این قابلیت به کاربران حرفه‌ای کمک می‌کند تا بتوانند با یک کلیک، کل دارایی خود را در یک نماد مشخص، به بهترین قیمت بازار، به فروش برسانند. 

در پنجره Trade، مواردی که بالای خط Balance قرار دارند، در واقع همان پرتفوی شما و دارایی شما نزد سپرده گذاری مرکزی هستند. در صورتی که گزینه Close Position یا “ضربدر” جلوی موقعیت را انتخاب کنید و قابلیت One Click Trading نیز برای شما فعال باشد، یک سفارش به تعداد کل دارایی شما در آن سهم و به بالاترین قیمت خرید موجود در تابلو سهم، به بازار ارسال می‌شود و کل دارایی شما در یک لحظه به فروش می‌رسد. 

در پنجره Trade، به هیچ وجه ضربدر جلوی موقعیت‌ها (= مواردی که بالای خط Balance قرار دارند) را انتخاب نکنید.

قابلیت OCT چگونه فعال یا غیر فعال می‌شود؟

اگر برای اولین بار یا زمانی که OCT برای شما غیر فعال است، روی ضربدر جلوی یک موقعیت کلیک کنید، پنجره‌ای جدید در صفحه نمایش داده شده و در آن به خطرات احتمالی این قابلیت اشاره می‌شود. در صورتی که ریسک ناشی از آن را بپذیرید، قابلیت OCT برای شما فعال می‌شود.

برای غیرفعال کردن قابلیت OCT کافی است در منوی Tools، گزینه Options‌ را انتخاب کنید. سپس در پنجره نمایش داده شده به سربرگ Trade بروید و تیک گزینه One Click Trading را بردارید. با برداشتن تیک این گزینه و ذخیره کردن تنظیمات، این قابلیت غیر فعال می‌شود.

توصیه می‌شود قابلیت OCT‌ مفید تریدر را غیر فعال کنید. در صورتی که قصد فروش یکجای سهام خود را دارید، به جای استفاده از OCT، اقدام به ثبت سفارش کنید.

اشتباه در تعیین نوع سفارش و زمان انقضای آن در مفید تریدر

برای اینکه بتوانید معاملات درستی را رقم بزنید، باید با انواع سفارش‌ها در مفید تریدر و کارکرد هر یک، آشنا باشید. در حالت کلی، دو نوع سفارش در مفید تریدر وجود دارد:

  • سفارش به قیمت بازار (Exchange Execution)
  • سفارش شرطی (Pending Order)

سفارش به قیمت بازار به معنی ارسال سفارش به بهترین قیمت موجود در تابلوی سهم است. بنابراین شما نمی‌توانید در سفارش به قیمت بازار، قیمت سفارش خود را تعیین کنید. در این حالت، ارسال سفارش خرید بدین معناست که شما قصد دارید تعدادی سهم را به بهترین قیمت موجود در قسمت فروش (قیمت سرخط فروش) خریداری کنید. به طور مشابه، ارسال سفارش فروش نیز بدین معناست که شما قصد دارید تعدادی از سهام خود را به بهترین قیمت موجود در قسمت خرید (قیمت سرخط خرید) به فروش برسانید. در سفارش به قیمت بازار، در صورتی که گزینه Return را انتخاب کرده باشید، در صورتی که فقط بخشی از سفارش انجام شود، مابقی حجم سفارش به صورت باز (Good Till Cancel) بر روی تابلو بازار باقی می‌ماند.

اما در سفارش‌های شرطی، شما می‌توانید قیمت مد نظر خودتان را تعیین کنید. توضیح دقیق‌تر سفارش شرطی (Pending Order) به این صورت است که معامله‌گر قصد دارد سفارش خرید یا فروش خود را در قیمتی به‌غیر از قیمت فعلی بازار ثبت کند. پس از مشخص کردن قیمت و تعداد در صورت برقراری آن‌ها و رسیدن قیمت بازار به قیمت تعیین شده توسط کاربر، سفارش کاربر انجام می‌شود.در هر دو نوع سفارش، به زمان انقضای سفارش‌ خود توجه داشته باشید.

موارد متعددی دیده شده که کاربر قصد ارسال سفارش شرطی در مفید تریدر را داشته است اما به اشتباه سفارش به قیمت بازار ارسال کرده است. سپس بلافاصله معامله انجام شده و موجب ایجاد ضرر و زیان شده است. برای ویرایش سفارش شرطی ثبت شده از طریق پنجره مدیریت سفارش و یا از بخش نمودار سهم می‌توان اقدام کنید. بنابراین توصیه می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر، مطلب “ارسال سفارش و انجام معامله در مفید تریدر” را بخوانید. 

استفاده اشتباه از Stop Loss و Take Profit

توقف ضرر (Stop Loss) و برداشت سود (Take Profit) دو مفهوم بسیار مهم است که تمام کاربران مفید تریدر باید با آن آشنا باشند. با توجه به اینکه در حال تعیین توقف ضرر و برداشت سود برای چه نوع سفارشی هستید، مفهوم و چگونگی تعیین آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. موارد بسیاری دیده شده که کاربران، تصور درستی از این دو مفهوم ندارند و با چگونگی کارکرد آن‌ها آشنا نیستند. در ادامه به طور مختصر به بررسی این مفاهیم پرداخته می‌شود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مفید تریدر امکان استفاده از گزینه های Stop Loss و Take Profit است. در صورتی که این گزینه ها را برای سهمی که در پرتفو دارید فعال کنید، در زمانی که قیمت سهم شما به حد مشخصی از سود یا زیان برسد، سامانه اقدام به ارسال یک سفارش “در قیمت بازار” به میزان حجم دارایی شما می‌کند. توجه داشته باشید که اگر تابلو یک نماد صف فروش باشد و سمت خرید تابلو خالی باشد، امکان ارسال سفارش وجود ندارد. به عبارت دیگر، اگر قیمت خریدار فاصله زیادی با آخرین قیمت معامله داشته باشد، سفارش شما در قیمتی‌پایین تر از آخرین معامله ارسال می‌شود. گزینه Trailing Stop یا توقف ضرر متحرک نیز فقط در حالتی فعال خواهد شد که سامانه مفیدتریدر شما باز باشد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Stop Loss و انواع سفارشات در مفید تریدر، این مطلب را بخوانید.

در نهایت توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز اشتباهات و خسارت احتمالی در استفاده از مفید تریدر، ضمن مطالعه مطلب «آشنایی با نرم افزار مفید تریدر»، حتما راهنمای متاتریدر۵ را نیز مطالعه کنید. برای مشاهده راهنمای این سامانه، کافی است پس از ورود به مفید تریدر نسخه ویندوز، کلید F1 را فشار دهید.

بیشتر بخوانید: نگران امنیت سامانه مفید تریدر نباشید!

سوالات متداول

چرا فعال کردن One Click Trading می‌تواند منجر به یکی از بزرگترین اشتباهات در مفید تریدر شود؟

در صورتی که گزینه Close Position یا “ضربدر” جلوی موقعیت را انتخاب کنید و قابلیت One Click Trading نیز برای شما فعال باشد، یک سفارش به تعداد کل دارایی شما در آن سهم و به بالاترین قیمت خرید موجود در تابلو سهم، به بازار ارسال می‌شود و کل دارایی شما در یک لحظه به فروش می‌رسد.

چگونه می‌توان از بروز اشتباهات در هنگام استفاده از مفید تریدر جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز اشتباهات و خسارت احتمالی در استفاده از مفید تریدر، توصیه می‌شود رشته مطالب مربوطه در سایت Learning.emofid.com را مطالعه نمایید.

چگونه می‌توان قابلیت OCT را غیر فعال کرد؟

برای غیرفعال کردن قابلیت OCT کافی است در منوی Tools، گزینه Options‌ را انتخاب کنید. سپس در پنجره نمایش داده شده به سربرگ Trade بروید و تیک گزینه One Click Trading را بردارید.

هنگام ارسال سفارش به قیمت بازار و سفارش شرطی به چه نکته‌ای باید توجه داشت؟

در هر دو نوع سفارش، زمان انقضای سفارش‌ اهمیت بسیار زیادی دارد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
32 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
فرزانه

سلام کارگزاری مفید واقعا پیشرفته در ارائه خدمات جانبی و مهم میباشد ممنون

کارگزاری مفید

با سلام.
از اینکه همراه ما هستید مفتخریم.

حسین شریعتی

ممنون خیلی عالی بود بهترین کارگزاری مفید

کارگزاری مفید

با سلام.
از نظر ارزشمند شما صمیمانه سپاسگزاریم.

عبدالرضا نجفیان

سپاس فراوان به خاطر این کار و حرکت فوق العاده کارگزاری مفید،با توجه به بازار محدود و بسیار کم عمق ایران این حرکت خیلی قشنگ و عالی بوده،واقعا لذت بخش هست کار با متاتریدر

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما باعث دلگرمی ماست. با تشکر

داود

ممنون، حساب واقعی ایجاد شد.
امیدوارم که روز به روز پیشرفت کند و بین المللی شود و امکان ایجاد حساب ECN، معاملات مارجین، جفت ارزها (مانند EURUSD) و CFD ها هم اضافه شود تا دیگر به بروکرهای خارجی نیازی نباشد.
باتشکر و سپاس.

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما باعث دلگرمی ماست. سپاس از همراهی و نظر ارزشمند شما

سعید شریفی نیا

عالی بود . سپاس

کارگزاری مفید

با سلام.
با تشکر از همراهی و نظر ارزشمند شما.

رضا

درود ، در مورد نسخه اندروید توضیح ندادید؟ یا جای دیگری هست؟ ممنون

کارگزاری مفید

با سلام

ضمن عرض پوزش، به اطلاع می‌رساند از روز چهارشنبه مورخ ۱۲ بهمن، نسخه موبایل مفیدتریدر (متاتریدر) در دسترس نخواهد بود و برای انجام تحلیل می‌توانید از نسخه موبایل بورس‌ویو استفاده کنید.
لازم به ذکر است استفاده از نسخه دسکتاپ مفید تریدر طبق روال گذشته امکان‌پذیر است.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
علی

نحوه درست کرده حساب دمو در مفید تریدر و متاتریدر را آموزش دهید ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
جهت ایجاد حساب تحلیل‌گری (demo)، وارد بخش «مفید تریدر» در سامانه پنل مشتریان شوید.
سپس با استفاده از گزینه «ایجاد اکانت تحلیل‌گری»، یک رمز عبور برای اکانت مفیدتریدر خود بسازید.
پس از تعیین رمز عبور، حساب تحلیل‌گری برای شما ایجاد و نام کاربری آن به شما نمایش داده می‌شود.
سپس با توجه به سیستم عامل خود، از بخش «دسترسی سریع» در سایت کارگزاری مفید، اقدام به نصب آن نمایید. در صورتی‌که نرم‌افزار را از قبل نصب کرده‌اید، نیاز به نصب مجدد نمی‌باشد. سپس داخل نرم‌افزار مذکور نام کاربری و رمز خود را وارد و حساب تحلیل‌گری خود را فعال نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌ «ایجاد حساب تحلیل‌گری مفیدتریدر» را مطالعه نمایید.

محمد ن

اگر پنجره سفارش یا order در متا تریدر باز نشود ولی پرتفو باز باشد چکار کنیم تا پنجره سفارش با کلیک روی نماد باز شود ساعت باز بودن بورس است

کارگزاری مفید

با سلام
با دوبار کلیک کردن روی نماد مورد نظر در سامانه «مفیدتریدر»، پنجره سفارشات جهت ارسال سفارش باز خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «ارسال سفارش و انجام معامله در مفیدتریدر» را مطالعه نمایید.

آیینی

سلام خسته نباشید
ببخشید خلیلی از توضیحاتی که داده شده منو مربوطه در مفید تریدر رو پیدا نمی کنم
لطفا مسیر منو ها رو بفرمایید
ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
توجه داشته باشید، در صورتی که مفید تریدر را از سامانه کارگزاری مفید دانلود کرده باشید، تمامی توضیحات مرتبط هستند.

حسین

باسلام
موقعی که مفیدتریدر را باز می‌کنم نمودار تمام سهم ها به طور خودکار باز می‌شوند و دائم سهم ها عوض می شوند و هیچ گزینه ای کار نمی‌کند. انگار در حال به روز رسانی سهام می باشد ولی نمی توان متوقفش کرد.

کارگزاری مفید

باسلام
با توجه به اینکه موضوع مد نظر نیاز به بررسی دقیق‌تر و دریافت اطلاعات از شما را دارد، جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com