معرفی ابزار تحلیل تکنیکال در مفید آنلاین

معرفی ابزار تحلیل تکنیکال در مفید آنلاین
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۶ مهر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 11948
سطح حرفه ای

تحلیل تکنیکال یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تحلیل تاریخچه قیمت سهام و شاخص‌های بازار است. این روش تحلیل، به پیش‌بینی رفتار احتمالی سهم‌ها در بازارهای مالی می‌پردازد. در این روش با استفاده از نمودار و اطلاعات مرتبط مانند قیمت و حجم، به ارزیابی وضعیت کلی بازار و سهام مختلف پرداخته می‌شود و می‌توان روند احتمالی تغییرات قیمت سهم و یا شاخص مدنظر را در بازه مورد نظر مورد بررسی قرار داد.

به عنوان مثال سرمایه‌گذار قصد خرید سهام شرکتی را دارد. او با استفاده از تحلیل تکنیکال، نمودار قیمت سهام شرکت را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند. در این نمودارها، او متوجه می‌شود که قیمت سهام شرکت احتمالا روند صعودی را در پیش گرفته است . این روند صعودی نشان می‌دهد که تقاضا برای سهام شرکت در حال افزایش است و قیمت سهام نیز به احتمال زیاد در آینده افزایش خواهد یافت.

تحلیل تکنیکال یکی از متداول‌ترین روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. اما استفاده از سایر روش‌های تحلیلی مانند تحلیل بنیادی و تابلوخوانی به عنوان مکمل تحلیل تکنیکال، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا روند تغییرات قیمت سهام شرکت را شناسایی کرده و تصمیم آگاهانه‌تری در رابطه با خرید یا فروش آن بگیرد.

دسترسی به ابزارهای تحلیل تکنیکال در سامانه معاملاتی مفید آنلاین از منوی سمت راست و انتخاب گزینه «ابزار تکنیکال» امکان‌پذیر است.

ابزار تکنیکال در مفید آنلاین

شما در بخش تکنیکال مفید آنلاین، با انتخاب این گزینه می‌توانید به اندیکاتورهای متفاوت، ابزارهای تعیین خط روند، مقایسه سهام متفاوت و سایر ابزارهای مورد نیاز تحلیل تکنیکال دسترسی پیدا کنید. برای راهنمای استفاده از این ابزار می‌توانید از راهنمای زیر  استفاده کنید.

معرفی ابزار تحلیل تکنیکال در مفید آنلاین

بخش اول تا پنجم قسمت تحلیل تکنیکال مفید آنلاین

۱: ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال در این قسمت قرار داده شده‌اند. به عنوان مثال برای تعیین خط روند و یا مشخص کردن رفتار آینده سهم می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

 ۲: در این قسمت با جستجوی نام نماد موردنظر می‌توانید نمودار مربوط به آن را مشاهده کنید. 

۳: با انتخاب این گزینه می‌توانید بازه زمانی مورد نظر خود را برای نمایش شمع‌ها را انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض گزینه‌های یک دقیقه، پنج دقیقه، پانزده دقیقه، یک روز، یک هفته و یک ماه برای نمایش در نظر گرفته‌شده است.

۴. با انتخاب این گزینه می‌توانید نوع کندل مورد نظر خود را برای نمایش تعیین کنید. 

۵: می‌توانید با وارد کردن نام شرکت دیگر و یا نام نماد آن شرکت روند قیمتی را با شرکتی که در حال بررسی آن هستید، مقایسه کنید. 

بخش ششم تا دهم قسمت تحلیل تکنیکال مفید آنلاین

۶: یکی از مهم‌ترین بخش از تحلیل تکنیکال آشنایی با اندیکاتورهایی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. با انتخاب از میان اندیکاتورها می‌توانید در کنار نمودار تغییرات قیمت سهم، روند تغییر اندیکاتور را نیز را بررسی کنید.

۷: با انتخاب این گزینه می‌توانید قالب نمودار را ذخیره کنید. پس از کلیک تمامی تغییرات حذف و قالب به قالب انتخابی باز می‌گردد.

۸: با استفاده از این گزینه می‌توانید آخرین تغییرات اعمال‌شده را به حالت قبل بازگردانید. علاوه بر این پس از بازگشت به حالت قبلی با استفاده از گزینه دیگر می‌توانید دوباره تغییر ایجاد شده را به حالت اول برگردانید.

۹: نمودار تعدیل‌شده نموداری است که در آن تغییرات بنیادی شرکت ازجمله تقسیم سود و افزایش سرمایه از آن حذف‌شده، اما نمودار تعدیل نشده تغییرات بنیادی و اثر آن‌ها بر قیمت را نیز نشان می‌دهند.

۱۰: در تحلیل تکنیکال بررسی سود و یا افزایش سرمایه شرکت در درجه دوم اهمیت قرار دارد. گر چه برای در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توانید از این گزینه استفاده کنید و مجامع مربوط به شرکت را نیز مشاهده کنید.

بخش یازدهم تا پانزدهم قسمت تحلیل تکنیکال مفید آنلاین

۱۱: پس از بررسی سهم و تعیین روند تغییرات قیمت می‌توانید به‌صورت مستقیم از طریق انتخاب این گزینه سهم را مورد خرید و یا فروش قرار دهید.

۱۲: برای استفاده راحت‌تر و ذخیره رفتار سهم می‌توانید از صفحه عکس بگیرید. با انتخاب این گزینه از صفحه مفید آنلاین شما عکس گرفته می‌شود و می‌توانید آن را به سادگی ذخیره کنید.

۱۳: می‌توانید نمودارها و قالب‌هایی را که استفاده کردید، ذخیره کنید تا قالب و ساختار کلی که برای نمادهای دیگر مورد استفاده قرار می‌دهید، ثابت بماند.

۱۴: با انتخاب این گزینه می‌توانید نمودار و نحوه نمایش نمودار را ویرایش کنید. تنظیمات این بخش شامل نحوه نمایش که نحوه نمایش بازه‌های متفاوت، رنگ نمودارها و مقیاس، محورها و اطلاعات مربوط به آن‌ها، پس‌زمینه و ساختار کلی نمودار و ناحیه زمانی مورد نظر کاربر می‌باشد.

۱۵: با انتخاب این گزینه نمودار به‌صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود. برای خروج از این حالت کافی است دکمه ESC را از روی صفحه کلید فشار دهید.

بخش شانزدهم تا بیست و یکم قسمت تحلیل تکنیکال مفید آنلاین

۱۶: اطلاعات و بازه قیمتی بر حسب ریال، مربوط به سهم را نمایش می‌دهد. 

۱۷: تنظیماتی که مربوط به محورهای نمودار می‌باشند را می‌توان از این قسمت مورد ویرایش قرارداد.

۱۸: می‌توان نوع نمایش نمودار که شامل سه حالت خطی، لگاریتمی و درصدی است را انتخاب کرد.

۱۹: نمودار نشان‌دهنده بازه زمانی که با توجه به قسمت قبل نمایش داده می‌شود. همین‌طور با انتخاب بازه زمانی فواصل زمانی نشان داده‌شده با یکدیگر تفاوت دارند.

۲۰: بازه زمانی که قصد داریم تحلیل را در آن بازه انجام دهیم را تعیین می‌کند. به‌صورت پیش‌فرض این قسمت شامل گزینه‌های، روزانه، ماهانه، ۶ ماهه، سالانه و نمایش تمام روزهایی که سهم مورد معامله قرار گرفته شده است، می‌باشد. علاوه بر این با انتخاب گزینه “برو به” می‌توان به تاریخ و ساعت مشخص و اطلاعات قیمت سهم در آن روز مراجعه کرد.

۲۱: اطلاعات نشان داده‌شده از سهام انتخابی را نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل نام سهم، قیمت پایانی سهم، کمترین و بیشترین قیمت سهم و راهنمای اطلاعات نشان داده‌شده در نمودار می‌باشد.

سوالات متداول

آیا امکان مقایسه شرکت‌ها به کمک ابزار تحلیل تکنیکال مفید آنلاین وجود دارد؟

بله. می‌توانید با جستجو نام نماد یا شرکت، روند قیمتی آن را با شرکتی که مدنظر دارید، مقایسه کنید.

چند نوع نمایش نمودار در ابزار تحلیل تکنیکال مفید آنلاین قابل نمایش است؟

نمایش نمودار شامل سه حالت خطی، لگاریتمی و درصدی است.

آیا امکان ذخیره نمودارها در ابزار تحلیل تکنیکال مفید آنلاین وجود دارد؟

بله می‌توانید نمودارها و قالب‌هایی را که استفاده کردید، ذخیره کنید تا قالب و ساختار کلی که برای نمادهای دیگر مورد استفاده قرار می‌دهید، ثابت بماند.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
ناجی چنعانی

با تشکر ازخدمات عالی وراهنماییهای پشتیبانی محترم دررابطه با سامانه انلاین پلاس وبرنامه های جالب وکاربردی.

کارگزاری مفید

با سلام
همراهی و بازخورد ارزشمند شما مایه قوت قلب ماست.