معرفی بخش تولید و فروش در سامانه بورس ویو

معرفی بخش تولید و فروش در سامانه بورس ویو
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 4565
سطح حرفه ای

بخش تولید و فروش در سامانه جامع تحلیل بنیادی بورس ویو شامل مواردی از جمله مقدار تولید، مقدار فروش و نرخ فروش است که وضعیت تولید و فروش شرکت را طی بازه زمانی انتخابی نشان می‌دهد.

همانطور که می‌دانید تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) روشی است که با استفاده از آن، می‌توان ارزش ذاتی اوراق بهادار را با بررسی عوامل مختلف اقتصادی و مالی محاسبه کرد. تحلیل بنیادی هر عاملی که بر ارزش سهم تأثیر می‌گذارد را در نظر می‌گیرد. در این تحلیل، از عوامل اقتصاد کلان مانند شرایط اقتصادی و وضعیت سایر بازارها تا عوامل اقتصاد خرد و همچنین عملکرد مدیریت شرکت، وضعیت تولید و فروش شرکت و … مورد توجه قرار می‌گیرد. 

شرکت‌ها با ارائه اطلاعات مربوط به تولید و فروش، گزارشی از عملکرد خود را به صورت شفاف در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. مخاطبان نیز با استفاده از دانش تحلیل بنیادی، به بررسی این اطلاعات پرداخته و ضمن آگاهی از عملکرد فعلی و گذشته شرکت، می‌توانند وضعیت آینده شرکت را تجزیه و تحلیل کنند.

بررسی بخش تولید و فروش در سامانه بورس ویو

در صورتی که مفهوم تولید و فروش برای شرکت معنادار باشد، با انتخاب بخش تولید و فروش از منوی سمت راست در سامانه جامع تحلیل بنیادی بورس ویو می‌توانید اطلاعات مالی مربوط به این بخش شرکت را مشاهده کنید. به عنوان مثال، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دارای کالای تولیدی است. این کالا را به شیوه‌های مختلف به فروش می‌رساند. پس مفهوم تولید و فروش برای این شرکت معنادار است و اطلاعات مربوط به آن شرکت در بورس ویو موجود است.

درصورتی‌که تولید و فروش برای شرکتی مفهومی نداشته باشد، این بخش در سامانه بورس ویو نیز برای آن شرکت تعریف نشده است. به‌عنوان‌مثال برای شرکت‌های سرمایه‌ گذاری، این بخش مفهومی ندارد و در بورس ویو نیز گزارش تولید و فروش برای این شرکت‌ها وجود ندارد.

بررسی بخش تولید و فروش در سامانه بورس ویو

بررسی اطلاعات موجود در بخش تولید و فروش

این بخش از اطلاعات شرکت‌ها شامل تمامی موارد مربوط به محصولاتی است که شرکت تولید می‌کند و در یک دوره زمانی مشخص، آن‌ها را به فروش می‌رساند. معمولا محصولات تولیدی هر شرکت‌ با شرکت‌های دیگر متفاوت است. گزارش تولید و فروش شرکت‌های صنایع مختلف نیز با توجه به اینکه چه کالایی تولید می‌کنند و در چه بازاری فعالیت دارند، ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

به عنوان مثال کالای تولیدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، انواع مختلف فولاد است که گزارش مربوط به تولید و فروش هر کدام از آن‌ها در این قسمت ارائه شده است.

بررسی اطلاعات موجود در بخش تولید و فروش

اطلاعات مربوط به تولید و فروش شرکت‌ها در سامانه بورس ویو در چند قسمت مجزا ارائه شده است:

  • مقدار تولید: اطلاعات محصول تولیدی را بر مبنای کمیت اندازه‌گیری آن (وزن، تعداد و …) نشان می‌دهد.
  • مقدار فروش: اطلاعات محصول فروش رفته را بر مبنای کمیت اندازه‌گیری آن (وزن، تعداد و …) نشان می‌دهد.
  • مبلغ فروش: ارزش فروش محصول را بر مبنای واحد پولی (ریال یا دلار) نشان می‌دهد.
  • نرخ فروش: ارزش ریالی فروش هر واحد از محصول را نشان می‌دهد.
  • بهای تمام‌شده: بهای تمام‌شده محصول را بر مبنای واحد پولی (ریال یا دلار) نشان می‌دهد.
  • سود ناخالص: سود ناخالص شرکت را بر مبنای واحد پولی (ریال یا دلار) نشان می‌دهد.

از قسمت فیلترها، می‌توانید پارامترهای موجود را بر حسب نیاز تغییر دهید که توضیحات آن به شرح زیر است:

بررسی اطلاعات موجود در بخش تولید و فروش

قسمت ۱:

با استفاده از این قسمت می‌توانید نوع گزارش نمایش داده‌شده را انتخاب کنید. شرکت‌های معمولاً گزارش‌های مربوط به تولید و فروش را به‌صورت فصلی منتشر می‌کنند. در صورت لزوم می‌توانید نوع گزارش را از حالت سالانه به ماهانه یا فصلی تغییر دهید.

قسمت ۲:

با استفاده از این قسمت می‌توانید تعداد دوره‌هایی که قصد دارید گزارش‌های مربوط به آن‌ها را باهم مورد بررسی قرار دهید، انتخاب کنید.

قسمت ۳:

با استفاده از این قسمت می‌توانید نوع نمایش اعداد در گزارش را تغییر دهید. این گزینه به‌صورت پیش‌فرض بر روی حالت عادی قرار دارد که مقدار هر یک از متغیرها را به‌صورت عددی گزارش می‌کند. با انتخاب گزینه عمودی، مجموع ارقام یک ستون معادل صد درصد در نظر گرفته می‌شود و سایر متغیرها به صورت درصدی از مجموع ستون نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این با انتخاب گزینه رشد می‌توانید ارقام را بر مبنای نرخ رشد مشاهده کنید.

قسمت ۴:

با استفاده از این قسمت می‌توانید یکی از گزارش‌ها را به‌عنوان مبنا و سایر گزارش‌ها را نسبت به گزارش انتخاب‌شده بسنجید. برای مثال می‌خواهید ببینید شرکت نسبت به سال گذشته چه تغییراتی را در میزان تولید و فروش خود داشته است. با انتخاب گزارش سال گذشته به‌عنوان مبنای روند، سایر گزارش‌های موجود نسبت به آن سنجیده می‌شوند.

قسمت ۵:

با انتخاب این گزینه می‌توانید اولویت نشان دادن گزارش‌های جدیدتر را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه صعودی گزارش‌های قدیمی‌تر در اولویت قرار گرفته و در سمت راست نمایش داده می‌شوند و گزارش‌های جدیدتر در سمت چپ قرار می‌گیرند. در صورت لزوم می‌توانید نحوه نمایش را به نزولی تغییر دهید. 

قسمت۶:

با استفاده از این گزینه می‌توانید واحد پولی را تغییر دهید. به‌صورت پیش‌فرض امکان انتخاب از میان دو گزینه ریال و دلار برای کاربران فراهم‌شده است. 

قسمت ۷:

با انتخاب این گزینه می‌توانید اولین مقادیر پیش‌بینی‌شده توسط شرکت را مشاهده کنید.

قسمت ۸:

در صورتی که شرکت محصولات خود را هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارجی به فروش برساند، با انتخاب این گزینه می‌توانید اطلاعات تفکیک شده فروش داخلی و خارجی آن را مشاهده کنید. 

قسمت ۹:

با انتخاب این قسمت می‌توانید جداول نشان داده شده را به صورت فایل اکسل دریافت کنید.

قسمت ۱۰:

با انتخاب این قسمت می‌توانید به صورت شماتیک تغییرات متغیر انتخاب شده را در طول زمان مشاهده کنید.

شماتیک تغییرات متغیر انتخاب شده

قسمت ۱۱:

با استفاده از این قسمت به لینک گزارش در وب سایت کدال هدایت می‌شوید.

سوالات متداول

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی روشی است که با استفاده از آن و با بررسی عوامل مختلف اقتصادی و مالی می‌توان ارزش ذاتی اوراق بهادار را محاسبه کرد. تحلیل فاندامنتال عواملی که بر ارزش سهم تأثیر می‌گذارد را بررسی می‌کند.

میزان تولید و فروش شرکت را در کدام قسمت بورس ویو می‌توان بررسی کرد؟

در صورتی که مفهوم تولید و فروش برای شرکت معنادار باشد، با انتخاب بخش تولید و فروش از منوی سمت راست در سامانه بورس ویو می‌توان اطلاعات مالی مربوط به این بخش شرکت را مشاهده کرد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
سینا

سلام
ممنون از محصولی که توسعه دادین.

این امکان وجود داره که به صورت یکجا برای تمام سهام‌های بازار داده‌ها را به صورت فصلی یا ماهانه یا سالانه دریافت کنیم؟

کارگزاری مفید

با سلام
امکان رویت بخش تولید و فروش در سامانه بورس ویو برای تمام نماد‌ها به صورت یکجا میسر نبوده و نیاز است برای هر نماد‌ را بصورت جداگانه در این بخش بررسی نمایید.