معرفی بخش سرمایه‌پذیر خصوصی در سامانه بورس ویو

معرفی بخش سرمایه‌پذیر خصوصی در سامانه بورس ویو
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتشار ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 1816
سطح حرفه ای

شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه ممکن است زیرمجموعه‌های زیادی داشته باشند. با بررسی شرکت‌های زیرمجموعه و صورت‌های مالی آن‌ها می‌توان علاوه بر تحلیل و بررسی وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه، عملکرد شرکت مادر را نیز تحلیل نمود. در سامانه جامع تحلیل بنیادی بورس ویو می‌توان از قسمت سرمایه‌پذیر خصوصی به اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه دسترسی پیدا کرد. 

شرکت مادر چیست؟

به‌صورت کلی شرکت مادر به شرکتی گفته می‌شود که سهامدار عمده شرکت‌های زیرمجموعه باشد و بتواند در تنظیم هیئت‌مدیره، تغییر آن و تعیین خط‌مشی آن‌ها ایفای نقش کند. معمولاً شرکت‌های مادر برای کنترل کامل شرکت‌های زیرمجموعه خود بیش از ۵۰ درصد سهام آن‌ها را در اختیار دارند. 

شرکت‌های مادر انواع مختلفی دارند که در حالت کلی عبارتند از:

  • شرکت‌هایی که یک نوع محصول و یا خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و برای تسلط بیشتر بر تولید محصول و یا قیمت‌گذاری آن، شرکت‌های دیگری را نیز تحت مدیریت خود درمی‌آورند. این شرکت‌ها سعی می‌کنند با به انحصار درآوردن بخش‌های مختلف بازار قیمت هر یک از محصولات را کنترل کنند.
  •  شرکت‌هایی که در یک زنجیره تامین مشغول فعالیت هستند و در تلاشند تا با در اختیار گرفتن کل زنجیره تامین، از تولید تا توزیع، هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده محصول را کاهش دهند.
  •  شرکت‌هایی که بخش‌های زیر‌مجموعه آن، فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که ممکن است فعالیت آن‌ها ارتباط چندانی با یکدیگر نداشته باشد.

مشاهده اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه یک شرکت در بورس ویو

باید دقت داشت درصورتی‌که شركت هیچ زیرمجموعه‌ای نداشته باشد و یا سهامدار عمده شرکت دیگری نباشد، در سامانه بورس ویو، بخش سرمایه‌پذیر خصوصی برای شرکت فعال نیست. همچنین در بورس ویو  در صورتی شرکت‌ها در بخش سرمایه‌پذیر خصوصی قابل‌مشاهده‌اند که شرکت مادر به‌عنوان سهامدار عمده شرکت زیرمجموعه در نظر گرفته شود  و شرکت مادر در سامانه کدال برای آنها صورت مالی منتشر کند.

برای مشاهده لیست شرکت‌های زیر مجموعه یک شرکت کافی است پس از جست‌و‌جوی نماد، از نوار سمت راست، گزینه سرمایه‌پذیر خصوصی را انتخاب کنید.

مشاهده اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه یک شرکت در بورس ویو

در صفحه سرمایه‌پذیر خصوصی، با قرار دادن نشانگر ماوس روی هر یک شرکت‌های زیرمجموعه، می‌توانید به صورت‌های مالی آن‌ها دسترسی پیدا کنید. صورت‌های مالی شرکت که در این قسمت قابل مشاهده هستند عبارتند از: صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد.

مشاهده اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه یک شرکت در بورس ویو
Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments