معرفی شرکت های سرمایه گذاری

معرفی شرکت های سرمایه گذاری
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۲۹ مهر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 12067
سطح مبتدی

شرکت های سرمایه گذاری یکی از انواع نهادهای مالی دارای مجوز هستند که ضمن فعالیت، مطابق با اساسنامه، در موارد مشخص شده سرمایه‌گذاری می‌کنند. بر اساس آخرین مصوبه هیئت‌مدیره بورس و اوراق بهادار، حداقل سرمایه‌ی شرکت های سرمایه گذاری، ده میلیارد تومان تعیین شده است.

شرکت های سرمایه گذاری فعالیتی در چارچوب تعیین شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار دارند و عملکرد و فعالیت آن‌ها همواره تحت نظر است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری چه کاری انجام می‌دهند؟

مطابق با اساسنامه پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت‌های شرکت های سرمایه گذاری به دو دسته‌ی فعالیت‌های اصلی و فعالیت‌های فرعی تقسیم شده است که جزئیات آن به شرح زیر است:

فعالیت‌های اصلی:

۱- سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق های سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع، به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت‌، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌ پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل‌ملاحظه نیابد.

۲- سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای حق رأی نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد.

فعالیت‌های فرعی:

۱- سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده‌ی بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری مجاز

۲- سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه پذیر را در اختیار گرفته یا در آن نفوذ قابل‌ملاحظه بیابد.

۳- سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی با هدف کسب انتفاع

۴- ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله:

  • پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • تأمین مالی بازارگردانی اوراق بهادار
  • مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار
  • تضمین نقدشوندگی، اصل یا حداقل سود اوراق بهادار

۵- شرکت می‌تواند در راستای اجرای فعالیت‌های مذکور، در حدود مقررات و مفاد اساسنامه اقدام به اخذ تسهیلات مالی یا تحصیل دارایی نماید یا اسناد اعتباری بانکی افتتاح کند و به واردات یا صادرات کالا بپردازد و امور گمرکی مربوطه را انجام دهد. این اقدامات فقط در صورتی مجاز است که در راستای اجرای فعالیت‌های شرکت ضرورت داشته باشند و انجام آن‌ها در مقررات منع نشده باشد.

انواع شرکت های سرمایه گذاری چیست؟

مطابق با متداول‌ترین نوع تقسیم‌بندی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع شخصیت حقوقی آن‌ها تقسیم می‌شوند. بر این اساس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سه دسته‌ی سهامی عام، سهامی خاص و سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرند. در حال حاضر ۱۱۶ شرکت سرمایه‌گذاری مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند که تعداد آن‌ها به تفکیک به شرح زیر است:

انواع شرکت‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

اسامی و جزئیات مربوط به شرکت های سرمایه گذاری از طریق لینک‌های زیر قابل مشاهده است:

سوالات متداول

شرکت سرمایه‌گذاری چیست؟

شرکت های سرمایه گذاری نهادهای مالی مجازی هستند که ضمن فعالیت، مطابق با اساسنامه، در موارد مشخص شده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

حداقل میزان سرمایه برای شرکت های سرمایه گذاری چقدر است؟

بر اساس آخرین مصوبه بورس و اوراق بهادار، حداقل سرمایه‌ی شرکت های سرمایه گذاری، ده میلیارد تومان تعیین شده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صورت کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

مطابق با متداول‌ترین نوع تقسیم‌بندی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع شخصیت حقوقی آن‌ها تقسیم می‌شوند. بر این اساس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سه دسته‌ی سهامی عام، سهامی خاص و سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرند.

برخی از فعالیت‌های فرعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری کدام است؟

سرمایه‌گذاری در سهام، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فیزیکی، تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار و…

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments