معرفی صفحه اطلاعیه ها و مجامع در سامانه بورس ویو

معرفی صفحه اطلاعیه‌ها و مجامع
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار ۲۶ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 4677
سطح حرفه ای

اطلاعیه ها و مجامع چه اهمیتی دارند؟ سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیازمند اطلاعات و تحلیل‌های سطح کلان و خرد شرکت‌های ثبت‌ شده در بازار سرمایه است. به این منظور سامانه‌ای تحت عنوان پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده در بورس) یا همان کدال طراحی شده است. همچنین در صفحه «اطلاعیه ها و مجامع» سامانه بورس ویو، تمام این اطلاعات در اختیار شما قرار داده شده تا به راحتی در پنل خود به مطالعه و بررسی اطلاعیه ها بپردازید و دیگر نیازی به مراجعه به سایت کدال نداشته باشید.

معرفی اجمالی کدال

کدال سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده) در بورس است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است.

هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، حفظ و نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام (مجامع و…) شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است. از این رو پیش از اقدام به سرمایه‌ گذاری، بررسی اطلاعیه های منتشر شده در کدال امری ضروریست. در این بخش از سامانه بورس ویو، کلیه اطلاعیه های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

معمولا سالی یکبار مدیران و سهامداران شرکت برای تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مهم شرکت دور هم جمع می‌شوند، که به اصطلاح به آن مجمع عمومی می‌گویند. مجمع عمومی در سه دسته اصلی مجمع عمومی موسس (برای انتخاب اولین مدیران، اساسنامه شرکت و ..) ، مجمع عمومی فوق العاده (تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت، انحلال شرکت و …) و مجمع عادی سالیانه (برای رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، تقسیم سود و اندوخته و …) تشکیل می‌شود.

ورود به صفحه اطلاعیه ها و مجامع بورس ویو

برای ورود به صفحه “اطلاعیه ها و مجامع”، کافی است در صفحه نخست وب‌سایت بورس ویو، روی گزینه “اطلاعیه ها و مجامع” کلیک کنید.

ورود به صفحه اطلاعیه‌ها و مجامع

در این قسمت تمام اطلاعیه های سایت کدال را می‌توانید مشاهده نمایید. در ادامه به بررسی بخش‌ها و امکانات موجود در صفحه اطلاعیه ها و مجامع بورس ویو می‌پردازیم.

معرفی صفحه اطلاعیه‌ها و مجامع در سامانه بورس ویو

می‌توانید با فیلتر کردن جست‌وجوی خود از طریق بخش‌های موجود در صفحه “اطلاعیه ها و مجامع” بورس ویو، به سرعت به اطلاعیه مطلوبتان دست یابید. این بخش‌ها عبارتند از:

جست‌وجوی اطلاعیه

الف. نماد یا شرکت:

در این بخش می‌توانید نام نماد یا شرکت مورد نظرتان را وارد کنید.

‌ب. نوع اطلاعیه:

می‌توانید در این بخش نوع اطلاعیه مورد نظر خود را مشخص کنید. اطلاعیه های منتشر شده در سامانه کدال دارای انواع متفاوتی هستند. از قبیل آگهی ثبت تصمیمات مجمع عادی سالیانه، آگهی ثبت تصمیمات مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده و …

می‌توانید تنها با یک کلیک در داخل جدول روبه‌روی “نوع اطلاعیه”، لیست تمام انواع اطلاعیه ها را مشاهده نمایید.

نوع اطلاعیه

بیشتر بخوانید: بررسی ساده اطلاعات بازار در بورس‌ویو

معرفی لیست اطلاعیه ها در صفحه مجامع بورس ویو

اطلاعیه ها انواع مختلفی دارند که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف: نشان‌دهنده اطلاعاتی است که بر سود هر سهم (EPS) اثرگذار است. همچنین در این گزارش تغییرات سود هر سهم نیز مشخص می‌شود.
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب: نشان‌دهنده اطلاعات با اهمیتی است که به صورت مستقیم باعث تغییر سود هر سهم نمی‌شوند، اما سهامداران شرکت باید از آن اطلاع داشته باشند.
  • گزارش‌های ماهیانه: نشان‌دهنده گزارش یک‌ماهه از فروش شرکت‌ها است. در واقع شرکت‌ها موظف به ارائه آمار فروش یا خدمات صورت‌گرفته خود، طی یک ماه اخیر هستند که به این منظور حجم، نرخ فروش و ارزش ریالی فروش خود را اعلام می‌کنند.
  • صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره: نشان‌دهنده صورت‌های مالی شرکت‌ها به همراه جزئیات، طی بازه‌های زمانی ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماهه است. لازم به ذکر است اگر این گزارش در بازه زمانی ۳، ۶ یا ۹ ماهه باشد، همان صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و چنانچه ۱۲ ماهه باشد، گزارش سال مالی شرکت است.
  • گزارش تفسیری مدیریت: نشان‌دهنده اطلاعات جزئی تری از وضعیت شرکت و همچنین انتظار مدیریت از وضعیت آتی شرکت است. این گزارش به طور معمول همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتشر می‌شود.
  • گزارش فعالیت هیئت مدیره: نشان‌دهنده گزارشی از وضعیت فعلی و آتی شرکت با توجه به عملکرد و رویدادهای یک سال گذشته شرکت است که توسط اعضای هیئت‌مدیره شرکت اعلام می‌شود. این اطلاعیه پس از انتشار گزارش حسابرسی‌شده اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه شرکت منتشر می‌شود.
  • افزایش سرمایه: این نوع گزارش مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها است و شامل چند مرحله می‌باشد.
  • یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی: یادداشت‌های توضیحی شامل اطلاعات تشریحی و جزئیات بیشتر از اقلام موجود در صورت های مالی اصلی است که همراه با صورت‌های مالی منتشر می‌شود. با وجود اینکه هر شرکت حسابرس داخلی دارد، اما این یادداشت‌ها توسط حسابرس مستقل خارج از شرکت حسابرسی می‌شوند.

‌ج. صنعت:

صنعت

در این بخش صفحه اطلاعیه ها و مجامع بورس ویو، می‌توانید صنعت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

د. عنوان/ موضوع اطلاعیه:

اگر عنوان اطلاعیه مدنظرتان را می‌دانید، کافیست در جدول روبه‌روی این بخش آن را وارد کنید.

ه. از تاریخ:

اگر اطلاعیه ها را از تاریخی خاصی به بعد می‌خواهید، از این بخش استفاده نمایید.

و. تا تاریخ:

اگر اطلاعیه ها را تا تاریخی مشخصی می‌خواهید، از این بخش استفاده نمایید.

ز. سال و ماه منتهی به:

گزارش‌های مالی برای یک دوره مالی منتشر می‌شوند. این دوره‌ها به این شکل “… ماهه منتهی به تاریخ …” بیان می‌شوند. دقت کنید که ممکن است گزارش مالی یک سال، در سال بعدی منتشر شود.

در این بخش شما می‌توانید سال یا ماه مالی منتهی به آن‌را انتخاب کنید.

سال و ماه منتهی به

ح.  طول دوره:

در این قسمت شما قادر خواهید بود طول دوره مالی مدنظرتان تعیین نمایید.

تقویم مجامع در بورس ویو

جست‌وجو در میان متن اطلاعیه های یک شرکت برای یافتن زمان برگزاری مجامع و آدرس محل برگزاری آن‌ها، کاری دشوار و آزاردهنده است. در این قسمت از صفحه مجامع بورس ویو، می‌توانید به سادگی، تمام مجامع، جلسات هیئت مدیره و اطلاعات مربوط به حق تقدم در تاریخ های مختلف را  در تقویم مشاهده نمایید.

با کلیک بر روی هر روز، کلیه مجامعی که قرار است در آن روز برگزار شوند، نشان داده می‌شود.

تقویم مجامع

بیشتر بخوانید: معرفی بخش تولید و فروش در سامانه بورس ویو

سوالات متداول

اطلاعیه ها و مجامع شرکت‌های مختلف چه اهمیتی دارند؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیازمند اطلاعات و تحلیل‌های سطح کلان و خرد شرکت‌های ثبت‌ شده در بازار سرمایه است. به این منظور سامانه‌ای تحت عنوان پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های فهرست شده در بورس یا همان کدال طراحی شده است. همچنین در صفحه «اطلاعیه ها و مجامع» سامانه بورس ویو، تمام این اطلاعات در اختیار شما قرار داده شده تا به راحتی در پنل خود به مطالعه و بررسی اطلاعیه ها بپردازید و دیگر نیازی به مراجعه به سایت کدال نداشته باشید.

هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال چیست؟

هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، حفظ و نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام (مجامع و…) شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است.

چگونه می‌توان اطلاعیه‌های سایت کدال را در بورس ویو مشاهده کرد؟

برای ورود به صفحه “اطلاعیه ها و مجامع”، کافی است در صفحه نخست وب‌سایت بورس ویو، روی گزینه “اطلاعیه ها و مجامع” کلیک کنید. در این قسمت تمام اطلاعیه‌های سایت کدال را می‌توانید مشاهده نمایید.

برچسب‌ها:,
Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments